marzanna.doc

(54 KB) Pobierz
Projekt edukacyjny:” Jak świętować przed świętami - grudniowe niespodzianki”

Scenariusz Święta Powitania Wiosny

 

Harmonogram:

   Zabawa powitalna

  Wprowadzenie do tematyki spotkania

  Wspólne wykonanie kukły Marzanny

  Pożegnanie zimy (topienie Marzanny)

  Spotkanie z Panią Wiosną

  Wspólne zabawy

  Kosz Pani Wiosny

  Pożegnanie

 

 

Data:                 21. 03. 2007

Miejsce:               OREW

Czas trwania:     10.00 – 12.00

 

 

Spodziewane efekty:

·         Stwarzanie sytuacji sprzyjającej integracji wśród uczniów.

·         Zapewnienie dobrej zabawy, wyzwalanie radości.

·         Wprowadzenie w tradycje i zwyczaje "Topienia Marzanny".

·         Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa.

·         Rozwijanie kompetencji społecznych – bycia w grupie.

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg Święta Powitania Wiosny

1. Powitanie uczniów:

„Przywitanka – śpiewanka” pt.: Wszyscy są ... . Powitanie w kręgu. Uczniowie podają sobie rękę i w miarę możliwości wypowiadają swoje imię.

 

2. Wprowadzenie do tematyki spotkania:

Dzień dobry! Witajcie. Bardzo nam miło, że możemy was gościć w tym szczególnym dniu. Bo dziś obchodzimy I Dzień Wiosny. Tak, tak właśnie dziś żegnamy zimę. Z tej okazji zapraszamy Was do wspólnego wykonania kukły Marzanny i odesłanie jej do Krainy Wiecznego Śniegu oraz na spotkanie z Panią Wiosną, która właśnie dziś Nas odwiedzi.

 

3.   Wspólne wykonanie kukły Marzanny:

Uczniowie słuchają recytacji wiersza J. Jałowiec pt. „Marzanna"  (powtarzanie kolejnych wersów za wychowawcą).:

Weźmiemy snopek słomy i barwną chusteczkę
Ustroimy kukłę, pannę Marzaneczkę
Poniesiemy ją wysoko nad łąką
- nie dokuczysz Marzaneczko skowronkom
Poniesiemy ją daleko przez pole
Żeby w zbożu nie rządziły kąkole
Poniesiemy ją ze śpiewem ku wodzie

·         taki zwyczaj, kiedy zima odchodzi.

W trakcie recytacji uczniowie wspólnie z wychowawcami wykonują kukłę Marzanny.

 

4.     Pożegnanie zimy (wspólne topienie Marzanny):

 

Uczniowie wrzucają Marzannę do wanny z wodą (mogą ją oblewać wodą z butelek) i głośno śpiewają piosenkę na melodię Krakowiaka:  

Marzanno, Marzanno - słomiany chochole, związany powrozem, dość nas namęczyłeś i śniegiem i mrozem! Marzanko! Marzanko! Zimy koleżanko! Ty zimowa panno. W wodę cię wrzucamy, bo wiosnę witamy! Marzanno Marzanno - wędrujemy z tobą do głębokiej wody... Płyń sobie Marzanno i nie wracaj do nas. Na przybycie wiosny otwórzmy ramiona.

 

5.      Spotkanie z Panią Wiosną:

 

Pani Wiosna wchodzi do sali po zakończeniu piosenki, wita się z uczniami i prosi wszystkich o odgadnięcie zagadki:

„W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima. Przychodzi z wiaterkiem, deszczykiem, słoneczkiem oraz pięknem kwiatów i śpiewem ptaków. Co to za pora roku, czy już wiecie?”
(uczniowie i wychowawcy głośno krzyczą - wiosna). Dziś do Was przybyłam i Was odwiedziłam. Skoro więc dziś święto wiosny, uczcijmy je radośnie.

 

6.  Zabawy przy muzyce z Panią Wiosną (propozycje):

·         „Taniec z Pani Wiosny” – improwizacja taneczna do utworu P. Czajkowskiego pt.: „Walc kwiatów” (dzieci powtarzają ruchy za prowadzącą).

·         „Deszczyk” – interpretacja ruchowa ze śpiewem znanej piosenki z różną intonacją.

·         „Słoneczko i burza” – zabawa ruchowa. Uczniowie wybierają się na wiosenny spacer w rytm muzyki.  Nauczyciel gra na 2 instrumentach na zmianę:
na trójkącie – dzieci naśladuj± słoneczko, ruszając paluszkami nad głową tak jak promyczki słońca;  na bębenku – dzieci chowają się przed burzą.

·         Zabawa dramowa „Historia pewnego nasionka". Uczniowie w rozsypce kucają i zamykają oczy; za pomocą ruchu próbują pokazać to, co mówi prowadzący ( uczniowie powtarzają ruchy za prowadzącą):

Małe nasionko spało sobie spokojnie w ziemi przez długą zimę, gdy nagle poczuło, że coś się dzieje. Poczuło, że chce urosnąć, Zaczęło rosnąć coraz wyżej, coraz wyżej... Nad ziemi ą ujrzało słoneczko, które zaczęło je ogrzewać, Ciepły deszczyk dał mu pić, wietrzyk je kołysał. Małe nasionko stało się pięknym kwiatem. Gdy nadeszła noc, kwiat stulił płatki i zasnął.

·         Przedstawienie utworu przy pomocy gestów, ruchów rak i nóg ( wszyscy siedzą na podłodze):

I tańczą tak, i tańczą tak - ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią, tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół          (kręcenie młynka)

I tańczą tak,  i tańczą tak - ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią, tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół (kręcenie młynka)

Rozchodzą się i schodzą się – oddalanie rąk i przybliżanie ich

I każdy sobie rzepkę skrobie bum tarara bum – „rysowanie kół” rękoma na wysokości  głowy

Maszerują, maszerują, maszerują już – maszerujemy w miejscu

I jeden listek, jeden listek rozkładają już – pokazujemy jedną ręką gest rozkładania liścia

Maszerują, maszerują, maszerują już – maszerujemy w miejscu

I drugi listek, drugi listek rozkładają już – pokazujemy jedną ręką gest rozkładania liścia

I jeden kwiatek tup – tupiemy jedną nogą

I drugi kwiatek tup – tupiemy drugą nogą

I każdy sobie rzepkę skrobie bum tarara bum – „rysowanie kół” rękoma na wysokości  głowy

I jeden kwiatek tup – tupiemy jedną nogą

I drugi kwiatek tup – tupiemy drugą nogą

I każdy sobie rzepkę skrobie bum tarara bum – „rysowanie kół” rękoma na wysokości głowy

I tańczą tak,  znów tańczą tak - ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią, tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół  (kręcenie młynka)

I tańczą tak,  znów tańczą tak - ruchy naprzemienne rękoma w górę (kręcenie młynka)

bo tańczyć lubią, tańczyć lubią, tańczyć lubią tak - ruchy naprzemienne rękoma w dół   (kręcenie młynka)

Rozchodzą się i schodzą się – oddalanie rąk i przybliżanie ich

  I każdy sobie rzepkę skrobie bum tarara bum – „rysowanie kół” rękoma na wysokości głowy

7.     Słodki poczęstunek - kosz Pani Wiosny:

 

Pani Wiosna chodzi między uczniami i rozdaje im słodycze.

 

8.     Pożegnanie Pani Wiosny:

 

   Pani Wiosna gorąco dziękuje uczniom za tak serdeczne zaproszenie i obiecuje im, że postara 

   się aby od dziś było coraz cieplej i przyjemniej. Następnie żegna się indywidualnie z uczniami.  

  

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin