Maszyny Górnicze
Wydział: Górnictwa i Geoinżynierii
Wykonał:
Rafał Snochowski
Zespół w składzie:
Okoń Łukasz
Włodarczyk Marcin
Temat: Przenośnik zgrzebłowy
Data wykonania
20-05-05
Data oddania:
01.06.04
Sprawdzał:
Ocena:
Obliczanie podstawowych parametrów przenośnika zgrzebłowego.
W zakres podstawowych obliczeń parametrów przenośnika zgrzebłowego (Redlera) w ruchu ustalonym, o zadanej wydajności, długości i nachyleniu, wchodzą:
• obliczenie oporów ruchu materiału transportowanego i łańcucha ze zgrzebłami.
• obliczenie mocy napędu i dobór silnika.
• określenie maksymalnych sił rozciągających cięgno (łańcuch) i dobór jegoparametrów wytrzymałościowych
•
Wyznaczenie siły w łańcuchu
Obliczenie sił rozciągających w łańcuchu, rozpoczynamy od ustalenia charakterystycznych punktów na obwodzie cięgna (łańcucha).Jako punkt ,,1" oznacza się miejsce, w którym można określić wymaganą wartość siły rozciągającej.
Przyjmuje się, że do zapewnienia poprawnej współpracy łańcucha ogniwowego z kołem łańcuchowym wymagana jest siłą od 5 do 10 kN.
Zatem w przypadku jak na rys.1, punkt „1" będzie stanowić miejsce zbiegania łańcucha z kołem gniazdowym napędzającym łańcuch.Siły w charakterystycznych punktach na obwodzie cięgna określa ogólny wzór:
Sn=Sn-1+Wn-1 n (1)
gdzie: Sn - siła rozciągająca cięgna (łańcuch) w punkcie n
Wn-1 n - opór ruchu cięgna i materiału na odcinku od n-1 do n
Korzystając ze wzoru (1) otrzymamy następujące siły rozciągające w charakterystycznych punktach obwodu cięgna:
S1 = 5 -10 [kN] S2= S1 + W1-2 [kN] S3= S2 + W2-3 [kN] S4= S3 + W3-4 [kN]
S1=8[kN]Opory ruchu W1-2 oraz W3-4, które wpływają na wartość sił rozciągających cięgno, wynikają z sił tarcia i składowych stycznych sił ciężkości materiału transportowanego oraz łańcucha i zgrzebeł.
Dane:
L=100m
V=1,5 m/s
a= 3°
Q=1500 t/h
Wartości dobrane
Wielkość łańcucha d x p [mm] 30 x 108
Masa jednostkowa łańcucha [kg/m] = 18,2 [kg/m]
Masa jednostkowa łańcucha ze zgrzebłem [kg/m] = 28,2 [kg/m]
Siła zrywająca łańcuch [kN] = 1130 [kN]
Współczynnik bezpieczeństwa k = 5
Współczynniki oporu f1 = 0,3 ; f2 = 0,45
Moc silnika dobranego N dob = 315 kW
Liczba cięgien łańcuchów n = 2
kp- współczynnik nierównomierności obciążenia pasm łańcuchów, gdy n = 2 to kp = 1,04
Przyjmujemy następujące oznaczenia:
qł - masa jednego metra łańcucha wraz z zgrzebłami [kg/m]
Przyjmuje masę zgrzebła i łańcucha qł =28,2
qu - masa urobku (materiału transportowanego) znajdującego się na jednym metrze przenośnika [kg/m]. Wartość qu można obliczyć z zależności :
(2)
gdzie: Qm -wydajność masowa przenośnika [t/h]
v - prędkość urobku (łańcucha) [m/s]
f1- współczynnik oporu ruchu łańcucha i zgrzebeł o dno rynny.
f1= 0,25-0,35
f2 - współczynnik oporu ruchu materiału transportowanego o dno rynny.
Przy transporcie po stalowych rynnach można przyjąć:
dla węgla f2 = 0,4 - 0,6
dla drewna (trociny) f2 = 0,8
dla grafitu w proszku f2 = 0,3 - 0,4
dla torfu w kawałkach f2 = 0,4 - 0,7dla ziarna zbóż f2 = 0,4 - 0,6
L - długość przenośnika [m]
a - kat nachylenia przenośnika [ °]
Przyjmuje współczynnik oporów ruchu łańcucha i zgrzebeł o dno rynny f1 = 0,3
Przyjmuje współczynnik oporów ruchu materiału transport. o dno rynny f2 = 0,45
Rozkład sił w cięgnie przenośnika zgrzebłowego na odcinku 1-2
Na odcinku 2-3, na którym łańcuch zmienia kierunek ruchu o 180°, określenie analityczne oporów ruchu jest trudne ze względu na złożoność zjawisk występujących w tym miejscu i dlatego w uproszczonych obliczeniach przyjmujemy, że opory ruchu na tym odcinku powiększają siłę S3 o 3-5% w stosunku do wartości siły S2. Siłę S3 wyznaczamy z następującej zależności:
...
miromaj123