IK-S1-Infrastruktura Kolejowa.odt

(10054 KB) Pobierz

INFRASTRUKTURA  KOLEJOWA

 

Literatura:

M. Bałuch „Podstawy dróg kolejowych”

„Linie kolejowe”

„Infrastruktura transportu kolejowego”

 

Klasyfikacja dróg kolejowych ze względu na:

I.                    Szerokości toru:

                      normalnotorowe: 1435mm;

                      wąskotorowe: 600, 760, 785, 1000mm;

                      szerokotorowe: 1534 (Rosja), 1600 (Irlandia), 1676 (Hiszpania, Indie, Pakistan) mm;

II.                 Rodzaj trakcji:

                      parowa;

                      spalinowa;

                      elektryczna;

                      mieszana;

III.              Układ w stosunku do terenu:

                      naziemne:

                     równinne (poziom łuku poziomego 2000-500m);

                     podgórskie (poziom łuku poziomego 1500-300m);

                     górskie (poziom łuku poziomego 800-300m);

                      nadziemne;

                      podziemne;

IV.              Charakterystykę użytkownika:

                      linie kolejowe użytku publicznego;

                      linie kolejowe użytku niepublicznego;

                      linie kolejowe turystyczne;

V.                 Ilość torów:

                      jednotorowe;

                      dwutorowe;

                      wielotorowe (o układzie liniowym lub kierunkowym);

VI.              Linie niekonwencjonalne;

 

Podział sieci kolejowej pod względem technicznym:

1.                  Zarządcy infrastruktury;

2.                  Podział sieci;

3.                  Samorządy lokalne, fundacje, zakłady przemysłowe, PKP-PLK.

Linia kolejowa jest elementem sieci kolejowej wraz z niezbędną infrastrukturą przeznaczoną do prowadzenia ruchu kolejowego, który ma wyznaczony punkt początkowy i końcowy. Początek i koniec ustala zarządca (w Polsce PKP-PLK (wg pkp-plk początek linii położony bliżej Warszawy)).Jest to 1 lub więcej torów, które łączą dwie stacje węzłowe lub końcowe, przy czym między tymi stacjami mogą znajdować się inne stacje i posterunki ruchu.

Odcinek- fragment linii pomiędzy sąsiednimi stacjami węzłowymi (stację węzłową charakteryzuje zbieganie się na niej co najmniej trzech szlaków kolejowych) lub punktem początkowym/końcowym a stacją węzłową.

Szlak- fragment linii pomiędzy sąsiednimi posterunkami zapowiadawczymi lub punktem początkowym/końcowym a posterunkiem zapowiadawczym.

Odstęp- fragment toru szlakowego pomiędzy posterunkami zapowiadawczym i odstępowym (lub semaforem sbl), 2 kolejnymi posterunkami odstępowymi, posterunkiem odstępowym i bocznicowym, 2 kolejnymi semaforami sbl dla tego samego kierunku na danym torze.(odstępy stosuje się w celu zwiększenia przepustowości szlaku na zasadzie, że kolejny pociąg jest wpuszczany na szlak zanim poprzedni go opuści z tym zastrzeżeniem, że pomiędzy nimi musi być zachowany przynajmniej jeden odstęp wolny).

Łącznica- łączy 2 linie kolejowe z pominięciem stacji węzłowej.

Tor łączący- tor posiadający własną kilometrację, nie będący w myśl definicji linią ani łącznicą, a stanowiący np. tor dojazdowy do bocznic, do grup torów na dużych liniach.

 

Kategorie linii kolejowych:

 

Numeracja linii łącznic i torów łączących:

D29 (instrukcja): linie 001-500; łącznice 501-900; tory łączące 901-999;

Opis linii wg D29:

                     kategoria linii (magistralna, pierwszorzędna, drugorzędna, znaczenia miejscowego);

                     liczba torów (dwutorowa, jednotorowa, zero);

                     sposób użytkowania (czynna, zawieszony ruch poc. pasażerskich, zawieszony ruch poc. towarowych, zawieszony ruch pociągów, zlikwidowana i nierozebrana, rozebrana i nieprzekazana); elektryfikacja (zelektryfikowana, niezelektryfikowana);

                     status linii (pod zarządem PKP, pod zarządem PKP oddana w dzierżawę);

                     szerokość toru (normalnotorowa, szerokotorowa);

                     przeznaczenie linii (pasażersko-towarowa, pasażerska, towarowa, ruch komercyjny, inna, brak toru);

                     ZI utrzymania.

 

Ustalanie punktu początkowego linii: kilometr początku linii, łącznic i torów łączących ustala się w ich faktycznym  (fizycznym) punkcie początkowym (z reguły inny niż teoretyczny początek kilometrowania 0.000 umieszczony w osi stacji, posterunku itd.).

 

Punkty eksploatacyjne na liniach kolejowych:

posterunki ekspedycyjne/handlowe (przystanki osobowe, ładownie (terminale), bocznica) zadania:

                     operacje handlowe (przyjmowanie ładunków do przewozu, wydawanie towaru);

                     obsługa pasażerów (sprzedaż biletów, przyjmowanie przesyłek, wsiadanie, wysiadanie);

                     czynności techniczne (zestawianie składów, zmiana lokomotyw, kontrola skrajni);

 

posterunki ruchu (p. osłonny, p. pomocnicze , p. następcze (bocznicowe, odstępowe, zapowiadawcze (stacje/mijanka, posterunki odgałęźne))) odpowiadają za:

                     bezpieczeństwo, ruch pociągów;

                     regulują ruch pociągów (p. następcze);

                     wyprowadzania pociągów na szlak, zmiana kolejności (p. zapowiadawcze);

                     odstęp między pociągami (p. odstępowy);

 

Plan i profil linii kolejowych:

 

Elementy drogi kolejowej:

                     podłoże i budowle inżynieryjne;

                     nawierzchnia;

                     urządzenia trakcji elektrycznych i SRK.

 

 

 

 

Rodzaje łuków:

 

łuk koszowy- złożony z dwóch łuków o różnych promieniach



łuki odwrotne- skierowane w dwóch przeciwnych kierunkach





Przy wjeździe pojazdu w łuk powstają opory ruchu wywołane siłą bezwładności, która dąży do utrzymania pojazdy w ruchu prostoliniowym. Z tego względu przejście odcinka toru prostego na odcinek w łuku musi być wykonane w sposób stopniowy tak aby nie powodować silnych rzutów bocznych. Realizuje się to za pomocą stawianego między prostą a łuk kołowy odcinka toru o specjalnym kształcie zwanego krzywą przejściową. Kształt krzywej przejściowej oznacza się zmiennym promieniem, malejącym od strony odcinka prostoliniowego do wartości promienia danego łuku kołowego.

 

 



Pochylenie miarodajne (lm) – największe pochylenie o nieograniczonej długości, po którym może poruszać się pociąg o określonej masie i prędkości.

                     magistrala pierwszorzędna 6

                     magistrala drugorzędna- 10‰

                     znaczenia miejscowego-20‰

 

lm=tgα=Δh/l (*1000‰)

 



Pochylenie miarodajne na stacjach i mijankach (tory główne i przeznaczone do postojów wagonów) powinny być położone poziomo lub na pochyleniu do 0,5‰ w pewnych przypadkach i dopuszcza pochylenie niwelety (teren wyrównany dla linii kolejowej (zniwelowany)) do 6‰.

 

Profil podłużny- przedstawia się w postaci rzutu wyprostowanej krawędzi torowiska na płaszczyznę. Do wykonywania schematu stosuje się podziałkę poziomą 1:10000 i pionową 1:1000. Profil powinien zawierać

                     elementy i rzędne terenu;

                     położenie niwelety linii;

                     oś wyprostowanej linii z sytuacją po jej obu stronach;

                     stacje, mijanki, przystanki osobowe, budowle inżynierskie i inne...

                     rozmieszczenie prostych i łuków;

                     podział linii na kilometry i hektometry;

                     schemat odwadniania i wysokości nasypów i głębokości przekopów.

 

Zalecane wartości minimalne promieni łuków pionowych

Rodzaje torów

Promień łuku pionowego [m]

Tory przeznaczone do jazdy z prędkością max ponad 160 km/h

20 000

Tory przeznaczone do jazdy z prędkością max od 141 do 160 km/h

15 000

Tory główne linii magistralnych i pierwszorzędnych

10 000

Tory główne linii drugorzędnych i tory główne dodatkowe linii magistralnych i pierwszorzędnych na stacjach

5 000

Tory główne dodatkowe linii drugorzędnych

2 500

Tory linii znaczenia miejscowego i tory boczne wszystkich kategorii linii

2 500





 





Skrajnia:



Określa się ją w odległościach mieszanych od osi toru i poziomu główki szyny (pgs):

Pionową mierzy się od poziomu główki szyny;

Poziomą mierzy się od osi toru;

Skrajnia taboru- określa obrys, poza który nie może wystawać żadna część pojazdu szynowego wraz z ładunkiem stojącego na torze prostym.

Skrajnie ładowni- określa największe dopuszczalne wymiary ładunku na wagonie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin