KONTROLA
Kontrola jest przez osobę kierującą sprawowana na podwładnych. Tzw. nadzór służbowy.
Przyczyny:
· Kierownik odpowiada za swoich podwładnych;
· Osoba kierująca ma obowiązek udzielania informacji na temat pracowników wyższym szczeblom.
Kontrola
Jest to porównanie wykonania zadania, postawy pracownika z przyjętym wcześniej wzorcem lub standardem wykonawczym.
Porównanie tego co jest z tym co miało być.
Co ma być?
Ustalenie standardu (wzorca).
Pracownik musi wiedzieć, że będzie kontrolowany, jak i co będzie poddawane kontroli.
Kontrola ma na celu zapobieganie błędom. Wychwytuje błędy, aby im potem zapobiegać.
Standardy:
· Wyrażone w jednostkach fizycznych (najczęściej!!!), np. dozwolona max. prędkość w obszarze zabudowanym;
· Wyrażone w jednostkach czasowych, np. wymiar urlopu, czas pracy w tygodniu;
· Wyrażone w jednostkach monetarnych, np. koszt jednostkowy.
Często są one dyskusyjne.
Nie ma jednostki, która te standardy może wyrazić, np. jakość.
Podejścia do kontroli:
1. Podejście wg mechanizmu sprzężenia zwrotnego – polega to na tym, że kontrolujemy po to, by wykryć nieprawidłowości, a gdy je wykryjemy, to stosujemy bardzo rygorystyczne kary, aby nie dopuścić do ponownego wykonania zaniedbania;
2. Podejście wg mechanizmu sprzężenia nadążanego – w tym podejściu kara nie jest głównym celem kontroli. Jest nim ulepszenie/modyfikacja działania. Karzemy tylko wtedy, gdy kontrola wykaże rażące zaniedbania.
Podziały kontroli:
1. Podział dokonany na podstawie relacji pomiędzy podmiotem kontrolującym a podmiotem kontrolowanym:
· Wewnętrzna – jeśli w/w podmioty są częścią tej samej organizacji;
· Zewnętrzna – jeśli w/w podmioty należą do różnych organizacji.
2. Podział dokonany w oparciu o tryb, cel i zakres kontroli:
xXxxRuudaaxxXx