Aeroplan 005 - 1995-03.pdf

(9390 KB) Pobierz
417082717 UNPDF
417082717.006.png
SPIS TREŚCI
Spotter str. 4
W stałym dziale pod redakcją R. Stachyry tym razem nietypowe malowania polskich samolotów
Samoloty i śmigłowce z biało-czerwoną szachownicą
str. 6
Przegląd sprzętu współczesnego polskiego lotnictwa wojskowego
MiG-29 str. 8
MiG-23 str. 9
MiG-21 str. 10
Su-22 str. 12
Su-20 str. 13
PZL I-22 Iryda str. 14
PZL-130 Orlik str. 15
TS-11 Iskra str. 16
Monografia najpopularniejszego polskiego samolotu treningowego i analiza jego modelu
Tu-154 str. 27
Jak-40 str. 28
An-26 str. 29
PZL An-28 str. 30
PZL An-2 str. 31
Ił-14 str. 32
Mi-24 str. 33
PZL W-3 Sokół str. 34
Mi-14 str. 35
PZL Mi-2 str. 36
Mi-8/17 str. 37
Bell-412 str. 38
Bell-206 str. 39
Lim-5 - pożegnanie samolotu-emeryta oraz str. 40
PZL M-20 Mewa - powitanie pod znakiem szachownicy str. 41
Co nowego z plastyku
str. 42
Spis modeli redukcyjnych współczesnych polskich samolotów wojskowych
Ten numer "Aero-Plana" zaskoczył zapewne większość Czytelników. Znający już nasz ma-
gazyn zauważą, że jest odmienny od dotychczasowej formuły. Wszyscy inni zauważą ... istnie-
nie "ilustrowanego magazynu lotniczego Aero-plan". Postanowiliśmy od czasu do czasu zaska-
kiwać odbiorców takimi monotematycznymi wydaniami. Będziemy je numerować w normalnej
sekwencji aby uniknąć zbędnego galimatiasu, a o specjalnej zawartości świadczyć będzie od-
mienne rozwiązanie graficzne okładki i duże hasło z tematem numeru. W ten sposób nasi stali
Czytelnicy od razu zobaczą co się święci.
Ze względu na niewielką przydatność materiałów
zawartych w tym numerze Aeroplana,większość z nich
zachowana jest w postaci skanów i tylko niektóre są
w..pełni..przetworzone.
417082717.007.png 417082717.008.png 417082717.009.png 417082717.001.png 417082717.002.png
Spotterzy rozglądają się za-
wsze za niestandardowymi
egzemplarzami samolotów.
Poniżej prezentujemy samo-
loty używane przez polskie
lotnictwo wojskowe w nieco-
dziennych barwach
Sensacja tegorocznego II Air
Show w Gdyni-Babich Dołach
- MiG-21bis 8905 z IV klucza
eskadry B 1. Dyonu LMW w
Babich Dołach, w okoliczno-
ściowym malowaniu z okazji
75-lecia lotnictwa Marynarki
Wojennej, opracowanym
przez Jarosława Wróbla z
Gdańska. 2 lipca 1995
Zdjęcie: Sławomir Bartosik
Barwny ptak sprzed czterech
lat. Specjalnie przygotowany
na Air Show '91 w Poznaniu
śmigłowiec Mi-24W nr boczny
741 z 56. Pułku Śmigłowców
Bojowych z Inowrocławia.
Zdjęcie wykonał jeden z tych,
którzy nakleili na śmigłowiec
paski z folii odblaskowej i
przygotowali go do lotu - Ro-
bert Grudzień
Na zdjęciu Andrzeja Roguckiego MiG-29 z 1. PLM Warszawa z godłem
2e Escadre de Chasse Armee de l'Air z Dijon, pomalowany tak z okazji
przylotu lotników francuskich na swych Mirage 2000 do Mińska Mazo-
wieckiego w 1994. Rewizyta polskich pilotów w Dijon odbyła się w lipcu
br. i na ostatniej stronie okładki bieżącego numeru można znaleźć zdję-
cie wykonane we Francji podczas wspólnych lotów
Ostatni barwny akcent tego sezonu - MiG-29 nr fabryczny 2960526365
ozdobiony napisami okolicznościowymi z okazji 65-lecia Skrzydlatej
Polski
Zdjęcie: Wojtek Matusiak
417082717.003.png
W nawiązaniu do mono-
grafii wewnątrz numeru
prezentujemy barwne
Iskry w niestandardowych
malowaniach:
TS-11 Iskra numer
3H0730 z zespołu akroba-
cyjnego "Iskry" z godłami
WOSL i 60. PLSz z Rado-
mia
Zdjęcie: Andrzej Rogucki
TS-11 Iskra bis DF numer
3H1409 z 28. PLM w Słu-
psku w barwnym malowa-
niu z okazji 40-lecia ist-
nienia pułku
Zdjęcie: Piotr Michalski
TS-11 Iskra numer
3H2012, należąca do 7.
Pułku Lotnictwa Specjal-
nego Marynarki Wojennej
prezentowana w malowa-
niu kamuflażowym pod-
czas Air Viking Show w
1994 / Zdjęcie: Mirosław
Czaplicki
TS-11 Iskra R numer
3H1919 z 7. Pułku Lotnic-
twa Specjalnego Mary-
narki Wojennej w niebie-
skim malowaniu kamufla-
żowym / Zdjęcie: Grze-
gorz Hołdanowicz
417082717.004.png
Kiedy w 1918 rodziło się lotnictwo wojskowe niepodległej Polski, w jego szeregi zgłaszali się lotnicy służący dotąd w armiach wszystkich bodaj państw
biorących udział w I wojnie światowej (np. późniejszy dowódca polskiego lotnictwa - Ludomił Rayski latał w czasie I wojny w lotnictwie tureckim!). Zgła-
szali się nawet ochotnicy nie mówiący słowa po polsku (jak choćby amerykańscy piloci Eskadry Kościuszkowskiej). Wyposażenie polskiego lotnictwa
stanowiły samoloty zdobyte na zaborcach (przeważnie porzucone przez nich maszyny wymagające remontu) oraz zakupione w różnych krajach - zarów-
no ze środków publicznych jak i najzupełniej prywatnie. W efekcie polscy lotnicy dysponowali przedziwnym zestawem kilkudziesięciu typów aeroplanów
- chyba wszystkich marek spotykanych wtedy pod niebem Europy. Ta przedziwna mieszanina sprzętu miała tylko jedną cechę wspólną - żaden samolot
nie był dziełem polskich konstruktorów, ani polskich producentów. Jakby na przekór temu, jedynym co łączyło pilotujących te samoloty ludzi było pra-
gnienie odbudowy i umocnienia Polski niepodległej, a także polskiego lotnictwa. A nie wolno zapomnieć, że na wszystkich niemal granicach młodego
państwa toczyła się wtedy wojna - a właściwie wiele wojen - o niepodległość.
Dlaczego piszemy o tym w numerze Aero-Plana poświęconym dzisiejszemu polskiemu lotnictwu wojskowemu, a zwłaszcza samolotom będącym na jego
wyposażeniu? Słychać dzisiaj masę narzekań na starzejący się poradziecki sprzęt, wykruszający się z braku odpowiednich części zamiennych. Narzekań
na złą strukturę naszego lotnictwa, odziedziczoną po niesławnej pamięci Układzie Warszawskim. Narzekań na brak funduszy uniemożliwiający zakupy
najnowszych samolotów bojowych. Narzekań na problemy z zakupami polskich samolotów i śmigłowców dla polskiego lotnictwa. Uznaliśmy więc, że
warto przypomnieć, iż już kiedyś w historii było gorzej. Ale jak to rzekł do przyszłych pokoleń Imć Onufry Zagłoba "Niech, gdy ciężkie czasy nadejdą, nie
desperują nigdy, bacząc na to, że nie masz takowych terminów, z których by się viribus unitis przy Boskich aiuxiliach podnieść nie można."
Polskie lotnictwo wojskowe 1995
Polskie lotnictwo wojskowe to nader złożona struktura. W Polsce mamy
wojska podległe MON i wojska MSW (Nadwiślańskie Jednostki Wojskowe),
a w pionie MON trzy rodzaje sił zbrojnych - wojska lądowe, lotnictwo i ma-
rynarką. Niech nie zwiedzie was to, że tylko Wojska Lotnicze i Obrony Po-
wietrznej zdradzają swą nazwą związki z lataniem! Wszystkie cztery wyżej
wymienione formacje mają własne samoloty bądź śmigłowce, a tym samym
własne lotnictwa.
Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej to samodzielny rodzaj wojsk.
Obecnie WLiOP składają się z Dowództwa, 1., 2. i 3. Korpusu Obrony Po-
wietrznej oraz 4. Korpusu Lotniczego, a także jednostek zabezpieczenia.
Korpusy dzielą się na Dywizje bądź Pułki Lotnicze, Brygady Rakietowe Ob-
rony Powietrznej i Brygady Radiotechniczne. Spośród tych trzech rodzajów
jednostek nas interesują tylko te pierwsze, bowiem tylko one wyposażone są
w sprzęt latający. Każda Dywizja Lotnicza składa się z kilku Pułków Lotni-
czych. Zasadniczo (choć nie bez wyjątków) to właśnie pułki są podstawo-
wym rodzajem samodzielnych jednostek WLiOP wykonujących zadania bo-
jowe jednego rodzaju. Pułki dzielą się na Eskadry, a te z kolei - na Klucze.
Od opisanych tu ogólnych zasad organizacyjnych są (oczywiście!) wyjątki - w
składzie WLiOP są samodzielne pułki oraz samodzielne eskadry. Numeracja
dywizji i pułków nie jest ciągła, gdyż w toku kolejnych reorganizacji rozwią-
zano wiele jednostek, pozostawiając nie wykorzystane numery. Numeracja
eskadr w ramach pułku (a więc za wyjątkiem eskadr samodzielnych) i kluczy
w eskadrze jest zawsze ciągła od 1 wzwyż. W najbliższym czasie przewiduje
się rozpoczęcie reorganizacji WLiOP, w związku z tym, że struktura odzie-
dziczona po Układzie Warszawskim nie odpowiada obecnym potrzebom.
WLiOP mają siedem pułków myśliwskich. Ich podstawowym wyposażeniem
są starzejące się MiGi-21 różnych odmian. Ponadto jeden pułk wyposażony
jest w nowocześniejsze samoloty MiG-23, a jedna eskadra - w MiGi-29, jedy-
ne samoloty bojowe polskiego lotnictwa prezentujące naprawdę najwyższy
światowy poziom. Również MiGi-21, ale w wersji rozpoznawczej, stanowią
wyposażenie jedynego specjalistycznego pułku rozpoznawczego. Pułki my-
śliwsko-bombowe i bombowo-rozpoznawcze latają na samolotach Su-20 i
Su-22. Pułki śmigłowców bojowych wyposażone są w Mi-24 - śmigłowce pola
walki cieszące się uzasadnioną renomą w świecie. Zadania transportowe peł-
nią głównie samoloty An-26, Jak-40 i lekkie An-2, oraz śmigłowce W-3 So-
kół i Mi-8/Mi-17, a także nieliczne maszyny innych typów. Jednostki szkolne,
skupione w ramach dęblińskiej Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych
to jedyny składnik polskiego lotnictwa wyposażony właściwie całkowicie w
sprzęt krajowej konstrukcji i produkcji - samoloty odrzutowe Iskra i Iryda
oraz turbośmigłowe Orlik, a także śmigłowce W-3 Sokół i Mi-2 (ten ostatni
typ został co prawda skonstruowany w ZSRR, ale cały jego rozwój i produ-
kcja odbywały się wyłącznie w Polsce).
Lotnictwo Marynarki Wojennej właśnie przechodzi reorganizację. Do
niedawna składało się z pułków i eskadr, tak jak WLiOP. Po zakończeniu
zmian organizacyjnych w przyszłym roku LMW będzie miało strukturę jed-
nej brygady, dzielącej się na dywizjony, dwu- lub trzyeskadrowe. Od lipca br.
Gdyńska Brygada Lotnictwa Morskiego im. kmdr. por. pil. Karola-Trzaski-
Durskiego ma w swoim składzie dwa dywizjony. 1. Dyon LMW w Gdyni-Ba-
bich Dołach ma trzy eskadry. Dwie z nich - A i B - to eskadry myśliwskie na
MiGach-21bis (przy czym Esk. B pełni też rolę szkolno-bojowej), oparte na
sprzęcie i personelu zreorganizowanego 34. PLM. Ratowniczo-Łącznikowa
Eskadra C powstała z 18. Eskadry Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego i
jest wyposażona w śmigłowce W-3 oraz samoloty An-28 różnych wersji. 2.
Dyon LMW w Darłówku wykonuje na śmigłowcach Mi-14 zadania ra-
townicze i przeciwpodwodne. Do lipca 1995 jednostka z Darłówka nosiła
miano 40. Eskadry Zwalczania Okrętów Podwodnych i Ratownictwa. Na po-
czątku przyszłego roku zakończy się przeorganizowanie 7. PLS MW w Sie-
mirowicach w 3. Dyon LMW. 1. Eskadra Rozpoznawcza tego pułku ma na
wyposażeniu samoloty TS-11 Iskra, a 2. Esk. Patrolowo-Ratownicza - An-2 i
An-28.
Lotnictwo Wojsk Lądowych nie jest wydzielone w odrębne jednostki lot-
nicze. Śmigłowce transportowe, a w przyszłości również bojowe, stanowić
będą integralny sprzęt kawalerii powietrznej - oddziałów wojsk lądowych
przeznaczonych do szybkiego przerzutu drogą lotniczą bezpośrednio na pole
walki. Docelowo 25. Dywizja Kawalerii Powietrznej ma mieć ok. 150 śmi-
głowców, głównie z rodziny PZL W-3 Sokół/W-3W/Huzar. Dywizja ma na
razie jeden pułk - 251. PKPow w Łęczycy-Leżnicy Wielkiej (którego sprzęt
lotniczy pochodzi z bazującego tam poprzednio 37. Pułku Śmigłowców
Transportowych WLiOP na Mi-8/Mi-17). Drugi - 252. PKPow w Tomaszo-
wie Mazowieckim - ma osiągnąć gotowość bojową do końca br., a trzeci -
253. PKPow w Nowym Mieście nad Pilicą - do końca 1998. Lotniczy element
tego ostatniego będzie oparty na nowomiejskim 47. SzPŚ.
Lotnictwo Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW dysponuje jed-
nym pułkiem - 103. PL NJW MSW, bazującym na warszawskim Bemowie.
Jednostka ta jest wyposażona w śmigłowce różnych typów. Właśnie latem
1995 na wyposażenie Pułku wchodzi pierwszy egzemplarz samolotu PZL
M-20 Mewa. 103. PL jest przeznaczony do zadań transportowych na rzecz
NJW (przerzut oddziałów, zaopatrzenia, desanty jednostek antyterrorysty-
cznych, itp.). Ponadto śmigłowce Pułku pełnią też zadania o charakterze po-
licyjnym, przeciwpożarowym, ratowniczym.
Zdjęcie:
Grzegorz Hołdanowicz
PS. Na zakończenie uwaga o charakterze
porządkowo-językowym. W nomenklaturze
wojskowej przyjęło się, że nazwy i skróty
nazw jednostek od szczebla pułku w dół pisze
się małą literą, a wyższego szczebla - wielką.
Reguły językowe nie znają jednak pojęcia
"szczebla jednostki wojskowej" i każą wszel-
kie tego typu nazwy pisać wielką literą. Nie
tracąc szacunku dla wojskowego porządku,
postanowiliśmy w naszym cywilnym magazy-
nie zachować zasady poprawnej polszczyzny i
wszystkie nazwy eskadr i pułków piszemy
wielką literą. Wojskowym to raczej nie bę-
dzie przeszkadzać, a unikniemy niechęci zna-
nych nam polonistek.
417082717.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin