KONTROLA.doc

(28 KB) Pobierz
KONTROLA

KONTROLA

 

Kontrola jest przez osobę kierującą sprawowana na podwładnych. Tzw. nadzór służbowy.

Przyczyny: 

·         Kierownik odpowiada za swoich podwładnych;

·         Osoba kierująca ma obowiązek udzielania informacji na temat pracowników wyższym szczeblom.

 

Kontrola

Jest to porównanie wykonania zadania, postawy pracownika z przyjętym wcześniej wzorcem lub standardem wykonawczym.

 

Porównanie tego co jest z tym co miało być.

 

Co ma być?

Ustalenie standardu (wzorca).

Pracownik musi wiedzieć, że będzie kontrolowany, jak i co będzie poddawane kontroli.

 

Kontrola ma na celu zapobieganie błędom. Wychwytuje błędy, aby im potem zapobiegać.

 

Standardy:

  1. Mierzalne:

·         Wyrażone w jednostkach fizycznych (najczęściej!!!), np. dozwolona max. prędkość w obszarze zabudowanym;

·         Wyrażone w jednostkach czasowych, np. wymiar urlopu, czas pracy w tygodniu;

·         Wyrażone w jednostkach monetarnych, np. koszt jednostkowy.

 

Często są one dyskusyjne.

 

  1. Niemierzalne:

Nie ma jednostki, która te standardy może wyrazić, np. jakość.

 

Podejścia do kontroli:

1.      Podejście wg mechanizmu sprzężenia zwrotnego – polega to na tym, że kontrolujemy po to, by wykryć nieprawidłowości, a gdy je wykryjemy, to stosujemy bardzo rygorystyczne kary, aby nie dopuścić do ponownego wykonania zaniedbania;

2.      Podejście wg mechanizmu sprzężenia nadążanego – w tym podejściu kara nie jest głównym celem kontroli. Jest nim ulepszenie/modyfikacja działania. Karzemy tylko wtedy, gdy kontrola wykaże rażące zaniedbania.

 

Podziały kontroli:

1.      Podział dokonany na podstawie relacji pomiędzy podmiotem kontrolującym a podmiotem kontrolowanym:

·         Wewnętrzna – jeśli w/w podmioty są częścią tej samej organizacji;

·         Zewnętrzna – jeśli w/w podmioty należą do różnych organizacji.

 

2.      Podział dokonany w oparciu o tryb, cel i zakres kontroli:

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin