4. PIF - PAF!
§ Dzieci stają w kole z jedną osobą w środku
§ Dziecko stojące w środku ‘strzela’ do kogoś stojącego na obwodzie kręgu mówiąc ‘pif’
§ Osoba ustrzelona musi jak najszybciej kucnąć, a dzieci stojące po prawej i lewej stronie od niej muszą strzelić do siebie nawzajem mówiąc ‘paf’
§ Ten, kto później powiedział ‘paf’ lub za późno kucnął – odpada
§ Osoba, która szybciej powiedziała paf’ – wchodzi do środka okręgu, a ten kto był w środku – wchodzi na jej miejsce
§ Gdy na obwodzie zostają dwie osoby – stają plecami do siebie (jak w pojedynku) i idą tip-topkami do przodu. Na znak ‘pif’ osoby, która była w środku okręgu pojedynkujący się muszą jak najszybciej odwrócić się i strzelić do siebie mówiąc ‘paf’. Ostatni wygrywa
Liczba osób: 2 grupy
§ Dzieci dzielimy na dwa zespoły.
§ Stają one w rzędzie jeden za drugim, trzymając poprzednika za biodra Początek rzędu to głowa, koniec to ogon. Głowa tak musi prowadzić, by złapać ogon przeciwnika i jednocześnie chronić swój ogon.
§ Drużyna której szyk zostanie rozerwany lub której ogon zostanie złapany –przegrywa
6. KTO TAK JAK JA?
§ Wszyscy siadają w kółku z jedną osobą w środku.
§ Osoba w środku głośno pyta : „Kto tak jak ja... ” i dokańcza wg własnej inwencji np. lubi rysować
§ Dzieci które lubią rysować wstają i zamieniają się szybko miejscami
§ Osoba która zostanie w środku (czyli nie zdąży zając miejsca) ponawia pytanie : „kto tak jak ja...” ale daje inny przykład (np. lubi śpiewać)
Liczba osób: dowolna
Pomoce: losy z napisaną nazwą jakiegoś zwierzęcia
Wszyscy uczestnicy losują nazwę, na której jest napisana nazwa zwierzęcia. Naśladując głos wydawany przez to zwierzę, kolejni uczestnicy znajdują swoją grupę. Po jej odnalezieniu zawodnicy w grupach mają za zadanie wymyślenie okrzyku, figury, tańca, który najlepiej przedstawiałby zwierzę, do którego grupy należą. Po tej zabawie można odśpiewać piosenkę „Szła dzieweczka do laseczka” na głosy, ale każda grupa naśladuje dźwięk wydawany przez ich zwierzątko i śpiewa swoją partię po wskazaniu przez dyrygenta, który prowadzi i nadzoruje śpiew.
Pomoce: kartki papieru
Mirada