regulamin jachtowej sluzby morskiej.pdf

(31 KB) Pobierz
regulamin morski.pmd
Regulamin s³u¿by morskiej statku sportowego
Zakres obowi¹zywania
Obowi¹zki s³u¿by morskiej, których regulamin nie okreœla ani nie reguluje, powinny byæ wype³nione zgodnie
z przepisami PZ¯, zasadami dobrej praktyki morskiej oraz zwyczajami ¿eglarskimi.
Postanowienia regulaminu obowi¹zuj¹: kapitana jachtu morskiego od chwili przejêcia jednostki od armatora do
chwili przekazania armatorowi lub osobie wyznaczonej przez armatora do przejêcia jachtu, cz³onków za³ogi oraz
inne osoby znajduj¹ce siê na jachcie od chwili ich zaokrêtowania do chwili wyokrêtowania, przy czym
wyokrêtowanie cz³onka za³ogi wymaga zgody kapitana.
Przekazanie jachtu
Przekazuj¹cy jacht morski wrêcza jego kapitanowi komplet dokumentów po wspólnym sprawdzeniu stanu
i wyposa¿enia jachtu oraz okreœleniu ewentualnych braków w stanie i wyposa¿eniu lub wymaganych
dokumentach. O przekazaniu i przejêciu jachtu, w stanie okreœlonym w ksi¹¿ce inwentarzowej, orzeczeniu
zdolnoœci ¿eglugowej i w karcie bezpieczeñstwa, przekazuj¹cy i przejmuj¹cy jacht dokonuj¹ zapisu w dzienniku
jachtowym podaj¹c datê, godzinê i miejsce przekazania i umieszczaj¹ swe podpisy.
Zaokrêtowanie za³ogi
Zaokrêtowanie cz³onka za³ogi nastêpuje po przyjêciu go na jacht przez kapitana, zdaniu do depozytu sportowej
ksi¹¿eczki ¿eglarskiej lub innego dokumentu, stanowi¹cego podstawê wpisania do za³ogi i po wpisaniu do
dziennika.
Wyokrêtowanie nastêpuje z chwil¹ zwrócenia cz³onkowi za³ogi dokumentu, na podstawie którego nast¹pi³o
zaokrêtowanie i zapisania wyokrêtowania do dziennika.
Ka¿de zaokrêtowanie i ka¿de wyokrêtowanie powinno byæ zapisane w dzienniku z podaniem godziny, imienia,
nazwiska i stopnia osoby zaokrêtowanej lub wyokrêtowanej i numeru jej dokumentu zdanego do depozytu
okrêtowego. Dla stwierdzenia to¿samoœci ¿eglarza wymaga siê poza ksi¹¿eczk¹ ¿eglarsk¹ równie¿ okazania
dowodu osobistego lub równorzêdnego dokumentu.
Oficerowie jako pomocnicy kapitana
Kapitan pe³ni swoje obowi¹zki przy pomocy wyznaczonych przez siebie oficerów, chyba ¿e z regulaminu wynika
wyraŸnie, ¿e kapitan powinien okreœlon¹ czynnoœæ wykonaæ osobiœcie. W razie d³u¿szej nieobecnoœci kapitana na
jachcie lub stanu zdrowia nie pozwalaj¹cego mu pe³niæ jakiejkolwiek s³u¿by, kapitan powinien przekazaæ osobiste
uprawnienia i obowi¹zki imiennie wyznaczonemu zastêpcy z jednoczesnym zapisaniem tego w dzienniku.
W razie œmierci, utraty zdolnoœci do dzia³ania na czas d³u¿szy oraz w razie wypadniêcia kapitana za burtê lub jego
zejœcia na sta³e ze statku, najstarszy funkcj¹ cz³onek za³ogi przejmuje wszystkie uprawnienia i obowi¹zki kapitana.
Przejêcie jachtu w tych okolicznoœciach powinno byæ szczegó³owo opisane w dzienniku.
Obowi¹zki cz³onków za³ogi
Ka¿dy cz³onek za³ogi, zgodnie z ustalonym przez kapitana porz¹dkiem s³u¿by, ma obowi¹zek wykonywaæ wszystkie
czynnoœci wynikaj¹ce z wyznaczonych funkcji oraz stanowisk manewrowych i alarmowych. Obowi¹zany jest przy
tym do niezw³ocznego i œcis³ego wykonywania zarz¹dzeñ oraz poleceñ kapitana i oficera wachtowego, w czasie
s³u¿by i poza s³u¿b¹, na jachcie i poza jachtem. Zarz¹dzenia, polecenia i rozkazy dotycz¹ce ¿eglugi i s³u¿by morskiej
s¹ ostateczne i podlegaj¹ natychmiastowemu wykonaniu.
Wszelkie czynnoœci na jachtach wykonywane s¹ pod kierunkiem kapitana. Wszystkie czynnoœci manewrowe
w zasadzie s¹ wykonywane na komendê prowadz¹cego w danym momencie jacht.
Od polecenia wydanego przez oficera wachtowego, pod warunkiem natychmiastowego wykonania tego polecenia,
przys³uguje cz³onkowi za³ogi prawo odwo³ania siê do kapitana, który rozstrzyga ostatecznie. Na decyzje kapitana,
1
4997961.002.png
Regulamin s³u¿by morskiej statku sportowego
które cz³onek za³ogi wykona³ w czasie zaokrêtowania, przys³uguje cz³onkowi za³ogi w ci¹gu 14 dni od dnia
wyokrêtowania prawo z³o¿enia pisemnego za¿alenia do armatora, który organizowa³ p³ywanie jachtu.
Od na³o¿onych przez kapitana kar dyscyplinarnych przys³uguje cz³onkowi za³ogi, w ci¹gu 14 dni od dnia
wyokrêtowania, prawo odwo³ania w trybie okreœlonym w wydanych przez PZ¯ przepisach postêpowania
dyscyplinarnego. Cz³onkom za³ogi nie wolno przechowywaæ na jachcie i spo¿ywaæ alkoholu bez wiedzy i zgody
kapitana.
Wyznaczanie funkcji
Funkcje wyznacza cz³onkom za³ogi kapitan, kieruj¹c siê wymaganiami okreœlonymi w karcie bezpieczeñstwa statku
i przepisami dotycz¹cymi sportowych stopni ¿eglarskich. Funkcje poszczególnych cz³onków za³ogi nale¿y wpisaæ
do dziennika. Prawo czasowego zwolnienia cz³onka za³ogi od wykonywania wyznaczonych funkcji lub pe³nienia
s³u¿by w czasie wachty przys³uguje osobiœcie kapitanowi. Kapitan okreœla równie¿ szczegó³owe obowi¹zki
wynikaj¹ce z wyznaczonej funkcji.
Zgodnie z dobr¹ praktyk¹ ¿eglarsk¹ na jachtach stosuje siê najczêœciej rzeczowy podzia³ na trzy podstawowe
funkcje obejmuj¹ce:
1. prowadzenie nawigacji,
2. za³atwianie spraw gospodarczych,
3. utrzymywanie jachtu we w³aœciwym stanie technicznym.
Funkcje nawigacyjne obejmuj¹: nawigacyjne i organizacyjne przygotowanie rejsu, zaopatrzenie jachtu w przyrz¹dy
i pomoce nawigacyjne, meteorologiczne, sygnalizacyjne oraz w niezbêdne dokumenty. Przed rejsem nawigacyjny
powinien dok³adnie zapoznaæ siê z przewidywan¹ tras¹ i przygotowaæ wypisy i notatki z locji, spisów œwiate³
a tak¿e z map; w czasie rejsu nawigacyjny czuwa nad prawid³owym prowadzeniem zliczenia na mapie, ustala
i kontroluje pozycje, prowadzi obserwacje meteorologiczne i odbiór komunikatów radiowych, sprawdza zapisy
w dzienniku, w razie potrzeby porozumiewa siê przy pomocy sygna³ów, czuwa nad wystawianiem przez jacht
w³aœciwych znaków i œwiate³ oraz nad nadawaniem prawid³owych sygna³ów mg³owych, a w razie koniecznoœci
równie¿ sygna³ów wzywania pomocy.
Funkcje gospodarcze polegaj¹ na prowadzeniu gospodarki jachtu w zakresie: finansowym (kasa jachtu),
handlowym (zakupy wszelkiego rodzaju), magazynowym (rozmieszczenie i przechowywanie sprzêtu
gospodarczego i prowiantu), porz¹dkowym (czuwanie nad porz¹dkiem w pomieszczeniach wewnêtrznych i higien¹
osobist¹ za³ogi) oraz prowiantowym (wy¿ywienie za³ogi).
Funkcje techniczne, inaczej zwane bosmañskimi, polegaj¹ przed rejsem na doprowadzeniu jachtu do dobrego
stanu, na przygotowaniu i uzupe³nieniu czêœci zapasowych i materia³ów naprawczych i narzêdzi, a w czasie trwania
rejsu: na sta³ym czuwaniu nad stanem technicznym jachtu, na konserwacji kad³uba, lin, ¿agli i urz¹dzeñ oraz na
wykonywaniu koniecznych napraw. Do funkcji bosmañskich nale¿y m.in. opieka nad instalacj¹ elektryczn¹:
œwiat³ami, silnikiem i sprzêtem ratowniczym. Wygl¹d i stan jachtu zale¿y od zapobiegliwoœci, pracowitoœci i
umiejêtnoœci bosmana. Jego obowi¹zkiem jest czuwanie, aby wszelkie roboty konserwacyjne i porz¹dkowe by³y
wykonane na czas i prawid³owo.
Na wiêkszych jachtach do obs³ugi radiostacji nadawczo-odbiorczej wyznaczany jest radiotelegrafista lub oficer
radiowy. Obs³uga radioodbiornika na mniejszych jednostkach nale¿y z regu³y do oficera nawigacyjnego. Na jachtach
z silnikiem wyznacza siê o ile mo¿noœci sta³ego motorzystê lub oficera mechanika. Gdy nie ma w za³odze lekarza,
pomoc w razie choroby lub wypadków oraz opiekê nad aptek¹ powierza siê osobom o kwalifikacjach felczerskich
lub pielêgniarskich, a co najmniej o wyszkoleniu ratownika PCK.
Rozk³ad wacht
Kapitan ustala godzinowy rozk³ad wacht dla nieprzerwanego pe³nienia s³u¿by, wyznacza dla poszczególnych wacht
oficerów i przydziela do nich ¿eglarzy oraz ustala zakres i porz¹dek wykonywania prac gospodarczych i pozosta³ych
funkcji na jachcie. Porz¹dek wacht i jego zmiany podlegaj¹ wpisowi do dziennika. W p³ywaniach, których czas
trwania nie przekracza 6 godzin, kapitan mo¿e nie wprowadzaæ godzinowego rozk³adu wacht, powinien jednak
ka¿demu z cz³onków za³ogi wyznaczyæ stanowiska manewrowe.
2
Funkcje nawigacyjne
Funkcje gospodarcze
Funkcje techniczne
4997961.003.png
Regulamin s³u¿by morskiej statku sportowego
Przepisy nie ustalaj¹ ¿adnego obowi¹zuj¹cego podzia³u wacht na jachcie. W praktyce jednak i zgodnie ze
zwyczajem ¿eglarskim stosuje siê podzia³ za³ogi na dwie, trzy lub cztery wachty, co pozwala na nieprzerwan¹
obs³ugê jachtu w ¿egludze. Zmieniaj¹ce siê grupy ¿eglarzy maj¹ dziêki temu czas na wypoczynek.
W systemie dwuwachtowym zmiana wacht nastêpuje co 6 godzin. Przy podziale na trzy wachty zmiany
dokonywane s¹ w odstêpach czterogodzinnych. W pierwszym wiêc przypadku s³u¿ba trwa 12, a w drugim tylko
8 godzin w ci¹gu doby.
Aby godziny s³u¿by nie wypada³y stale o tej samej porze, okres czasu przypadaj¹cy na jedn¹ z wacht, najczêœciej
w porze obiadowej - dzieli siê na dwie czêœci. W systemie czterowachtowym jedna z wacht, tzw. kambuzowa.
zajmuje siê w ci¹gu ca³ej doby sporz¹dzaniem posi³ków przy czym porê zdania i rozpoczêcia s³u¿by kambuzowej
ustala siê o takiej porze, aby przekazanie wachty kambuzowej odby³o siê w ci¹gu dnia, a nie wieczorem lub
w nocy.
Ustalenie porz¹dku wacht nie oznacza, ¿e poza wyznaczonymi godzinami s³u¿by ¿eglarze zwolnieni s¹ od wszelkich
obowi¹zków i maj¹ czas wolny dla siebie. W systemie dwuwachtowym woln¹ wachtê mo¿na wywo³aæ na pok³ad
w ka¿dej chwili, gdy to oka¿e siê potrzebne do wykonania manewrów; czêœæ jej czasu wolnego mo¿na równie¿
przeznaczyæ z góry na zajêcia szkoleniowe, wyk³ady albo prace gospodarcze. Podobnie i w systemie
trójwachtowym. Tutaj jednak obowi¹zuje zwyczaj, ¿e tej wachty, która w najbli¿szej kolejnoœci ma obj¹æ s³u¿bê, nie
powo³uje siê do ¿adnych prac, chyba ¿e zmuszaj¹ do tego wyj¹tkowe okolicznoœci. Natomiast tzw. podwachta,
a wiêc ta, która ostatnio skoñczy³a s³u¿bê, pozostaje w stanie ci¹g³ego pogotowia. Wachta kambuzowa w czasie
s³u¿by kuchennej jest wy³¹czona z prac na pok³adzie.
Stanowiska manewrowe
Kapitan ustala stanowiska manewrowe dla poszczególnych wacht. Zajêcie wyznaczonego stanowiska obowi¹zuje
cz³onka za³ogi natychmiast po wydaniu komendy “na stanowiska manewrowe”. Stanowiska manewrowe dla
cz³onków wachty pe³ni¹cej s³u¿bê wyznacza oficer wachtowy. Ustalony ogólnie przydzia³ stanowisk manewrowych
podlega wpisaniu do dziennika. Podzia³ czynnoœci za³ogi na stanowiska manewrowe powinien zapewniæ szybkie
i sprawne wykonanie manewrów, odpowiednie prowadzenie ¿eglugi i równomierne roz³o¿enie pracy. Wymaga
wiêc doboru ¿eglarzy zdolnych do w³aœciwego wykonania czynnoœci zwi¹zanych z danym stanowiskiem
manewrowym. Liczba i rodzaj tych stanowisk zale¿¹ od wielkoœci jachtu i jego osprzêtu oraz od przewidzianych
manewrów podstawowych (cumowanie, kotwiczenie, obs³uga ¿agli itp.).
W ¿egludze szczególnie wa¿ne jest obsadzenie stanowisk sternika oraz stanowiska obserwacyjnego “na oku”, co
wyraŸnie nakazuje prawid³o MPZZM. Stanowisko “na oku” powo³ane jest do sta³ej obserwacji pola widzenia przed
jachtem i na boki od niego. Wydzielenie do tej s³u¿by specjalnego cz³owieka i zwolnienie go na czas s³u¿by “na
oku” od innych obowi¹zków podyktowane jest odwiecznym doœwiadczeniem ¿eglarz. “Oko” g³oœno melduje
ukazanie siê wszystkich przedmiotów zauwa¿onych w polu widzenia obejmuj¹cym przedni¹ po³owê widnokrêgu.
Mog¹ to byæ znaki zarówno na l¹dzie jak i na wodzie oraz wszelkie przedmioty p³ywaj¹ce, a wiêc statki, ³odzie,
chor¹giewki i sieci rybackie, skrzynki, kawa³ki korka, ludzie itp.
Obowi¹zek g³oœnego meldowania nie zale¿y od tego, czy “oko” rozpozna³o i umie nazwaæ przedmiot
zaobserwowany. Wystarczy, ¿e go zauwa¿y³o, Musi wtedy okreœliæ taki przedmiot w jakikolwiek sposób. Melduj¹c
nale¿y podaæ kierunek, w którym przedmiot ukaza³ siê, przybli¿on¹ odleg³oœæ po³o¿enia przedmiotu na l¹dzie lub na
wodzie, okreœlenie jego kursu (przy przedmiotach poruszaj¹cych siê po wodzie w stosunku do jachtu) oraz ewent.
inne charakterystyczne dane.
Kierunek podajemy w stopniach luh rumbach, licz¹c w prawo i lewo od p³aszczyzny symetrii jachtu. Odleg³oœæ
podajemy w milach lub w kablach a przy ma³ym oddaleniu w metrach. W miarê zbli¿ania siê do meldowanych ju¿
przedmiotów podaje siê tylko zmiany odleg³oœci, k¹ta widzenia lub po³o¿enia zaobserwowanego przedmiotu.
W nocy “oko” ma obowi¹zek sprawdzania, czy œwiat³a pozycyjne (i ew. topowe) pal¹ siê. Wiadomoœæ o paleniu
siê œwiate³ melduje nastêpuj¹co: “Œwiat³a siê pal¹”. Meldunek ten powinien byæ podawany mniej wiêcej co pó³
godziny, g³oœno i œpiewnie. Wachtowy lub sternik. a tak¿e pozosta³a za³oga wiedz¹ wówczas, ¿e “oko” czuwa.
O zgaœniêciu któregoœ ze œwiate³ “oko” melduje natychmiast.
¯eglarz wyznaczony na “oko” musi mieæ dobry wzrok i niezawodnie rozró¿niaæ kolory, co sprawdza lekarz przy
obowi¹zkowym badaniu. W nocy i na wiêkszej fali “oko” powinno byæ zabezpieczone przed ewent. wypadniêciem
3
4997961.004.png
Regulamin s³u¿by morskiej statku sportowego
za burtê pasem bezpieczeñstwa lub lin¹. Obejmuj¹cego s³u¿bê na “oku” zdaj¹cy powinien dok³adnie zaznajomiæ ze
wszystkimi zaobserwowanymi obiektami w polu widzenia i upewniæ siê, ¿e nowe “oko” widzi je i rozpoznaje.
Stanowiska na “oku” nie wolno w ¿adnym przypadku opuszczaæ przed przekazaniem innej osobie. Pe³ni¹c zaœ tê
wa¿n¹ funkcjê nale¿y byæ w pe³ni œwiadomym zwi¹zanej z ni¹ odpowiedzialnoœci za spokojny i bezpieczny przebieg
¿eglugi.
Komendy manewrowe
W czasie manewrowania obowi¹zuje za³ogê zachowanie ciszy i skupienie uwagi. Komendy musz¹ byæ krótkie,
zrozumia³e, wydane energicznie i tak g³oœno, aby by³y s³yszane przez wszystkich na pok³adzie. Cz³onek za³ogi na
stanowisku manewrowym, którego dotyczy komenda, obowi¹zany jest powtórzyæ j¹ na dowód us³yszenia
i zrozumienia. Komenda sk³ada siê z zapowiedzi czynnoœci, która ma byæ wykonana oraz z has³a wykonawczego,
które zawiera dopiero rozkaz wykonania.
Od zasady tej s¹ jednak wyj¹tki. Np. komenda “sternik kurs 250°” powinna byæ natychmiast wykonana po jej
us³yszeniu i powtórzeniu. Natomiast komenda “do wybierania szotów grota” zobowi¹zuje do powtórzenia jej
i przygotowania siê do czynnoœci wybierania, dopiero has³o “grota szot wybieraj” zobowi¹zuje do rozpoczêcia
wybierania szota. W tym przypadku wybieranie szotów powinno byæ wykonywane tak d³ugo, dopóki nie padnie
has³o przerwania czynnoœci “doœæ wybieraæ”. Dopiero jednak komenda “grota szot ob³ó¿” nakazuje zaknagowanie
szota i ostateczne zakoñczenie czynnoœci. Wdro¿enie prowadz¹cego jacht do prawid³owego formu³owania
i wydawania komend, a za³ogi do ich powtarzania i bezb³êdnego wykonywania, nale¿y do podstawowych wymagañ
dobrej praktyki ¿eglarskiej.
