George Martin CZYTANIE PISMA WITEGO JAKO SOWA BOEGO WYDANIE I Tytu oryginau: READING SCRIPTURE AS THE WORD OF GOD Tumaczya: Anna Horodyska IMPRIMATUR Kuria Metropolitarna w Krakowie Krakw, dnia 4 sierpnia 1982. L.dz.2627/82. + Stanisaw Smoleski, Vic. Gen. ks. Jan Dyduch, Kanclerz, ks. JerzyChmiel, Cenzor POLSKIE TOWARZYSTWO TEOLOGICZNE W KRAKOWIE Spis treci: WSTP - CEL KSIKI 3 PRZEDMOWA 3 1. CZYTANIE 7 a/ CODZIENNE CZYTANIE 8 b/ RODZAJE CZYTANIA 9 c/ KILKA UWAG PRAKTYCZNYCH 10 2. ZROZUMIENIE 14 a/ DLACZEGO STUDIA? 15 b/ KILKA ZASAD STUDIUM PISMA WITEGO 17 c/ PRAKTYCZNE PODEJCIE DO STUDIUM PISMA WITEGO 20 d/ POSUGIWANIE SI POMOCAMI 22 3. SUCHANIE 24 a/ POSTAWY 25 b/ PODEJCIA 27 c/ BG MWI DO NAS 30 d/ DUCH WITY 32 e/ SOWA YCIA 33 4. MODLITWA 35 a/ ZACHOWANIE SOWA 37 b/ MODLITWA Z BIBLI 38 c/ MODLITWA SOWAMI PISMA SWITEGO 41 d/ OWOC MODLITWY 42 5. SOWO BOGA PRZYCHODZI W SOWACH LUDZI 43 a/ SOWO W HISTORII 45 b/ SOWO STAJE SI SOWAMI 48 c/ JAK POWSTAWAA NASZA BIBLIA? 51 d/ SOWO BOE W SOWACH LUDZI 53 6. BG JEST TYM, KTRY MWI 53 a/ SOWO YCIA 56 b/ ABBA - OJCZE 57 c/ Droga, Prawda i ycie 59 d/ DUCH BOGA 61 7. KOCIӣ JEST TYM, KTRY SUCHA 63 a/ PLAN JEZUSA 65 b/ PRZEKAZYWANIE 66 c/ ROLA DUCHA WITEGO 70 d/ KOSCIO JEST TYM, KTORY SUCHA 72 ZAKOCZENIE 75 Dodatek NIEKTRE PROBLEMY INTERPRETACJI 76 1. KSIGA RODZAJU 77 2. EWANGELIE 80 3. APOKALIPSA 83 4. MILCZENIE PISM 85 1. WSTP - CEL KSIKI Ta ksika jest o czytaniu Pisma i czytaniu go jako Sowa Boga skierowanego do nas. Jest to praktyczna ksika majca na celu pomc komu, kto pragnie zacz czyta Pismo albo chcedojrzewa w swym zrozumie- niu Pisma. Ukazuje metody posugiwania si Pismem, by wzrasta w yciuchrzecijaskim i sposoby, jakimi, Bg kieruje swoje Sowo do nas przez sowa Pisma. Cz I ksiki powicona jest Czytaniu Pisma. Daje nam ona praktyczne wskazwki o tym jak czytaPismo, jak wzrasta w zro- zumieniu tego, co czytamy, jak sucha sowa Boga wyraonego zaporednictwem Pisma i jak posugiwa si Pismem w naszej mod- litwie. Celem jest "oywi" Pismo dla nas. Cz II, powicona Sowu Boga, jest zwizana z tym jak Bg objawia si nam poprzez sowa Pisma.Porusza spraw naszego sto- sunku do Pisma jako do Sowa Boga wypowiadanego do nas poprzez ludzi ijak Pismo objawia nam samego Boga, zmieniajc nas w Jego ludzi. Dodatek porusza niektre problemy z interpretacj Biblii. Ksika ta jest raczej punktem wyjcia, a nie wyczerpujcym ujciem poruszanych zagadnie. Nie daje onawprowadzenia do ka- dej z czci Biblii, ani te nie komentuje ich. Porusza tylko sposb, w jaki Bg samsi nam objawia poprzez Pismo i daje pra- ktyczne wskazwki dla nas, jak czyta Pismo jako Jego sowo.Mam nadziej, e ksika ta skieruje czytelnika do innych pozycji powiconych Biblii, a ponad wszystkodo przeczytania samej Bib- lii. Moim celem nie byo napisanie ksiki oryginalnej lecz uy- tecznej. Wikszo myli zawartych w niej jesttak cile powi- zana, e nie sposb doj ich rde. Zalet tej ksiki jest ukazywanie ich w czytelny ipraktyczny sposb. Specjaln wdziczno jestem winien wobec George`a Montagu- e`a, S. M., Brian`a Moore`a, i Kevin`aRanaghan`a za ich rady w ocenie tej pracy oraz dla James`a Manney`a, Nicholas`a Cavnar`a i Bret`aGhezzi`a za ich pomoc w jej wydaniu. Czytam Pismo i pisz t ksik od strony Rzymsko - Katolic- kiej tradycji - ale wierz, e to, co pisz jestprawdziwe i wa- ne dla kadego Chrzecijanina, ktry bdzie czyta Pismo jako sowo Boga. 1 marca 1975 2. PRZEDMOWA To jest ksika, jakiej dugo szukaem... O.George Montagne Nie jest atw rzecz napisa ksik o czytaniu Pisma w. W polskiej powojennej biografii biblijnej mamyna ten temat bar- dzo wiele pozycji. S to zarwno tumaczenia z obcych jzykw, jak te i opracowaniawielu biblistw polskich. S to rzeczy niezwykle cenne, rzucajce wiele wiata na rol i znaczenie Pismaw. w yciu chrzecijanina Jednake ju choby z tego wzgldu, e s niedostpne dla wielu czytelnikw niespeniaj w peni jego waciwego przeznaczenia. Ksika niniejsza, ktr w tej chwili oddajemy do rkczytelnikw, stanowi pewnego rodzaju syntez tego wszystkiego, co przecitny czowiek powinien wie- dzieo Biblii i jak postpowa, aby nie tylko zaznajomi si z jej treci, ale t tre wprowadzi w swojecodzienne ycie. To nie jest tylko ksika o czytaniu Pisma w. Gdyby jej au- tor tylko to mia na wzgldzie, nie zasugiwaabyona tutaj na wyrnienie. Ju w samym tytule autor zaznacza, o co mu gwnie chodzi. Pragnie uwraliwiczytelnikw, e Pismo w. to jest przede wszystkim Sowo Boe. To nie jest podrcznik histo- rii,antropologii, czy kosmologii, ale to jest objawione Sowo Boe, to jest mowa Boga do czowieka. To jest,jak si sam wyra- a, list Ojca do swojego dzecka. To nie jest zwyka koresponde- ncja ktr codzienniedostarcza nam poczta, ale to jest specjal- ne pismo, o specjalnej treci, skierowane do wszystkich ludzi, powszystkie czasy. Taka ksiga musi nie tylko zaciekawi czyte- lnikw, ale wywrze na nich swoje niezatartepitno. Co mona o tej ksidze powiedzie? Przede wszystkim jest to ksiga, ktra mwi do nas i o nas.To nie prawda, e napisana 2 do 3 tysicy lat temu, bya pisana tylko dla tamtych ludzi, jzykiem tylko- przez nich zrozumiaym. To nie prawda, e uwzgldniaa tylko problematyk interesujc staroytnychsemitw lub narody z nimi ssiadujce. Gdyby tak byo, nie rniaby si ona niczym od innych ksiekstaroytnych autorw. To nie jest tylko zwyke dzieo literackie, cho napisana jest rnymi rodzajamiliterac- kimi, ktre przy czytaniu tej ksigi trzeba zawsze mie na uwa- dze. To jest "ksiga nad ksigami",ktra zarwno przez swoj tre jak i form odbija od pozostaej literatury staroytnego wiata. Posugujcsi opisami rnych wydarze, ma na myli nie tyle same wydarzenia, ile jest zainteresowana ichznaczeniem, ...
Klaryssas