_A1_(1).pdf

(83 KB) Pobierz
164522516 UNPDF
http://poczta.interia.pl/html/getmail
drgonzo@interia.eu
ABC NLP lekcja 1
Od: "Kurs ABC NLP"
Do: "Maciej"
Data: 2009-02-02 2:45
Witaj Maciej
***
Darmowe ksiąŜki o samorozwoju
Nie wiem czy wiesz, Ŝe internetowa księgarnia wydawnictwa Złote Myśli
oferuje za darmo ponad 20 pełnych wersji ksiąŜek z zakresu
samorozwoju. Dlatego zachęcam Cię do zajrzenia na stronę tej
księgarni
i ściągnięcia tych ksiąŜek:
http://www.zlotemysli.pl/ksiegarnia.php
***
ABC NLP
Lekcja 1
Witam w pierwszej lekcji internetowego kursu ABC NLP.
Do kaŜdej lekcji kursu jest dostępna jego wersja audio w postaci pliku
mp3. Pliki te moŜna słuchać online lub ściągnąć na dysk twardy
komputera. Po zebraniu wszystkich plików mp3 moŜna je np. nagrać na
płytę CD. Pliki audio są dostępne do ściągnięcia ze strony
ziddu.com
Plik audio lekcji 1:
http://www.ziddu.com/download/2308123/1.Metaprogramy.mp3.html
Pierwszym blokiem tematycznym kursu będą metaprogramy.
Podczas tego kursu wielokrotnie będę Cię prosił o to, abyś
zapisywał
róŜne ćwiczenia na kartce. Wynika to z kilku powodów:
Powód 1. Robienie czegoś tylko w naszym umyśle ma tę wadę, Ŝe
moŜemy
naszym umysłem dowolnie sterować i sami sobie wmawiać, Ŝe coś
zrobiliśmy (np. jakieś ćwiczenie), chociaŜ tak naprawdę wcale tego
nie
zrobiliśmy. JeŜeli zrobimy zadanie na kartce, wtedy będziemy czarno na
białym widzieli, czy je wykonaliśmy, czy nie.
Powód 2. Zapisanie czegoś na kartce wymaga poniesienia dodatkowego
wysiłku. Ten dodatkowy wysiłek motywuje nas do wkładania większego
wysiłku w kolejnych krokach, gdy będziemy musieli wcielić w Ŝyciu to,
co zapisaliśmy na kartce.
Powód 3. Gdy coś zapiszemy na kartce, to podchodzimy do tego
powaŜniej, gdyŜ mamy wtedy fizyczny dowód na to, Ŝe coś chcemy
zrobić.
Powód 4. Gdy jesteśmy w dołku emocjonalnym, to wtedy przypominamy
sobie łatwo negatywne doświadczenia z przeszłości. Natomiast trudniej
przypominamy sobie to wszystko, co jest związane z emocjami
pozytywnymi (jest to tzw. pamięć emocjonalna). JeŜeli napiszemy na
kartce informacje związane z pozytywnymi doświadczeniami, to jeśli
znajdziemy się w emocjach negatywnych, to nie będziemy musieli wysilać
się, aby te pozytywne doświadczenia sobie przypominać, tylko wystarczy
1 z 5
2009-09-20 20:29
164522516.005.png 164522516.006.png 164522516.007.png 164522516.008.png 164522516.001.png
http://poczta.interia.pl/html/getmail
wtedy sięgnąć po ściągę w postaci kartki.
Metaprogramy
Terminem metaprogramy określa się filtry, jakie posiada w swoim umyśle
kaŜdy człowiek. Te filtry powodują, Ŝe kaŜdy z nas interpretuje
napływające do nas informacje w specyficzny dla siebie sposób. W
rezultacie metaprogramy tworzą nasze własne światy.
Metaprogramy moŜemy wykorzystywać na dwa sposoby:
1. Do pracy nad samym sobą
Gdy poznamy według jakich metaprogramów działamy, będziemy bardziej
świadomi swoich zachowań i dzięki temu będziemy mogli bardziej
świadomie na nie wypływać oraz podejmować bardziej świadomie
decyzje.
To z kolei pozwoli nam działać skuteczniej i z większą satysfakcją.
2. Do komunikowania się i wywierania wpływu na innych ludzi
Znając metaprogramy innych ludzi jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć
ich sposób myślenia i funkcjonowania. A wtedy moŜemy dopasować naszą
komunikację do ich świata, dzięki czemu nasz przekaz spotka się ze
znacznie większym zrozumieniem z ich strony.
W zaleŜności od literatury i trenerów prowadzących kursy NLP
wyróŜnia
się od kilku do kilkudziesięciu metaprogramów. W trakcie tego kursu
poznasz kilkanaście metaprogramów, które najbardziej przydają się w
Ŝyciu.
Zanim jednak przejdziemy do konkretnych metaprogramów, to w
dzisiejszym module lekdyjnym zajmiemy się jednym z załoŜeń NLP,
które
brzmi:
JEśELI NASZ KOMUNIKAT (PRZEKAZ) NIE ZOSTAŁ WŁAŚCIWIE ZROZUMIANY
PRZEZ ODBIORCĘ, TO WINA LEśY PO NASZEJ STRONIE
Proponuję przeczytać powyŜsze załoŜenie kilka razy. Ma ono
diametralne
znaczenie z punktu widzenia całego NLP. Jego sens jest taki, Ŝe to
nadawca jest odpowiedzialny za to, jak jego komunikat zostanie
odebrany i zrozumiany przez odbiorcę.
W tym momencie być moŜe ktoś skomentuje to słowami: to przecieŜ
oczywiste. Niestety dla zdecydowanej większości ludzi wcale takie
oczywiste to nie jest. Gdy komunikujemy się z drugą osobą i ona nas
nie rozumie, to najczęściej winę za to zwalamy na tę drugą osobę.
Myślimy sobie: PrzecieŜ powiedziałem jasno co mam na myśli, Ona chyba
specjalnie udaje, Ŝe mnie nie rozumie, PrzecieŜ on mówi od rzeczy,
itd.
Najczęściej kłótnie wyglądają tak, Ŝe kaŜda osoba mówi swoje i
wkurza
się, Ŝe druga strona jej nie rozumie. Powoduje to tylko zaostrzenie
kłótni. Ale często podobnie wygląda to w mniej emocjonujących
sytuacjach. Przekazujemy nasz komunikat (mówimy, piszemy, pokazujemy,
itd.) i wydaje nam się oczywiste, Ŝe druga strona powinna go dokładnie
zrozumieć. Gdy jednak tak się nie dzieje, to winę za to zwalamy na
drugą stronę.
Zakłócenia w komunikacji mogą zachodzić na wielu jej etapach. Gdy
nasze myśli zamieniamy w wypowiadane słowa (etap 1), juŜ moŜe
dochodzić do zniekształceń, gdyŜ nie zawsze nasze słowa są w stanie
w
pełni wyrazić to, co mamy na myśli. Gdy nasz komunikat wysyłamy w
świat (wypowiadając go, pisząc, itd.) (etap 2), to moŜe dochodzić do
kolejnego zakłócenia (gdy np. prowadzimy rozmowę w duŜym hałasie). W
2 z 5
2009-09-20 20:29
http://poczta.interia.pl/html/getmail
końcu nasz komunikat dochodzi do odbiorcy i on ten komunikat
interpretuje (etap 3) przy pomocy swojego umysłu (który posiada filtry
w postaci metaprogramów). I tu równieŜ moŜe dochodzić do
zniekształceń.
***
Ćwiczenie 1
Zastanów się, który z trzech podanych wyŜej etapów najczęściej
powoduje zakłócenia w komunikacji w Twoich kontaktach z innymi
ludźmi.
***
Jakie są konsekwencje zwalania winy za nieudany komunikat na drugą
stronę?
Po pierwsze, nie zastanawiamy się, czy błąd tkwił po naszej stronie.
Po drugie, nie czujemy potrzeby naprawienia błędów w komunikacji.
Po trzecie, mamy pretensje do drugiej strony, Ŝe nas źle zrozumiała.
Po czwarte, mamy teŜ Ŝal, Ŝe druga strona nie postanowiła naprawić
błędu w odbiorze komunikatu, który w naszym mniemaniu popełniła.
Jak widać te konsekwencje nie są zbyt miłe i w niektórych sytuacjach
mogą skończyć się nawet zerwaniem znajomości z jakąś osobą.
Spójrzmy co się stanie, jeŜeli uznamy, Ŝe to nadawca komunikatu
(czyli
my) popełnił błąd w komunikacji:
Po pierwsze, zastanawia się gdzie popełnił błąd.
Po drugie, pragnie podjąć kroki mające naprawić błąd.
Po trzecie, zaczyna baczniej zwracać uwagę na świat drugiej osoby, aby
kolejny komunikat mógł być lepiej do niej dopasowany.
Po czwarte, nie ma pretensji do drugiej strony.
Prawda, Ŝe wygląda to duŜo lepiej?
Tu jednak moŜe pojawić się pytanie. A co jeśli faktycznie błąd tkwi
po
stronie odbiorcy? Oczywiście moŜe się tak zdarzyć, ale tak naprawdę
będzie to moŜna sprawdzić, gdy spróbuje się przesłać ponownie
komunikat kilka razy na kilka róŜnych sposobów. Dlatego warto jednak
przyjąć zawsze na początek załoŜenie, Ŝe to my musimy
zmienić/udoskonalić nasz przekaz.
***
Na wesoło
Na stacji PKP pewien pan podchodzi do kasy i mówi:
Poproszę bilet.
A dokąd? – pyta kasjerka.
A co Pani taka ciekawska?
***
Przejęcie pełnej odpowiedzialności za to, jak nasz komunikat zostanie
odebrany przez drugą stronę, nie jest łatwe. Z własnego
doświadczenia
wiem, Ŝe duŜo zaleŜy od naszej motywacji. JeŜeli sytuacja dotyczy
osób, które lubimy i na znajomości z którymi nam zaleŜy, wtedy
łatwiej
będzie nam wziąć odpowiedzialność za poprawienie komunikacji i
podejmiemy wysiłek, aby ją poprawić, niŜ w przypadku osoby, która
jest
dla nas obojętna.
Motywacja moŜe teŜ zaleŜeć od konsekwencji, jakie poniesiemy, jeŜeli
nie naprawimy błędu w komunikacji. Np. moŜemy nie lubić naszego
szefa,
ale jeŜeli nie poprawimy komunikacji z nim, to moŜemy liczyć się z
utratą pracy.
3 z 5
2009-09-20 20:29
http://poczta.interia.pl/html/getmail
***
Ćwiczenie 2
Spróbuj sobie przypomnieć i zanotować na kartce jak najwięcej
sytuacji, gdy komunikowałeś się z kimś (pojedynczą osobą lub grupą)
i
nastąpiły kłopoty z właściwym zrozumieniem Twojego komunikatu.
Przypomnij sobie jak twój komunikat został zniekształcony przy
odbiorze. Przypomnij sobie na kogo w tych sytuacjach zwalałeś winę za
brak porozumienia: na siebie czy na odbiorców.
Im więcej sytuacji uda Ci się wypisać, tym lepiej.
***
Zapewne jak u większości ludzi będziesz miał po tym ćwiczeniu i
sytuacje, gdzie brałeś na siebie winę za niepowodzenie komunikacji,
jak i gdy zwalałeś ją na drugą stronę. Proponuję abyś zastanowił
się
od czego to mogło zaleŜeć.
***
Ćwiczenie 3
Skup się teraz na tych sytuacjach z ćwiczenia poprzedniego, w których
winę za niepowodzenie zwalałeś na drugą stronę. Wyobraź sobie, Ŝe
cofasz się w czasie do tamtych sytuacji, do momentów, gdy dostrzegasz,
Ŝe twój komunikat zostaje niewłaściwie odebrany. Przyjmij
załoŜenie,
Ŝe błąd był po twojej stronie. Jak sądzisz, co takiego zrobiłeś
niewłaściwie, Ŝe Twój komunikat nie został odebrany tak, jak tego
chciałeś? Co naleŜy zmienić, aby stał on się zrozumiały dla
odbiorców?
Zastanów się nad tym jak najdokładniej dla kaŜdej z tych sytuacji.
***
***
Ćwiczenie 4
Teraz proponuję abyś wybiegł oczami w przyszłość. Zastanów się,
jakiego rodzaju sytuacje w przyszłości mogą prowadzić do błędnego
odebrania Twojego przekazu (wykorzystaj do tego swoje doświadczenia z
przeszłości). Czy będą to rozmowy z szefem, panią z urzędu
skarbowego,
własnym dzieckiem, itd.? Wypisz te sytuacje i zastanów się jak
będziesz chciał w nich zareagować, znając juŜ opisaną w tym module
zasadę NLP.
***
Na koniec tej lekcji zachęcam Cię do puszczenia wodzy wyobraźni i
zastanowienia się jakby wyglądał nasz świat, gdyby kaŜdy na naszej
planecie stosował się do zasady, Ŝe JEśELI NASZ PRZEKAZ NIE ZOSTAŁ
WŁAŚCIWIE ZROZUMIANY PRZEZ ODBIORCĘ, TO WINA LEśY PO NASZEJ STRONIE.
JuŜ teraz zapraszam Cię do kolejnego modułu lekcyjnego, który
otrzymasz juŜ jutro, a w którym zajmiemy się pierwszymi
metaprogramami.
***
Ciekawostki
Z NLP wyodrębniło się NLS (NeuroLingwistic Seduction), czyli
wykorzystywanie NLP do podrywania. NLS ma tyluŜ zwolenników co
przeciwników. Przeciwnicy zarzucają NLS, Ŝe opiera się na wątpliwych
zasadach moralnych. NiezaleŜnie, czy akceptujemy NLS, czy nie, warto
zapoznać się z technikami, których ono uczy, gdyŜ pozwoli nam to
zwiększyć naszą wiedzę o samym NLP. W tym celu moŜna sięgnąć po
ksiąŜkę o nieco kontrowersyjnym tytule Seksualny klucz do kobiecych
emocji, która jest podręcznikiem NLS. Ze strony:
http://zlotemysli.pl/ksiegarnia.php?c=4main&idEbook=238
moŜna ściągnąć darmowy fragment tej ksiąŜki.
4 z 5
2009-09-20 20:29
164522516.002.png
http://poczta.interia.pl/html/getmail
***
Jeśli chcesz w końcu zyskać finansową niezaleŜność, to koniecznie
zajrzyj na stronę:
http://bogatyojciec.pl/?A=35903
Znajdziesz na niej:
* bezpłatną eksiąŜkę pt. Niezwykła droga do bogactwa,
* artykuły o tym jak stać się niezaleŜnym finansowo,
* fragmenty ksiąŜek, które nauczą Cię finansowej wolności.
***
Pozdrawiam
Aleksander Łamek
http://kursy.aleksanderlamek.com
__________________________________________________
Otrzymałeś/aś ten list, poniewaŜ zgodziłeś/aś się
na wpisanie na listę adresową autorespondera:
Darmowy kurs ABC NLP
Jeśli chcesz się wypisać z tej listy, otwórz:
http://freebot.pl/r/1896080/38447b9d82
5 z 5
2009-09-20 20:29
164522516.003.png 164522516.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin