Temat: Wszystko, co żyje, chwali Boga.
Katecheza integracyjna dla dwóch grup zerówkowych.
Cel ogólny: dziecko wie, że w pięknie tego świata widać wielkość i dobroć Boga i potrafi dziękować Bogu za otaczający go świat pięknej przyrody.
Cele operacyjne:
Dziecko:
· pamięta biblijną historię stwarzania świata,
· rozumie, że dla Boga każde stworzenie ma wartość,
· chwali i dziękuje Bogu za stworzenie tak pięknego świata,
· rozumie, że świat wokół niego powinien być czysty,
· wie, jak należy się właściwie zachować wobec świata przyrody,
· wie, czym zajmuje się ekologia,
· rozumie, dlaczego Święty Franciszek jest patronem ekologów,
· rozumie postępowanie Świętego Franciszka wobec przyrody,
· dziecko naśladuje Świętego Franciszka,
· potrafi segregować śmieci,
· zauważa potrzebę i konieczność troski o świat przyrody,
· przeprasza Boga za swoje zaniedbania w kwestii ekologicznej,
· wyraża chęć bycia małym ekologiem na co dzień.
Metody pracy: modlitwa, śpiew, opowiadanie z życia codziennego snute przez katechetę, pogadanka aktywizująca dzieci, zgadywanka dydaktyczna, prezentacja, wykład dotyczący sylwetki Świętego Franciszka, zabawa edukacyjna (wspólne segregowanie śmieci).
Formy pracy: praca zbiorowa, praca w grupach.
Pomoce: magnetofon, nagranie piosenek: „Duchu Święty”, „Nie gromadźcie skarbów tutaj”, „Raz, dwa, trzy, cały świat” oraz „Przepraszam Cię, Boże”, ilustracje poszczególnych elementów świat stworzonego przez Boga, obrazek przedstawiający Świętego Franciszka, napis: Święty Franciszek Patronem Ekologów, stolik, różne śmieci, worki na śmieci z odpowiednimi napisami, minki do ewaluacji, obrazki z wizerunkiem Świętego Franciszka, medale małego ekologa, naczynia jednorazowe, sałatka owocowa promująca zdrowe odżywanie się.
1. Powitanie dzieci oraz modlitewne przywitanie z Panem Jezusem.
2. Śpiew piosenki „Duchu Święty” rozpoczynający wspólną naukę o Bogu.
3. Krótkie opowiadanie katechety.
4. Pogadanka na temat wysłuchanego opowiadania połączona z wprowadzeniem w katechezę dzisiejszą.
5. Zgadywanka dydaktyczna: odgadywanie właściwych nazw stworzonych przez Boga poszczególnych elementów świata.
6. Śpiew piosenki: „Nie gromadźcie skarbów tutaj” w wykonaniu dzieci z Publicznego Przedszkola nr 4.
7. Prezentacja sylwetki Świętego Franciszka – patrona ekologów.
8. Kształtowanie postawy ekologicznej na wzór Świętego Franciszka.
9. Śpiew piosenki „Raz, dwa, trzy, cały świat” w wykonaniu dzieci z Publicznego Przedszkola nr 11.
10. Zaproszenie dzieci do zaśmieconego stolika w celu kształtowania właściwych zachowań ekologicznych dzieci oraz uwrażliwienie ich na żyjący świat przyrody w stwarzanych przez nas zanieczyszczeniach.
11. Wprowadzenie do postawy przepraszania Boga za wszelkie zaniedbania ekologiczne ze strony dzieci wyrażone śpiewem: „Przepraszam Cię, Boże”.
12. Wspólne porządkowanie stolika według segregacji śmieci.
13. Podsumowanie, ewaluacja, nagrodzenie dzieci obrazkiem z wizerunkiem Świętego Franciszka oraz medalami małego ekologa.
14. Zaproszenie dzieci do poczęstunku przygotowanego z owocowej zdrowej i witaminowej żywności.
15. Podziękowanie i pożegnanie z dziećmi.
1
gloriave