Szczep ZHP UNIA im. W. Jagiełły
PLAN PRACY
PODOBOZU ZUCHOWEGO
CZARNA PERŁA
„Wyobraźcie sobie świat, jakiego nigdy wcześniej nie widzieliście. Świat, w którym każdy dzień jest przygodą, a wy nie musicie dorosnąć ani zestarzeć się. Taki właśnie jest świat PIOTRUSIA PANA i każdego DOBREGO PIRATA – zgrzyt szabli walczących ze sobą rywali, przyprawiające o dreszcze podniebne loty… i magiczna moc skrywanych pocałunków.”
SPIERWIE 2006
Charakterystyka kadry:
Komendantka podobozu:
Kapitan: ser Rack Braziliano
Imię i nazwisko: Joanna Raś (21 lat)
Adres zamieszkania: os Bohaterów Września 27/33 31-621 Kraków
Kontakt: tel 509484530, e-mail rasa@interia.pl gg- 1457640
Miejsce Nauki: Studentka II roku Administracji Publicznej
Ukończone kursy: Kurs Drużynowych zuchowych (Rycerze trójkątnego stołu) Maltański kurs Pierwszej pomocy, szkolenia namiestników zuchowych organizowane przez Chorągiew Krakowską, kurs komendantów szczepów
W ciągu roku harcerskiego: drużynowa 9 GZ Wielki Athapaskan, drużynowa PGZ Przyjaciele Tajemnicy członek namiestnictwa zuchowego TROPICANA, z-ca komendanta szczepu
Stopień instruktorski: przewodnik (otwarta próba phm)
Stopień harcerski: Harcerka Orla
· 5 koloni zuchowych
kilka słów o Asi: dobry organizator, niesamowicie zaangażowana w to co robi, szalona, wiecznie uśmiechnięta, potrafi trzymać dyscyplinę, niesamowite podejście do dzieci, bank pomysłów, zaradna, przedsiębiorcza, gra na gitarze
Oboźna:
Oficer: ser Francis Olonius
Imię i nazwisko: Karolina Rudnicka (17 lat)
Adres zamieszkania: os Urocze 5/92 31-952 Kraków
Kontakt: tel. 889200731, GG 8489955, karolina00150@interia.pl
Miejsce Nauki: XI LO im. Marii Dąbrowskiej
Ukończone kursy: Kurs Przybocznych zuchowych (Kosmiczna Odyseja)
W ciągu roku harcerskiego: Przyboczna PGZ Przyjaciele Tajemnicy
Stopień harcerski: samarytanka (otwarta próba HO)
· 2 kolonie zuchowe
kilka słów o Pyni: inteligentna, sympatyczna, pełna pomysłów, zaradna. nie ma dla niej rzeczy nie możliwych do wykonania, zawsze uśmiechnięta wieczna optymistka, szalona
Instruktor programowy:
Majtek: ser Bartoloneusz Portages
Imię i nazwisko: Edyta Piotrkowska (17 lat)
Adres zamieszkania: os. Teatralne 16/32 31-946 Kraków
Kontakt: tel.604347640, gg.6899505, e-mail. e.d.k.a@interia.pl
Miejsce nauki: 3 LO im. Jana Kochanowskiego klasa I a
W ciągu roku harcerskiego: Drużynowa 10 GZ Stumilowy Las
Stopień harcerski: samarytanka ( otwarta próba HO)
· 1 obóz w koloni zuchowej
kilka słów o Edku: pomysłowa, przedsiębiorcza, sprytna, miła, wyrywaczka męskich serc, pełna dobroci, bardzo inteligentna, duży talent manualny
CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
Podobóz zuchowy „ CZARNA PERŁA” wchodzi w skład obozu szczepu ZHP Unia im. Władysława Jagiełły. Obóz zlokalizowany w miejscowości Spierwie k/Męcikału nad jeziorem Trzemeszno i będzie trwać 28 dni. Zuchy zakwaterowane zostaną maksymalnie po 6 osób w namiotach 10 osobowych, wyposażonych w łóżka – kanadyjki, regały i podesty. Obóz zlokalizowany jest na terenie gęsto zalesionym – sosnowym , nad brzegiem Jeziora, gdzie pod okiem ratownika WOPR-u i opiekunów zuchy będą mogły zażywać kąpieli.
CHARAKTERYSTYKA UCZESTNIKÓW PODOBOZU
ZUCHOWEGO
Uczestnikami podobozu „Czarna Perła” będą zuchy wywodzące się z gromad zuchowych Szczepu „Unia”: 9 GZ „Wielki Athapaskan”, 10 GZ „Stumilowy las” oraz Próbnej GZ „ Przyjaciele Tajemnicy czyli dzieci w wieku od 6-10 lat. Będzie to podobóz koedukacyjny, w którego skład będzie wchodzić 18 uczestników.
CELE I ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE, OBRZĘDOWOŚĆ PODOBOZU
Tegoroczna kolonia zuchowa, będzie dla każdego z uczestników niezapomnianą przygodą. Każdy uczestnik będzie choć na chwile mógł wcielić się w postać „Dobrego pirata”, odbyć niezapomniane rejsy po morzach i oceanach i przez ten cały czas będzie się świetnie bawił pod patronatem Piotrusia Pana. Podobóz zuchowy na 28 dni przemieni się w prawdziwy Karaibski port. Co dzień rano rozbrzmiewać będzie na pobudkę „dzwon sprawiedliwy” ten sam zresztą co będzie nas wołał na wszystkie posiłki i żegnał do snu pod sumiennym patronem nie raz okrutnego oficera Francisa. Również tuz przed snem co dzień nie będzie mogło zabraknąć odczytania choćby fragmentu przygód Piotrusia Pana i Kapitana Haka. Dla zbłąkanych i spóźnionych marynarzy co dzień rozpalać będziemy tuż po pożegnaniu dnia 2 Latarnie jedną nad bramą, drugą przed Tawerną (komendą). Przez cały okres koloni będziemy starali się pokazać kapitanowi Hakowi, że nie ma złych ludzi w każdym człowieku jest ukryte DOBRO, a ponieważ jest to nie lada zadanie będziemy starali się to zrobić jak najlepiej, sami wstępując w szeregi „Dobrych piratów”. Będziemy podróżowali po morzach i oceanach poznając tajemnice Karaibów, Hiszpanii, Kuby, pomagając potrzebującym, poszukując skarby i przede wszystkim ciągle się bawiąc wraz z wspaniałym Piotrusiem Panem.
W trakcie koloni zuchy zdobywać będą 3 sprawności zuchowe zespołowe. Będzie to „PIOTRUŚ PAN”, „PODRÓŻNIK PO … WODACH I LĄDACH HISZPAŃSKOJĘZYCZNYCH” i „MARYNARZA”.
PIOTRUŚ PAN:
Sprawność Piotrusia Pana nawiązuje do fabuły bajkowej, sprawiając tym samym wspaniałe pole do rozwoju dziecięcej wyobraźni. Pomaga w łatwy sposób przedstawić i wytłumaczyć zuchom co to jest DZIELNOŚĆ i SPRAWIEDLIWOŚĆ. Wykształca w zuchach życzliwość, chęć pomocy innym, poszanowania przyrody. Pozwala ukazać dzieciom że nie ma złych ludzi jeżeli tylko ktoś chce zawsze może zmienić się na lepsze. W trakcie zdobywania tej sprawności zuchy odbędą wyprawę w poszukiwaniu skarbów pirackich, odwiedzimy lagunę syren, nauczymy się piać, założymy bank szczęśliwych myśli, kilkakrotnie pomożemy Piotrusiowi wyplątać się z tarapatów, przejdziemy piotrusiowy chrzest, będziemy poszukiwać zagubiony cień Piotrusia, i odnajdziemy Tykającego krokodyla. Pragniemy by zuchy przekonały się, że dzieciństwo jest cudowne i nie trzeba wstydzić się tego że jest się jeszcze dzieckiem. Chcielibyśmy by po koloni zuchy zdobywające sprawność Piotrusia Pana potrafiły odróżnić zło od dobra.
MARYNARZ:
Sprawność marynarz wychodzi naprzeciw dziecięcym marzeniom o podróżach, przygodach i bohaterskich czynach. To znakomita również okazja do wdrążenia nowym zuchom dyscypliny i karności, gdyż każdy „załogant” będzie starał się dowieść, że stać go na wyróżnienie w rozkazie kapitana. Sprawność pomoże w wykształceniu w zuchach odwagi, koleżeństwa i sprawności fizycznej. Bawiąc się w marynarzy zuchy przejmą zwyczaje i nazewnictwo piratów- wilków morskich którzy za wszelką cenę będą chcieli pokazać światu że nie tacy są źli jak się o nich mówi. W trakcie zdobywania tejże sprawności weźmiemy udział w prawdziwym rejsie łódkami i kajakami po pełnym „morzu” (jeziorze), weźmiemy udział w spotkaniu z wielkimi marynarzami, piratami którzy opowiedzą nam wiele wspaniałych i bohaterskich historii, każdy z nas wstąpi do szkoły marynarskiej gdzie nauczymy się węzłów, sygnalizacji, odróżniać statki, morza i oceany, własnoręcznie wykonamy łódeczki i urządzimy prawdziwe wodowanie łodzi.
PODRÓŻNIK PO… WODACH I LĄDACH HISZPAŃSKOJĘZYCZNYCH
Sprawność ta zaspokoi dziecięcą ciekawość świata, da możliwość poznania innej kultury, języka. Zuch- podróżnik jest koleżeński, uczynny, wie jak powinien się zachowywać czyli szanować religię, kulturę, zwyczaje i tradycje innych ludzi. W trakcie zdobywania tej sprawności będziemy się starali by nasze zuchy poznały choć podstawy języka hiszpańskiego, wiedziały w jakich krajach na jakich wyspach ludzie posługują się właśnie tym językiem, dowiedziały się cennych informacji o najbardziej znanych hiszpańskojęzycznych państwach. W trakcie zdobywania tej sprawności zuchy nauczą się tańców choćby salsy, odwiedzą takie państwa jak: Hiszpania, Kuba, Meksyk, Brazylia, itp. Sprawność ta będzie także głównym elementem łączącym obrzędowość koloni z resztą zgrupowania.
W trakcie koloni zuchowej zuchy będą także zdobywać sprawności indywidualne takie jak:
bajarz, dama, dżentelmen, fryzjer- fryzjerka, gimnastyk, łamigłowa, dekorator, plastyk, hodowca kwiatów, kronikarz, meteorolog, miłośnik filmu, mistrz gier i zabaw, mistrz gier planszowych, mistrz orgiami, pływak, porządnicki, przyjaciel innych, sobieradek, śnieżnobiały uśmiech, śpiewak, zielarz
Codziennie będzie tzw. Kącik Sprawności indywidualnych gdzie każdy zuch pod okiem instruktora będzie mieć czas na wykonywanie dopasowanych indywidualnie do potrzeb zadań.
Na obozie będą obowiązywać fachowe nazewnictwa m.in.:
Komendant: ser Rocky
Oboźny: ser Francis
Instruktor programowy: ser Bartoloneusz
Komenda: TAWERNA
Latryna: EL NAWIO
Kuchnia: EL BARK
Jadalnia: KŁE SŁERTE
Brama: MOSTEK KAPITAŃSKI
Sanitariaty: BANKOS MYDLANA
Kronika: DZIENNIK POKŁADOWY
Świetlica: EL DŻAMPREZA
Wystrój poodobozu będą stanowiły następujące elementy:
Brama: w kształcie mostu, z przodu zawieszone będzie koło ratunkowe- które będzie przewieszane wraz z obecnością bądź nie zuchów w podobozie w stronę morza i oceanów lub koloni.
Punktacja szóstek: Duże barwnie ozdobione słoje będą stać na specjalnie wykonanym z drzewa podeście przed namiotem do których szóstki będą zbierać za dobrze lub źle wykonane zadanie szklane perełki ( BIAŁA PERŁA 10 punktów, CZERWONA PERŁA- 5 punktów, NIEBIESKA PERŁA – (-5) punktów)
Tablica ogłoszeń: Drewniana tablica (po części wyplatana białym sznurkiem), na której zamieszczane będą wszystkie ważne sprawy, piosenka dnia, hasło dnia, obozowy kalendarz, słowniczek hiszpański, regulaminy, szyfr koloni itp…
Lista Spraw: W specjalnie wyznaczonym miejscu będzie stał drewniany stojak na którym zawieszone na sznurkach będą wisiały szklane kolorowe butelki- jedna na szóstkę + komenda, do których w każdej chwili każdy zuch bądź druhna będzie mogła wrzucić na kartce zawiniętej niczym list zapisaną swoją sprawę. Butelki opróżnianie czyli rozwiązywanie problemów będzie się odbywać codziennie wieczorem w trakcie pożegnania dnia.
Wskazidrogi: Drogowskazy z kolonijnym nazewnictwem- ułatwią zwłaszcza na początku orientowanie się na terenie koloni i po za nią, na środku podobozu będzie stała również LATARNIA- w której codziennie w nocy specjalnie dla wszystkich zagubionych marynarzy najgrzeczniejszy zuch rozpalać będzie światło.
Ocena zajęć i prowadzących: W skali bufora na odpowiedniej miarce każdy z zuchów będzie mógł co dzień wieczorem odcisnąć palec, w zależności jak mu się podobały bądź nie podobały zajęcia- pamiętając że zajęcia RANO- kolor niebieski, POPOŁUDNIU kolor czerwony, WIECZOREM kolor żółty a także będzie mógł ocenić to jak dana druhna spisywała się w ciągu dnia pamiętając że: dh Asia kolor zielony, dh Pynia kolor żółty, dh Edka kolor czarny.
Buława głosu: Prawdziwa piracka czaszka- używana w kręgu rady.
Gwizdek oboźnejJ: zamiast gwizdka na środku podobozu będzie stała „dzwonnica” tak więc dźwięk gwizdka zostanie zastąpiony dzwonem( tylko w czasie nie obecności w podobozie będzie używany standardowy gwizdek).
Przeszłości chwila: Będzie to tablica wykonana w kształcie statku- po części z drewna, materiału i wypleciona sznurkiem- na której umieszczać będziemy najładniejsze prace zuchów oraz wszelkie zachowane pamiątki nadające się do zawieszenia.
Podsumowanie dnia: Niedaleko komendy wkopana w ziemię będzie niewielka miednica wypełniona po brzegi wodą codziennie podczas pożegnania dnia każdy z zuchów będzie miał do wyboru niebieską albo białą świeczuszkę którą W CZASIE PODSUMOWANIA DNIA BĘDZIE MÓGŁ ROZPALIĆ I POŁÓŻYĆ NA WODZIE by ta spokojnie dryfowała.
Skarbiec: Jak na piratów przystało naszym skarbcem będzie duża skrzynia którą odnajdziemy w trakcie obozu do niej będziemy wrzucać wszystkie znalezione skarby, prace których nie da się zawiesić itp.…
Ogrodzenie: Będzie wykonane na wzór sieci rybackich, biały, gruby bawełniany sznurek ładnie powiązany.
Instytucje obozowe:
Skarbiec – bank, w którym zuchy zdeponują swój obozowy majątek.
Pocztowiec – Poczta obozowa, dzięki której zuchy będą mogły kontaktować się ze światem zewnętrznym np. z rodzicami, ale nie tylko.
Pieczątka- pieczęć podobozu, która będzie przybijana na każdy list wychodzący lub przychodzący do koloniJ.
Kącik Wielkich Możliwości – Kącik sprawności indywidualnych, będzie umieszczony na tablicy ogłoszeń.
Kronika: Dziennik pokładowy co dziennie inny zuch będzie odpowiedzialny za wpisywanie najważniejszych relacji podczas dnia do specjalnie wcześniej przygotowanej księgi.
Ramowy plan podobozu zuchowego:
Ø Pobudka
Ø Powitanie dnia
Ø Poranne ciała czyszczenia
Ø Porządki w namiotach
Ø Apel podobozu
Ø Śniadanie
Ø Zajęcia przedpopołudniowe
Ø Obiad
Ø Cisza poobiednia bezwzględna
Ø Cisza względna; kącik sprawności indywidualnych
Ø Zajęcia popołudniowe
Ø Kolacja
Ø Wieczorne ciała mycie
Ø Kominek
Ø Pożegnanie dnia
Ø Cisza nocna
REGULAMINY
1. Regulaminy sprawności zespołowych:
1.1 PIOTRUŚ PAN
1. Odwiedził nas Piotruś Pan i zabrał nas do Nibylandii. Zaprzyjaźniliśmy się z Zagubionymi Chłopcami, mamy
własne imiona nadane przez Piotrusia Pana.
2. Zbudowaliśmy dom – drzewo.
3. Założyliśmy Bank Szczęśliwych Myśli, na każdej zbiórce obdarowywaliśmy się nawzajem tymi myślami.
4. Pomagaliśmy Piotrusiowi złapać jego cień. Wykonaliśmy galerie własnych cieni.
5. Wyruszyliśmy z Piotrusiem do Laguny Syren, by wsłuchiwać się w ich przepiękny śpiew. Poznawaliśmy uroki przyrody w Nibylandii.
6. Tropiliśmy słuchem krokodyla, który połknął budzik.
7. Wraz z Dzwoneczkiem uczyliśmy się latać w naszych marzeniach.
8. Odbiliśmy z rąk Kapitana Haka Tygrysią Lilię
1.2 MARYNARZ
1. Byliśmy na statku, okręcie lub jachcie, rozmawialiśmy z marynarzem.
2. Wstąpiliśmy do szkoły marynarskiej, gdzie nauczyliśmy się węzłów, sygnalizacji, poznaliśmy najważniejsze morza i oceany, porty świata i rodzaje statków
3. Urządziliśmy port i zbudowaliśmy własna flotę.
4. Braliśmy udział w rejsie statkiem .
5. Przeżyliśmy morska przygodę (spotkanie z piratami lub potworem morskim, sztorm).
6. Złożyliśmy egzamin z marynarskich umiejętności i otrzymaliśmy marynarski stopień.
7. Zorganizowaliśmy chrzest i wodowanie statku.
1.3 Podróżnik…
1.Urządziliśmy biuro podróży.
2. Prowadziliśmy dziennik podróży, w którym zamieszczaliśmy relacje z podróży, ciekawostki o odwiedzonych miejscach.
3. Podróżowaliśmy różnymi środkami lokomocji.
4. Podczas podróży korzystaliśmy z mapy, potrafimy na niej wskazać trasę podróży.
5. Pakowaliśmy plecaki, przygotowując się do wypraw w różnych warunkach.
6. Przygotowywaliśmy potrawę charakterystyczną dla danego miejsca.
7. Zorganizowaliśmy bal narodów, regionów lub kultur, gdzie główna uwagę skupiliśmy na strojach i zwyczajach, jedliśmy charakterystyczne potrawy, używaliśmy odpowiedniego języka.
8. Urządziliśmy turniej tańca różnych narodów, regionów.
9. Urządziliśmy zuchową odprawę graniczną.
10. Prowadziliśmy kantor wymiany walut.
11. Zorganizowaliśmy wyprawę w poszukiwaniu 8 cudu świata.
Regulamin zucha uczestnika kolonii
1. Jeśli ktoś ma kwaśną minę i zagości u was zwada, cały problem ten złagodzi zuchów wielka rada.
2. Gdy masz kłopot – idź do druha, on na pewno Cię wysłucha.
3....
mrs.bump