FUNKCJE KIEROWNICZE
Kierunek administracyjny – zasada jedności, rozkazodawstwa; pracownik otrzymuje polecenia od bezpośredniego przełożonego.
Zasady drogi służbowej:
1. prezes
2. dyrektor
3. wice-dyrektor
4. pracownik
Zasada jednolitości kierownictwa – jeden kierownik realizuje jeden plan do końca.
Autorytet formalny – funkcja kierownika
Autorytet nieformalny (najlepszy kierownik):
1. wiedza
2. doświadczenie
3. charyzma
4. uczucia
human relations (E. Mayo) = pracownik jako podmiot, a nie przedmiot
D. McGregor wcieli idee Mayo w życie:
· informowanie pracowników o ich losach
· altruizm dla pracownika
McGregor – teoria X i Y:
X:
1. człowiek to leń
2. zewnętrzna kontrola i kara zmuszają pracowników do osiągnięcia celów
3. unikanie odpowiedzialności przez pracowników
Y:
1. praca naturalna jak odpoczynek i zabawa
2. pracownik osiąga cele uznane za własne
3. uznanie przez pracownika celów za własne jest funkcją nagród związanych z ich osiąganiem (celów)
4. pracownik w sprzyjających okolicznościach akceptuje odpowiedzialność i jej poszukuje. Uchylenie się od niej – wynik negatywnych doświadczeń.
Kierownik X – myśli, że wszyscy wokół to X
Kierownik Y – myśli, że wszyscy wokół to Y
Pracownik X
Pracownik Y
Kierownik X
XX
XY
Kierownik Y
YX
YY
XX = zero efektu
XY = sugerowana zmiana
YX = błąd wyższych teorii kierowania
YY = motywacja wzajemna
Każda organizacja ma swoją strukturę (bez niej nie istnieje). Organizacja posiada wyznaczony cel merytoryczny i rynkowy. Nadrzędny jest cel, dla którego organizacja jest powołana (cel wyznacza strukturę). Zmiana celu – restrukturyzacja organizacji.
Struktura = stanowiska organizacyjne + komórka organizacyjna + pion organizacyjny
+ kierownik + podwładni
Stanowiska organizacyjne:
1. wykonawcze (pracownicy)
2. kierownicze (formułowanie decyzji)
3. samodzielne (1+2)
4. doradcze (wspieranie procesu decyzyjnego)
Charakterystyka struktury organizacyjnej:
1. Rozpiętość kierowania – ilość pracowników podlegających kierownikowi:
· Dyscyplina
· Doświadczenie
· Złożoność zadań wykonawczych
· Powtarzalność zadań wykonawczych
· Możliwość stosowania algorytmów decyzyjnych
Mała rozpiętość → wyższe koszty
2. Formalizacja – ograniczenie dowolności działań (regulamin BHP, ustawy, konstytucja):
· Ilość przepisów
· Szczegółowość przepisów
· Restrykcyjność przepisów
Struktura _________________________________________ Struktura
niedoformalizowana zależnie od firmy jedna lub druga przeformalizowana
ŹLE! struktura jest lepsza ŹLE!
xXxxRuudaaxxXx