KING STEPHEN
WILKI Z CALLA
MROCZNA WIEŻA V
SPIS TREŚCI
STRESZCZENIE ..9
PROLOG: POKUR ……19
CZĘŚĆ PIERWSZA: TRANS 51
1. Twarz w wodzie . . …….53
2. Nowojorska dżungla ….66
3. Mia ...................................89
4. Narada . . . ………………...105
5. Overholser …………………139
6. Droga Elda………………….153
7. Trans . . ………………….180
CZĘŚĆ DRUGA: OPOWIEŚCI …219
1. Namiot …221
2. Sucha gałąź ………260
3. Opowieść księdza (Nowy Jork) ………………….273
4. Dalszy ciąg opowieści księdza (Ukryte drogi)…..315
5. Opowieść o Szarym Dicku . . ……………………..338
6. Opowieść starego Jaffordsa . . ……………………363
7. Nokturn, głód ………………………389
8. Sklep Tooka; Nieodkryte drzwi…………………….406
9.Zakończenie opowieści księdza (nieodkryte)…….436
CZĘŚĆ TRZECIA: WILKI 495
1. Sekrety 497
2. Dogan, część 1 528
3. Dogan, część 2 574
4. Szczurołap 602
5. Zebranie mieszkańców 622
6. Przed burzą 640
7. Wilki 677
EPILOG: JASKINIA PRZEJŚCIA 721
Od Autora …………………………………………………….733
Posłowie 734
STRESZCZENIE
Wilki z Calla to piąty tom długiej opowieści zainspirowanejpoematem Roberta Browninga Sir Roland pod Mroczną Wieżąstanął. Szósty tom, Pieśń Susannah, ukaże się w 2004 roku.Siódmy i ostatni, zatytułowany Mroczna Wieża, zostanie wydanypod koniec tego samego roku.
Pierwsza część cyklu, Roland, opowiada o tym, jak RolandDeschain z Gilead ściga i w końcu dopada Waltera, człowiekaw czerni, który udawał przyjaciela ojca Rolanda, lecz w rze-czywistości służył Karmazynowemu Królowi odległego KońcaŚwiata. Schwytanie półczłowieka Waltera jest dla Rolandakolejnym krokiem na drodze do Mrocznej Wieży, w której manadzieję znaleźć sposób na powstrzymanie lub nawet odwróce-nie procesu coraz szybszego rozpadu Świata Pośredniego i po-wolnej śmierci Promieni.
Kiedy spotykamy Rolanda, Mroczna Wieża jest jego obsesją,Świętym Graalem i jedynym celem w życiu. Dowiadujemy się,jak czarnoksiężnik Marten próbował wykluczyć młodego Rolan-da z gry, starając się, by w niełasce odesłano go na Zachód.A jednak Rolandowi udało się pokrzyżować plany Martena,głównie dzięki mądremu wyborowi broni podczas inicjacji.
Steven Deschain, ojciec Rolanda, wysyła swego syna orazdwóch jego przyjaciół (Cuthberta Allgooda i Alaina Johnsa) donadmorskiej Baronii Mejis, głównie po to, by chłopiec znalazłsię poza zasięgiem Waltera. Tam Roland poznaje Susan Delgadoi zakochuje się w niej. Dziewczyna ma groźną nieprzyjaciółkę,
wiedźmę Rheę z Cóos, która zazdrości jej urody i jest szczegól-nie niebezpieczna, ponieważ ma jedną z kryształowych kulzwanych Tęczą Czarnoksiężnika... lub kryształami. Istniejetrzynaście takich kul, z których najpotężniejszą i najniebezpiecz-niejsząjest Czarna Trzynastka. Roland i jego przyjaciele przeży-wają wiele przygód w Mejis i chociaż uchodzą z nich z życiem(a także z różowym kryształem), Susan Delgado, śliczna dziew-czyna w oknie, zostaje spalona na stosie. Tę opowieść zawieraczwarty tom cyklu, Czarnoksiężnik i kryształ.
Czytając kolejne tomy Mrocznej Wieży, odkrywamy, że światrewolwerowca jest w ważny i niesamowity sposób powiązanyz naszym. Pierwsze z tych powiązań poznajemy, kiedy Jake,chłopiec mieszkający w 1977 roku w Nowym Jorku, spotykaRolanda w opuszczonym zajeździe na trasie dyliżansów, wielelat po śmierci Susan Delgado. Między światem Rolanda a na-szym znajduje się dużo drzwi, a jednymi z nich jest śmierć.Jake trafia do zajazdu na pustyni, po tym jak został wepchniętypod samochód jadący Czterdziestą Trzecią Ulicą. Kierowcąsamochodu był niejaki Enrico Balazar. Popychającym był nie-bezpieczny psychopata Jack Mort — uosobienie Waltera nanowojorskim poziomie Mrocznej Wieży.
Zanim Jake i Roland dopadną Waltera, Jake ginie ponownie...dlatego że rewolwerowiec, postawiony przed okrutnym wybo-rem między życiem przybranego syna i Mroczną Wieżą, wybieraWieżę. Ostatnie słowa Jake'a, zanim chłopiec runie w przepaść,brzmią: „Więc idź. Są światy inne niż ten".
Do rozstrzygającego spotkania Rolanda z Walterem dochodziw pobliżu Morza Zachodniego. W czasie długiej nocnej roz-mowy człowiek w czerni przepowiada Rolandowi przyszłośćza pomocą dziwnej talii kart tarota. Trzy z tych kart — Więzień,Władczyni Mroku i Śmierć („lecz jeszcze nie dla ciebie, rewol-werowcze") — zwracają szczególną uwagę Rolanda.
Tom drugi, Powołanie Trójki rozpoczyna się na brzegu MorzaZachodniego niedługo po tym, jak Roland budzi się po spotkaniuz Walterem. Wyczerpanego rewolwerowca atakuje horda mięso-żernych homarokoszmarów i zanim zdoła im uciec, traci dwapalce prawej ręki. Rana jest zainfekowana i ruszając w dalsządrogę wzdłuż brzegu Morza Zachodniego, rewolwerowiec jestchory i bliski śmierci.
10
W trakcie swej wędrówki napotyka stojące na plaży drzwi.Prowadzą one do Nowego Jorku w trzech różnych „niegdyś".Z 1987 roku Roland powołuje Eddiego Deana, Więźnia, niewol-nika heroiny. Z 1964 roku Odettę Susannah Holmes, kobietę,która straciła nogi, wepchnięta pod skład metra przez psycho-patycznego Jacka Morta. To ona jest Władczynią Mroku; w jejumyśle skrywa się druga, skłonna do przemocy osobowość:gwałtowna i sprytna Detta Walker, która zamierza zabić Rolandai Eddiego, kiedy rewolwerowiec sprowadza ją do Świata Po-średniego.
Roland sądzi, że skompletował Trójkę, powołując Eddiegoi Odettę, gdyż Odetta ma podwójną osobowość, gdy jednakOdetta i Detta zmieniają się w Susannah (głównie dzięki miłościi odwadze Eddiego Deana), rewolwerowiec pojmuje swój błąd.Uświadamia sobie jeszcze coś: udrękę, jaką sprawia mu nie-ustanne wspomnienie Jake'a, chłopca, który w chwili śmiercimówił o innych światach.
Ziemie jałowe zaczynają się od paradoksu: Roland postrzegaJake'a jako postać jednocześnie żywą i martwą. W Nowym Jorkuz końca lat siedemdziesiątych Jake'a Chambersa dręczy to samopytanie: żywy czy martwy? Jaki? Zabiwszy gigantycznego nie-dźwiedzia zwanego Mirem (przez dawnych ludzi, którzy panicz-nie się go bali) lub Shardikiem (przez Wielkich Dawnych, którzygo zbudowali), Roland z Eddiem i Susannah, idąc tropem bestii,odkrywają ścieżkę Promienia, znaną jako Shardik do Maturina,Niedźwiedź do Żółwia. Niegdyś było sześć takich Promieni,łączących dwanaście portali znajdujących się na krańcach ŚwiataPośredniego. W miejscu, gdzie się przecinają, w środku świataRolanda (i — być może — wszystkich innych światów) wznosisię Mroczna Wieża, centrum wszystkich „gdzieś" i „kiedyś".
Eddie i Susannah już nie są więźniami świata Rolanda.Zakochani w sobie, znajdujący się na dobrej drodze, aby równieżzostać rewolwerowcami, stają się pełnoprawnymi uczestnikamiwyprawy i dobrowolnie towarzyszą Rolandowi, ostatniemuseppe-sai (sprzedawcy śmierci), kroczącemu ścieżką Shardika,drogą Maturina.
W mówiącym kręgu niedaleko Bramy Niedźwiedzia dziuraczasowa zostaje załatana i pąiadsfepacwiązany przez powołanieprawdziwego Trzeciego. Jake ponownie wkracza do Świata
11
Pośredniego w wyniku niebezpiecznego rytuału, podczas któ-rego wszyscy czworo — Jake, Eddie, Susannah i Roland —pamiętają oblicza swych ojców i zachowują się z honorem.Wkrótce potem czwórka zmienia się w piątkę, gdy Jake za-przyjaźnia się z billy-bumblerem. Bumblery, przypominająceskrzyżowanie borsuka z szopem i psem, potrafią wypowiadaćniektóre słowa. Jake nazywa swego nowego przyjaciela Ejem.
Wędrowcy zmierzają w kierunku Ludu, gdzie zdegenerowanipotomkowie dwóch frakcji toczą niekończącą się walkę. W dro-dze do miasta, w niewielkim River Crossing, spotykają grupkęstarych ludzi, pamiętających dawne dni. Ci rozpoznają w Rolan-dzie rycerza z dawnych czasów, „nim świat poszedł naprzód",i podejmują ze czcią jego wraz z przyjaciółmi. Opowiadająpielgrzymom o jednoszynowym pociągu, który być może w dal-szym ciągu jeździ z miasta Lud, przez ziemie jałowe, ścieżkąPromienia do Mrocznej Wieży.
Ta wieść przeraża, lecz nie zaskakuje Jake'a, który przedopuszczeniem Nowego Jorku nabył dwie książki w księgarniprowadzonej przez mężczyznę o dającym do myślenia nazwiskuCalvin Tower (Wieża). Jedną z nich jest zbiór zagadek z wydar-tymi rozwiązaniami. Druga, Chanie Puf-Puf, to bajka, w którejpobrzmiewają groźne echa Świata Pośredniego. Na przykładw Wysokiej Mowie, którą posługiwał się dorastający w GileadRoland, słowo char oznacza śmierć.
Ciotka Talitha, matrona z River Crossing, daje Rolandowisrebrny krzyżyk na łańcuszku i wędrowcy ruszają w dalsządrogę. Podczas przeprawy przez walący się most nad rzekąSend Jake zostaje porwany przez umierającego (i bardzo niebez-piecznego) bandytę Gashera, który zabiera swego jeńca dopodziemnej kryjówki Tik-Taka, ostatniego przywódcy frakcjiSiwych.
Podczas gdy Roland i Ej ruszają na ratunek Jake'owi, Eddiei Susannah odnajdują Kolebkę Ludu i budzą Blaine'a Mono.Blaine jest ostatnim naziemnym urządzeniem sterowanym przezogromny system komputerowy, znajdujący się pod miastemLud, i interesują go wyłącznie zagadki. Obiecuje zawieźćwędrowców aż do ostatniej stacji swej trasy... jeśli zadadząmuzagadkę, której nie zdoła rozwiązać. W przeciwnym wypadku,powiada Blaine, czeka ich śmierć.
12
Roland uwalnia Jake'a, pozostawiając umierającego Tik--Taka. Andrew Quick jednak żyje. Na pół oślepiony, z okropnąraną twarzy, zostaje uratowany przez człowieka, który podajesię za Richarda Fannina. Przedstawia się również jako WiecznyPrzybysz, demon, przed którym ostrzegano Rolanda.
Wędrowcy opuszczają umierające miasto Lud i podążajądalej, tym razem koleją jednoszynową. Fakt, że kierujący tympociągiem sztuczny mózg rozpada się wraz z miastem, a różowysuperekspres mknie po rozsypującym się torze z szybkościąprzekraczającą osiemset mil na godzinę, w niczym nie poprawiasytuacji. Tylko zadając Blaine'owi zagadkę, której komputernie zdoła rozwiązać, bohaterowie mogą ujść z życiem.
Na początku tomu Czarnoksiężnik i kryształ Eddie istotniezadaje taką zagadkę, pokonując Blaine'a typowo ludzką bronią:brakiem logiki. Pociąg zatrzymuje się w mieście Topeka w sta-nie Kansas, wyludnionym przez zarazę zwaną supergrypą.Kiedy ruszają dalej ścieżką Promienia (teraz będącą apokalip-tyczną wersją międzystanowej autostrady 1-70), dostrzegająniepokojące znaki. WYSŁAWIAJCIE KARMAZYNOWEGOKRÓLA, głosi jeden. STRZEŻ SIĘ WĘDRUJĄCEGO GOŚ-CIA, głosi drugi. A uważni czytelnicy szybko się zorientują, żeów Wędrujący Gość jest bardzo podobny do Richarda Fannina.
Opowiedziawszy swoim przyjaciołom historię Susan Del-gado, Roland dociera z nimi do zbudowanego na autostradziepałacu z zielonego szkła, niezwykle przypominającego ten,którego Dorotka szukała w Czarnoksiężniku z krainy Oz. W salitronowej tego wielkiego zamczyska spotykają nic Wielkiegoi Strasznego Oza, lecz Tik-Taka, ostatniego uchodźcę z ginącegomiasta Lud. Umierający Tik-Tak zmienia się w prawdziwegoCzarnoksiężnika. To odwieczny wróg Rolanda, Marten Broad-cloak, w niektórych światach znany jako Randall Flagg, w in-nych jako Richard Fannin, a w jeszcze innych jako John Farson(Dobry Człowiek). Roland i jego przyjaciele nie są w staniezabić tej zjawy, która po raz ostatni ostrzega ich, żeby zrezyg-nowali z wyprawy do Mrocznej Wieży („Przeciwko mniebędziesz miał tylko niewypały, Rolandzie, stary przyjacielu —powiedział rewolwerowcowi"), ale udaje im się ją przegnać.
Po ostatniej wyprawie, której celem było zdobycie kryształuCzarnoksiężnika, i po poznaniu jeszcze jednego przerażającego
13
faktu — że Roland z Gilead zabił własną matkę, wziąwszy jąza wiedźmę imieniem Rhea — wędrowcy powracają do ŚwiataPośredniego i na ścieżkę Promienia. Ruszają w dalszą drogęi w tym momencie spotykamy się z nimi na pierwszych stronachWilków z Calla.
Powyższe streszczenie w żadnym razie nie jest wyczerpują-cym podsumowaniem pierwszych czterech tomów cyklu Mrocz-nej Wieży. Jeśli ich nie czytaliście, radzę zrobić to teraz albozrezygnować z lektury. Wszystkie te książki są częściami jednejdługiej opowieści, którą należy przeczytać od początku dokońca, a nie rozpoczynać od środka.
Szanowny panie, nasza specjalność to ołów.Sleve McOucenu Siedmiu wspaniałych
...
chesschempion