fizyka_model_PP.pdf

(253 KB) Pobierz
Microsoft Word - fizyka_model_PP
Próbny egzamin maturalny z fizyki i astronomii
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
1
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM PODSTAWOWY
1. Rozwiązania poszczególnych zadań i poleceń oceniane są na podstawie punktowych
kryteriów oceny.
2. Podczasocenianiarozwiązań zdających, prosimy o zwrócenie uwagi na:
• wymóg podania w rozwiązaniu wyniku liczbowego wraz z jednostką (wartość
liczbowa może być podana w zaokrągleniu lub przedstawiona w postaci ilorazu lub
z użyciem funkcji trygonometrycznej),
• poprawne wykonanie rysunków (właściwe oznaczenia, odpowiednie długości
wektorów itp.),
• poprawne sporządzenie wykresów (dobranie odpowiednio osi współrzędnych,
oznaczenie i opisanie osi, odpowiednie dobranie skali wielkości i jednostek,
zaznaczenie punktów na wykresie i wykreślenie zależności),
• poprawne merytorycznie uzasadnienia i argumentacje, zgodne z poleceniami
w zadaniu.
3. Zwracamyuwagę na to, że ocenianiu podlegają tylko te fragmenty pracy zdającego, które
dotyczą postawionego pytania/polecenia.
4. Jeśli zdający przedstawił do oceny dwa rozwiązania, jedno poprawne, a drugie błędne to
otrzymuje zero punktów.
5. Prawidłowy wynik otrzymany w wyniku błędu merytorycznego nie daje możliwości
przyznania ostatniego punktu za wynik końcowy.
6. Nie jest wymagany zapis danych i szukanych.
7. Zapisy wzorów przy pomocy liczb są równoważne z zapisami przy pomocy symboli.
8. Odpowiedź słowna jest wymagana wyłącznie wtedy,gdy określono to w poleceniu.
9. Podczas oceniania nie stosujemy punktów ujemnych i połówek punktów.
10. Jeśli zdający rozwiązał zadanie lub wykonał polecenie w inny sposób niż podany
w kryteriach oceniania, ale rozwiązanie jest pełne i merytorycznie poprawne, to
otrzymuje maksymalną liczbę punktów przewidzianą w kryteriach oceniania za to
zadanie lub polecenie.
11. Jeśli zdający rozwiązał zadanie lub wykonał polecenie w inny sposób niż podany
w kryteriach oceniania, i metoda rozwiązania jest merytorycznie poprawna, ale
rozwiązanie jest niepełne, lub zawiera błędy, to należy opracować nowy schemat
oceniania uwzględniający tę samą maksymalną liczbę punktów jaką przewidziano za to
zadanie/polecenie.
 
2
Próbny egzamin maturalny z fizyki i astronomii
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA
Zadania zamknięte
Nr zadania
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Prawidłowa
odpowiedź
C
B
B
A
B
B
D
B
B
A
Liczba
punktów
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Zadania otwarte
Zad.
Punktacja
11 2 p
1 pkt – zapisanie zależności
t = i obliczenie czasów przejazdu trzech odcinków
s
v
drogi (100 s, 400 s, 100 s)
1 pkt – obliczenie wartości prędkości średniej v 6,67 m/s
12.1 2 p 1 pkt – skorzystanie z zależności
= 2
1 pkt – wybranie właściwych danych i obliczenie wartości prędkości v = 31,4 m/s
( v = 10 π m/s)
12.2 2 p 1 pkt – uzyskanie wyrażenia
v
= ω lub
r
v
r
f
1 pkt – opisanie osi i naszkicowanie wykresu w kształcie paraboli
(jednostki na osiach nie są wymagane)
13 2 p 1 pkt – skorzystanie z równania gazu doskonałego i uwzględnienie, że objętość
opony nie ulega zmianie
1 pkt – wykazanie, ze wzrost temperatury powoduje wzrost ciśnienia powietrza
w oponie
F
=
2
f
2
r
m
14 2 p
1 pkt – zapisanie zależności
p
=
m
o
v
i doprowadzenie do postaci
2
v
1
c
2
p
=
1
p
2
v
o
1
c
2
1 pkt – podstawienie wartości v = 0,6c i uzyskanie wyniku
p
=
1 ,
25
p
o
15.1 1 p 1 pkt – narysowanie linii pola elektrostatycznego
15.2 2 p 1 pkt – zauważenie, że F el = F gr
1 pkt – obliczenie wartości siły F el = 5·10 -2 N
15.3 2 p 1 pkt – podanie odpowiedzi twierdzącej
1 pkt – podanie uzasadnienia np.: wystąpi zjawisko indukcji elektrostatycznej,
w wyniku którego na górnej powierzchni dolnej szalki pojawią się ładunki
ujemne, co również spowoduje przyciąganie szalek
16.1 3 p 1 pkt – nazwanie siły: występują siły bezwładności
1 pkt – podanie odpowiedzi: ruch jednostajnie przyspieszony w górę
1 pkt – podanie odpowiedzi: ruch jednostajnie opóźniony w dół
16.2 2 p 1 pkt – obliczenie (wyznaczenie) masy ciężarka
1 pkt – obliczenie wartości przyspieszenia a = 0,4 m/s 2
51419321.004.png 51419321.005.png 51419321.006.png 51419321.001.png
Próbny egzamin maturalny z fizyki i astronomii
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy
3
17.1 2 p 1 pkt – naszkicowanie biegu promienia odbitego i załamanego
1 pkt – obliczenie kąta pomiędzy promieniem odbitym i padającym α = 120 o
17.2 2p 1 pkt – zapisanie zależności
c
n = i przekształcenie do wyrażenia
v
c
v =
n
1 pkt – obliczenie wartości prędkości światła w wodzie v = 2,25·10 8 m/s
18 2 p
1 pkt – skorzystanie z zależności
E
=
A
1
n
2
1 pkt – obliczenie energii elektronu E = – 3,4 eV
( E 2 = E 1 /4 – 1 pkt, 13,4 eV/4 – 0 pkt)
19.1 2p 1 pkt – zapisanie równania reakcji
1
1
H
+
1
1
H
2
1
H
+
β +
+
ν
1 pkt zapisanie równania reakcji
1
1
H
+ He
2
1
H
3
2
+
γ
19.2 2p 1 pkt – zapisanie reakcji
3
2
He
+
3
2
He
4
2
He
+
2
1
1
p
lub 3
He He
+→+⋅
3
4
He
2
1
H
2
2
2
1
1 pkt – poprawne liczby masowe i atomowe
1 pkt – wybór warunków:
wysoka temperatura, duża gęstość materii, obecność swobodnych protonów
20.1 2 p 1 pkt – wybór właściwych danych z treści zdania ( T = 48 s)
1 pkt – obliczenie częstotliwości f ≈ 0,02 Hz
20.2 1p 1 pkt – skorzystanie ze związku
P
I = i obliczenie natężenia prądu płynącego
U
przez jedną żarówkę I ≈ 0,17 A
20.3 2 p 1 pkt – obliczenie pobranej energii elektrycznej W = 0,4 kWh
1 pkt – obliczenie liczby obrotów tarczy n = 150
lub
1 pkt – zauważenie, że t = 2 godziny
1 pkt – obliczenie liczby obrotów tarczy n = 150
21.1 2 p 1 pkt – skorzystanie z III prawa Keplera i przekształcenie do postaci
2
TR
8
3
T
=
P
P
K
R
3
P
1 pkt – obliczenie okresu obiegu T ≈ 42,43 godziny
21.2 2p 1 pkt – zapisanie zależności
m
M
m
v
2
2
r
G
=
oraz
v
=
r
2
r
T
1 pkt – uzyskanie zależności nie zawierającej m lub związku
T
=
3
2 π
r
G
M
19.3 1p
51419321.002.png 51419321.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin