Mroczna wieża 5 - Wilki z Calla.doc

(3948 KB) Pobierz

 

KING    STEPHEN

WILKI   Z   CALLA

          MROCZNA WIEŻA V

 

 

 

SPIS TREŚCI

STRESZCZENIE                      ..9

PROLOG: POKUR              ……19

CZĘŚĆ PIERWSZA: TRANS     51

1.             Twarz w wodzie  . .    …….53

2.             Nowojorska dżungla      ….66

3.             Mia    ...................................89

4.             Narada . . . ………………...105

5.             Overholser …………………139

6.             Droga Elda………………….153

7.             Trans    . . ………………….180

CZĘŚĆ DRUGA: OPOWIEŚCI   …219

1.            Namiot                        …221

2.            Sucha gałąź              ………260

3.            Opowieść księdza (Nowy Jork) ………………….273

4.            Dalszy ciąg opowieści księdza (Ukryte drogi)…..315

5.            Opowieść o Szarym Dicku . . ……………………..338

6.            Opowieść starego Jaffordsa . . ……………………363

7.            Nokturn, głód              ………………………389

8.            Sklep Tooka; Nieodkryte drzwi…………………….406

9.Zakończenie opowieści księdza (nieodkryte)…….436

CZĘŚĆ TRZECIA: WILKI              495

1.             Sekrety              497

2.             Dogan, część 1              528

3.             Dogan, część 2              574

4.             Szczurołap              602

5.             Zebranie mieszkańców              622

6.             Przed burzą              640

7.             Wilki                  677

EPILOG: JASKINIA PRZEJŚCIA              721

Od Autora …………………………………………………….733

Posłowie              734


STRESZCZENIE

 

Wilki z Calla to piąty tom długiej opowieści zainspirowanej
poematem Roberta Browninga Sir Roland pod Mroczną Wieżą
stanął. Szósty tom, Pieśń Susannah, ukaże się w 2004 roku.
Siódmy i ostatni, zatytułowany Mroczna Wieża, zostanie wydany
pod koniec tego samego roku.

Pierwsza część cyklu, Roland, opowiada o tym, jak Roland
Deschain z Gilead ściga i w końcu dopada Waltera, człowieka
w czerni, który udawał przyjaciela ojca Rolanda, lecz w rze-
czywistości służył Karmazynowemu Królowi odległego Końca
Świata. Schwytanie półczłowieka Waltera jest dla Rolanda
kolejnym krokiem na drodze do Mrocznej Wieży, w której ma
nadzieję znaleźć sposób na powstrzymanie lub nawet odwróce-
nie procesu coraz szybszego rozpadu Świata Pośredniego i po-
wolnej śmierci Promieni.

Kiedy spotykamy Rolanda, Mroczna Wieża jest jego obsesją,
Świętym Graalem i jedynym celem w życiu. Dowiadujemy się,
jak czarnoksiężnik Marten próbował wykluczyć młodego Rolan-
da z gry, starając się, by w niełasce odesłano go na Zachód.
A jednak Rolandowi udało się pokrzyżować plany Martena,
głównie dzięki mądremu wyborowi broni podczas inicjacji.

Steven Deschain, ojciec Rolanda, wysyła swego syna oraz
dwóch jego przyjaciół (Cuthberta Allgooda i Alaina Johnsa) do
nadmorskiej Baronii Mejis, głównie po to, by chłopiec znalazł
się poza zasięgiem Waltera. Tam Roland poznaje Susan Delgado
i zakochuje się w niej. Dziewczyna ma groźną nieprzyjaciółkę,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wiedźmę Rheę z Cóos, która zazdrości jej urody i jest szczegól-
nie niebezpieczna, ponieważ ma jedną z kryształowych kul
zwanych Tęczą Czarnoksiężnika... lub kryształami. Istnieje
trzynaście takich kul, z których najpotężniejszą i najniebezpiecz-
niejsząjest Czarna Trzynastka. Roland i jego przyjaciele przeży-
wają wiele przygód w Mejis i chociaż uchodzą z nich z życiem
(a także z różowym kryształem), Susan Delgado, śliczna dziew-
czyna w oknie, zostaje spalona na stosie. Tę opowieść zawiera
czwarty tom cyklu, Czarnoksiężnik i kryształ.

Czytając kolejne tomy Mrocznej Wieży, odkrywamy, że świat
rewolwerowca jest w ważny i niesamowity sposób powiązany
z naszym. Pierwsze z tych powiązań poznajemy, kiedy Jake,
chłopiec mieszkający w 1977 roku w Nowym Jorku, spotyka
Rolanda w opuszczonym zajeździe na trasie dyliżansów, wiele
lat po śmierci Susan Delgado. Między światem Rolanda a na-
szym znajduje się dużo drzwi, a jednymi z nich jest śmierć.
Jake trafia do zajazdu na pustyni, po tym jak został wepchnięty
pod samochód jadący Czterdziestą Trzecią Ulicą. Kierowcą
samochodu był niejaki Enrico Balazar. Popychającym był nie-
bezpieczny psychopata Jack Mort — uosobienie Waltera na
nowojorskim poziomie Mrocznej Wieży.

Zanim Jake i Roland dopadną Waltera, Jake ginie ponownie...
dlatego że rewolwerowiec, postawiony przed okrutnym wybo-
rem między życiem przybranego syna i Mroczną Wieżą, wybiera
Wieżę. Ostatnie słowa Jake'a, zanim chłopiec runie w przepaść,
brzmią: „Więc idź. Są światy inne niż ten".

Do rozstrzygającego spotkania Rolanda z Walterem dochodzi
w pobliżu Morza Zachodniego. W czasie długiej nocnej roz-
mowy człowiek w czerni przepowiada Rolandowi przyszłość
za pomocą dziwnej talii kart tarota. Trzy z tych kart — Więzień,
Władczyni Mroku i Śmierć („lecz jeszcze nie dla ciebie, rewol-
werowcze") — zwracają szczególną uwagę Rolanda.

Tom drugi, Powołanie Trójki rozpoczyna się na brzegu Morza
Zachodniego niedługo po tym, jak Roland budzi się po spotkaniu
z Walterem. Wyczerpanego rewolwerowca atakuje horda mięso-
żernych homarokoszmarów i zanim zdoła im uciec, traci dwa
palce prawej ręki. Rana jest zainfekowana i ruszając w dalszą
drogę wzdłuż brzegu Morza Zachodniego, rewolwerowiec jest
chory i bliski śmierci.

10


W trakcie swej wędrówki napotyka stojące na plaży drzwi.
Prowadzą one do Nowego Jorku w trzech różnych „niegdyś".
Z 1987 roku Roland powołuje Eddiego Deana, Więźnia, niewol-
nika heroiny. Z 1964 roku Odettę Susannah Holmes, kobietę,
która straciła nogi, wepchnięta pod skład metra przez psycho-
patycznego Jacka Morta. To ona jest Władczynią Mroku; w jej
umyśle skrywa się druga, skłonna do przemocy osobowość:
gwałtowna i sprytna Detta Walker, która zamierza zabić Rolanda
i Eddiego, kiedy rewolwerowiec sprowadza ją do Świata Po-
średniego.

Roland sądzi, że skompletował Trójkę, powołując Eddiego
i Odettę, gdyż Odetta ma podwójną osobowość, gdy jednak
Odetta i Detta zmieniają się w Susannah (głównie dzięki miłości
i odwadze Eddiego Deana), rewolwerowiec pojmuje swój błąd.
Uświadamia sobie jeszcze coś: udrękę, jaką sprawia mu nie-
ustanne wspomnienie Jake'a, chłopca, który w chwili śmierci
mówił o innych światach.

Ziemie jałowe zaczynają się od paradoksu: Roland postrzega
Jake'a jako postać jednocześnie żywą i martwą. W Nowym Jorku
z końca lat siedemdziesiątych Jake'a Chambersa dręczy to samo
pytanie: żywy czy martwy? Jaki? Zabiwszy gigantycznego nie-
dźwiedzia zwanego Mirem (przez dawnych ludzi, którzy panicz-
nie się go bali) lub Shardikiem (przez Wielkich Dawnych, którzy
go zbudowali), Roland z Eddiem i Susannah, idąc tropem bestii,
odkrywają ścieżkę Promienia, znaną jako Shardik do Maturina,
Niedźwiedź do Żółwia. Niegdyś było sześć takich Promieni,
łączących dwanaście portali znajdujących się na krańcach Świata
Pośredniego. W miejscu, gdzie się przecinają, w środku świata
Rolanda (i — być może — wszystkich innych światów) wznosi
się Mroczna Wieża, centrum wszystkich „gdzieś" i „kiedyś".

Eddie i Susannah już nie są więźniami świata Rolanda.
Zakochani w sobie, znajdujący się na dobrej drodze, aby również
zostać rewolwerowcami, stają się pełnoprawnymi uczestnikami
wyprawy i dobrowolnie towarzyszą Rolandowi, ostatniemu
seppe-sai (sprzedawcy śmierci), kroczącemu ścieżką Shardika,
drogą Maturina.

W mówiącym kręgu niedaleko Bramy Niedźwiedzia dziura
czasowa zostaje załatana i pąiadsfepacwiązany przez powołanie
prawdziwego Trzeciego. Jake ponownie wkracza do Świata

 

11


Pośredniego w wyniku niebezpiecznego rytuału, podczas któ-
rego wszyscy czworo — Jake, Eddie, Susannah i Roland —
pamiętają oblicza swych ojców i zachowują się z honorem.
Wkrótce potem czwórka zmienia się w piątkę, gdy Jake za-
przyjaźnia się z billy-bumblerem. Bumblery, przypominające
skrzyżowanie borsuka z szopem i psem, potrafią wypowiadać
niektóre słowa. Jake nazywa swego nowego przyjaciela Ejem.

Wędrowcy zmierzają w kierunku Ludu, gdzie zdegenerowani
potomkowie dwóch frakcji toczą niekończącą się walkę. W dro-
dze do miasta, w niewielkim River Crossing, spotykają grupkę
starych ludzi, pamiętających dawne dni. Ci rozpoznają w Rolan-
dzie rycerza z dawnych czasów, „nim świat poszedł naprzód",
i podejmują ze czcią jego wraz z przyjaciółmi. Opowiadają
pielgrzymom o jednoszynowym pociągu, który być może w dal-
szym ciągu jeździ z miasta Lud, przez ziemie jałowe, ścieżką
Promienia do Mrocznej Wieży.

Ta wieść przeraża, lecz nie zaskakuje Jake'a, który przed
opuszczeniem Nowego Jorku nabył dwie książki w księgarni
prowadzonej przez mężczyznę o dającym do myślenia nazwisku
Calvin Tower (Wieża). Jedną z nich jest zbiór zagadek z wydar-
tymi rozwiązaniami. Druga, Chanie Puf-Puf, to bajka, w której
pobrzmiewają groźne echa Świata Pośredniego. Na przykład
w Wysokiej Mowie, którą posługiwał się dorastający w Gilead
Roland, słowo char oznacza śmierć.

Ciotka Talitha, matrona z River Crossing, daje Rolandowi
srebrny krzyżyk na łańcuszku i wędrowcy ruszają w dalszą
drogę. Podczas przeprawy przez walący się most nad rzeką
Send Jake zostaje porwany przez umierającego (i bardzo niebez-
piecznego) bandytę Gashera, który zabiera swego jeńca do
podziemnej kryjówki Tik-Taka, ostatniego przywódcy frakcji
Siwych.

Podczas gdy Roland i Ej ruszają na ratunek Jake'owi, Eddie
i Susannah odnajdują Kolebkę Ludu i budzą Blaine'a Mono.
Blaine jest ostatnim naziemnym urządzeniem sterowanym przez
ogromny system komputerowy, znajdujący się pod miastem
Lud, i interesują go wyłącznie zagadki. Obiecuje zawieźć
wędrowców aż do ostatniej stacji swej trasy... jeśli zadadząmu
zagadkę, której nie zdoła rozwiązać. W przeciwnym wypadku,
powiada Blaine, czeka ich śmierć.

12


Roland uwalnia Jake'a, pozostawiając umierającego Tik-
-Taka. Andrew Quick jednak żyje. Na pół oślepiony, z okropną
raną twarzy, zostaje uratowany przez człowieka, który podaje
się za Richarda Fannina. Przedstawia się również jako Wieczny
Przybysz, demon, przed którym ostrzegano Rolanda.

Wędrowcy opuszczają umierające miasto Lud i podążają
dalej, tym razem koleją jednoszynową. Fakt, że kierujący tym
pociągiem sztuczny mózg rozpada się wraz z miastem, a różowy
superekspres mknie po rozsypującym się torze z szybkością
przekraczającą osiemset mil na godzinę, w niczym nie poprawia
sytuacji. Tylko zadając Blaine'owi zagadkę, której komputer
nie zdoła rozwiązać, bohaterowie mogą ujść z życiem.

Na początku tomu Czarnoksiężnik i kryształ Eddie istotnie
zadaje taką zagadkę, pokonując Blaine'a typowo ludzką bronią:
brakiem logiki. Pociąg zatrzymuje się w mieście Topeka w sta-
nie Kansas, wyludnionym przez zarazę zwaną supergrypą.
Kiedy ruszają dalej ścieżką Promienia (teraz będącą apokalip-
tyczną wersją międzystanowej autostrady 1-70), dostrzegają
niepokojące znaki. WYSŁAWIAJCIE KARMAZYNOWEGO
KRÓLA, głosi jeden. STRZEŻ SIĘ WĘDRUJĄCEGO GOŚ-
CIA, głosi drugi. A uważni czytelnicy szybko się zorientują, że
ów Wędrujący Gość jest bardzo podobny do Richarda Fannina.

Opowiedziawszy swoim przyjaciołom historię Susan Del-
gado, Roland dociera z nimi do zbudowanego na autostradzie
pałacu z zielonego szkła, niezwykle przypominającego ten,
którego Dorotka szukała w Czarnoksiężniku z krainy Oz. W sali
tronowej tego wielkiego zamczyska spotykają nic Wielkiego
i Strasznego Oza, lecz Tik-Taka, ostatniego uchodźcę z ginącego
miasta Lud. Umierający Tik-Tak zmienia się w prawdziwego
Czarnoksiężnika. To odwieczny wróg Rolanda, Marten Broad-
cloak, w niektórych światach znany jako Randall Flagg, w in-
nych jako Richard Fannin, a w jeszcze innych jako John Farson
(Dobry Człowiek). Roland i jego przyjaciele nie są w stanie
zabić tej zjawy, która po raz ostatni ostrzega ich, żeby zrezyg-
nowali z wyprawy do Mrocznej Wieży („Przeciwko mnie
będziesz miał tylko niewypały, Rolandzie, stary przyjacielu —
powiedział rewolwerowcowi"), ale udaje im się ją przegnać.

Po ostatniej wyprawie, której celem było zdobycie kryształu
Czarnoksiężnika, i po poznaniu jeszcze jednego przerażającego

13


faktu — że Roland z Gilead zabił własną matkę, wziąwszy ją
za wiedźmę imieniem Rhea — wędrowcy powracają do Świata
Pośredniego i na ścieżkę Promienia. Ruszają w dalszą drogę
i w tym momencie spotykamy się z nimi na pierwszych stronach
Wilków z Calla.

Powyższe streszczenie w żadnym razie nie jest wyczerpują-
cym podsumowaniem pierwszych czterech tomów cyklu Mrocz-
nej Wieży. Jeśli ich nie czytaliście, radzę zrobić to teraz albo
zrezygnować z lektury. Wszystkie te książki są częściami jednej
długiej opowieści, którą należy przeczytać od początku do
końca, a nie rozpoczynać od środka.


Szanowny panie, nasza specjalność to ołów.
Sleve McOucen
u Siedmiu wspaniałych

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin