Harmonogram:
Zabawa powitalna
Wprowadzenie do tematyki spotkania
Wspólne wykonanie kukły Marzanny
Pożegnanie zimy (topienie Marzanny)
Spotkanie z Panią Wiosną
Wspólne zabawy
Kosz Pani Wiosny
Pożegnanie
Data: 21. 03. 2007
Miejsce: OREW
Czas trwania: 10.00 – 12.00
Spodziewane efekty:
· Stwarzanie sytuacji sprzyjającej integracji wśród uczniów.
· Zapewnienie dobrej zabawy, wyzwalanie radości.
· Wprowadzenie w tradycje i zwyczaje "Topienia Marzanny".
· Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa.
· Rozwijanie kompetencji społecznych – bycia w grupie.
1. Powitanie uczniów:
„Przywitanka – śpiewanka” pt.: Wszyscy są ... . Powitanie w kręgu. Uczniowie podają sobie rękę i w miarę możliwości wypowiadają swoje imię.
2. Wprowadzenie do tematyki spotkania:
Dzień dobry! Witajcie. Bardzo nam miło, że możemy was gościć w tym szczególnym dniu. Bo dziś obchodzimy I Dzień Wiosny. Tak, tak właśnie dziś żegnamy zimę. Z tej okazji zapraszamy Was do wspólnego wykonania kukły Marzanny i odesłanie jej do Krainy Wiecznego Śniegu oraz na spotkanie z Panią Wiosną, która właśnie dziś Nas odwiedzi.
3. Wspólne wykonanie kukły Marzanny:
Uczniowie słuchają recytacji wiersza J. Jałowiec pt. „Marzanna" (powtarzanie kolejnych wersów za wychowawcą).:
Weźmiemy snopek słomy i barwną chusteczkęUstroimy kukłę, pannę MarzaneczkęPoniesiemy ją wysoko nad łąką- nie dokuczysz Marzaneczko skowronkomPoniesiemy ją daleko przez poleŻeby w zbożu nie rządziły kąkolePoniesiemy ją ze śpiewem ku wodzie
· taki zwyczaj, kiedy zima odchodzi.
W trakcie recytacji uczniowie wspólnie z wychowawcami wykonują kukłę Marzanny.
4. Pożegnanie zimy (wspólne topienie Marzanny):
Uczniowie wrzucają Marzannę do wanny z wodą (mogą ją oblewać wodą z butelek) i głośno śpiewają piosenkę na melodię Krakowiaka:
Marzanno, Marzanno - słomiany chochole, związany powrozem, dość nas namęczyłeś i śniegiem i mrozem! Marzanko! Marzanko! Zimy koleżanko! Ty zimowa panno. W wodę cię wrzucamy, bo wiosnę witamy! Marzanno Marzanno - wędrujemy z tobą do głębokiej wody... Płyń sobie Marzanno i nie wracaj do nas. Na przybycie wiosny otwórzmy ramiona.
5. Spotkanie z Panią Wiosną:
Pani Wiosna wchodzi do sali po zakończeniu piosenki, wita się z uczniami i prosi wszystkich o odgadnięcie zagadki:
„W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima. Przychodzi z wiaterkiem, deszczykiem, słoneczkiem oraz pięknem kwiatów i śpiewem ptaków. Co to za pora roku, czy już wiecie?” (uczniowie i wychowawcy głośno krzyczą - wiosna). Dziś do Was przybyłam i Was odwiedziłam. Skoro więc dziś święto wiosny, uczcijmy je radośnie.
6. Zabawy przy muzyce z Panią Wiosną (propozycje):
· „Taniec z Pani Wiosny” – improwizacja taneczna do utworu P. Czajkowskiego pt.: „Walc kwiatów” (dzieci powtarzają ruchy za prowadzącą).
· „Deszczyk” – interpretacja ruchowa ze śpiewem znanej piosenki z różną intonacją.
· „Słoneczko i burza” – zabawa ruchowa. Uczniowie wybierają się na wiosenny spacer w rytm muzyki. Nauczyciel gra na 2 instrumentach na zmianę: na trójkącie – dzieci naśladuj± słoneczko, ruszając paluszkami nad głową tak jak promyczki słońca; na bębenku – dzieci chowają się przed burzą.
· Zabawa dramowa „Historia pewnego nasionka". Uczniowie w rozsypce kucają i zamykają oczy; za pomocą ruchu próbują pokazać to, co mówi prowadzący ( uczniowie powtarzają ruchy za prowadzącą):
Małe nasionko spało sobie spokojnie w ziemi przez długą zimę, gdy nagle poczuło, że coś się dzieje. Poczuło, że chce urosnąć, Zaczęło rosnąć coraz wyżej, coraz wyżej... Nad ziemi ą ujrzało słoneczko, które zaczęło je ogrzewać, Ciepły deszczyk dał mu pić, wietrzyk je kołysał. Małe nasionko stało się pięknym kwiatem. Gdy nadeszła noc, kwiat stulił płatki i zasnął.
· Przedstawienie utworu przy pomocy gestów, ruchów rak i nóg ( wszyscy siedzą na podłodze):
I tańczą tak, i tańczą tak - ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)
bo tańczyć lubią, tańczyć lubią, tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół (kręcenie młynka)
Rozchodzą się i schodzą się – oddalanie rąk i przybliżanie ich
I każdy sobie rzepkę skrobie bum tarara bum – „rysowanie kół” rękoma na wysokości głowy
Maszerują, maszerują, maszerują już – maszerujemy w miejscu
I jeden listek, jeden listek rozkładają już – pokazujemy jedną ręką gest rozkładania liścia
I drugi listek, drugi listek rozkładają już – pokazujemy jedną ręką gest rozkładania liścia
I jeden kwiatek tup – tupiemy jedną nogą
I drugi kwiatek tup – tupiemy drugą nogą
I tańczą tak, znów tańczą tak - ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)
7. Słodki poczęstunek - kosz Pani Wiosny:
Pani Wiosna chodzi między uczniami i rozdaje im słodycze.
8. Pożegnanie Pani Wiosny:
Pani Wiosna gorąco dziękuje uczniom za tak serdeczne zaproszenie i obiecuje im, że postara
się aby od dziś było coraz cieplej i przyjemniej. Następnie żegna się indywidualnie z uczniami.
pela29