Obejmowanie i przekazywanie s³u¿by
S³u¿ba na jachcie wykonywana jest pod kierownictwem oficera wachtowego, który odpowiada za prawid³owy
przebieg s³u¿by i bezpieczeñstwo jachtu od chwili objêcia s³u¿by do chwili jej przekazania, o ile w tym czasie
kapitan osobiœcie nie przejmie kierowania s³u¿b¹. Objêcie i przekazanie s³u¿by powinno nast¹piæ dok³adnie
o godzinie wyznaczonej w rozk³adzie wacht. Oficer, przekazuj¹cy jacht oficerowi wachty obejmuj¹cej s³u¿bê,
obowi¹zany jest:
1. okreœliæ na mapie i opisaæ pozycjê jachtu o godzinie wyznaczonej na zmianê wachty,
2. zapoznaæ obejmuj¹cego s³u¿bê z sytuacj¹ jachtu na morzu i po³o¿eniem znaków, œwiate³ nawigacyjnych
i statków w zasiêgu widocznoœci.
3. przekazaæ instrukcje kapitana co do dalszego toku s³u¿by i ¿eglugi,
4. zwróciæ uwagê na okolicznoœci mog¹ce mieæ wp³yw na dalszy bezpieczny przebieg ¿eglugi.
Oficer przekazuj¹cy s³u¿bê koñczy j¹ dopiero po oœwiadczeniu przez oficera obejmuj¹cego s³u¿bê, ¿e s³u¿bê od
niego przejmuje. O ka¿dym przekazaniu s³u¿by powinien byæ dokonany zapis w dzienniku, z okreœleniem pozycji
jachtu wspó³rzêdnymi geograficznymi.
Obowi¹zki s³u¿by na jachcie
S³u¿bê morsk¹ na jachcie, odpowiednio do okolicznoœci i decyzji kapitana, wykonuje siê zgodnie z wymaganiami
okreœlonymi w regulaminie dla: wachty morskiej, wachty kotwicznej lub wachty portowej.
Niezale¿nie od rodzaju wachty oficer wachtowy obowi¹zany jest pe³niæ s³u¿bê zgodnie z poleceniami kapitana
i wymaganiami dobrej praktyki morskiej i odpowiada za:
1. okazywanie przez jacht znaków i œwiate³ latarni okrêtowych przewidzianych przepisami,
2. nadawanie wymaganych przepisami sygna³ów akustycznych w razie spotkania z innymi statkami w czasie mg³y
i ograniczonej widocznoœci,
3. nadawanie w razie potrzeby sygna³ów zwrócenia uwagi,
natychmiastowe wezwanie kapitana w razie pojawienia siê nag³ego 1. niebezpieczeñstwa i zaalarmowanie za³ogi,
2. prawid³owe prowadzenie zapisów w dzienniku.
Polecenie nadania przez statek sygna³ów wzywania pomocy wydaje osobiœcie kapitan. W czasie wachty morskiej,
oficer wachtowy obowi¹zany jest prowadziæ ¿eglugê odpowiednio do napêdu jachtu i odpowiada za:
4
4997961.005.png
Regulamin s³u¿by morskiej statku sportowego
1. utrzymywanie odpowiedniej szybkoœci i sta³ej gotowoœci jachtu do wykonania wszelkich niezbêdnych
manewrów,
2. prawid³owe sterowanie i wykonywanie manewrów,
3. sta³e obserwowanie sytuacji na morzu,
4. prowadzenie nawigacji i okreœlanie pozycji statku.
Oficer wachty morskiej nie mo¿e opuszczaæ pok³adu na czas d³u¿szy, ani¿eli niezbêdny dla dokonania zapisów
w dzienniku, wykonania pracy na mapie i u¿ycia pomocy nawigacyjnej. ¯eglarze wachty morskiej obowi¹zani s¹
przez ca³y czas jej trwania przebywaæ na pok³adzie, z wyj¹tkiem koniecznoœci udania siê pod pok³ad w celu
wykonania polecenia oficera wachtowego.
W czasie wachty kotwicznej, oficer wachtowy obowi¹zany jest zapewniæ bezpieczny postój na kotwicowisku oraz
gotowoœæ jachtu do podniesienia kotwicy i podjêcia ¿eglugi, odpowiadaj¹c za sta³e dozorowanie ³añcucha
kotwicznego i obserwowanie sytuacji na morzu.
W czasie wachty portowej, oficer wachtowy obowi¹zany jest zapewniæ bezpieczny postój jachtu w porcie
i odpowiada za zorganizowanie odpowiedniego dozoru nad jachtem oraz stwierdza, czy osoby zamierzaj¹ce wejœæ
na jacht lub go opuœciæ otrzyma³y na to zgodê kapitana.
Rozk³ad funkcji alarmowych i æwiczenia alarmowe
Alarm “cz³owiek za burt¹”. ¯eglarz, który pierwszy zauwa¿y za burt¹ cz³owieka wymagaj¹cego pomocy, og³asza
to okrzykiem “cz³owiek za burt¹” i jest obowi¹zany rzuciæ cz³owiekowi za burt¹ ko³o ratunkowe z p³aw¹ œwietlno-
dymn¹ oraz do chwili zluzowania przez innego obserwatora lub wy³owienia cz³owieka obserwowaæ go na morzu,
wskazywaæ jego po³o¿enie i g³oœno informowaæ o jego zachowaniu siê i odleg³oœci od jachtu.
Na okrzyk “cz³owiek za burt¹” wszystkie wachty zajmuj¹ jak najprêdzej stanowiska manewrowe i bez oddzielnego
rozkazu przygotowuj¹ statek do wykonania wszelkich manewrów. Manewr “cz³owiek za burt¹” do chwili przejêcia
komendy przez kapitana przeprowadza oficer wachty, w czasie której zdarzy³ siê wypadek.
W razie nie wy³owienia zza burty cz³onka za³ogi, jacht powinien kr¹¿yæ w pobli¿u miejsca wypadku przez 48 godzin,
o ile warunki na morzu nie czyni¹ tego niebezpiecznym dla jachtu lub za³ogi.
Alarm wodny og³asza kapitan w wypadku, gdy bez zastosowania nadzwyczajnych œrodków jachtowi grozi
zatoniêcie. Po og³oszeniu alarmu wodnego cz³onkowie za³ogi zajmuj¹ stanowiska wyznaczone w rozk³adzie alarmu
wodnego. W toku alarmu wodnego kapitan osobiœcie kieruje akcj¹ ratowania jachtu.
Alarm po¿arowy. Cz³onek za³ogi, który pierwszy zauwa¿y ogieñ lub wybuch na jachcie, og³asza to okrzykiem
“po¿ar”, okreœlaj¹c równoczeœnie jego miejsce i natychmiast przystêpuje do gaszenia ognia przy pomocy najbli¿ej
znajduj¹cych siê œrodków przeciwpo¿arowych. Po og³oszeniu alarmu po¿arowego cz³onkowie za³ogi obejmuj¹
stanowiska wyznaczone w rozk³adzie alarmu po¿arowego. Do czasu objêcia kierownictwa akcji gaszenia po¿aru
przez kapitana czynnoœciami przeciwpo¿arowymi za³ogi kieruje oficer wachty s³u¿bowej.
Alarm ³odziowy (opuszczenie jachtu) og³asza kapitan. Po og³oszeniu alarmu ³odziowego wszyscy cz³onkowie za³ogi
obowi¹zani s¹ natychmiast za³o¿yæ pasy ratunkowe i zaj¹æ stanowiska okreœlone w rozk³adzie alarmu ³odziowego.
Za³oga opuszcza jacht na osobisty rozkaz kapitana w sposób i w kolejnoœci przez niego okreœlonej.
Rozk³ad alarmowy i sygna³y alarmowe
Na jachcie powinien byæ wywieszony w widocznym miejscu, podpisany przez kapitana rozk³ad alarmowy,
w którym nale¿y podaæ stanowiska i obowi¹zki cz³onków za³ogi na wypadek og³oszenia ka¿dego z alarmów wraz
z rozk³adem tych stanowisk.
Jachty o d³ugoœci powy¿ej 17 m powinny w rozk³adzie alarmowym umieœciæ nastêpuj¹ce sygna³y:
dla alarmu “cz³owiek za burt¹” - trzy d³ugie dŸwiêki,
dla alarmu wodnego - dwa krótkie, dwa d³ugie i dwa krótkie nastêpuj¹ce po sobie dŸwiêki,
dla alarmu po¿arowego - dwa krótkie i jeden d³ugi dŸwiêk,
dla alarmu ³odziowego - siedem lub wiêcej krótkich i jeden d³ugi dŸwiêk.
5
Alarm “cz³owiek za burt¹”
Alarm wodny
Alarm po¿arowy
Alarm ³odziowy
4997961.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin