JAVA - 09 - klasy i obiekty(2).pdf

(120 KB) Pobierz
76639691 UNPDF
Przemysław Wionczyk
JAVA
Klasy i obiekty
1 / 15
76639691.004.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Wstęp
Język Java został zaprojektowany jako język w pełni obiektowy. To
oznacza, że wszystko poza typami prostymi, które poznaliśmy wcześniej
jest obiektem. Poza tym wszystkie obiekty są dostępne tylko poprzez
referencję. W języku C++ mogliśmy tworzyć bezpośrednio zmienne
obiektowe lub wskaźniki na obiekty (referencje). W Javie mamy sytuację
uproszczoną, bo nie mamy wyboru, wszystko co nie jest zmienną typu
podstawowego jest referencją.
2 / 15
76639691.005.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Klasy
W języku Java klasy dzielimy na publiczne i pakietowe. Pisząc
przed nazwą klasy tylko słowo class tworzymy klasę pakietową. Podając
przed słowem class specyfikator dostępu public tworzymy klasę
publiczną. Klasa publiczna jest dostępna dla wszystkich innych klas.
Klasa pakietowa jest dostępna jedynie wewnątrz danego pakietu, np. dla
wszystkich klas w jednym katalogu tworzących jedną aplikację.
W jednym pliku może się znajdować tylko jedna klasa publiczna,
ale razem z nią może być tam wiele klas pakietowych. Nazwa takiego
pliku musi być identyczna z nazwą klasy (wielkość liter też jest ważna).
3 / 15
76639691.006.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Zawartość klas
Klasy mogą zawierać pola (zmienne) oraz metody (czyli funkcje).
Przykładowa klasa przechowująca punkt na ekranie może wyglądać tak:
public class Punkt {
int x, y;
int getX() {
return x;
}
int getY() {
return y;
}
}
4 / 15
76639691.007.png 76639691.001.png
Przemysław Wionczyk
JAVA
Aby stworzyć referencję do tej klasy możemy napisać:
Punkt punkt;
To stworzyło nam zmienną (referencję) do obiektu klasy Punkt, ale nie
stworzyło jeszcze samego obiektu, zatem nie da się przechowywać nic
pod tą zmienną. Aby umieścić tam obiekt, należy napisać:
punkt = new Punkt();
To tworzy nam nowy obiekt klasy Punkt (poprzez wywołanie
konstruktora klasy Punkt) i przypisuje ten obiekt do zmiennej punkt.
Można połączyć te czynności i stworzyć równocześnie zmienną i obiekt:
Punkt punkt = new Punkt();
5 / 15
76639691.002.png 76639691.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin