03-2005_modelarstwo latajae skrzydlo z depronu.pdf

(161 KB) Pobierz
238113515 UNPDF
mode larstwo
Pomysł na model narodził się wraz z modą na proste latają-
ce skrzydła. Jednak nie chciałem kupować gotowego zesta-
wu, ani samodzielnie wycinać skrzydła za pomocą drutu opo-
rowego ze styropianu. Postanowiłem stworzyć taki model
z taniego materiału (jakim jest depron) tak, aby był łatwy
w budowie i jednocześnie na tyle solidny aby wytrzymywał
stosunkowo wysokie prędkości lotu, duże przeciążenia pod-
czas manewrowania i nieuniknione spotkania z ziemią.
DEPRONOWE LATAJĄCE SKRZYDŁO
Marcin Czerwi ń ski
SKRZYD£O
Skrzydło przez zamknięciem
powierzchni. Nie nale¿y równie¿ za-
pominaæ o taœmie klej¹cej od zew-
nêtrznej strony, jej obecnoœæ zapo-
biega pêkniêciu depronu. Ta meto-
da wykonania skrzyde³ zapewnia
wykonanie bardzo ³adnego noska,
bez dodatkowej obróbki papierem
œciernym. Górnej powierzchni nale-
¿y nadaæ wypuk³y kszta³t. Ja do te-
go celu u¿y³em zaokr¹glonej, drew-
nianej barierki od schodów (kilkuk-
rotnie przeci¹gn¹³em górn¹ po-
wierzchni¹ po barierce, a¿ uzyska³a
³ukowaty kszta³t). Tylni¹ czêœæ dol-
nej powierzchni nale¿y sfazowaæ
tak, aby pasowa³a do niej górna po-
wierzchnia. Tak przygotowane
skrzyd³a sklejamy ze sob¹ na styk
za pomoc¹ ¿ywicy 5 min. W odpo-
wiednim miejscu przyklejamy dep-
ronow¹ œciankê. Jej wysokoœæ zmie-
nia siê od œrodka p³ata a¿ do jego
koñca, aby zachowaæ sta³¹ wzglêd-
n¹ gruboœæ profilu. Do jednej ze
stron tej œcianki przyklejamy piono-
wo listewkê 10x5. Dodatkowo miê-
dzy po³ówkami przechodzi jeszcze
jedna taka sama listewka (patrz
zdjêcie). Na zdjêciu widoczne s¹
jeszcze gniazda na serwomechaniz-
my i depronowe wzmocnienie œrod-
kowej czêœci z wyciêciem na bate-
rie. W tym miejscu warto wspom-
nieæ, i¿ gruboœæ profilu zosta³a po-
dyktowana wielkoœci¹ u¿ytych pa-
kietów – mia³y one siê zmieœciæ
w obrysie skrzyd³a. Oczywiœcie przy
Do wykonania skrzyde³ zosta³
u¿yty depron 5 mm. Ka¿de skrzyd³o
zosta³o wyciête z jednego arkusza
depronu (górna i dolna powierz-
chnia stanowi¹ ca³oœæ – patrz rysu-
nek). Linia ³¹cz¹ca górn¹ i doln¹ po-
wierzchniê zosta³a od zewnêtrznej
strony wzmocniona 50 mm taœm¹
samoprzylepn¹. Po wewnêtrznej
stronie tej linii zosta³ wykonany, za
pomoc¹ krawêdzi linijki, rowek
(trzeba uwa¿aæ, aby rowek nie by³
poszarpany – powinno to byæ raczej
„wygniecione” wg³êbienie). Nastêp-
nie na krawêdzi sto³u delikatnie
i stopniowo zaginamy wzd³u¿ linii
³¹czenia obu powierzchni, stopnio-
wo zmniejszaj¹c k¹t miedzy górna
a doln¹ powierzchni¹. Koñcowe za-
ginanie mo¿na wykonaæ na stole,
naginaj¹c z wyczuciem górna po-
wierzchniê w stronê dolnej. Powy¿-
szy proces warto najpierw przetre-
nowaæ na ma³ym kawa³ku depronu,
aby nie zmarnowaæ wiêkszego ar-
kusza. Przy braku wprawy skrzyd³o
mo¿e pêkn¹æ na linii ³¹czenia obu
74
238113515.011.png 238113515.012.png
 
zastosowaniu mniejszych baterii
(np. litowo-polimerowych) gruboϾ
profilu mo¿e byæ mniejsza.
UWAGA: nie wycinamy ¿ad-
nych otworów w dolnej i w górnej
czêœci p³ata przed ich sklejeniem.
Mo¿e to zaowocowaæ zwichrowa-
niem profilu i trudnoœciami z dopa-
sowaniem.
Tak przygotowany p³at mo¿na
„doprowadziæ” do stanu „zamkniête-
go”. Tylni¹ krawêdŸ dolnej powierz-
chni bazujemy na krawêdzi sto³u.
Smarujemy klejem depronow¹ œcian-
kê i sfazowan¹ krawêdŸ dolnej po-
wierzchni. Górn¹ powierzchniê (na
szerokoœci sfazowania) dociskamy
do dolnej za pom¹c¹ deski i œcisków
stolarskich. Przedni¹ czêœæ skrzyd³a
nale¿y koniecznie obci¹¿yæ ciê¿kimi
ksi¹¿kami lub czymœ podobnym, aby
profil wyszed³ p³asko wypuk³y. Bez
tego obci¹¿enia przednia krawêdŸ
bêdzie zdecydowanie odstawaæ od
blatu sto³u, co zaowocuje nie³adnym
profilem. Po wyschniêciu kleju nale¿y
sprawdziæ czy górna powierzchnia
nie wystaje za œrodek p³ata. Jeœli tak
to nale¿y j¹ odpowiednio przyci¹æ.
Mo¿na te¿ odci¹æ naddatki depronu
z krawêdzi sp³ywu (bazuj¹c na kra-
wêdzi dolnej powierzchni) i z koñ-
Wersja z silnikiem SPEED 400
cówki skrzyd³a. Przed sklejeniem
drugiej po³ówki nale¿y najpierw
sprawdziæ jak górne powierzchnie
schodz¹ siê w œrodkowej czêœci p³a-
ta. Wszelkie naddatki w œrodkowej
czêœci nale¿y odci¹æ przed skleje-
niem drugiej po³ówki. Drug¹ po³ów-
kê górnej powierzchni przylepiamy
analogicznie jak pierwsz¹. I dopiero
po sklejeniu odcinamy naddatki
z krawêdzi sp³ywu i z koñcówki.
W tak przygotowanym
skrzydle mo¿na wyci¹æ otwory pod
serwomechanizmy, pakiet, odbior-
nik i regulator. Otwór na pakiet
w mojej wersji przechodzi³ przez
ca³¹ gruboœæ profilu. W dolnej tylnej
czêœci wycinamy wg³êbienie na ³o-
¿e silnika. £o¿e zosta³o wykonane
z 3 mm sklejki. W zale¿noœci od
u¿ytego silnika d³ugoœæ ³o¿a bêdzie
inna (patrz schemat). Œrodkow¹
238113515.013.png 238113515.001.png 238113515.002.png 238113515.003.png 238113515.004.png 238113515.005.png 238113515.006.png 238113515.007.png 238113515.008.png
Wersja z silnikiem od CD-ROM
czêœæ skrzyd³a (wraz z dziobem i ³o-
¿em silnika) zalaminowa³em kilku
centymetrowymi kawa³kami tkani-
ny szklanej o gramaturze 100g/m 2 .
Dodatkowo otwór na baterie od do-
³u zakryty jest trzema warstwami
odpowiednio wyprofilowanego dep-
ronu (kszta³t oprofilowania mo¿e
byæ dowolny, mo¿e s³u¿yæ dodatko-
wo za r¹czkê do rzucania).
Sterolotki wykonane zosta³y
z balsy 4 mm i przymocowane na
ca³ej d³ugoœci krawêdzi sp³ywu.
Lotki mocowane s¹ przy pomocy
bia³ej taœmy pakowej (jej kolor zle-
wa siê z kolorem depronu, co pop-
rawia estetykê modelu). Same ste-
rolotki równie¿ mo¿na pokryæ taœ-
m¹ w celu ich wzmocnienia.
Dodatkowo, aby wzmocniæ
krawêdŸ natarcia mo¿na okleiæ j¹
kolorow¹ taœm¹ pakow¹. W mojej
wersji modelu ca³e skrzyd³o pokryte
jest taœm¹ pakow¹. Doskonale chro-
ni ona depron przed zarysowaniami.
Na koñcach skrzyde³ przykle-
jone zosta³y pionowe powierzchnie
ustateczniaj¹ce wykonane z depro-
nu 5 mm.
WYPOSA¯ENIE
moc¹ dwu pasków samozacisko-
wych. W wersji z silnikiem od CD-
ROM zosta³o wykonane specjalne
³o¿e ze sklejki. Nie bêdê go tu opi-
sywa³, poniewa¿ kszta³t ³o¿a ka¿dy
modelarz mo¿e dobraæ wed³ug
w³asnych upodobañ i sposobu prze-
róbki silnika.
Serwomechanizmy do stero-
lotek zosta³y zamontowane bezpoœ-
rednio w skrzyd³ach (w deprono-
wych ³o¿ach) za pomoc¹ taœmy
dwustronnej i od góry wype³nione
kawa³kiem depronu do gruboœci
profilu. Otwór na serwomechanizm
zosta³ zaœlepiony kawa³kiem brys-
tolu i bia³ej taœmy pakowej. Popy-
chacze do sterolotek musz¹ byæ na
tyle sztywne, aby si³y dzia³aj¹ce na
sterach ich nie wygina³y (ja zasto-
sowa³em prêty stalowe 2 mm).
Regulator i odbiornik maj¹
swoje „komory” miedzy silnikiem
a bateriami symetrycznie w obu
skrzyd³ach. Antenê od odbiornika
wpuœci³em w skrzyd³o, dziêki cze-
mu nie ma niebezpieczeñstwa
wkrêcenia siê jej w œmig³o i nie
psuje ona aerodynamiki modelu.
Sterolotki powinny byæ usta-
wione kilka stopni w górê. W³aœci-
we ustawienie nale¿y dobraæ ek-
sperymentalnie.
Silnik w wersji ze Speed 400
zosta³ przyczepiony do ³o¿a za po-
OBLOTY
Do startu potrzebny jest doϾ
silny wyrzut. Przy zastosowanym
napêdzie model szybko nabiera wy-
sokoœci i prêdkoœci. W powietrzu
model zachowuje siê poprawnie
i stabilnie. Samolot jak na deprono-
we skrzyd³o jest bardzo szybki. Bar-
dzo ³adnie krêci beczki i pêtle. Ra-
czej nie poleca³bym go jako pier-
wszy model ze wzglêdu na znaczn¹
prêdkoœæ i zwrotnoœæ. Œcie¿ka scho-
dzenia jest stosunkowo p³aska i na-
le¿y wzi¹æ to pod uwagê przy pod-
chodzeniu do l¹dowania.
Model sprawia bardzo du¿o
radoœci z latania – szybkie beczki,
pêtle, gwa³towne nurkowania,
szybkie, niskie przeloty, gwa³towne
wznoszenie i co tam jeszcze mo¿e
przyjœæ pilotowi do g³owy i wszys-
tko to bez obawy ¿e samolot roz-
padnie siê w powietrzu. To lataj¹ce
skrzyd³o sprawi³o mi tak wiele sa-
tysfakcji, ¿e przez d³u¿szy czas nie
czu³em potrzeby budowania i lata-
nia innym modelem.
Charakterystyka modelu:
Ty p : Latające skrzydło
Rozpiętość : 1000 mm
Profil płata : Depronowy
Powierzchnia nośna : ok. 20 dm 2
Ciężar (bez akumulatorìw): ok. 340 g
Ilość kanałìw do sterowania : 3 (wymagany mixer do sterolotek)
Napęd :
Silnik : Speed 400 6V lub przerobiony silnik trìjfazowy z CD-ROM
Akumulatory : 8x 950 NiMH (czas pracy silnika ok. 6 min dla SPEED 400
lub ok. 12 min dla napędu z CD)
Śmigło : Dla obu napędìw najlepiej sprawdziło się śmigło Gűnther 125 x 110
Serwomechanizmy : 2 x HS-81
Odbiornik : Jeti REX5
76
238113515.009.png 238113515.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin