3_2008.pdf

(9172 KB) Pobierz
3.pdf
Problemy
m i e s i ę c z n i k cena: 21,00 zł (0%VAT)
3 ’2008
R O K X L
WYDAWNICTWO SIGMA NOT
jakości ISSN01378651
220408370.051.png 220408370.062.png 220408370.064.png 220408370.065.png 220408370.001.png 220408370.002.png 220408370.003.png 220408370.004.png 220408370.005.png 220408370.006.png 220408370.007.png 220408370.008.png 220408370.009.png 220408370.010.png 220408370.011.png 220408370.012.png 220408370.013.png 220408370.014.png 220408370.015.png 220408370.016.png 220408370.017.png 220408370.018.png 220408370.019.png 220408370.020.png 220408370.021.png 220408370.022.png 220408370.023.png 220408370.024.png 220408370.025.png 220408370.026.png 220408370.027.png 220408370.028.png 220408370.029.png 220408370.030.png 220408370.031.png 220408370.032.png 220408370.033.png 220408370.034.png 220408370.035.png 220408370.036.png 220408370.037.png 220408370.038.png
220408370.039.png
TERMINARZICENNIK
SZKOLEŃOTWARTYCH
LEGENDA
NowościwofercieszkoleniowejBSI
*Cenakursuobejmuje:materiałyszkoleniowe,certyfikat,poczęstunekilunch(nieobejmujezakwaterowania). Warszawa
**Cenakursuobejmuje:materiałyszkoleniowe,certyfikat,wyżywienieizakwaterowanie. Ustroń
***Cenakursuobejmuje:wyżywienie,materiałyszkolenioweorazzakwaterowanie. Toruń
****Cenakursuobejmuje:materiałyszkoleniowe,certyfikat,poczęstunekilunch(nieobejmujezakwaterowania). Wrocław
BSIManagementSystemsPolskaSp.zo.o.
SaskiCrescent,ul.Królewska16
00103Warszawa,Polska
Tel.+48(0)223306180
Fax+48(0)223306181
Izabela.Mazurkiewicz@bsiglobal.com
WSZYSTKIESZKOLENIAMOGĄBYĆPROWADZONEJAKOKURSYZAMKNIĘTENATERENIEZAKŁADU
STYCZEŃ2008–CZERWIEC2008
Tematkursu
Nrkursu Styczeń
Luty
Marzec Kwiecień
Maj
Czerwiec Cenawzł
SYSTEMYZARZĄDZANIAJAKOŚCIĄWGSERIINORMISO9000:2000
Warsztatyszkoleniowedlapełnomocników–zadowolenieklienta,zarządzaniereklamacjamiwgISO10002orazdziałaniadoskonalące
PQU100
1011
1415
1617
700*
ZarządzanieprocesamiwgISO9001:2000–identyfikowanie,mapowanie,dokumentowanie,zarządzanieorazdoskonalenieprocesóworganizacji
PMI02
311
23
700*
AuditorwewnętrznysystemuzarządzaniajakościąwgISO9001:2000
PQU28
1416
1113
1012
1416
1214
911
1650**
AuditorwiodącysystemuzarządzaniajakościąwgISO9001:2000(AkredytacjaIRCAiIATCA)
PQU30
2125
2529
1721
2125
2630
2327
3900**
WarsztatydoskonaląceauditorówISO9001
PQU32
1718
1314
1516
700*
Wdrożeniesystemuzarządzaniajakościąwradiologii
PQU35
1416
1113
1012
1416
1214
911
1650**
PrzygotowanielaboratoriówdowdrożeniaISO9001:2000
PLAB1
1011
1617
800*
AuditowanielaboratoriówbadawczychwoparciuoISO9001:2000orazISO17025
PLAB2
45
1920
800*
SYSTEMYZARZĄDZANIAŚRODOWISKOWEGO(SZŚ)WGNORMYISO14001:2004
ZrozumienieiwdrożeniesystemuzarządzaniaśrodowiskowegowgISO14001
PEN09
911
2123
1950**
AuditorwewnętrznysystemuzarządzaniaśrodowiskowegowgISO14001
PEN06
1113
1416
911
1950**
ZaawansowanykursauditorówSZŚdlaspecjalistówwdziedziniezarządzaniajakościąizarządzaniaśrodowiskowego
–AuditorwiodącySZŚwgISO14001(AkredytacjaIEMA)
PEN07
2125
1721
2630
3900**
WarsztatydoskonaląceauditorówISO14001
PEN10
2728
2324
700*
SYSTEMYZARZĄDZANIABEZPIECZEŃSTWEMIHIGIENĄPRACY(BHP)WGPNN18001/OHSAS18001:2007
WdrożeniesystemówzarządzaniaBHPzgodnychzPNN18001/OHSAS18001iocenaryzyka
PHS19
1113
1214
1950**
AuditorwewnętrznysystemówzarządzaniaBHPwgPNN18001/OHSAS18001
PHS20
1618
1517
1950**
AuditorwiodącysystemówzarządzaniaBHPwgPNN18001/OHSAS18001
PHS21
2529***
2125**
2327
3500**/***
SYSTEMYZARZĄDZANIABEZPIECZEŃSTWEMINFORMACJIWGISO27001
WdrożeniesystemuzarządzaniabezpieczeństweminformacjiwgISO27001
PIT02
1618
1517
1850**
PodstawowezagadnieniadotyczącezarządzaniabezpieczeństweminformacjiwgISO27001
PIT03
1719**
2325
1650**/***
AuditorwewnętrznysystemuzarządzaniabezpieczeństweminformacjiwgISO27001
PIT05
2125**
1113
1416
911
1650**
AuditorwiodącysystemuzarządzaniabezpieczeństweminformacjiwgISO27001
PIT04
2529*** 1721** 2125** 2630**
2327
3900**/***
Ocenaryzykawsystemiebezpieczeństwainformacji
PIT06
11
14
9
700*
WprowadzeniedosystemuzarządzaniausługamiinformatycznymiwgISO200001:2005
PIT10
15
450*/****
WdrożeniesystemuzarządzaniausługamiinformatycznymiwgISO200001:2005
PIT11
1112
1213
700*/****
SYSTEMZARZĄDZANIACIĄGŁOŚCIĄBIZNESUBS25999
WdrożeniesystemuzarządzaniaciągłościąbiznesuBS25999
PBCM1
1011
1415
910
1500*
AuditorwewnętrznysystemuzarządzaniaciągłościąbiznesuBS25999
PBCM2
1416
1113
1012
1416
1214
911
2200**
AuditorwiodącysystemuzarządzaniaciągłościąbiznesuBS25999
PBCM3
2125
1721
2630
4000**/***
ZINTEGROWANESYSTEMYZARZĄDZANIA
AuditorwewnętrznyzintegrowanychsystemówzarządzaniawgnormISO9001,ISO14001,PNN18001/OHSAS18001
PIMS01
1416
1012
1214
1950**
SYSTEMYZARZĄDZANIAJAKOŚCIĄWPRZEMYŚLEMOTORYZACYJNYMISO/TS16949
ISO/TS16949:2002SzczegółowewymaganiadotyczącestosowaniaISO9001:2000wprodukcjisamochodowej
PQU5.1
2122
1500*
ISO/TS16949:2002–APQP&CP–Wyprzedzająceplanowaniejakościiplankontroli
PQU5.2
2324
78
1500*
ISO/TS16949:2002–DFMEA–Analizaprzyczyniskutkówprojektu/konstrukcji
PQU5.3
25
9
750*
ISO/TS16949:2002–PFMEA–Analizaprzyczyniskutkówprocesu
PQU5.4
11
18
750*/****
ISO/TS16949:2002–ZatwierdzenieprocesuprodukcyjnegowgPPAP
PQU5.7
12
750*/****
AuditorwewnętrznysystemuzarządzaniajakościąwprzemyślemotoryzacyjnymwgISO/TS16949
PQU04
1315
2000**
ZrozumienieiinterpretacjawymagańISO/TS16949
PQU05
1618
24
1950**
ISO/TS16949:2002–Auditudostawcyprzemysłumotoryzacyjnego
PQU5.6
35
2000**
SYSTEMYZARZĄDZANIAJAKOŚCIĄWPRZEMYŚLESPOŻYWCZYMWGISO22000(HACCP)
Budowaniesystemuanalizyzagrożeńikrytycznychpunktówkontroli(HACCP)wgISO22000
PS02
911
1416
1500**/***
Auditowaniesystemuanalizyzagrożeńikrytycznychpunktówkontroli(HACCP)wgISO22000–Auditorwewnętrzny
PS01
1315
1214
1500**/***
AuditorwiodącysystemuzarządzaniabezpieczeństwemżywnościwgISO22000
PS04
2529
2125**
2327
3900**/***
SYSTEMYZARZĄDZANIAODPOWIEDZIALNOŚCIĄSPOŁECZNĄSA8000
ZrozumienieiwdrożeniesystemuodpowiedzialnościspołecznejwgSA8000
POS01
1617
1617
700*
SYSTEMANTYKORUPCYJNY
Wdrożeniesystemuochronyprzedzagrożeniemkorupcyjnym
SOK01
1415
34
56
1000*
ZAAWANSOWANESZKOLENIASPECJALISTYCZNE
NowadyrektywaEMCiaktyprawnewdrażającejądoustawodawstwakrajowego(dyr.AlinaBłaszczykMularczyk)
DYR1
22
18
24
700*
Prawokonsumenckie–odpowiedzialnośćzaprodukt(drinż.KrzysztofZymonikPWr)
DYR2
22
18
20
700****
StatystycznesterowanieprocesamiSPC(drinż.TomaszGreber)
DYR3
1500****
SYSTEMHANDLUEMISJAMI
Przygotowanieprzedsiębiorstwdozmianwwymaganiachdotyczącychsposobówmonitorowaniairaportowaniaw20082012
SHE
1011
311
1213
1000*
220408370.040.png 220408370.041.png 220408370.042.png 220408370.043.png 220408370.044.png 220408370.045.png 220408370.046.png 220408370.047.png 220408370.048.png 220408370.049.png 220408370.050.png 220408370.052.png
Redaktornaczelny:
Sekretarzredakcji:
Problemy
TomaszSTRZELECKI
JadwigaDŁUGOSZ
Staliwspółpracownicy:
Prof.drhab.EwaGÓRSKA,
drinż.ElżbietaKRODKIEWSKASKOCZYLAS,drPiotrROGALA
Opracowaniegraf.iskład:
MERITUM21
Adresredakcji
ul.Chmielna98,pok.36,00801Warszawa
tel./fax(022)6549689,fax(022)6206964
email:projak@op.pl
Wydawca:
WydawnictwoCzasopismiKsiążekTechnicznychSIGMANOTSp.zo.o.
Ratuszowa11,00950Warszawa,Skrytkapocztowa1004
tel.:(022)8180918,(022)8189832,fax:(022)6192187
Internet:http://sigmanot.pl
Prenumerata: email:kolportaz@sigmanot.pl
Informacje: email:informacje@sigmanot.pl
Sekretariat: email:sekretariat@sigmanot.pl
Druk: DrukarniaWydawnictwaSIGMANOT,Warszawa,ul.Popiełuszki21
Warunkiprenumeraty
Zamówienia na prenumeratę czasopism wydawanych przezWydawnictwo SIGMANOT
możnaskładaćw dowolnymterminie .Mogąoneobejmowaćdowolnyokres,tzn.do
tyczyćdowolnejliczbykolejnychzeszytówkażdegoczasopisma.
Zamawiający–podokonaniuwpłaty–możeotrzymywaćzaprenumerowanyprzezsie
bietytułpocząwszyodnastępnegomiesiąca.Zamówienianazeszytysprzeddatyotrzy
mania wpłaty będą realizowane w miarę możliwości z posiadanych zapasów magazy
nowych.
Prenumerataroczna czasopismWydawnictwajestmożliwawdwóchwariantach:
prenumeratawersjipapierowej,
Jakości
3 ’2008
m i e s i ę c z n i k
S p i s t r e ś c i
A r t y k u ł y s ą r e c e n z o w a n e
Filozofia,nauka,jakośćzagranicą
M a r e k Ć w i k l i c k i , H u b e r t O b o r a
EwolucjaidyfuzjametodyQFD .......................... 4
J e r z y B a r u k
InnowacyjnośćprzedsiębiorstwwUniiEuropejskiej .............. 8
M a r c i n Ż e m i g a ł a
Kapitałintelektualny(zarządzanieniewidzialnym) ........... 14
R o m u a l d K o l m a n
Próbasystematykiprzemianjakościowych ................ 18
Z b i g n i e w K ł o s , P r z e m y s ł a w K u r c z e w s k i ,
J ę d r z e j K a s p r z a k
Ekobilanseiinnenarzędziawspierającezarządzanie
środowiskiemiichzastosowanie,cz.10.Zarządzanie
cyklemżyciaopartenaLCA ............................ 24
A g n i e s z k a B i e ń k o w s k a
Wynikibadańpolskichcentrówdoskonałości .............. 30
wej + rocznik czasopisma na jednej płycie CD, wysyłany po zakończeniu roku wy
dawniczego).
Prenumeratorzy,podpisującyzWydawnictwem umowęprenumeratyciągłej (odnawia
nejautomatyczniecoroku),otrzymują 10%bonifikaty odcenkatalogowychczasopism.
CzłonkowiestowarzyszeńnaukowotechnicznychzrzeszonychwFSNTNOTorazucznio
wieszkółtechnicznychkażdegoszczeblamająprawodozaprenumerowania1egz.wy
branego czasopisma po cenie ulgowej – pod warunkiem przesłania doWydawnictwa
formularza zamówienia (lub kserokopii blankietu wpłaty), ostemplowanych pieczęcią
kołaSNTlubszkoły.
Prenumeratęmożnazamówić:
faksem: (022)8911374,(022)8403589,(022)8405949
mailem: kolportaz@sigmanot.pl
poprzezInternet: www.sigmanot.pl
listownie: Zakład Kolportażu Wydawnictwa SIGMANOT Sp. z o. o., ul. Ku Wiśle 7,
00707Warszawa,telefonicznie:(022)8403086lub(022)8403589
Na życzenie klienta wysyłamy blankiety zamówień wraz z aktualną listą tytułów i cen
nikiemczasopism.
Warunkiemprzyjęciairealizacjizamówieniajestotrzymaniezbankupotwierdzeniado
konania wpłaty przez prenumeratora. Dokument wpłaty jest równoznaczny ze złoże
niemzamówienia.
Wpłat na prenumeratę można dokonywać na ogólnie dostępnych blankietach w urzę
dach pocztowych (przekazy pieniężne) lub bankach (polecenie przelewu), przekazu
jącśrodkinakonto:
WydawnictwoSIGMANOTSp.zo.o. :
ul.Ratuszowa11,00950Warszawa,skr.pocz.1004
nr53106000760000428210000012
Nablankieciewpłatynależyczytelniepodaćnazwęzamawianegoczasopisma,liczbęza
mawianychegzemplarzy,okres,wersjęicenęprenumeratyorazadreszamawiającego.
Dlaprenumeratorów pakietu narok2006Wydawnictwooferujedodatkoworocznikiar
chiwalne prenumerowanych czasopism z lat 20042005 na płytach CD w cenie 20 pln
netto(+22%VAT)zakażdyrocznik.
Pojedyncze zeszyty archiwalne dostępne w wersji papierowej i – od 2004 roku –
elektronicznej (cena 1 egz. netto wg aktualnego cennika). Na życzenie klienta wysta
wiamyfakturyVAT.
Sprzedażzeszytówarchiwalnychprowadzi:
ZakładKolportażuWydawnictwaSIGMANOTSp.zo.o.(adresj.w.)
prenumerata w pakiecie (pakiet zawiera całoroczną prenumeratę wersji papiero
Felieton
E w a G ó r s k a
Poprostutozrób................................................ 36
Zprasyzagranicznej
QualityDigest,2/2008 ............................... 37
Jakośćwpraktyce
A d a m R u d z e w i c z
Jakośćusługmedycznych(prywatneczypubliczne) ........ 38
A n d r z e j B u s z k o
Zakrespoprawyjakościwsektorzeusługbudowlanych ...... 48
Warszawa,ul.Mazowiecka12,tel.:(022)8274365
W przypadku zmiany cen w okresie objętym prenumeratą lub zmian stawki VAT,
Wydawnictwozastrzegasobieprawodowystąpieniaodopłatęróżnicycenorazprawo
dorealizowaniaprenumeratytylkowpełniopłaconej.
Cenaprenumeratyna2008r.:
Cenajednegoegzemplarza: 21zł 0%VAT
Normalna: roczna 252zł 0%VAT półłroczna 126zł 0%VAT
Ulgowa: roczna 126zł 0%VAT półroczna 63zł 0%VAT
Wprzypadkuzmianycenwokresieobjętymprenumeratą,prenumeratorzyzobowiązani
sądoopłatyróżnicycen.
DziałReklamyiMarketingu:
00048Warszawa,ul.Mazowiecka12
tel.(022)8274366 email:reklama@sigmanot.pl
Zatreśćogłoszeńireklamredakcjanieodpowiada
Zastrzegamysobieprawoniezbędnychskrótówwnadesłanychmateriałach
Materiałówniezamówionychredakcjaniezwraca
KlubPrasyTechnicznejWydawnictwaSIGMANOTSp.zo.o.
ConowegowKlubiePolskieForumISO9000...... 53
Varia
Jakość–problemyirozwiązania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
TQMstymulatoreminnowacyjności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
VIIMiędzynarodowaKonferencja„Multimediawbiznesie” . . . . . 55
nakładdo3000egz.
ISSN01378651
NaokładcewykorzystanofragmentobrazuN.Diulgheroffa,„Profesormechanikiracjonalnej”
Spistreścipodawanyjestwinternecie–http://sigmanot.pol.pl
R A DA P RO G R A M OWA: przewodniczący: prof.drhab.StanisławTkaczyk, członkowie: pos.drGrażynaCiemniak,
mgrinżJanCzechowski,mgrinż.TadeuszGlazer,drWojciechHenrykowski,mgrinż.JanuszLeśniewski,
mgrinż.HubertLeśnik,prof.drhab.JerzyŁańcucki,mgrWaldemarMazan,mgrinż.JulianPawlak,
drMirosławRecha,mgrinż.JanSkrzypczak,prof.zw.drhab.ElżbietaSkrzypek,prof.drhab.inż.JerzySzkoda
m i e s i ę c z n i k
S i t ś i
220408370.053.png 220408370.054.png
Filozofia,nauka,jakośćzagranicą
Ewolucja
idyfuzja
metodyQFD
Marek
ĆWIKLICKI
PomimostosowaniametodyQFDwpraktycejużodkońcalat60.
jejznajomośćjestwciążniewielka.
Hubert
OBORA
Wstęp
ParokrotnieopisywanometodęQFD,którawobec
nejpostacicharakteryzujesięukłademczterechpod
stawowychmacierzy.Wartojednakprzedstawićszer
szetłopowstaniatejmetodyztegopowodu,iŜwpo
czątkowych fazach rozwoju macierze bazujące na
macierzy House of Quality w ogóle nie występują
w oryginalnych pracach twórców QFD. Stosowane
przez nich rozwiązania okazywały się skuteczne do
analizyfunkcjijakościwróŜnychobszarach.StądteŜ
pojawiasiępotrzebaukazanianarzędzifunkcjonują
cychnapoczątkupowstaniaQFD,kierunkówjejroz
woju,jakiukazanierosnącejzłoŜonościtejmetodyw
świetlejejwspółczesnychaplikacji.
niatejmetodyopracowałw1966r.UŜytyprzeznie
gozwrotzostałprzetłumaczonynajęzykangielskija
koQualityFunctionDeployment 1 (QFD),awjęzyku
polskimjako„rozwinięciefunkcjijakości”.
QFDmoŜnazdefiniowaćjakometodęplanowania
i rozwoju projektu lub usługi, umoŜliwiającą zespo
łom badawczym dokonanie precyzyjnej specyfikacji
potrzeb i wymagań klientów, a następnie ich prze
łoŜenia na parametry produktu (usługi), jego kom
ponentówiwreszcieparametrysamegoprocesupro
dukcyjnego.
Jednak zanim powstały pierwsze macierze, japoń
scy inŜynierowie wykorzystywali w metodzie QFD
narzędzie o nazwie wykres jakości ( quality chart )
(1 na rys. 1). W swej istocie nawiązywało do drze
wafunkcjistosowanegonp.wanaliziewartości,póź
niej w wersji rozszerzonej w diagramie FAST. Dia
gram jakości szczegółowo przedstawia funkcje bada
nego przedmiotu, które potem są analizowane pod
kątem jakości. To narzędzie było wykorzystywane
Ewolucjametody
Yoji Akao od początku lat 60. XX w. stosował al
gorytmyrozwiązywaniaproblemówwceluzaprojek
towania produktów właściwie za pierwszym razem.
Pierwotnie wykorzystywał w tym celu diagram Ishi
kawy, ale bardziej złoŜone analizy doprowadziły go
do stosowania metod macierzowych, w tym macie
rzy,wktórejanalizowanonajwiększywpływelemen
tuproduktunasatysfakcjęklienta.Powstałenarzę
dzie nazwano „hinshitsu kino tenkai”. ZałoŜe
1 PierwotniewjęzykuangielskimuŜywanozwrotu„qualityfunc
tionevolution”.Dopierow1983r.słowo„tenkai”zostałoprzetłuma
czonejako„deployment”[Akao,Mazur2003,s.25].
Rys.1.Ewolucjameto
dyQFD.Źródło:opra
cowaniewłasne.
.BDJFS[
QMBOPXBOJB
.BDJFS[
SP[XJOJÇDJB
X[CPHBDFOJFUPLV
QPTUÇQPXBOJB
< 5BTTJOBSJ >
)PVTF
PG2VBMJUZ
NBDJFS[NBDJFS[Z
OQNBDJF
S[PXBXFSTKB
< .BSTIJJO
[B 8PMOJBL >
.BDJFS[
QSPDFTV
QMBOPXBOJB
JLPOUSPMJ
KBLPyDJ
.BDJFS[
JOTUSVLDKJ
PQFSBDZKOZDI
LPNQMFLTPXB
NPEZGJLBDKB
NFUPEZ
< .B[VS >
4
ProblemyJakości
2 0 0 8 M a r z e c
Filozofia,nauka,jakośćzagranicą
F
220408370.055.png 220408370.056.png 220408370.057.png 220408370.058.png 220408370.059.png 220408370.060.png 220408370.061.png 220408370.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin