Media w edukacji - slajdy.doc

(469 KB) Pobierz
Polskie publiczne środki społecznego przekazu - Państwowa telewizja publiczna, jej zadania i organizacja,

Polskie publiczne środki społecznego przekazu - Państwowa telewizja publiczna, jej zadania i organizacja,
- Polskie radio publiczne, jego organizacja i funkcje
- Rządowe środki komunikacji prasowej ich charakterystyka i zadania
- Internet
- Historia

 

ŚRODKI SPOŁECZNEGO PRZEKAZU:

 

n        Telewizja

n        Radio

n        Prasa

n        Internet

 

KOMUNIKACJA POLITYCZNA TO PRZESTRZEŃ, W KTÓREJ SPOTYKAJĄ SIĘ:

 

n        Politycy

n        Opinia publiczna

n        Dziennikarze

 

 

SIŁA ODDZIAŁYWANIA RÓŻNYCH METOD KOMUNIKACJI:

 

n        Na spotkanie z politykiem przychodzi kilkaset osób

n        Na wiec kilkanaście tysięcy

n        Relację z tego spotkania może w gazecie przeczytać kilkaset tysięcy osób

n        W telewizji obejrzeć kilka milionów odbiorców

 

 

Środki przekazu:

 

- są pośrednikiem między politykami a społeczeństwem, pośrednikiem pożądanym a zarazem przyjmowanym nieufnie i krytykowanym.

 

HISTORIA TELEWIZJI W POLSCE:

 

n        1952 - zakończono prace nad budową własnej konstrukcji nadajnika wizji

n        1954 - uruchomiono zestaw toru telewizyjnego, obejmującego aparaturę nadawczą i aparaturę telewizyjną z kamerą inoskopową

n        1956 - w Warszawie Doświadczalny Ośrodek Telewizyjny nadał pierwsze regularne programy telewizyjne

 

POD WZGLĘDEM ZAKRESU WYODRĘBNIAMY:

 

n        Telewizję opartą w skali makro (np.: TVP1 i TVP2)

n        Telewizję satelitarną

n        Telewizję przewodową

n        Telewizję w obwodzie zamkniętym

 

 

ORGANIZACJA:

 

n        Telewizja publiczna działa we wszystkich państwach, na wszystkich kontynentach. Jej istnienie regulują parlamenty i odrębne ustawy, a celem jest wypełnianie oczekiwań społeczeństwa poprzez zapewnienie wartościowej, uniwersalnej oferty, łączenie z szeroko pojętą ofertą edukacyjną.

 

n        Telewizja głównie utrzymuje się z opłat abonamentów i dotacji państwa

 

TYPY PROGRAMÓW TV:

 

1.        MECHANICZNE, np. projekcję filmu kinowego

2.        REPRODUKCYJNE, oparte na surowym przekazie wydarzenia, które w danej chwili ma miejsce

3.        KREACYJNE, są one specjalnie przygotowywane przez warsztat telewizyjny np. teatr telewizyjny czy programy rozrywkowe

 

 

 

 

 

PODZIAŁ CZASU ANTENOWEGO:

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FUNKCJE TELEWIZJI:

 

n        INFORMOWANIE (dostarczanie odbiorcy informacji w formie dostępnej użytecznie)

n        SOCJALIZACJA I INTEGRACJA (umożliwia uczestnictwo społeczne)

n        Zachowanie TRADYCJI i WARTOŚCI KULTUROWYCH oraz wprowadzenie innowacji

n        FUNKCJA KULTUROWA (ekspresja i transmisja kultury)

n        PSYCHOLOGICZNA (rozrywka)

n        RZĄDZENIE (media jako kanał informacji od rządu do społeczeństwa i odwrotnie)

n        KIEROWANIE I RZĄDZENIE

n        OŚWIATA I WYCHOWANIE (media upowszechniają wiedzę i kształtują system wartości)

 

HISTORIA RADIA:

Radiofonia polska powstałą w 1925 r., kiedy to po raz pierwszy zabrzmiało polskie słowo nadane za pośrednictwem stacji radiofonicznej Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego. W tym samym roku narodziła się instytucja, która później została nazwana Polskim Radiem.

 

RADIO PUBLICZNE W POLSCE TO:

 

n        4 programy ogólnopolskie

n        17 kanałów rozgłośni publicznych Polskiego Radia

n        Radio Polonia

n        Radio Parlament

 

RADIO PUBLICZNE:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZALETY RADIA:

             

§          Błyskawiczna zdolność przekazywania komunikatów na obszarze całego globu

§          Nie wymaga umiejętności czytania, w krajach słabo rozwiniętych obejmuje swoim działaniem analfabetów

§          Przekazuje swe treści za pośrednictwem mowy, muzyki, dźwięków naturalnych (fonii)

 

 

ZE WZGLĘDU NA SPOSÓB DOSTARCZANIA AUDYCJI RADIO DZIELI SIĘ NA:

 

n        ANTENOWE

 

n        PRZEWODOWE

 

 

DO ZADAŃ RADIA NALEŻY:

 

n        Podnoszenie poziomu kultury odbiorców

n        Dostarczanie przeżyć artystycznych

n        Dostarczanie rozrywki

n        Szerzenie oświaty szkolnej

n        Reklama

 

n        ZRÓŻNICOWANIE ZADAŃ

 

n        WZBOGACENIE FORM

 

n        UDOSKONALENIA TECHNICZNE

 

To czynniki decydujące o tym, że RADIO jest jednym z najważniejszych środków społecznego przekazu.

 

HISTORIA INTERNETU:

 

n        Koniec lat sześćdziesiątych - w USA rozpoczęto przez ARPA projekt mający na celu stworzenie sieci komunikacyjnej

n        1969 - powstaje sieć ARPAnet

n        1973 - stworzone zostają połączenia do Wielkiej Brytanii i Norwegii

n        1974 - Ray Tomlinson tworzy program do przesyłania elektronicznej wiadomości

(e-mail)

n        1979 - powstają grupy dyskusyjne Usenet (drugi z filarów dzisiejszego Internetu)

n        1981 - powstaje sieć CSNET (do połączeń pomiędzy ośrodkami naukowymi)

n        1982 - ARPA wprowadza jako standard protokół TCP/IP

n        1983 - nastąpiło połączenie ARPAnet z CSNET - fakt ten uznaje się za początek istnienia dzisiejszego internetu

 

ZASTOSOWANIE INTERNETU:

 

n        Biznes

n        Handel

n        Edukacja

 

 

Struktura i funkcjonowanie mass mediów.

 

1.Pojęcie i podział mass mediów:

 

Mass media – są to techniczne sposoby przekazywania pewnych informacji masowemu odbiorcy.

 

Składowe definicji mass mediów:

 

          Pośrednictwo techniki (urządzenie elektryczne lub elektroniczne);

          Przekazywane obrazy lub dźwięki;

          Przekazujący komunikator (autor felietonu, reżyser);

          Masowy odbiorca.

 

Podstawowe składniki mass mediów:

 

*Przekazywana treść

*Urządzenia techniczne (radioodbiornik, telewizor)

 

 

Elementarne tworzywo m.m.:

 



 

 

 

 

Słowo w m. m.:

 

          Jest ono obecne niemal we wszystkich mediach.

          Odgrywa wielką rolę w rozwoju intelektualnym człowieka – myśli, mowy.

          Słowo może być wykorzystywane w propagandzie.

Obraz w mediach:

 

 



 

 

 

 

 

 

 

Obraz w mediach:

 

          Jest polem do działań manipulatorskich.

          Wsparty słowem słowem jest skuteczny w wychowaniu i w dydaktyce (film edukacyjny).

 

Dźwięk w mass mediach:

 

          Od najprostszych szmerów aż po mistrzowskie wykonania muzyki symfonicznej (ścieżka dźwiękowa, nagranie autonomiczne na płycie kompaktowej).

          Nagrania muzyki w milionach egzemplarzy stanowią poważny problem wychowawcy. Współcześnie muzyka wsparta słowem służy propagandzie.

          Zbiór, czyli inaczej korelacja słowo -muzyka - obraz działa wzmacniająco na percepcję treści.

 

Klasyfikacja mass mediów – w zależności od percepcji:

 

          Wizualne

          Audialne

          Audiowizualne

 

Media wizualne:

 

          Działają na wzrok.

          Podstawowe tworzywo to obraz statyczny - książka, prasa, fotografia, przeźrocza (niedźwiękowe), plakat, naklejki, pocztówka, banknot lub obraz dynamiczny - film niedźwiękowy.

          Dwa media uzyskały autonomię: komiks i gazeta telewizyjna.

 

Media audialne:

 

          Działają na słuch.

          Tworzywem podstawowym są: słowo, muzyka, hałas oraz cisza.

          Znajdują się w tej grupie: radio, taśma magnetofonowa, płyta (gramofonowa i kompaktowa).

 

Media audiowizualne:

 

          Oddziałują na wzrok i słuch.

          Ich podstawowym tworzywem są: słowo, obraz statyczny lub dynamiczny, muzyka, hałas i cisza.

          Do tej grupy zalicza się: telewizję, film ( udźwiękowiony), taśmę magnetowidową oraz multimedia.

 

Klasyfikacja mediów - ze względu na typ odbioru:

 

Media odbierane:   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin