FUNKCJE%20KIEROWNICZE.doc

(41 KB) Pobierz
FUNKCJE KIEROWNICZE

FUNKCJE KIEROWNICZE

Kierunek administracyjny – zasada jedności, rozkazodawstwa; pracownik otrzymuje polecenia od bezpośredniego przełożonego.

Zasady drogi służbowej:

1.       prezes

2.       dyrektor

3.       wice-dyrektor

4.       pracownik

Zasada jednolitości kierownictwa – jeden kierownik realizuje jeden plan do końca.

Autorytet formalny – funkcja kierownika

Autorytet nieformalny (najlepszy kierownik):

1.       wiedza

2.       doświadczenie

3.       charyzma

4.       uczucia

human relations (E. Mayo) = pracownik jako podmiot, a nie przedmiot

D. McGregor wcieli idee Mayo w życie:

·         informowanie pracowników o ich losach

·         altruizm dla pracownika

McGregor – teoria X i Y:

X:

1.       człowiek to leń

2.       zewnętrzna kontrola i kara zmuszają pracowników do osiągnięcia celów

3.       unikanie odpowiedzialności przez pracowników

Y:

1.       praca naturalna jak odpoczynek i zabawa

2.       pracownik osiąga cele uznane za własne

3.       uznanie przez pracownika celów za własne jest funkcją nagród związanych z ich osiąganiem (celów)

4.       pracownik w sprzyjających okolicznościach akceptuje odpowiedzialność i jej poszukuje. Uchylenie się od niej – wynik negatywnych doświadczeń.

Kierownik X – myśli, że wszyscy wokół to X

Kierownik Y – myśli, że wszyscy wokół to Y

 

Pracownik X

Pracownik Y

Kierownik X

XX

XY

Kierownik Y

YX

YY

 

XX = zero efektu

XY = sugerowana zmiana

YX = błąd wyższych teorii kierowania

YY = motywacja wzajemna

Każda organizacja ma swoją strukturę (bez niej nie istnieje). Organizacja posiada wyznaczony cel merytoryczny i rynkowy. Nadrzędny jest cel, dla którego organizacja jest powołana (cel wyznacza strukturę). Zmiana celu – restrukturyzacja organizacji.

Struktura = stanowiska organizacyjne + komórka organizacyjna + pion organizacyjny

                            + kierownik + podwładni

Stanowiska organizacyjne:

1.       wykonawcze (pracownicy)

2.       kierownicze (formułowanie decyzji)

3.       samodzielne (1+2)

4.       doradcze (wspieranie procesu decyzyjnego)

Charakterystyka struktury organizacyjnej:

1.       Rozpiętość kierowania – ilość pracowników podlegających kierownikowi:

·         Dyscyplina

·         Doświadczenie

·         Złożoność zadań wykonawczych

·         Powtarzalność zadań wykonawczych

·         Możliwość stosowania algorytmów decyzyjnych

Mała rozpiętość → wyższe koszty

2.       Formalizacja – ograniczenie dowolności działań (regulamin BHP, ustawy, konstytucja):

·         Ilość przepisów

·         Szczegółowość przepisów

·         Restrykcyjność przepisów

 

         Struktura            _________________________________________         Struktura

niedoformalizowana               zależnie od firmy jedna lub druga                  przeformalizowana

           ŹLE!                                        struktura jest lepsza                                      ŹLE!

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin