Naukę o międzynarodowych stosunkach gospodarczych .doc

(386 KB) Pobierz
MIĘDZYNARODOWE

 

Naukę o międzynarodowych stosunkach gospodarczych należy traktować jako teorię ekonomii. Przedmiotem tej dyscypliny są zasady i mechanizmy rządzące tą gospodarką narodową.
W gospodarce światowej zachodzą szybkie przemiany, rozwijają się rynki. Dziedzina ta, więc zyskała na dużej popularności.
Przedmiotem badań są stwierdzenia bardzo ogólne – głównie stosunki międzynarodowe.

Odrobina historii

                      Protekcjonizm od zawsze – staroż, średn a potem merkantylizm

                      Pojawienie się korzyści komparatywnych gdzie eksport i import cieszyły się równymi prawami

                      Doktryna wolnego handlu

                      Protekcjonizm nie zginął – teza o konieczności ochrony krajów słabszych ekonomicznie

                      Zasada przemysłowego wychowania narodów – czyli ochrona tworzącego się przemysłu

                      XIX/XX - konkurencja między państwami i nadprodukcja dała szansę protekcjonizmowi

                      I wojna i wielki kryzys to zaostrzenie protekcjonizmu

                      Po II wojnie – przeplatanie procesów liberalizacyjnych i protekcjonistycznych – zawarcie układu GATT 1947

                      Pogarszanie się koniunktury gospodarczej – nasilanie się protekcjonizmu w handlu - neoprotekcjonizm –

                      Tworzenie regionalnych ugrupowań integracyjnych – 1957 EWG

                      AUTARKIA to kompleksowy rozwój przemysłu, zwłaszcza ciężkiego, chronionego przed konkurencją; względy bezpieczeństwa społecznego i politycznego

                      Nowe orientacje antyimportowej polityki gospodarczej

Ekonomia rozwoju – nierównomierność rozwoju jest następstwem doktryny wolnego handlu, która faworyzowała kraje ekon zaawansowane

Ekonomia dobrobytusprawiedliwy podział dochodów, stawia na pozaekonom korzyści – pełne zatrudnienie, edukacja, awans cywilizacyjny, zapewnienie politycznej samodzielności kraju

Wspólna koncepcja antyimportowa 

                      kraje rozwijające się muszą dojrzeć do aktywnego i efektywnego uczestnictwa w handlu międzynarodowym

                      najpierw koncentracja na popycie wewnętrznym

                     eksport jako zapłata za niezbędny import

                     rozwój przemysłu – zwłaszcza przetwórczego

                     deformacja cen

                     przedsiębiorstwa tracą zdolność reagowania

                     Po 1965 ewolucja doprowadziła do przyspieszenia eksportu

                      Polityka proeksportowa– stwarzanie warunków dla eksportu

                      Rzeczywistość gospodarcza to nie model rynku doskonale konkurencyjnego

                      Państwo ingeruje w procesy rynkowe. Państwo poprzez politykę proeksportową niweluje skutki zniekształceń gospodarki światowej–stwarza eksporterom dogodne warunki

                      Pomoc jest potrzebna – eksport to większe koszty

                      Przykłady sukcesu – duża pomoc w eksporcie, brak zamknięcia na import

Połowa lat 60. Korea, Tajwan, Hongkong, Singapur

                      Lata 70. Japonia, Niemcy, Holandia, Szwajcaria

                      Polityka proeksportowa jest na długą skalę, droga – ale daje więcej korzyści

                      Ograniczanie importu pogarsza konkurencyjność gospodarki, mniej nowych technologii, mniej nowych produktów

                      Globalizacja - brak barier – polityka wspierania eksportu

3. Polityka handlowa i jej narzędzia

Państwo posługuje się różnymi środkami administracyjnymi– ograniczenia przedmiotowe lub terytorialne

używa się różnych narzędzi:

                     cła – narzędzia taryfowe

                     nietaryfowe – pozataryfowe i parotaryfowe

                     środki pozataryfowe są to wszystkie rodzaje regulacji, działań, procedur i środków przedsięwziętych przez rządy, które w efekcie mogą wywierać ograniczający wpływ na handel międzynarodowy

Klasyfikacja narzędzi polityki handlowej

                      taryfowe–cła–tworzą barierę wartościową importu – powiększają cenę towaru

                      parotaryfowe – oddziaływają na cenę importu ale nie są cłami,

                      opłaty wyrównawcze, podatki – VAT, akcyza

                      pozataryfowe - głównie bariery administracyjne

                      Środki taryfowe - cło

Opłata pobierana przez państwo od przywozu, wywozu i przewozu towarów w momencie przekraczania granicy celnej

Funkcje cła:

                      fiskalna–dostarczanie środków do budżetu państwa

                      ochronna–produkcja krajowa mniej zagrożona

Typy ceł ze względu na kierunek przepływów
importowe – opłaty pobierane przy imporcie

eksportowe – pobierane od sprzedaży za granicę

tranzytowe – coraz częściej się znosi

podstawa wymiaru cła

                      od wartości - % wartości towarów

                      ilościowe/specyficzne – ustalane w jednostkach pieniężnych od jednostki miary

                      mieszane/kombinowane – połączenie wartości i ilości

                      alternatywne – jak wyżej ale alternatywa – (np. 20% wartości ale nie mniej niż 1000$)

                      Rodzaje ceł z punktu widzenia zagr polityki ekon

                      autonomiczne – państwo samo wprowadza – samodzielną nie uzgodnioną z nikim decyzją

                      umowne – państwa porozumiewają się

zasada – klauzula najwyższego uprzywilejowania, cła:

minimalne – kraje mające klauzulę

maksymalne – nie ma klauzuli

Środki parataryfowe

                      opłaty wyrównawcze – obciążenie importu lub dodatek do ceł

                      opłaty fiskalne i specjalne– różne obciążenia traktowane jako zapłata administracji za usługi na rzecz handlu zagr

                      podatki wew– dodatkowe opłaty nakładane na import po ocleniu

                      podatek graniczny– szerszy zasięg niż cło – może obejmować wszystkie towary importowane

                      podatki konsumpcyjne/akcyza – w UE, podatek pośredni– obejmuje towary przy sprzedaży

środki pozataryfowe

ograniczenia ilościowe– kwoty, kontygenty nietaryfowe

                     bezpośrednie wyznaczenie przez państwo ilości lub wartości określonych dóbr, które mogą być wwiezione do kraju w określonym czasie

                     ściśle określony limit maksymalnej wielkości importu/eksportu/tranzytu

                     wielkość kontygentu- postać ilościowa (kontygent ilościowy) lub wartościowa (kontygent wartościowy) główny cel ograniczeń ilościowych: 

                      ochrona produkcji krajowej przed zagranicą,

                      poprawa bilansu płatniczego przez ograniczenie wydatków dewizowych

                      poprawa terms of trade

środki pozataryfowe
całkowity zakaz importu– embargo -prawny zakaz operacji handlowych

                      może dotyczyć określonych grup towarów importowanych z niektórych krajów lub obejmować import z wszystkich krajów

                      stosuje się głównie ze względów polit i może mieć charakter dyskryminacyjny

                      może być stałe lub okresowe

                      mogą być bezwzględne– np. leki, narkotyki

                      względnepo uzyskaniu odpowiedniego pozwolenia

środki pozataryfowe koncesje i licencje importowe lub eksportowe

                      pozwolenia przywozu lub wywozu

                      licencjonowanie obrotów zmierza do zmniejszenia ilości podmiotów handlujących danym towarem

                      licencje najczęściej towarzyszą kontygentom ilościowym

                      licencje wprowadza się na towary strategiczne dla kraju

                      licencje importowe wspierają krajową produkcję zagrożoną przez konkurencję zagraniczną

                      środki pozataryfowe
dobrowolne ograniczenia eksportu

                      stosunkowo nowa forma ograniczeń ilościowych

                      zobowiązanie kraju eksportującego, że po pewnym okresie eksport nie przekroczy określonej wartości;

                      dzieje się to pod presją importera

są 3 typy dobrowolności

                      ograniczenia jednostronne wprowadzane z własnej inicjatywy przez kraj eksportera

                      ograniczenia jednostronne, wynikające z dwustronnych negocjacji

                      ograniczenia dwustronne zawierane w ramach układu wielostronnego

środki pozataryfowe
ograniczenia dewizowe

                      należą do grupy środków wewnętrznej polityki monetarnej i fiskalnej

                      całkowite lub częściowe zniesienie swobody obrotu dewizowego z zagranicą

                      kontrolę obrotu dewizami w danym kraju przejmuje administracja państwowa

                      na dokonanie płatności za granicę potrzebna jest zgoda

środki pozataryfowe
normy techniczne i sanitarne

                      zyskują na znaczeniu

                      wprowadzają je państwa w celu ochrony zdrowia i życia ludzi, ochrony środowiska, spełniania wymagań technicznych dotyczących towarów

                      bardzo skuteczne przeciw słabszym technologicznie konkurentom

                      trudno udowodnić protekcjonizm

środki pozataryfowe
zakupy rządowe

                      są dokonywane przez rząd, agencje rządowe, instytucje publiczne oraz firmy podlegającej silnej regulacji rządowej

                      są często bez przetargów lub nie publikuje się o nich inf

środki pozataryfowe
mechanizm kursów walutowych

                      zmiany kursu walutowego wpływają na bilans handlowy i na gospodarkę

                      dewaluacja – obniżenie kursu walutowego w stosunku do walut lub złota powoduje że nasz eksport staje się za granicą tani a następuje wzrost cen towarów z importu

                      rewaluacja – podwyższenie kursu waluty krajowej – wzrost cen w eksporcie wyrażony w walutach obcych, których kursy spadły w stosunku do naszej waluty; następuje spadek cen towarów z importu *dewaluacja korzystna dla bilansu handlowego i płatniczego – wzrost eksportu, zatrudnienia,  zdolności konkurencyjnej

                      rewaluacja niekorzystnie wpływa na bilans – ale może ułatwić zaopatrzenie rynku wewnętrznego i pobudzać konkurencję na rynku wewnętrznym

środki pozataryfowe
wymóg składnika krajowego

ten środek może przybierać 2 formy:

                      zobowiązania krajowego podmiotu kupującego importowane wyroby do pokrycia określonej części popytu zakupami na rynku wewnętrznym

                      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin