Dodge Caliber_wersje.doc

(57 KB) Pobierz
Dodge Caliber – segment C

Dodge Caliber – segment C
Dodge Caliber jest "tajną bronią" działu Chrysler Group na rynku europejskim. Samochód oferuje nabywcy bardzo oryginalną stylistykę oraz bogate wyposażenie standardowe. Jak stwierdza Thomas Hausch, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Chrysler Group: - "W segmencie C pięciodrzwiowych kompaktów Caliber nie ma rywali z silnikami o podobnej lub wyższej mocy za taką cenę". Walka o klienta trwa...
Dodge Caliber w obecnej formie miał swoją europejską premierę na Targach IAA we Frankfurcie w 2005 roku. Jednak już w marcu 2005 roku, podczas Salonu Genewskiego, zaprezentowana została koncepcyjna wersja tego samochodu. Jak się później okazało, w samochodzie seryjnie produkowanym nie wprowadzono praktycznie żadnych zmian jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny. Samochód ma za zadanie konkurować w najpopularniejszej klasie samochodów kompaktowych, ale jak stwierdza Thomas Hausch, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Chrysler Group: - "W segmencie C pięciodrzwiowych kompaktów Caliber nie ma rywali z silnikami o podobnej lub wyższej mocy za taką cenę". I rzeczywiście, na rynkach Europy, Dodge Caliber jest o około 10 procent tańszy niż pojazdy konkurencyjne o identycznym wyposażeniu i znacznie słabszych silnikach. W zdobyciu europejskiego klienta ma mu także pomóc specjalna oferta, obejmująca wersję ze sprawdzonym silnikiem wysokoprężnym, pochodzącym z Volkswagena.

Nadwozie.
"Dodge Caliber to nie kolejny samochód segmentu C" - twierdzi Thomas Hausch, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu światowego w Chrysler Group. "Ma doskonale rozplanowane nadwozie typu crossover i pomysłowe wyposażenie, daje swobodę aranżacji wnętrza i dobre osiągi, wart jest swojej ceny. Osobom aktywnym pozwala "chcieć i móc więcej", być kimś wyjątkowym oraz używać pełni życia". Caliber to samochód jedyny w swoim rodzaju, ponieważ jego proporcje nadwozia są bardziej typowe dla SUV-a niż dla współczesnego auta przednionapędowego. Kierowca siedzi o 102 mm wyżej nad drogą niż w modelu Neon, a koła odsunięto na krańce nadwozia tak, by zmniejszyć zwisy karoserii i maksymalnie poszerzyć strefy zgniotu. Dzięki 17- lub 18-calowej średnicy kół i konstrukcji zawieszenia Caliber może się pochwalić 195-milimetrowym prześwitem podwozia. Pojazd ma długość 4 415 mm, szerokość 1 800 mm i wysokość 1 535 mm. Na uwagę zasługuje również duży rozstaw osi, mierzący 2 635 mm. Jego stylistyka wyraźnie nawiązuje do innych modeli tego producenta, o czym szczególnie przypomina potężna kratka chłodnicy. Jej dominujący w całej budowie nadwozia krzyżowy grill jest znakiem rozpoznawczym marki Dodge. Maska silnika również posiada bardzo wyraziste przetłoczenia, niespotykane w modelach europejskich producentów. Indywidualność auta podkreślają także szerokie i mocno uwypuklone nadkola. Dopełnieniem sportowej sylwetki pojazdu są wielkie, lecz precyzyjnie nakreślone, klosze reflektorów i dodatkowe lampy przeciwmgielne po bokach chromowanej kraty chłodnicy. Z tyłu uwagę zwraca czarny nadokienny spojler dachowy z centralną lampą STOP (6 diod LED) oraz modularne światła tylne, umieszczone na "rogach" karoserii. Zawieszenie przednie oparte jest na kolumnach McPhersona, a tylne - na układzie wielowahaczowym.

Wszystkie wersje Calibra posiadają dwubarwny wystrój wnętrza, praktyczne schowki na desce rozdzielczej i konsoli podłogowej oraz składane tylne siedzenia. Zamykany schowek w desce rozdzielczej posiada specjalne wyprofilowanie do przewozu czterech butelek. Oparcie fotela przedniego pasażera składa się płasko do przodu, tworząc rodzaj podręcznego stolika, a tylna kanapa ma możliwość regulacji pochylenia oparć (o 12 stopni). Bagażnik ma pojemność 352 litrów. Drugi rząd siedzeń można całkowicie złożyć (60/40), przez co pojemność bagażnika zwiększa się do 1 013 litrów. Innymi elementami wystroju wnętrza są cztery prostokątne wyloty nadmuchu powietrza na tablicy przyrządów. Zgodnie z najnowszymi trendami w motoryzacji, dźwignia zmiany biegów została umieszczona na desce rozdzielczej. Zestaw wskaźników tworzą trzy okrągłe tuleje. Elektroluminescencyjnie podświetlane zegary mają białe tło z czarnymi napisami i czerwonymi wskazówkami, a w najwyższej wersji SXT otoczone są chromowanymi pierścieniami. Taką samą techniką podświetlane są uchwyty na napoje pomiędzy przednimi fotelami. Seryjnie montowany jest przesuwany o 76 mm podłokietnik środkowy, z zamykanym schowkiem na telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3. Nowością w samochodzie Dodge Caliber jest wyjmowana, zasilana akumulatorkami litowymi lampa oświetlenia bagażnika, w której wykorzystano dwie diody LED. Po wyjęciu z oprawy sufitowej lampa ta może pełnić funkcję latarki w rozmaitych sytuacjach awaryjnych lub plenerowych. Najbardziej nietypowym rozwiązaniem są jednak dwa odchylane głośniki w klapie bagażnika, umożliwiające słuchanie muzyki także na zewnątrz pojazdu. Ten element oferowany jest niestety za dopłatą w pakiecie z systemem nagłośnieniowym Musicgate Power (2 900 zł).
Dane techniczne
Dodge Caliber oferowany jest w Polsce z trzema silnikami - dwoma benzynowymi i jednym wysokoprężnym. Jednostki benzynowe, wyposażone w systemy zmiennych faz rozrządu, należą do "Rodziny Silników Światowych Chrysler Group". Wywodzą się one z joint venture DaimlerChryslera, Hyundai Motor Company i Mitsubishi Motors Corporation. Producenci deklarują, że zużywają one o pięć procent mniej paliwa w porównaniu do konkurencji, aspirując tym samym do miana najlepszych czterocylindrowych silników świata. W każdej odmianie napęd jest przenoszony na przednie koła.

Najsłabszy silnik o poj. 1.8 litra uzyskuje maksymalną moc 150 KM przy 6 500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 168 Nm osiągany jest przy 5 200 obr/min. Samochód z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,9 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 184 km/h. Średnie zużycie paliwa, wynoszące przy tym 7,3 litra na 100 km, podczas jazdy po mieście zwiększa się do 9,6 l/100km. Minimalne spalanie wynosi 6 l/100 km. Za przeniesienie napędu odpowiada pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów.

Kolejna jednostka benzynowa ma poj. 2 litrów i osiąga moc 156 KM przy 6 300 obr/min. Jej maksymalny moment ma wartość 190 Nm przy 5 100 obr/min. Caliber wyposażony w ten silnik przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 11,3 sekundy i uzyskuje prędkość maksymalną 186 km/h. Średnie zużycie paliwa, kształtujące się na poziomie 8,1 litra na 100 km, w mieście wzrasta do 10,1 l/100km. Spalanie podczas eksploatacji poza miastem obniża się do 6,9 l/100 km. W tym przypadku klient otrzymuje bezstopniową skrzynię automatyczną CVT (continuously variable transmission). Obecnie nie można zamówić do tej wersji przekładni manualnej.

Silnik wysokoprężny dysponuje mocą 140 KM (przy 4 000 obr/min.). Maksymalny moment obrotowy o wartości 310 Nm osiągany jest przy 2 500 obr/min. Ta 2-litrowa, 16-zaworowa jednostka wysokoprężna pochodzi z koncernu Volkswagena. Wykorzystuje ona układ wtrysku bezpośredniego o ciśnieniu roboczym 2 000 bar oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Samochód z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 9,3 sekundy i może jechać z maksymalną prędkością 196 km/h. Godne uwagi jest niskie zużycie oleju napędowego - średnio 6,1 l/100km, a eksploatacja miejska zwiększa je do 7,9 litra na 100 kilometrów. Spokojna jazda na trasie obniża spalanie do 5,1 l/100 km. Opcjonalnie - w gamie akcesoriów posprzedażnych Mopar - dostępny jest filtr cząsteczek stałych (PDF). Dla wersji wysokoprężnej przewidziana jest sześciobiegowa ręczna przekładnia.

W porównaniu z tradycyjną skrzynią automatyczną, przekładnia CVT konstrukcji Chrysler Group powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o 6 do 8 procent. Eliminacja zmiany poszczególnych biegów "do góry" pozwala prawie natychmiast blokować przekładnię hydrokinetyczną podczas przyspieszania, utrzymując ten stan przy zmianach prędkości obrotowej. Efektem jest brak poślizgów występujących w przekładniach stopniowanych oraz wyższa sprawność kinetyczna, szczególnie w warunkach ruchu miejskiego. Lepsze są także ogólne osiągi pojazdu - w tym także i ekonomia paliwowa - oraz elastyczność napędu w trakcie wyprzedzania, szczególnie w zakresie prędkości 50 - 100 km/h. Można także korzystać z systemu AutoStick, który pozwala na ręczną zmianę przełożeń w symulacji sześciu kolejnych biegów.

W przyszłości - prawdopodobnie w 2007 roku - do oferty silnikowej dołączy silnik benzynowy o poj. 2.4 litra w dwóch wariantach mocy. Słabsza wersja będzie rozwijała moc około 170 KM i 229 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W topowej specyfikacji jednostka ta otrzyma turbosprężarkę, dzięki której moc wzrośnie do 300 KM, a moment obrotowy do 353 Nm. Będzie ona montowana wyłącznie w sportowej wersji Caliber SRT4, zaprezentowanej po raz pierwszy na tegorocznym salonie w Chicago. Dodge Caliber SRT4 jest dziełem działu sportowego Chrysler Group - Street and Racing Technology (SRT), doskonale znanego z ambitnych konstrukcji o charakterystyce wyczynowej. Jest to pojazd dla entuzjasty tuningu i rzeczywiście imponujących osiągów. Napęd przekazywany jest na koła przednie poprzez manualną, sześciostopniową skrzynię biegów z szybkimi przełożeniami typu sportowego. Producent obiecuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 6 sekund. Dodge Caliber SRT4 jest już 13 konstrukcją, powstałą zgodnie z dewizą "Race inspired, street legal" (inspirowany sportem, lecz wciąż legalny w ruchu drogowym) i kolejną propozycją samochodu wyczynowego za przystępną cenę.
Wyposażenie
W Polsce Dodge Caliber oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia - S, SE i SXT.

Podstawowe wyposażenie samochodu Dodge Caliber w wersji S obejmuje: elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), przednie i kurtynowe poduszki powietrzne oraz ABS z EBD. Ponadto na pokładzie auta znajduje się autoalarm Premium, podświetlenie przednich uchwytów na kubki, gniazdko zasilania 12V, przesuwany o 76 mm podłokietnik środkowy, dwufunkcyjna lampa bagażnika (wyjmowana jako latarka), winylowa wykładzina bagażnika i zamek centralny ze zdalnym sterowaniem. Do wyboru nabywcy oferowane są dwa zestawy głośnikowe. Bazowy ma cztery głośniki, w tym dwa największe głośniki drzwiowe w swojej klasie (150 x 230 mm). Najtańsza wersja auta - a także wyższa SE - ma przedni grill lakierowany w kolorze nadwozia oraz 17" felgi stalowe z oponami o rozmiarach 215/60.

Dodge Caliber SE, w porównaniu do wersji S, wyposażony został w klimatyzację manualną oraz specjalny, klimatyzowany schowek do przewozu 4 butelek. Ponadto znalazła się w nim tylna kanapa dzielona w stosunku 60/40 wraz z komfortowo pochylanym oparciem (do 12 stopni), składane płasko oparcie fotela przedniego pasażera, ręczna regulacja wysokości fotela kierowcy, roleta bagażnika oraz radioodtwarzacz z CD. Do wskaźników dołączył kompas i wskaźnik temperatury zewnętrznej. W wersji z silnikiem wysokoprężnym montowany jest dodatkowo system ESP i współpracujący z nim układ wspomagający gwałtowne hamowanie (BAS) i kontrola trakcji (ASR).

Topowa wersja auta ma oznaczenie SXT. W jej przypadku wyposażenie zostało uzupełnione o tempomat, Pakiet Komfortowy (zawiera lusterko wewnętrzne z automatycznym ściemnianiem) i system monitorowania ciśnienia w ogumieniu. Jednak tym, co najbardziej odróżnia go od wymienionych wcześniej wersji, jest inna stylistyka, zarówno wnętrza, jak i nadwozia. W kabinie zamontowane zostały metalizowane obramowania zegarów i wyłączników, natomiast z zewnętrz charakteryzują go listwy boczne w kolorze nadwozia, chromowany krzyż grilla, przednie lampy przeciwmgielne oraz 17-calowe, pięcioramienne obręcze aluminiowe z oponami o rozmiarach 215/55.

W przyszłości do oferty dołączy również Dodge Caliber R/T z jeszcze lepszym wyposażeniem standardowym. Oprócz elementów przypisanych dla odmian S, SE i SXT, wersja ta posiada obszyte skórą koło kierownicy z przyciskami do obsługi systemu audio, seryjny Pakiet Sportowy (inna kolorystyka wnętrza) oraz chromowane wewnętrzne klamki i trzpienie blokady zamków. Z zewnątrz uwagę zwracają chromowane elementy karoserii oraz 18-calowe polerowane obręcze ze stopu metali lekkich.

Opcje:

Lista wyposażenia opcjonalnego wersji SXT obejmuje: podgrzewane siedzenia (1 700 zł), elektrycznie sterowane okno dachowe (4 800 zł) i 18-calowe obręcze ze stopu metali lekkich (3 400 zł), chromowane (4 400 zł). Dopłata do lakieru metalicznego wynosi 2 700 zł. Dostępne są również dodatkowe pakiety wyposażenia:

Pakiet MusicGate Power, na który składa się obszyte skórą koło kierownicy z przyciskami systemu audio oraz 9-głośnikowy system audio Boston Acoustic (w tym dwa odchylane głośniki w klapie tylnej nadwozia) do słuchania muzyki w plenerze (3 200 zł).

Pakiet Leather obejmuje obszyte skórą koło kierownicy z przyciskami systemu audio, pokrycia skórzane siedzeń, podgrzewanie przednich foteli oraz ręczną regulację podparcia lędźwiowego (7 900 zł).

Pakiet Sport - klient otrzymuje barwione na czarno słupki nadwozia, a wewnątrz - tekstylną tapicerkę Pastel Slate Gray ze zgranymi kolorystycznie wstawkami siedzeń i konsoli centralnej oraz oprawy selektora automatycznej skrzyni przekładniowej (czerwone, żółte, pomarańczowe lub niebieskie, zależnie od lakieru karoserii; 900 zł).

Pakiet Luxury zawiera skórzane pokrycie siedzeń, podgrzewane przednie fotele, ręczną regulację podparcia lędźwiowego, skórzane koło kierownicy ze sterowaniem systemu audio oraz radioodtwarzacz CD MP3 ze zmieniarką na sześć płyt (8 300 zł).

Zestawy tele-audio
Jako opcja dostępny jest radioodtwarzacz CD z integralnym zmieniaczem 6-płytowym przystosowany do odtwarzania plików MP3 oraz Windows Media Audio (2 400 zł).

Kolejną opcją jest radioodtwarzacz ze wszystkimi wymienionymi funkcjami oraz systemem nawigacji satelitarnej (11 900 zł). Wyświetlacz LCD o przekątnej 5,8 cala (14,7 cm) znajduje się w konsoli centralnej i jest łatwo widoczny zarówno dla kierowcy, jak i przedniego pasażera. Do określania pozycji pojazdu i wytyczania tras przejazdu wykorzystywane są mapy zapisane na płytach DVD, antena GPS oraz żyrokompas.

Opcjonalnie dostępny jest rozbudowany system audio klasy Premium Boston Acoustic o mocy 458W z subwooferem i zestawem odchylanych głośników w klapie tylnej pod nazwą MusicGate Power (2 900 zł). Po otwarciu klapy panel głośnikowy odchyla się do dołu, pozwalając cieszyć się muzyką także w plenerze.

Dodge Caliber jest pierwszym pojazdem Chrysler Group segmentu C z możliwością wyposażenia w zestaw głośnomówiący telefonu komórkowego UConnect. Zestaw ten, dostępny w ramach akcesoriów posprzedażnych Mopar*, opiera się na technologii Bluetooth, umożliwiającej bezprzewodowe połączenie pomiędzy pokładowym odbiornikiem radiowym a odpowiednio przystosowanym telefonem komórkowym. Bluetooth jest metodą bezprzewodowej transmisji danych krótkiego zasięgu, z której korzystać może jednocześnie nawet kilka urządzeń. Rozmowy prowadzone przez telefon komórkowy mogą być słyszalne przez głośniki systemu audio, a mikrofon i wyłączniki systemu umieszczone są w obudowie wewnętrznego lusterka wstecznego.

* Mopar jest czwartą z wielkich marek w ramach Chrysler Group i wyłącznym dostawcą komponentów, części i akcesoriów do pojazdów Chrysler, Dodge i Jeep, a więc także do samochodu Dodge Caliber. Jej oferta obejmuje akcesoria stosowane do personalizacji pojazdu, m.in. 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, elementy wystroju wnętrza z włókien węglowych, stalowe nakładki progowe, wykładziny i maty podłogowe klasy Premium itp. W gamie akcesoriów Mopar dostępne są także zestawy głośnomówiące do telefonów komórkowych UConnect, wykorzystujące bezprzewodowy system transmisji danych Bluetooth oraz adaptery, umożliwiające podłączenie odtwarzacza iPod do samochodowego systemu audio.
Bezpieczeństwo.
Samochód dostępny jest z systemami bezpieczeństwa ABS z EBD, BAS, ASR i ESP. System ESP oferowany jest po raz pierwszy w samochodach segmentu C produkowanych przez Chrysler Group. O bezpieczeństwo bierne dba sześć poduszek powietrznych - dwie czołowe i dwie kurtynowe dla dwóch rzędów siedzeń. Na każdym miejscu znajduje się regulowany zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa. Przednie posiadają regulację wysokości i pirotechniczne napinacze. O niezapiętych pasach informuje system BeltAlert za pomocą okresowego sygnału świetlno-dźwiękowego w zestawie wskaźników. Na kanapie umieszczono uchwyty ISOFIX, a tylne drzwi posiadają blokadę "dziecięcą", zabezpieczającą przed otwarciem i opuszczeniem szyb. W najbogatszej wersji montowany jest system kontroli ciśnienia w ogumieniu, który sygnalizuje spadek ciśnienia w danej oponie.

Dodge Caliber jest dwunastym już z kolei pojazdem z nowej gamy Chrysler Group, który uzyskał pięciogwiazdkową ocenę amerykańskiej agencji rządowej ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego NTHSA za bezpieczeństwo pasażerów w testach kolizji czołowej. Najwyższą ocenę NTHSA samochód ten otrzymał również za ochronę kierowcy i tylnego pasażera w przypadku uderzenia bocznego. We wnętrzu znalazła się bezpieczna kolumna kierownicy. Po wypadku i zadziałaniu systemu poduszek powietrznych, następuje odblokowanie zamków drzwi oraz zapalenie świateł wewnętrznych, aby ułatwić niesienie pomocy pasażerom. System ten (zwany EARS) powoduje także samoczynne odcięcie dopływu paliwa do silnika. Elementy nadwozia Dodge’a Caliber tworzą strukturalną klatkę, chroniącą pasażerów w razie wypadku. Udział stali o podwyższonej wytrzymałości i stali tłoczonej na gorąco w konstrukcji karoserii wynosi 40 procent. Dodatkową osłonę dla pasażerów stanowią stalowe belki wzmacniające w drzwiach przednich i tylnych. Podczas zderzenia czołowego funkcję pochłaniania energii pełni przednia strefa kontrolowanego zgniotu oraz komora silnika. W razie uderzenia od tyłu struktura nadwozia umożliwia ochronę zbiornika i przewodów paliwowych w warunkach testu kolizji z odkształcalną barierą przy prędkości 80 km/h.

ABS - Anti-Lock Braking System - system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania,
EBD - Electronic Braking Distribution - system rozdzielający siłę hamowania,
BAS - Brake Assist System - system wspomagający gwałtowne hamowanie,
ASR - Acceleration Slip Regulation - system zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania,
ESP - Electronic Stability Program - system stabilizacji toru jazdy,
EARS - Electronic Authoring and Routing System - system reakcji powypadkowej.
Do sprzedaży na rynkach światowych Dodge Caliber wszedł w drugim kwartale 2006 roku. W przyszłości będzie oferowany klientom w niemal 100 krajach świata poza Ameryką Północną i dlatego podczas prac konstrukcyjnych uwzględniono także wymagania, jakie z sobą niesie wejście na tak szeroki rynek. Poprzez wprowadzenie marki Dodge na rynki światowe, Chrysler Group zamierza do 2009 roku osiągnąć 1-procentowy udział na rynkach Europy Zachodniej. "Niewątpliwą pomocą będą kluczowe atrybuty tej marki w postaci śmiałości formy, drzemiącej siły, funkcjonalności oraz poręczności określanej mianem "street smart" (T. Hausch). Prowadzone w Europie badania rynkowe pozwoliły określić grupę potencjalnych nabywców, dla której cechy te mają istotniejsze znaczenie. Badania pokazały również, że w segmencie C nie ma zdecydowanych faworytów.

Samochód jest wytwarzany w jedynym zakładzie Belvidere Assembly Plant w stanie Illinois. Pierwsze samochody Dodge Caliber z przeznaczeniem na rynek Ameryki Północnej zaczęły wyjeżdżać z fabryki w styczniu, a produkcja na rynki światowe ruszyła w lutym 2006 roku. Zajmujący powierzchnię ok. 344 000 m2 Belvidere Assembly Plant zatrudnia 2 650 pracowników i jest jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Stanach Zjednoczonych.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin