WOK dzieła 1 LO - opis, obrazy, architektura, twórcy - prawidłowe.doc

(16680 KB) Pobierz
Kościół w Maria Laach –

1. Kościół w Maria Laach –

-średniowiecze –styl romański

-kościól w niemczech

-okna małe, zakończone łukiem półkolistym

-występuje przedsionek, nawa główna i nawy boczne, transept, apsyda na wschód

-surowe, monumentalne, pozbawione zdobień, wznoszone z kamienia, bardzo grube mury



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Kolegiata w Tumie

-średniowiecze- styl romański

-granit, piaskowiec, kamień, cegła, beton

-okna małe, zakończone łukiem półkolistym(biforium i triforium)

-występuje przedsionek, nawa główna i nawy boczne, transept, mała apsyda na wschód

-surowe, monumentalne, pozbawione zdobień, wznoszone z kamienia, bardzo grube mury

- Jakub ze Żnina prace nadzorował Aleksander z Malonne

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Katedra w Pizie- Buscheto

-średniowiecze- styl romański

-marmurowa budowla, pięcionawowa bazylika z trzynawowym transeptem

-przemiennym układem kolumn i filarów oraz podwójnymi oknami, przypominającymi Bizancjum.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Katedra Notre Dame w Paryżu – Maurice de Sully

-Średniowiecze- wczesny gotyk

-Okna zakończone ostro, kolumny

-Fasadę Katedry tworzą dwie wieże.

-witraże i rozety, zwłaszcza olbrzymia rozeta północna.

-bogatsze od romańskich budowli



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Kościół Mariacki w Krakowie

-średniowiecze- styl gotycki

-Okna zakończone ostro

-Fasada świątyni ujęta jest w dwie wieże: wyższą i niższą

--konstrukcja  przyporowa

-zbudowany z cegły

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

6.Zamek krzyżacki w Malborku

-średniowiecze- gotyk (cegła)

-Składa się z zamku niskiego, zamku średniego i zamku wysokiego.

-Całość otaczają fosy i mury obronne z licznymi wieżami.

-warownie obronne



 

 

 

 

 

 

 

 

7. Ołtarz Wita Stosza- Wit Stosz

redniowiecze- gotyk

-drewno polichromowane(drzwi dębowa postacie lipowe), złocone

-trójnawowy(tryptyk)

-główną sceną jest zaśnięcie Marii Panny otoczonej przez apostołów. Ekspresja sceny jest wzmożona zagęszczeniem postaci, sfałdowane szaty. Kiedy szafa jest zamknięta, płaskorzeźby przedstawiają 12 scen z życia Marii i Jezusa.



 

 

 

 

 

 

8. Giotto di Bondone „opłakiwanie Chrystusa - późny gotyk dynamizm, światłocień -fresk-realistyczna scena biblijna, wyraziste kolory, barwnosć -postacie wyrażają emocje, są zrozpaczone śmiercią Chrystusa -dwie odwrócone plecami osoby mogą okazywac wiecej bólu i rozpaczy niż widoczne na fresku twarze



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Ratusz we Wrocławiu

-średniowiecze- późny gotyk

-cegła, Dwuspadowy dachy jest kryty dachówką

- wysoka, strzelista wieża, zegar, bogato zdobiona fasada.

- dwukondygnacyjny renesansowy dach hełmowy na wieży. W wieży znajduje się najstarszy w Polsce dzwon zegarowy



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Hans Memling „Sąd ostateczny”- gotyk - tempera, farba olejna(olej lniany)

-średniowiecze -tryptyk

-sąd Zbawiciela nad ludźmi, który dokonać się ma przy końcu świata. Każdy człowiek jest sądzony indywidualnie wedle swoich doczesnych uczynków. Może zatem trafić do nieba lub piekła.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.Simone Martini „Zwiastowanie” -tempera na desce - gotyk, dominuje złoto, postacie bezosobowe.

- dekoracyjność, dbałość o szczegóły, złote tło, małe zainteresowanie przestrzenią.



 

 

 

 

 

 

12. Katedra we Florencji(Katedra Santa Maria del Fiore )- kopuła- Filippo Brunelleschi,  renesans, nawiązanie do antyku, szeroka pozioma linia, kopuła, harmonia, oszczędne dekoracje, attyka, pilastry,





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.Sandro Botticelli- “Narodziny Wenus–tempera na płótnie- antyczne piękno ciała, perspektywa linearna, plan trójkąta, renesans, moment narodzin Wenus, harmonia, delikatne kolory. Zefiry i Hora- bogini pór roku



 

 

 

 

 

 

 

 

14. Sandro Botticelli „primavera (wiosna)" renesans- tempera na desce (delikatność antyczne piękno) perspektywa linearna, plan trójkąta -Centralną postacią jest Wenus – reprezentuje ona najwyższą harmonię piękna i cnoty, Merkury, Zefir, 3 Gracje.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15.Johannes van Eyck „małżeństwo Arnolfinich" renesans

-          temprera i olej na desce

-          (symbolika np. pies) ,wpadające światło przez okno, Zawieszone na tylnej ścianie lustro, odbija postacie małżonków oraz postacie świadków ceremonii, jednym z nich jest sam van Eyck.(„byłem tu Johanes...”)

 

 

 

16. Giovanni Bellini „Uczta bogów” olej na płótnie.

RENESANS –natura, wyrazisty, niezwykły koloryt, mistrzowskie operowanie barwą i światłem. widoczna renesansowa harmonia i łagodność zarówno w barwach jak i w sposobie przedstawienia postaci.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17. Albrecht Durer „Melancholia I”

miedzioryt, renesansowa harmonia, charakterystyczne pofałdowanie szat zamyślonego anioła, rozmyślanie, Klepsydra jest symbolem przemijania czasu, zaś pies jest odwiecznym symbolem wierności.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.Albrecht Durer „Autoportret w wieku 28 lat” renesans, olej na lipowej desce, z ciemnego tła wyrasta oświetlona postać.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.„Mona Lisa” „Gioconda” Leonardo da Vinci, -renesans- olej na płótnie, ideał kobiecego piękna, tajemniczy obraz i uśmiech, wrażenie ruchu (oczy), w tle przyroda, światłocień, technika sfumato.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       

 

20.  „Dama z łasiczką” (gronostajem) – Leonardo da Vinci, renesans, olej na desce, postać tajemniczej kobiety (Cecylia) patrzącej w dal. Ciemne tło + symbol drapieżności łasica.





  1. „Ostatnia Wieczerza” -Leonardo da Vinci, renesans, fresk- malowany na mokrym tynku, sposób nierzeczywisty- zamglenie, technika sfumato- ciemna farba przebija przez jasną.

 

 

  1. „Madonna Sykstyńska” - Rafael Santi - renesans, olej na płótnie, łagodna postać Matki Boskiej Trzymające

    j w ramionach Jezusa. Św. Barbara i św. Sykstus.

 

  1. „szkoła ateńska” - Rafael Santi, renesans, fresk, malarz ukazał zebranie wszystkich wielkich filozofów starożytności. Perspektywa. W centrum stoją Platon i Arystoteles.



  1. „Mojżesz” - Michał Anioł, renesans, marmur, część nieukończonego nagrobka Juliusza II, antyczne piękno ludzkiego ciała (nagość bez podtekstu erotycznego), siwy starzec z młodym ciałem.





25. Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej – renesans – pokryte w całości freskami Michała Anioła wraz z freskiem „Stworzenie Adama”.

 

 

 

 

 

26.„Sąd ostateczny” Michał Anioł -renesans, fresk, na centralnej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej. Kompozycja jest skupiona wokół postaci Chrystusa - sędziego karzącego za grzechy, z Matką Bożą u boku. Wokół zgromadzeni są święci, najczęściej trzymający narzędzia swojej męczeńskiej śmierci.





  1. „Pieta” - Michał Anioł Buonarotti, renesans, marmur, Matka Boska trzymająca martwe ciało Jezusa. Rzeźba jest w Rzymie. Łagodna, delikatna, spokojna twarz Matki Boskiej, która pogodziła się z losem. Szaty ułożone w fałdy- wrażenie harmonii

 

 

 

  1. „Dawid” - Michał Anioł Buonarotti, renesans, marmur, Biblijny król Izraela. Antyczne piękno ciała. Przedstawiony jako gotowy do walki – zwarta postać, w ręce kamień, kontrapost- cały ciężar jej ciała opiera się na jednej nodze, podczas gdy druga jest odciążona i lekko wspiera się na ziemi



 

 

 

29. Sukiennice w Krakowie -

zabytkowy budynek sukiennic znajdujący się na środku Rynku Głównego w Krakowie.

Sukiennice podlegały przez wieki wielu przemianom i ich obecny kształt w niczym nie przypomina dawnych sukiennic. Renesans, szeroka pozioma linia, attyka.



  1. „Stworzenie Adama” - Michał Anioł – renesans – najpiękniejszy fresk zdobiący sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej. Widoczne antyczne piękno (napięcie mięśni), renesansowa harmonia.



  1. Wawel – Zamek Królewski na Wawelu (Kraków) renesans – Franciszek Florentczyk, ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin