klasycy.rtf

(20 KB) Pobierz

Klasycy socjologii oraz najważniejsze terminy współczesnej socjologii

 

   1. KLASYCY SOCJOLOGIII

 

Auguste Comte (1798 - 1857) - twórca socjologii oraz terminu "pozytywizm"

 

Pozytywizm opiera się na:

 

- wiedzy "realnej", dostępnej poprzez umysł człowieka

 

- faktach, które można zweryfikować empirycznie i naukowo udowodnić, znajdujące się w sferze materialnej

 

- pozytywnym programie, który proponuje przezwyciężanie problemów nie angażując się w konflikt, ale współpracę

 

Klasyfikacja nauk:

 

    * nauki ogólne - stosunkowo proste i najmniej przydatne w praktyce (matematyka)

    * nauki szczegółowe - duży stopień złożoności, bardzo przydatne w praktyce (socjologia, psychologia)

 

Podział socjologii:

 

a) statyka społeczna - teoria porządku społecznego

 

- rodzina - pierwotny czynnik socjalizujący jednostkę, poprzez nią nabywa ona normy zachowań potrzebne do funkcjonowania w społeczeństwie

 

- praca - dająca jednostce poczucie bezpieczeństwa, sprzyjająca nabyciu przez nią szeregu indywidualnych uzdolnień i talentów

 

- język - środek komunikacji społecznej, cecha wyróżniająca człowieka pośród innych przedstawicieli świata ożywionego

 

- państwo - obok rodziny podstawowa forma zrzeszenia jednostek, wymuszającą współpracę jednostek z natury nastawionych egoistycznie

 

- religia - obok rodziny wyznacza wzorce zachowań jednostek, niezbędna dla właściwego funkcjonowania społeczeństwa

 

b) dynamika społeczna - teoria postępu społecznego przejawiająca się w trzech stadiach rozwoju

 

- stadium teologiczne - najbardziej prymitywna forma poznania, przedstawia wszystkie zjawiska jako efekt działania sił nadprzyrodzonych

 

- stadium metafizyczne - elementy nadprzyrodzone są tutaj zastąpione pewnymi bytami albo siłami abstrakcyjnymi, które mogą wywoływać określone zjawiska

 

- stadium pozytywne - wszelkie zjawiska próbuje się wyjaśniać naukowo odrzucając wszelkie odniesienia do cech nadprzyrodzonych czy też metafizycznych. Postęp nauki pozwala coraz głębiej i szerzej sięgać w genezę różnych zdarzeń

 

Podstawowe funkcje socjologii:

 

- funkcja diagnostyczna - dostarczanie wiedzy o rzeczywistości społecznej

 

- funkcja ideologiczna - wyjaśnianie zjawisk społecznych w oparciu o wprowadzone samodzielnie elementy wartościujące celem ukształtowania właściwego nastawienia odbiorcy do opisywanych zjawisk

 

- funkcja prognostyczna - przewidywanie przyszłych wydarzeń w oparciu o występujące już zjawiska, które mają wywołać określone następstwa

 

Cztery metody badawcze socjologii:

 

    * metoda obserwacyjna - pozbawione wszelkich odniesień do teorii społecznych badanie zachowań jednostek w danej sytuacji

 

- metoda eksperymentalna - eksperymentalna weryfikacja faktów

 

- metoda porównawcza - porównywanie podobnych zjawisk w tym samym czasie

 

- metoda historyczna - porównywanie jednego zjawiska lub cechy w różnych okresach historycznych

 

Emile Durkheim (1858 - 1917)

 

Społeczeństwo:

 

- struktura społeczna głównym jego spoiwem

 

- wspólnota przekonań i wartości gwarancją jego trwania

 

Fakty społeczne - fakty zewnętrzne w stosunku do jednostki, mogące jednakże oddziaływać na nią w bezpośredni sposób (np. moda, religia, sport, polityka)

 

Fakty społeczne badamy w sposób obiektywny, bez stosowania tzw. wiedzy potocznej do ich interpretacji

 

Funkcje religii:

 

- funkcja socjalizacyjna - dzięki niej człowiek staje się jednostką ludzką, nie rządzoną przez instynkty, ale będącą świadomym uczestnikiem życia społecznego

 

Cztery grupy samobójstw:

 

- egoistyczne - wynikające z alienacji jednostki ze społeczeństwa (zjawisko "samotny w tłumie")

 

- altruistyczne - wynikające ze zbyt silnego przywiązania do celów i wartości grupy (np. masowe samobójstwo członków sekty)

 

- fatalistyczne - wynikające z fatalnej sytuacji jednostek, która nie widzi dla siebie perspektyw na przyszłość (np. osób nagle wyrzuconych na bruk)

 

- anomijne - wynikające ze zbyt słabej kontroli społeczeństwa nad jednostką (rozpad więzi społecznych)

 

Dwa typy więzi społecznych:

 

- solidarność mechaniczna - opiera się na przymusie

 

- solidarność organiczna - opiera się na współpracy

 

Max Weber (1864 - 1920)

 

Centralną rolę w socjologii Webera stanowi koncepcja działania społecznego, które rozumiał jako działanie ukierunkowane na innych ludzi i uwzględniające ich reakcje

 

Klasyfikacja działań społecznych:

 

- tradycyjne - oparte na nawyku

 

- emocjonalne - oparte na emocjach

 

- racjonalne ze względu na cel - nadrzędność środków nad celami, wybór celów w zależności od posiadanego przez siebie systemu wartości

 

- racjonalne ze względu na wartości - oparte na nadrzędności celu nad środkami potrzebnymi do jego osiągnięcia

 

Sigmund Freud (1856 - 1939) - twórca psychoanalizy:

 

Dwa poziomy życia psychicznego:

 

- świadomy

 

- podświadomy

 

Podświadomość jest bytem realnym ponieważ:

 

- mamy na to dowody medyczne

 

- skutki wydarzeń mają swoje przyczyny w podświadomości i nieuświadomionych pragnieniach zepchniętych do podświadomości

 

Aparat psychiczny człowieka:

 

- Id - siedziba wszelkich popędów i wrodzonych instynktów człowieka

 

- Ego - element konstrukcji psychicznej, gdzie następuje zderzenie pierwotnych popędów człowieka z realiami świata zewnętrznego. Ego stara się znaleźć sposób realizacji ukrytych pragnień w praktyce, uwzględniając realia.

 

- Superego - wpojony jednostce system wartości, norm i obyczajów, który moralnie rozstrzyga jakie działania są dozwolone, a jakie nie.

 

Jan Szczepański (1913 - 2004)

 

Socjologiczna teoria osobowości Szczepańskiego rozróżnia trzy komponenty:

 

- biogenne - dziedziczone, więc trwałe (popędy, instynkty, odruchy, itp.)

 

- psychogenne - związane ze sferą psychiczną, więc względnie zmienne (inteligencja, charakter, pamięć)

 

- socjogenne - nabyte w procesie socjalizacji i wychowania (np. obraz samego siebie jako wynik postrzegania przez innych przyjmowanych przez jednostkę ról społecznych)

 

Karol Marks (1818 - 1883)

 

Jego myśl filozoficzną zdominowało pojęcie "klasy". Według niego i jego następców podziałem klasowym da się wyjaśnić wszelkie konflikty społeczne. Istnieje bowiem wieczny antagonizm między dwoma klasami, które mają przeciwstawne interesy: między klasą robotników nie mającą środków produkcji i będącą najemną siłą roboczą oraz klasą posiadaczy, która mając kapitał i środki produkcji wykorzystuje robotników dla własnych interesów. Ten podział na dwie rywalizujące ze sobą klasy miał swój początek w podziale pracy, który zaczął się kształtować u zarania istnienia społeczeństwa

 

Istotą ewolucji społecznej jest przekształcenie "klasy w sobie" czyli społeczności ludzi o podobnej sytuacji życiowej, która jednakże nie posiada jeszcze poczucia wspólnoty interesów do "klasy dla siebie" czyli zbioru jednostek, który ma już świadomość, ze musi walczyć wspólnie o własne sprawy.

 

II. NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA W SOCJOLOGII

 

Socjalizacja i jej rodzaje

 

Socjalizacja pierwotna - dokonuje się zazwyczaj w rodzinie. Jednostka wtedy uczy się

 

- panować nad czynnościami fizjologicznymi oraz emocjami i zaspokajać je w ogólnie akceptowany sposób

 

- komunikować się z innymi

 

    * posługiwać się przedmiotami codziennego użytku

    * przyswajać normy i wartości obowiązujące w danym społeczeństwie

 

Socjalizacja wtórna - stopniowe nabywanie wiedzy związane z wykonywanymi przez jednostkę rolami społecznymi. Jednostka wtedy uczy się;

 

- zachowywać w określony sposób w określonych sytuacjach

 

- postępować zgodnie z przyjętą przez siebie rolą społeczną

 

- odszyfrowywać ukryte znaczenia

 

Grupa społeczna - grupa co najmniej trzech osób połączonych stosunkowo trwałą więzią społeczną, która istnieje dzięki wspólnocie potrzeb lub celów.

 

Rola społeczna to sformułowany według jednostki zespół oczekiwań związany z pełnioną przez nią funkcją w społeczeństwie.

 

Czynniki mające wpływ na wykonywanie roli społecznej:

 

- elementy psychiczne oraz biologiczne

 

- wzór osobowy jednostki - określa wzór cech oraz predyspozycji do wykonywania danej roli społecznej

 

- poziom identyfikacji jednostki z jej grupą

 

- definicja roli w grupie

 

- organizacja grupy

 

Rodzaje grup społecznych:

 

    * ze względu na wielkość - grupy duże i grupy małe

    * ze względu na kryteria rekrutacji członków - grupy ekskluzywne i inkluzywne

 

- ze względu na typ więzi społecznych - grupy pierwotne i grupy wtórne

 

- ze względu na stopień formalizacji - grupy formalne i grupy nieformalne

 

- stworzone dla realizacji celu - zrzeszenia i grupy celowe przymusowe

 

- ze względu na odniesienie własnych postaw do postaw innych ludzi oraz ich oceny - grupy odniesienia audytoryjne, normatywne oraz porównawcze

 

Przykładowe czynniki integrujące grupę

 

- osoba przywódcy

 

- wierzenia, obrzędy praktykowane w grupie

 

- symbolika

 

- przedmioty materialne, będące w posiadaniu grupy

 

Etapy tworzenia się zbiorowości społecznych:

 

- bezpośrednia styczność jednostek i wynikające z niej wzajemne zainteresowanie

 

- oddziaływanie między jednostkami

 

- pierwsze wspólne działania społeczne grupy

 

- stworzenie pierwszych stosunków wewnątrz grupy

 

- pojawienie się wzajemnych zależności wewnątrz grupy

 

Więź społeczna - ogół stosunków społecznych oraz wzajemnych zależności łączących jednostki w grupy

 

Charakter więzi społecznej:

 

- naturalny, obiektywny - oparty np. na zamieszkiwaniu wspólnego terytorium

 

- subiektywny - oparty na poczuciu wspólnoty, dążeniu do wspólnego celu

 

Mechanizm tworzenia się więzi społecznej:

 

- styczność przestrzenna

 

- styczność psychiczna

 

- łączność psychiczna

 

Typy styczności społecznych:

 

- ze względu na czas trwania - przelotne i trwałe

 

- ze względu na sferę, w której następuje nawiązanie więzi społecznej - publiczne i prywatne

 

- ze względu na charakter więzi - rzeczowe i osobiste

 

- ze względu na charakter relacji między partnerami - pośrednie i bezpośrednie

 

Rozpad więzi społecznych następuje wskutek::

 

- podziału grupy i konfliktu miedzy rywalizującymi ze sobą podgrupami

 

- braku celu, wobec którego integruje się grupa

 

- wyobcowania się z grupy

 

- nie utożsamiania się z wartościami grupy

 

- konflikt co do sposobów realizacji celu

 

Instytucja społeczna - grupa osób, która realizuje użyteczne dla całej zbiorowości zadania

 

Cztery rodzaje instytucji:

 

- grupa ludzi

 

- zbiór czynności

 

    * dobra materialne

    * środki działania

 

Instytucje społeczne dzielimy na formalne oraz nieformalne.

 

Koncepcja alienacji (według Seamana) opiera się na:

 

- poczuciu bezradności

 

- poczuciu bezsensu

 

- poczuciu anomii

 

- poczuciu osamotnienia

 

- poczuciu samowyobcowania

 

Rodzina jako instytucja społeczna:

 

Trzy typy rodzin:

 

- patriarchalna - głową rodziny jest mężczyzna

 

- matriarchalna - głową rodziny jest kobieta

 

- partnerska - nie ma wyraźnej głowy rodziny, wszystkie decyzje podejmowane są kolektywnie

 

Funkcje rodziny:

 

- prokreacyjna (seksualna)

 

- produkcyjna

 

    * socjalizacyjna

    * usługowo - opiekuńcza

    * psychohigieniczna

 

Konflikt - proces, w którym następuje eliminacja lub podporządkowanie jednostki lub grupy:

 

Fazy konfliktu:

 

- początek rozbieżności w zakresie celów lub interesów

 

- napięcie społeczne objawiające się między rywalizującymi stronami

 

- ostry podział na tle sprzeczności oraz próba jego racjonalizacji

 

- otwarta walka

 

    * zakończenie konfliktu wskutek podporządkowania sobie, eliminacji lub kompromisu między walczącymi stronami

    * pozostałość po konflikcie w postaci uprzedzeń, stereotypów mogących być zarzewiem nowych napięć

 

Geneza konfliktów tkwi w:

 

- nierównościach społecznych

 

- trudnościach adaptacyjnych jednostek

 

- odmiennych systemach wartości

 

- zmianach w społeczeństwie

 

Rodzaje konfliktów:

 

- konflikt rzeczowy

 

- konflikt wartości

 

    * konflikt danych

    * konflikt strukturalny

 

Formy rozwiązywania konfliktów (według Thomasa):

 

    * unikanie

    * rywalizacja

    * kompromis

    * współpraca

    * uleganie

 

Funkcje konfliktów:

 

- regresywna lub progresywna

 

- dezintegracyjna lub integracyjna

 

- demaskatorska lub maskująca

 

- identyfikująca

 

Tradycyjne, a współczesne postrzeganie konfliktu:

 

- konflikt jest czymś złym (tradycyjne); konflikt jest rzeczą normalną (współczesne)

 

- konfliktów należy unikać (tradycyjne); konflikt jest nieunikniony (współczesne)

 

- konflikt jest efektem błędu ludzi (tradycyjne); konflikt ma bardziej wielostronne podłoże (współczesne)

 

    * konflikt ma zawsze charakter destrukcyjny (tradycyjne); konflikt może mieć zbawienne skutki (współczesne)

    * eliminacja konflikt jest calem nadrzędnym (tradycyjne); zarządzanie konfliktem jest celem nadrzędnym (współczesne)

 

Kultura zaufania - społeczne poczucie, że zaufanie jest normą, a jego brak patologią

 

Trzy typy oczekiwań wobec jednostek::

 

- efektywnościowe - inni ludzie będą podejmować działania o charakterze instrumentalnym

 

- aksjologiczne - inni ludzie będą postępować w sposób odpowiedzialny oraz zgodnie z właściwym systemem wartości

 

- opiekuńcze - inni członkowie społeczeństwa będą bezinteresownie nam pomagać

 

Rodzaje zaufania:

 

- osobiste - adresowane do najbliższych nam, konkretnych osób (członków rodziny, przyjaciół, znajomych)

 

- pozycyjne - obdarzamy nim przedstawicieli poszczególnych zawodów, niejako z góry (np. lekarza, nauczyciela)

 

- komercyjne - kierowane do towarów określonej marki, które z racji występowania pod danym szyldem mają przypisane pewne właściwości (np. telewizory marki Philips)

 

- technologiczne - zaufanie odnoszące się do rozwiązań technologicznych danego operatora czy też producenta (np. sieci Era czy TP S.A.)

 

- instytucjonalne - kredyt zaufania, którym obdarzamy pewne instytucje korzystając z ich usług (np. Banku Śląskiego)

 

- systemowe - obejmujące swoim zasięgiem cały system (np. zaufanie do polskiego systemu opieki zdrowotnej)

 

Społeczeństwo tradycyjne, a społeczeństwo nowoczesne:

 

    * większość osób pracuje w rolnictwie (tradycyjne); większość osób pracuje w sektorze przemysłowym

 

(nowoczesne)

 

    * brak indywidualizmu jednostek (tradycyjne); wysoki stopień indywidualizmu jednostek (nowoczesne)

    * dominacja grup pierwotnych nad wtórnymi (tradycyjne); dominacja grup wtórnych nad pierwotnymi (nowoczesne)

    * niewielka rola pieniądza w handlu (tradycyjne); pieniądz jedynym środkiem płatniczym (nowoczesne)

    * rodzina najważniejszą instytucją społeczną (tradycyjne); coraz mniejsza rola rodziny (nowoczesne)

    * mała heterogeniczność społeczeństwa (tradycyjne); wzrost heterogeniczności społeczeństwa (nowoczesne)

 

Cechy osobowościowe jednostki nowoczesnej:

 

- wysoki poziom empatii

 

- innowacyjne podejście do problemów

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin