Efekt fotografii IR.doc

(352 KB) Pobierz

Efekt fotografii IR

wtorek, 30 grudzień, 2008, 12:02 — kozlowski2

Informacje

Poziom: 

Początkujący

Wersja: 

cs 3

Fotografia w podczerwieni (zwana też fotografią IR) znana jest już od wielu lat. W czasach gdy dominowała fotografia tradycyjna, do robienia zdjęć „w podczerwieni” służyły specjalne błony filmowe (np. firmy Kodak High-Speed Infrared), które oferowały podwyższoną czułość na pasma czerwone i podczerwone znacznie przekraczającą możliwości ludzkiego wzroku. Na zdjęciach wykonywanych na takiej kliszy niebo było czarne, chmury prawie białe. Zieleń drzew oraz trawy również odzwierciedlana była na biało, zaś na zdjęciach portretowych, zęby i białka oczu sfotografowanych postaci były przeraźliwie jasne.
W Photoshopie „fałszywa” fotografia w podczerwieni znajduje się chyba na szczycie listy najchętniej stosowanych trików. Technik jej uzyskania powstaje coraz więcej, a inne czekają na swoje odkrycie. Poniższa technika jest bardzo prosta i będzie się opierać na specjalnie przygotowanych maskach. Należy tylko zadbać o to aby obrazek miał dużo zieleni oraz piękne niebo ze sporą ilością chmur:
- zacząć należy od dodania warstwy dopasowania Channel Mixer (Mieszanie kanałów)
MENU>Layer>New Adjustment Layer>Channel Mixer (MENU>Warstwa> Nowa warstwa dopasowania>Mieszanie kanałów);
- w otwartym oknie dialogowym narzędzia należy zaznaczyć opcję Monochrome (Monochromatycznie)
- wartość parametru Red (Czerwony) powinna wynosić +100 Green (Zielony) +200, zaś parametr Blue (Niebieski) (-)200;
Wprowadzenie powyższych parametrów spowoduje, że otrzymamy obrazek przedstawiający białe chmury na tle czarnego nieba. Jednocześnie obszary żywej zieleni zostaną rozjaśnione do czystej bieli i będzie to wyglądać źle. Uzyskanie obrazu o idealnie wyrównanej charakterystyce tonalnej będzie wymagało zamaskowania niepożądanych fragmentów.
- w celu odzyskania detali trawy i drzew trzeba przesunąć suwak Constant (Stały) w lewo do momentu aż trawa, drzewa oraz krzewy staną się czytelne i szczegółowe {( - )60-70%};
- zmienić bieżący kolor narzędzia na czarny (naciskając klawisz X) i zamalować przy pomocy narzędzia Brush (Pędzel) (B) o miękkich końcówkach albo Gradient Tool (Gradient)(G) niebo aby zamaskować efekt „podczerwieni” pozostawiając go jedynie na trawie na pierwszym planie zdjęcia (informacja dla początkujących – zamalowujemy jedynie maskę nie fotografię więc jej nic się nie stanie!);
- powielić warstwę dopasowania Channel Mixer (Mieszanie kanałów) MENU>Layer>New>Layer via Copy (MENU>Warstwa>Nowa>Warstwa przez kopiowanie) Carl+J
- odwrócić maskę czyli MENU>Image>Adjustments>Invert (MENU>Obrazek>Dopasuj>Odwróć
Carl+I;
- kliknąć dwukrotnie miniaturę warstwy Channel Mixer (Mieszanie kanałów) w panelu warstw;
- w otwartym oknie dialogowym ustawić wartość parametru Constant (Stały) na 0%
 

C:\Users\Renata\Desktop\irirbj6.jpg

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin