im. Juliana Tuwima
Program kolonii zuchowej w Białym Borze
27.06.-14.07. 2006 „Słowiański Gród”
Założenia organizacyjne:
1. Organizator: Komenda Hufca ZHP Łódź-Śródmieście
2. Rodzaj: Kolonie zuchowe
3. Termin: 27.06.-14.07. 2006
4. Charakterystyka uczestników i kadry:
Uczestnikami są zuchy z gromad zuchowych:
Łosie Super- Ktosie ze Szkoły Podstawowej nr 70
Mieszkańcy Stumilowego Lasy ze Szkoły Podstawowej nr 111
ZiP ze Szkoły Podstawowej nr 175
Kadrę stanowią instruktorzy prowadzący gromady zuchowe:
Komendantka: phm Aleksandra Wodzyńska HO– drużynowa GZ, ukończyła Kurs Drużynowych Zuchowych Załęcze Wielkie 2001, kurs na Brązową Odznakę Ratownika Medycznego, kurs wychowawców kolonijnych, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych, studentka pedagogiki w zakresie profilaktyki i animacji społeczno-kulturalnej
sam. Anna Jankiewicz - drużynowa GZ, ukończyła kurs Drużynowych Zuchowych Winiec 2005, kurs zastępowych Załęcze Wielkie 2004
trop. Anna Kucharska– drużynowa GZ, ukończyła kurs zastępowych Winiec 2000, Kurs Drużynowych Harcerskich Szklana Huta 2003, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych
trop. Aurelia Szymańska – drużynowa GZ, ukończyła kurs Drużynowych Zuchowych Winiec 2005,
pion. Olga Michalecka- drużynowa GZ, ukończyła kurs Drużynowych Zuchowych Winiec 2005,
pwd. Agata Lisiewicz HO. –opiekunka GZ, ukończyła Kurs Drużynowych Zuchowych Załęcze Wielkie 2002, Kurs Zastępowych Winiec 2000, Kurs na Brązową Odznakę Ratownika Medycznego, uczestniczka wielu warsztatów metodyczno-programowych
dh Julia Wrońska – przyboczna GZ, ukończyła kurs na Brązową Odznakę Ratownika Medycznego, kurs zastępowych Załęcze Wielkie 2004, kurs na żeglarza jachtowego Zarzęcin 2003
wyw. Jakub Frączek – przyboczny GZ, ukończył kurs na żeglarza jachtowego Ryn 2003
trop. Natalia Wocial- przyboczna GZ, ukończyła kurs zastępowych Skrzydła 2005
dh Małgorzata Kałamajska – przyboczna GZ, ukończyła Kurs Drużynowych Zuchowych Winiec 2005 z patentem zastępowej
dh Anna Kasprzak – przyboczna GZ
ochot. Agnieszka Kasprzak – przyboczna GZ
Założenia programowe:
- zabawa w coś lub kogoś zgodna z metodyką zuchową
- zapoznanie zuchów z codziennością naszych przodków
- Zdobycie nowych umiejętności i wiedzy
- ćwiczenie sprawności fizycznej
- zbliżenie zuchów do przyrody
- integracja zuchów z różnych środowisk
- stworzenie warunków do wypoczynku w przyjaznej atmosferze
- podniesienie poziomu samodzielności zuchów
Realizacja założeń będzie odbywała się podczas realizacji planu pracy wspartego obrzędowością, w którym występują różnorodne zajęcia:
- muzyczne, teatralne i taneczne
- gry terenowe
- gry i ćwiczenia ćwiczące zmysły, poprawiające kondycję, ćwiczące orientację
- majsterki plastyczno- techniczne
- wprawki żeglarskie
1. Fabuła
Zuchy stanowią część społeczności słowiańskiej. Rano drugiego dnia kolonii budzone są przez ubraną w suknie kadrę, która nie rozumie, czemu dzieciaki nie pamiętają, że są Słowianami. Na dowód utraty przez zuchy pamięci pokazują ubrania podpisane imieniem każdego zucha, a są to ubrania bardzo słowiańskie. Zuchy podzielone są na rody (szóstki), każdy ród posiada swojego opiekuna starszego wiekiem. Podczas pierwszych dni kolonii starszyzna plemienia pokazuje „młodym” ostatnie notatki przodków zapisane w księdze „Jak żyje Słowianin”. Informują, że duch ginie w Słowianach i proszą, udowodnić, że tak nie jest i rozszerzyć księgę.
2. Elementy obrzędowości
uczestnicy podzieleni są na rody
kadra stanowi starszyznę grodu
każdy ród posiada talizman, w którym mieszka duch chroniący członków rodu
nazwa rodu związana jest z talizmanem, który reprezentuje
talizman znajduje się w okolicy wejścia do siedziby rodu
ród otrzymuje od starszyzny liście dębu mocy za porządek w siedzibach i szybkość reagowania na polecenia
ukarany Słowianin otrzymuje czarny liść, który nosić musi aż do zachodu słońca przypięty do szaty
specjalne informacje przekazywane są tajnym szyfrem
dzień rozpoczyna się pobudką za pomocą tarek przyszłości
rankami odbywają się spotkania całego grodu, podczas którego podnoszona jest flaga
korespondencja z grodu ostemplowana musi zostać pieczęcią
Słowianie prowadzą kronikę, dzięki której udowodnią, ze duch nie ginie w narodzie
Nad koszem na śmieci mieszka bóg śmieci- należy mu codziennie składać ofiary z papierków, aby nas nie zasypał odpadami
Centralnym miejscu grodu stoi posąg Wielowida – boga wszystkowiedzącego. Na posągu wypisane są zasady życia Słowian oraz własna twórczość rodów, gdyż każdy ród ma swoją stronę Wielowida
Posiłki rody rozpoczynają jednocześnie odśpiewując na cześć pożywienia pieść
Nie wchodzi się do cudzej siedziby bez pozwolenia
Na Wielowidzie jest też miejsce do opisywania wszystkich swoich trosk i kłopotów z innymi Słowianami- Wielowida rozważy wszystko w swojej wszystkowiedzącej duszy i pomoże
Dzień kończy się wspólnym obradowaniem wokół Kamienia Mądrości, odśpiewaniem Pieśni Żegnającej Słońce i opuszczeniem flagi.
3. Plan dnia Słowian:
8:00- mieszkańcy grodu budzą się przy dźwiękach instrumentów
8:00-8:20 – o zaletach gimnastyki wie każdy w rodach
8:20-8:50 – szemrząca woda w rurach zachęca do obmycia ciał, a siedziby aż się proszą o porządek
9:00 – burczące z głodu brzuchy dostają pierwszą strawę
9:40 – spotkanie mieszkańców grodu
10:00-13:10 – zdobywanie leśnej wiedzy, ćwiczenie się w zdobywaniu pożywienia
13:30 – kolejna strawa
14:00-15:30 – tłuszczu odkładanie przez zimą
15:30 – 18:20 – pracowanie nad sprawnością i kondycją, wzmacnianie się, poznawanie tajemnic leśnych
18:30 – ostatnia strawa
19:00-20:50 – tańce, hulanki, swawole i magia
21:00 – po ciężkim dniu trzeba zmyć z siebie Matkę Ziemię
21:30 –obradowanie wokół Kamienia Mądrości i pożegnanie Słońca
21:45 – cisza zapada nad grodem
Dzień kolejny
Słońce wita
Czas odpoczynku
Słońce żegna powoli
Słońce chowa się za wielką wodę
1.
Wyjazd na kolonie zuchowe
Ciąg dalszy podróży
Dojazd na miejsce, zakwaterowanie
Wzajemne poznawanie się- gry i zabawy integracyjne
2.
Obudzenie w sobie ducha Słowian, poszukiwanie materiałów na wyposażenie grodu
Przypomnienie zasad pobytu w grodzie- omówienie regulaminów
Próba odnalezienia swoich ubrań- gra w terenie
Przekazanie przez Starszyznę księgi „Jak żyją Słowianie” – kominek
3.
Praca nad obronnością grodu, ćwiczenie się we władaniu tradycyjną bronią-gry i zabawy w terenie
Wykonanie flag rodów i chorągwi grodu- majsterki precyzyjne
Podniesienie własnej wartości – przygotowania do podróży do drugiego świata- próby pokazów Słowian Indianom
Oczyszczenie z cywilizacji- gra fabularna- rekonstrukcja obrzędu słowiańskiego
4. Dzień Ziemi
Poszukiwanie skarbów Matki Ziemi- harce w terenie
Kontakt z matulami i ojcami
Podróż do drugiego świata- prezentacja grodu
Rytualne tańce w ziemi- harce w terenie
5.
Dzień Wody
Łapanie ryb o świcie, hasanie
Odpoczynek zasłużony
Próba naśladowania zwierząt wodnych- pływania
Wprawki wojenne- bitwa z wykorzystaniem polewania
6. Dzień Ognia
Próba pozyskania ognia od boga Peruna- gra fabularna w terenie
Wykonywanie narzędzi pierwszej potrzeby- majsterki
mrs.bump