Polskie publiczne środki społecznego przekazu - Państwowa telewizja publiczna, jej zadania i organizacja, - Polskie radio publiczne, jego organizacja i funkcje - Rządowe środki komunikacji prasowej ich charakterystyka i zadania - Internet - Historia
ŚRODKI SPOŁECZNEGO PRZEKAZU:
n Telewizja
n Radio
n Prasa
n Internet
KOMUNIKACJA POLITYCZNA TO PRZESTRZEŃ, W KTÓREJ SPOTYKAJĄ SIĘ:
n Politycy
n Opinia publiczna
n Dziennikarze
SIŁA ODDZIAŁYWANIA RÓŻNYCH METOD KOMUNIKACJI:
n Na spotkanie z politykiem przychodzi kilkaset osób
n Na wiec kilkanaście tysięcy
n Relację z tego spotkania może w gazecie przeczytać kilkaset tysięcy osób
n W telewizji obejrzeć kilka milionów odbiorców
Środki przekazu:
- są pośrednikiem między politykami a społeczeństwem, pośrednikiem pożądanym a zarazem przyjmowanym nieufnie i krytykowanym.
HISTORIA TELEWIZJI W POLSCE:
n 1952 - zakończono prace nad budową własnej konstrukcji nadajnika wizji
n 1954 - uruchomiono zestaw toru telewizyjnego, obejmującego aparaturę nadawczą i aparaturę telewizyjną z kamerą inoskopową
n 1956 - w Warszawie Doświadczalny Ośrodek Telewizyjny nadał pierwsze regularne programy telewizyjne
POD WZGLĘDEM ZAKRESU WYODRĘBNIAMY:
n Telewizję opartą w skali makro (np.: TVP1 i TVP2)
n Telewizję satelitarną
n Telewizję przewodową
n Telewizję w obwodzie zamkniętym
ORGANIZACJA:
n Telewizja publiczna działa we wszystkich państwach, na wszystkich kontynentach. Jej istnienie regulują parlamenty i odrębne ustawy, a celem jest wypełnianie oczekiwań społeczeństwa poprzez zapewnienie wartościowej, uniwersalnej oferty, łączenie z szeroko pojętą ofertą edukacyjną.
n Telewizja głównie utrzymuje się z opłat abonamentów i dotacji państwa
TYPY PROGRAMÓW TV:
1. MECHANICZNE, np. projekcję filmu kinowego
2. REPRODUKCYJNE, oparte na surowym przekazie wydarzenia, które w danej chwili ma miejsce
3. KREACYJNE, są one specjalnie przygotowywane przez warsztat telewizyjny np. teatr telewizyjny czy programy rozrywkowe
PODZIAŁ CZASU ANTENOWEGO:
FUNKCJE TELEWIZJI:
n INFORMOWANIE (dostarczanie odbiorcy informacji w formie dostępnej użytecznie)
n SOCJALIZACJA I INTEGRACJA (umożliwia uczestnictwo społeczne)
n Zachowanie TRADYCJI i WARTOŚCI KULTUROWYCH oraz wprowadzenie innowacji
n FUNKCJA KULTUROWA (ekspresja i transmisja kultury)
n PSYCHOLOGICZNA (rozrywka)
n RZĄDZENIE (media jako kanał informacji od rządu do społeczeństwa i odwrotnie)
n KIEROWANIE I RZĄDZENIE
n OŚWIATA I WYCHOWANIE (media upowszechniają wiedzę i kształtują system wartości)
HISTORIA RADIA:
Radiofonia polska powstałą w 1925 r., kiedy to po raz pierwszy zabrzmiało polskie słowo nadane za pośrednictwem stacji radiofonicznej Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego. W tym samym roku narodziła się instytucja, która później została nazwana Polskim Radiem.
RADIO PUBLICZNE W POLSCE TO:
n 4 programy ogólnopolskie
n 17 kanałów rozgłośni publicznych Polskiego Radia
n Radio Polonia
n Radio Parlament
RADIO PUBLICZNE:
ZALETY RADIA:
§ Błyskawiczna zdolność przekazywania komunikatów na obszarze całego globu
§ Nie wymaga umiejętności czytania, w krajach słabo rozwiniętych obejmuje swoim działaniem analfabetów
§ Przekazuje swe treści za pośrednictwem mowy, muzyki, dźwięków naturalnych (fonii)
ZE WZGLĘDU NA SPOSÓB DOSTARCZANIA AUDYCJI RADIO DZIELI SIĘ NA:
n ANTENOWE
n PRZEWODOWE
DO ZADAŃ RADIA NALEŻY:
n Podnoszenie poziomu kultury odbiorców
n Dostarczanie przeżyć artystycznych
n Dostarczanie rozrywki
n Szerzenie oświaty szkolnej
n Reklama
n ZRÓŻNICOWANIE ZADAŃ
n WZBOGACENIE FORM
n UDOSKONALENIA TECHNICZNE
To czynniki decydujące o tym, że RADIO jest jednym z najważniejszych środków społecznego przekazu.
HISTORIA INTERNETU:
n Koniec lat sześćdziesiątych - w USA rozpoczęto przez ARPA projekt mający na celu stworzenie sieci komunikacyjnej
n 1969 - powstaje sieć ARPAnet
n 1973 - stworzone zostają połączenia do Wielkiej Brytanii i Norwegii
n 1974 - Ray Tomlinson tworzy program do przesyłania elektronicznej wiadomości
(e-mail)
n 1979 - powstają grupy dyskusyjne Usenet (drugi z filarów dzisiejszego Internetu)
n 1981 - powstaje sieć CSNET (do połączeń pomiędzy ośrodkami naukowymi)
n 1982 - ARPA wprowadza jako standard protokół TCP/IP
n 1983 - nastąpiło połączenie ARPAnet z CSNET - fakt ten uznaje się za początek istnienia dzisiejszego internetu
ZASTOSOWANIE INTERNETU:
n Biznes
n Handel
n Edukacja
Struktura i funkcjonowanie mass mediów.
1.Pojęcie i podział mass mediów:
Mass media – są to techniczne sposoby przekazywania pewnych informacji masowemu odbiorcy.
Składowe definicji mass mediów:
• Pośrednictwo techniki (urządzenie elektryczne lub elektroniczne);
• Przekazywane obrazy lub dźwięki;
• Przekazujący komunikator (autor felietonu, reżyser);
• Masowy odbiorca.
Podstawowe składniki mass mediów:
*Przekazywana treść
*Urządzenia techniczne (radioodbiornik, telewizor)
Elementarne tworzywo m.m.:
Słowo w m. m.:
• Jest ono obecne niemal we wszystkich mediach.
• Odgrywa wielką rolę w rozwoju intelektualnym człowieka – myśli, mowy.
• Słowo może być wykorzystywane w propagandzie.
Obraz w mediach:
• Jest polem do działań manipulatorskich.
• Wsparty słowem słowem jest skuteczny w wychowaniu i w dydaktyce (film edukacyjny).
Dźwięk w mass mediach:
• Od najprostszych szmerów aż po mistrzowskie wykonania muzyki symfonicznej (ścieżka dźwiękowa, nagranie autonomiczne na płycie kompaktowej).
• Nagrania muzyki w milionach egzemplarzy stanowią poważny problem wychowawcy. Współcześnie muzyka wsparta słowem służy propagandzie.
• Zbiór, czyli inaczej korelacja słowo -muzyka - obraz działa wzmacniająco na percepcję treści.
Klasyfikacja mass mediów – w zależności od percepcji:
• Wizualne
• Audialne
• Audiowizualne
Media wizualne:
• Działają na wzrok.
• Podstawowe tworzywo to obraz statyczny - książka, prasa, fotografia, przeźrocza (niedźwiękowe), plakat, naklejki, pocztówka, banknot lub obraz dynamiczny - film niedźwiękowy.
• Dwa media uzyskały autonomię: komiks i gazeta telewizyjna.
Media audialne:
• Działają na słuch.
• Tworzywem podstawowym są: słowo, muzyka, hałas oraz cisza.
• Znajdują się w tej grupie: radio, taśma magnetofonowa, płyta (gramofonowa i kompaktowa).
Media audiowizualne:
• Oddziałują na wzrok i słuch.
• Ich podstawowym tworzywem są: słowo, obraz statyczny lub dynamiczny, muzyka, hałas i cisza.
• Do tej grupy zalicza się: telewizję, film ( udźwiękowiony), taśmę magnetowidową oraz multimedia.
Klasyfikacja mediów - ze względu na typ odbioru:
Media odbierane: ...
kaasiuuniaab