Naukę o międzynarodowych stosunkach gospodarczych należy traktować jako teorię ekonomii. Przedmiotem tej dyscypliny są zasady i mechanizmy rządzące tą gospodarką narodową.W gospodarce światowej zachodzą szybkie przemiany, rozwijają się rynki. Dziedzina ta, więc zyskała na dużej popularności. Przedmiotem badań są stwierdzenia bardzo ogólne – głównie stosunki międzynarodowe.
Odrobina historii
• Protekcjonizm od zawsze – staroż, średn a potem merkantylizm
• Pojawienie się korzyści komparatywnych gdzie eksport i import cieszyły się równymi prawami
• Doktryna wolnego handlu
• Protekcjonizm nie zginął – teza o konieczności ochrony krajów słabszych ekonomicznie
• Zasada przemysłowego wychowania narodów – czyli ochrona tworzącego się przemysłu
• XIX/XX - konkurencja między państwami i nadprodukcja dała szansę protekcjonizmowi
• I wojna i wielki kryzys to zaostrzenie protekcjonizmu
• Po II wojnie – przeplatanie procesów liberalizacyjnych i protekcjonistycznych – zawarcie układu GATT 1947
• Pogarszanie się koniunktury gospodarczej – nasilanie się protekcjonizmu w handlu - neoprotekcjonizm –
• Tworzenie regionalnych ugrupowań integracyjnych – 1957 – EWG
• AUTARKIA to kompleksowy rozwój przemysłu, zwłaszcza ciężkiego, chronionego przed konkurencją; względy bezpieczeństwa społecznego i politycznego
• Nowe orientacje antyimportowej polityki gospodarczej
Ekonomia rozwoju – nierównomierność rozwoju jest następstwem doktryny wolnego handlu, która faworyzowała kraje ekon zaawansowane
Ekonomia dobrobytu – sprawiedliwy podział dochodów, stawia na pozaekonom korzyści – pełne zatrudnienie, edukacja, awans cywilizacyjny, zapewnienie politycznej samodzielności kraju
Wspólna koncepcja antyimportowa
• kraje rozwijające się muszą dojrzeć do aktywnego i efektywnego uczestnictwa w handlu międzynarodowym
• najpierw koncentracja na popycie wewnętrznym
• eksport jako zapłata za niezbędny import
• rozwój przemysłu – zwłaszcza przetwórczego
• deformacja cen
• przedsiębiorstwa tracą zdolność reagowania
• Po 1965 ewolucja doprowadziła do przyspieszenia eksportu
• Polityka proeksportowa– stwarzanie warunków dla eksportu
• Rzeczywistość gospodarcza to nie model rynku doskonale konkurencyjnego
• Państwo ingeruje w procesy rynkowe. Państwo poprzez politykę proeksportową niweluje skutki zniekształceń gospodarki światowej–stwarza eksporterom dogodne warunki
• Pomoc jest potrzebna – eksport to większe koszty
• Przykłady sukcesu – duża pomoc w eksporcie, brak zamknięcia na import
Połowa lat 60. Korea, Tajwan, Hongkong, Singapur
• Lata 70. Japonia, Niemcy, Holandia, Szwajcaria
• Polityka proeksportowa jest na długą skalę, droga – ale daje więcej korzyści
• Ograniczanie importu pogarsza konkurencyjność gospodarki, mniej nowych technologii, mniej nowych produktów
• Globalizacja - brak barier – polityka wspierania eksportu
3. Polityka handlowa i jej narzędzia
Państwo posługuje się różnymi środkami administracyjnymi– ograniczenia przedmiotowe lub terytorialne
używa się różnych narzędzi:
• cła – narzędzia taryfowe
• nietaryfowe – pozataryfowe i parotaryfowe
• środki pozataryfowe są to wszystkie rodzaje regulacji, działań, procedur i środków przedsięwziętych przez rządy, które w efekcie mogą wywierać ograniczający wpływ na handel międzynarodowy
Klasyfikacja narzędzi polityki handlowej
• taryfowe–cła–tworzą barierę wartościową importu – powiększają cenę towaru
• parotaryfowe – oddziaływają na cenę importu ale nie są cłami,
• opłaty wyrównawcze, podatki – VAT, akcyza
• pozataryfowe - głównie bariery administracyjne
• Środki taryfowe - cło
Opłata pobierana przez państwo od przywozu, wywozu i przewozu towarów w momencie przekraczania granicy celnej
Funkcje cła:
• fiskalna–dostarczanie środków do budżetu państwa
• ochronna–produkcja krajowa mniej zagrożona
Typy ceł ze względu na kierunek przepływów importowe – opłaty pobierane przy imporcie
eksportowe – pobierane od sprzedaży za granicę
tranzytowe – coraz częściej się znosi
podstawa wymiaru cła
• od wartości - % wartości towarów
• ilościowe/specyficzne – ustalane w jednostkach pieniężnych od jednostki miary
• mieszane/kombinowane – połączenie wartości i ilości
• alternatywne – jak wyżej ale alternatywa – (np. 20% wartości ale nie mniej niż 1000$)
• Rodzaje ceł z punktu widzenia zagr polityki ekon
• autonomiczne – państwo samo wprowadza – samodzielną nie uzgodnioną z nikim decyzją
• umowne – państwa porozumiewają się
zasada – klauzula najwyższego uprzywilejowania, cła:
minimalne – kraje mające klauzulę
maksymalne – nie ma klauzuli
Środki parataryfowe
• opłaty wyrównawcze – obciążenie importu lub dodatek do ceł
• opłaty fiskalne i specjalne– różne obciążenia traktowane jako zapłata administracji za usługi na rzecz handlu zagr
• podatki wew– dodatkowe opłaty nakładane na import po ocleniu
• podatek graniczny– szerszy zasięg niż cło – może obejmować wszystkie towary importowane
• podatki konsumpcyjne/akcyza – w UE, podatek pośredni– obejmuje towary przy sprzedaży
środki pozataryfowe
ograniczenia ilościowe– kwoty, kontygenty nietaryfowe
• bezpośrednie wyznaczenie przez państwo ilości lub wartości określonych dóbr, które mogą być wwiezione do kraju w określonym czasie
• ściśle określony limit maksymalnej wielkości importu/eksportu/tranzytu
• wielkość kontygentu- postać ilościowa (kontygent ilościowy) lub wartościowa (kontygent wartościowy) główny cel ograniczeń ilościowych:
• ochrona produkcji krajowej przed zagranicą,
• poprawa bilansu płatniczego przez ograniczenie wydatków dewizowych
• poprawa terms of trade
środki pozataryfowe całkowity zakaz importu– embargo -prawny zakaz operacji handlowych
• może dotyczyć określonych grup towarów importowanych z niektórych krajów lub obejmować import z wszystkich krajów
• stosuje się głównie ze względów polit i może mieć charakter dyskryminacyjny
• może być stałe lub okresowe
• mogą być bezwzględne– np. leki, narkotyki
• względne–po uzyskaniu odpowiedniego pozwolenia
środki pozataryfowe koncesje i licencje importowe lub eksportowe
• pozwolenia przywozu lub wywozu
• licencjonowanie obrotów zmierza do zmniejszenia ilości podmiotów handlujących danym towarem
• licencje najczęściej towarzyszą kontygentom ilościowym
• licencje wprowadza się na towary strategiczne dla kraju
• licencje importowe wspierają krajową produkcję zagrożoną przez konkurencję zagraniczną
• środki pozataryfowedobrowolne ograniczenia eksportu
• stosunkowo nowa forma ograniczeń ilościowych
• zobowiązanie kraju eksportującego, że po pewnym okresie eksport nie przekroczy określonej wartości;
• dzieje się to pod presją importera
są 3 typy dobrowolności
• ograniczenia jednostronne wprowadzane z własnej inicjatywy przez kraj eksportera
• ograniczenia jednostronne, wynikające z dwustronnych negocjacji
• ograniczenia dwustronne zawierane w ramach układu wielostronnego
środki pozataryfowe ograniczenia dewizowe
• należą do grupy środków wewnętrznej polityki monetarnej i fiskalnej
• całkowite lub częściowe zniesienie swobody obrotu dewizowego z zagranicą
• kontrolę obrotu dewizami w danym kraju przejmuje administracja państwowa
• na dokonanie płatności za granicę potrzebna jest zgoda
środki pozataryfowenormy techniczne i sanitarne
• zyskują na znaczeniu
• wprowadzają je państwa w celu ochrony zdrowia i życia ludzi, ochrony środowiska, spełniania wymagań technicznych dotyczących towarów
• bardzo skuteczne przeciw słabszym technologicznie konkurentom
• trudno udowodnić protekcjonizm
środki pozataryfowezakupy rządowe
• są dokonywane przez rząd, agencje rządowe, instytucje publiczne oraz firmy podlegającej silnej regulacji rządowej
• są często bez przetargów lub nie publikuje się o nich inf
środki pozataryfowemechanizm kursów walutowych
• zmiany kursu walutowego wpływają na bilans handlowy i na gospodarkę
• dewaluacja – obniżenie kursu walutowego w stosunku do walut lub złota powoduje że nasz eksport staje się za granicą tani a następuje wzrost cen towarów z importu
• rewaluacja – podwyższenie kursu waluty krajowej – wzrost cen w eksporcie wyrażony w walutach obcych, których kursy spadły w stosunku do naszej waluty; następuje spadek cen towarów z importu *dewaluacja korzystna dla bilansu handlowego i płatniczego – wzrost eksportu, zatrudnienia, zdolności konkurencyjnej
• rewaluacja niekorzystnie wpływa na bilans – ale może ułatwić zaopatrzenie rynku wewnętrznego i pobudzać konkurencję na rynku wewnętrznym
środki pozataryfowewymóg składnika krajowego
ten środek może przybierać 2 formy:
• zobowiązania krajowego podmiotu kupującego importowane wyroby do pokrycia określonej części popytu zakupami na rynku wewnętrznym
• ...
Igal