Z.M., lat 45 przyjęta na oddział ogólnopsychiatryczny z powodu zespołu depresyjnego. Jest to I pobyt pacjentki w szpitalu psychiatrycznym. Jest zorientowana, co do miejsca, czasu i sytuacji. Zdaje sobie sprawę ze swojej choroby.
Pierwsze objawy choroby u pacjentki ukazały się w okresie rozwodu. Pacjentka czuje się opuszczona, niechciana. Krytycyzm pacjentki jest obniżony. Jest apatyczna. Cierpi na bezsenność.
Pacjentka ma dwoje dorosłych dzieci, którzy chętnie ją odwiedzają i sprawują nad nią opiekę.
Pacjentka choruje na nadciśnienie tętnicze; Ciśnienie tętnicze wynosi 140/90; tętno miarowe, dobrze wyczuwalne o częstości 85u/min; skóra bez zmian. Oddech miarowy, bez zapachu o częstości 18 oddechów na minutę
Brak zmian w układzie pokarmowym. Pacjentka posiłki przyjmuje niechętnie. Stolec oddaje regularnie.
Nie zaobserwowano zmian w obrębie układu moczowo – płciowym.
W układzie kostno – stawowym nie zaobserwowano żadnych zmian. Pacjentka przejawia zwolnienie psychoruchowe.
Skóra zaróżowiona, ciepła, wilgotna, bez widocznych zmian w jej obrębie. Błony śluzowe jamy ustnej wilgotne
Diagnoza pielęgniarska
Problem
Planowanie
Realizacja
Ocena działań pielęgniarskich
Obniżony krytycyzm.
Cel: Poprawić samoocenę pacjentki.
1. Poświęcenie czasu chorej.
2. Wysłuchanie problemów pacjentki.
3. Empatyczna postawa.
4. Współpraca z psychoterapeutką.
5. Podaż leków wg zlecenia lekarskiego
Porozmawiałam z pacjentką wysłuchałam jej problemów,
Przyjęłam empatyczną postawę wobec pacjentki.
Współpracowałam z psychoterapeutką.
Podałam leki wg zlecenia lekarskiego.
Pacjentka ma niskie mniemanie co do swojej osoby. Problem wymaga dalszej realizacji i obserwacji.
Brak poczucia wsparcia.
Cel: Zapewnienie poczucia wsparcia chorej.
Nawiązałam kontakt słowny i emocjonalny z pacjentkom.
Przeprowadziłam rozmowę z dziećmi pacjentki o konieczności wsparcia matki.
Dzieci odwiedzają pacjentkę codziennie. Chora chętnie spędza czas z nimi.
Problem wymaga dalszej obserwacji
Trudności w podejmowaniu aktywności ruchowej.
Cel: Zapewnienie aktywności ruchowej w miarę możliwości pacjentki.
Zaplanowałam wraz z pacjentkom zajęcia w ciągu dnia (poranna kąpiel, zjadanie posiłków, czytanie książki, spacer)
Zachęciłam pacjentkę do wykonywania samodzielnie czynności dnia codziennego.
Zachęciłam pacjentkę do podejmowania aktywności związanych z zainteresowaniami (czytanie książek).
Zachęciłam pacjentkę do gimnastyki porannej .
Zachęciłam pacjentkę do spacerów z terapeutką.
Pacjentka zaczęła ćwiczyć rano wraz z innymi pajetami i terapeutką. Wychodzi również na krótkie spacery z terapeutką. Czyta również książki.
Brak apetytu.
Cel: Zwiększenie przyjmowanych posiłków.
1. Modyfikacja diety poprzez urozmaicenie posiłków.
2. Urozmaicić posiłki do upodobań pacjentki.
3. Wdrożyć pokarmy przyniesione przez rodzinę.
4. Wziąć pod uwagę miejsce i czas spożywania posiłku.
Wdrożyłam pokarmy przyniesione przez rodzinę.
Pacjentka zjada pokarmy przyniesione przez rodzinę chętniej.
Bezsenność.
Cel: Zapewnić warunki do snu.
1. Zapewnić ciszę i spokój.
2. Wietrzenie sali.
3. Zadbanie o temperaturę w sali (ok. 18C).
4. Zaproponować ciepłą kąpiel przed snem.
5. Zorganizować wolny czas w ciągu dnia.
6. W razie potrzeby podaż leków wg zlecenia lekarza.
Zorganizowałam czas wolny w ciągu dnia.
Zaproponowałam ciepłą kąpiel przed snem.
Pacjentka przespała 5h.
Problem wymaga dalszej obserwacji.
Możliwość powstania powikłań ze strony układu krążenia spowodowane wysokimi wartościami ciśnienia.
Cel: Zapobiegać wystąpieniu powikłań ze strony układu krążenia. Obniżenie wartości ciśnienia tętniczego.
Wykonałam pomiar podstawowych parametrów życiowych (ciśnienie tętnicze, tętno, zabarwienie powłok skórnych).
Poinformowałam pacjentkę o konieczności wdrożenia diety ubogosolnej, bogatej w owoce i wrzywa.
muszkabzykuszka