27
Adobe Photoshop – Maski i kanały
4
Maski i kanały
Adobe Photoshop używa maski do wyizolowania i manipulowania częściami obrazu. Maskę można traktować jak wzornik. Wycięta część maski może być zmieniana, ale pozostała część jest chroniona przed zmianami. Maskę możesz tworzyć do jednorazowego użytku lub zapisać ją do pliku i użyć powtórnie. W tej lekcji poznasz zagadnienia związane pracą na maskach oraz kanałach. Nauczysz się:
· Wygładzać selekcję przy użyciu maski
· Zapisywać selekcje jak kanał maski
· Oglądać selekcję używając palety Channels
· Zapisywać i ładować maskę oraz stosować na niej efekty
· Rysować na masce, aby zmodyfikować selekcję
· Tworzyć skomplikowaną selekcję przy użyciu komendy Extract
· Tworzyć i używać maskę gradientową
Lekcja powinna zakończyć się po około 150 minutach całkowitym opanowaniem materiału. Wykonywane ćwiczenia dotyczą tylko programu Adobe Photoshop, ponieważ program ImageReady nie posiada zaawansowanych metod tworzenia maski, dostępnych w Photoshopie. Zaleca się dokładne przećwiczenie tej lekcji, ponieważ ma to duże znaczenie dla opanowania ważnych technik w programie Adobe Photoshop. Przygotuj się do przećwiczenia lekcji i skopiuj do lokalnego katalogu Moje dokumenty katalog Photoshop–Lekcja4 z podanej przez prowadzącego lokalizacji.
Przed rozpoczęciem pracy przywróć domyślne ustawienia aplikacji (otwarte palety, ustawienia narzędzi). Zobacz „Lekcja 1 – Rozpoczęcie pracy z programem”.
1 Uruchom program Adobe Photoshop
2 Wybierz polecenie File à Open i otwórz plik L4_m&k_ef_kon.psd, który znajduje się w katalogu Photoshop-Lekcja4 na dysku lokalnym twojego komputera. Po otwarciu pliku zobaczysz finalny obrazek z dzisiejszej lekcji. Jest to zadanie, które wykonasz w dzisiejszej lekcji. Plik możesz zamknąć lub zostawić otwarty jako wzorzec.
Maska pozwala wyizolować i zabezpieczyć części obrazu. Kiedy tworzysz maskę oparta na selekcji, powierzchnia nie objęta selekcją jest chroniona przez maskę przed edycją. Przy pracy z maską możesz wielokrotnie tworzyć i zapisywać selekcję i używać ją ponownie. Dodatkowo możesz używać maskę przy stosowaniu takich metod edycji jak zmiana kolorów lub zastosowanie efektów na obrazie. Maska wyznacza obszar, który będzie poddawany modyfikacjom.
W programie Adobe Photoshop masz możliwość tworzenia maski tymczasowej, nazywanej Quick Mask (szybka maska). Możesz też stworzyć trwałą maskę i zapisać ją w specjalnym kanale w odcieniach szarości, nazywanym Alpha Chanel (kanałem alfa). Poza tym Photoshop używa kanałów do zapisania informacji o kolorze oraz informacji o próbkach kolorów. W odróżnieniu od warstw, kanały nie są drukowane. Palety Channels używa się do podglądania i pracy z kanałem alfa. Program ImageReady nie ma wbudowanej obsługi kanałów, z wyjątkiem kanału alfa używanym dla tworzenia przeźroczystego tła przy optymalizacji obrazów w formacie PNG.
Lekcję rozpoczniemy od zmiany zwykłej selekcji na tymczasową maskę przy użyciu trybu Qiuck Mask. Później można dokonać odwrotnej zamiany z tymczasowej maski na selekcję. Niestety po takiej konwersji stracisz maskę, chyba, że zapiszesz ją na stałe w kanale alfa.
Rozpoczniemy od załadowania pliku z pierwszym obrazem, który będziemy dzisiaj edytować i utworzymy selekcję bociana przy użyciu narzędzia Magic Wand. Następnie będziemy modyfikować selekcję w trybie Quick Mask.
1 Otwórz plik L4_m&k_pocz.psd z katalogu Photoshop–Lekcja4.
2 Wybierz narzędzie Magic Wand - .
3 W opcjach narzędzia ustaw wartość 12 w parametrze Tolerance.
4 Kliknij gdziekolwiek na białej części bociana, aby rozpocząć tworzenie selekcji.
5 Aby rozszerzyć selekcję, przytrzymaj wciśnięty klawisz Shift i kliknij narzędziem Magic Wand na innej białej powierzchni bociana. Kiedy masz wciśnięty klawisz Shift obok narzędzia Magic Wand pojawia się symbol „+”, który oznacza że narzędzie znajduje się w trybie dodawania selekcji.
Selekcja narzędziem Magic Wand
Dodawanie nowych obszarów do selekcji
Bocian ciągle nie jest zaznaczony w całości. Użyjemy teraz trybu Quick Mask, aby poprawić selekcję.
6 Przejdź teraz do edycji w trybie Quick Mask przez kliknięcie na ikonie - , która znajduje się na pasku narzędziowym. Domyślnym trybem pracy jest Normal Mode.
Przełączenie w tryb Quick Mask
Nałożenie czerwonego koloru określa miejsca chronione
W trybie Quick Mask, czerwony kolor nałożony na obraz pokazuje miejsca, w których obraz jest chroniony przed edycją, natomiast otwory w masce, przez które widać rzeczywisty obraz pozwalają na stosowanie wszystkich narzędzi i metod edycyjnych. Oczywiście kolor jak i stopień przezroczystości maski można zmienić. Wybór koloru maski zależy w dużym stopniu od kolorów, które są obecne na edytowanym obrazie.
Uwaga: Aby po przełączeniu się w tryb Quick Mask była widoczna maska, musi być zrobiona częściowa selekcja w trybie normalnym.
Teraz wygładzimy selekcję bociana przez dodanie lub wymazanie części maski. Możesz użyć narzędzia Paintbrush Tool, aby edytować maskę selekcji. Ogromną zaletą maski jest to, że możesz ją edytować za pomocą większości narzędzi edycyjnych a także filtrów. Podczas edycji maski można również zastosować zwykłą selekcję i modyfikować tylko część maski. Daje to ogromne możliwości przy pracy z Photoshopem.
W trybie Quick Mask Photoshop automatycznie przechodzi na odcienie szarości (Grayscale mode). Jako kolor pierwszoplanowy ustawiany jest automatycznie kolor czarny, a drugoplanowy kolor biały. Używając w trybie Quick Mask narzędzi do rysowania lub edycji stosuj się do podanych niżej reguł.
· Rysowanie białym kolorem wymazuje maskę (czerwony kolor maski) i zwiększa obszar selekcji.
· Rysowanie czarnym kolorem przywraca maskę (czerwony kolor maski) i zmniejsza obszar selekcji.
Będziemy teraz rysować białym kolorem na masce tak, aby bocian stał się dobrze widoczny i tym samym powiększymy selekcję o brakujące elementy.
1 Aby ustawić pierwszoplanowy kolor jako biały musisz użyć ikonki-przełącznika kolorów, którą znajdziesz obok przycisków wybierania koloru pierwszoplanowego i tła.
Przełączanie kolorów
2 Następnie wybierz narzędzie Paintbrush Tool - .
3 Upewnij się, że w opcjach narzędzia jest ustawiony tryb Normal, kliknij na strzałkę, aby rozwinąć menu z kształtami pędzla i wybierz pędzel środkowy z pierwszego górnego rzędu.
Podczas pracy narzędziem możesz bez przeszkód zmieniać wielkość pędzla, przez powtórne rozwinięcie okna wyboru. Kursor narzędzia poinformuje ciebie o aktualnie używanej wielkości pędzla.
4 Podczas edycji maski możesz powiększać lub pomniejszać obraz tak, aby dokładnie wyznaczyć granice obiektu. Kiedy powiększasz obraz widzisz dokładnie szczegóły (możesz zastosować bardzo duże powiększenie), kiedy pomniejszysz obraz możesz go obejrzeć w całości.
Możesz powiększać lub pomniejszać obraz według poniższych wskazówek:
· Wybierając narzędzie Zoom Tool i klikając na obrazie w celu powiększenia obrazu. Każde kliknięcie narzędziem na obrazie powiększa o jeden stopień obraz. Kiedy narzędzie jest wybrane, możesz obrysować obszar, który chcesz obrysować.
· Wybranie narzędzia Zoom Tool poprze przytrzymanie razem klawiszy Ctrl+Spacja. Po tej operacji można puścić klawisze i powrócić do poprzedniego narzędzia.
Aby powrócić do poprzedniego powiększenie może postąpić w ten sposób:
· Dwukrotne kliknięcie na narzędziu Zoom Tool przywraca oryginalną wielkość obrazu (100%).
· Wybranie narzędzia Zoom Tool i przytrzymanie lewego klawisza Alt powoduje przełączenie narzędzia w tryb pomniejszania. W tym momencie należy kliknąć na obrazie, aby go pomniejszyć.
· Wybranie narzędzia Zoom Tool już przełączonego w tryb pomniejszannia za pomocą wciśnięcia razem klawiszy Alt+Spacja. Zwolnienie klawiszy przywraca poprzednio używane narzędzie.
5 Używając narzędzia Paintbrush Tool - rozpocznij obrysowywać postać bociana białym kolorem. Maska w tych miejscach powinna znikać.
Nie przejmuj się tym, że przypadkowo zmazałeś więcej niż zamierzałeś przy obrysowywaniu ciała bociana. Bez najmniejszego problemu będziesz mógł przywrócić w tych miejscach maskę.
Maska przed edycją
Rysowanie na masce białym kolorem
Wynik
6 Kontynuuj rysowanie białym kolorem i wydobywaj spod maski obraz bociana. Zdejmij maskę również z jego dzioba oraz nóg. Podczas pracy, możesz szybko się przełączać między trybami Quick Mask oraz Standard Mode, aby zobaczyć jak wygląda selekcja.
Przełączenie w tryb Standard Mode
Zauważ, że selekcja została powiększona o nowe elementy
Tak wygląda edytowana maska w trybie Standard Mode
Selekcja w trybie Quick Mask
Jeśli ciągle zostają miejsca niezaznaczone (w standardowym trybie prościej to wykryć), to znaczy, że musisz usuwać nadal wszystkie czerwone plamki na masce.
W standardowym trybie dobrze widać gdzie trzeba wnieść poprawić
Usuwanie w trybie maski
7 Kiedy usuniesz już wszystkie czerwone plamki na bocianie w trybie maski, przełącz się na tryb standardowy. Nie martw się o to, że częściowo selekcja wychodzi poza obręb bociana. Można to poprawić w bardzo prosty sposób.
8 Przywróć teraz standardowe powiększenie
9 Zapisz swoją pracę.
Możesz mieć usuniętą maskę na obrzeżasz bociana. W związku z tym selekcja będzie też obejmować niepotrzebne w tym przypadku tło. Teraz nauczysz się jak w trybie Quick Mask można przywracać maskę.
1 Przełącz się w tryb Quick Mask, kliknij na ikonie .
2 Przełącz kolor pierwszoplanowy na kolor czarny, użyj ikonki przełącznika - . Upewnij, że kolor pierwszoplanowy ustawił się na czarny kolor. Pamiętaj, że rysowanie czarnym kolorem z powrotem nakłada maskę (czerwony kolor).
3 Na pasku opcji rozwiń menu z kształtami pędzli i wybierz mniejszy pędzel w pierwszym rzędzie, ponieważ musisz delikatnie wygładzić brzegi maski.
4 Teraz rysuj czarnym kolorem, tak, aby przywrócić maskę w miejscach gdzie jest tło. Tylko powierzchnia bociana nie powinna być pokryta maską. Pamiętaj, że możesz pracować przy dużym powiększeniu, użyj podanych wcześniej metod, aby powiększać obraz bez zmieniania narz...
Azul44