{1}{1}25.000 {551}{654}Nie stawiajmy sobie pytania:|"Czy nasze ��dze s� zaspokojone?" {728}{798}Ale: "Sk�d wiemy, czego po��damy?" {819}{940}W ludzkich ��dzach nie ma nic|spontanicznego, naturalnego. {947}{998}Nasze ��dze s� sztuczne. {1009}{1069}Trzeba nas uczy� po��dania. {1145}{1238}Kino jest najbardziej|perwersyjn� ze sztuk. {1251}{1334}Nie daje ci tego, czego po��dasz,|ale m�wi, jak po��da�. {1394}{1522}Z-BOCZONA HISTORIA KINA {1575}{1693}Przedstawia filozof i psychoanalityk Slavoj Zizek {1743}{1865}Cze�� I {2057}{2177}Podobasz mi si�,|ale to nie wystarczy. {2202}{2326}KOBIETY BEZ PRZYSZ�O�CI (1931 ) {2348}{2434}Zapomnia�em. Twoja matka|zaprosi�a mnie na kolacj�. {2441}{2531}- Przynie� lody.|- Czekoladowe czy waniliowe? {2541}{2597}- Czekoladowe.|- Dobrze. {2607}{2698}Ten cudowny fragment|"Kobiet bez przysz�o�ci" {2701}{2822}zawiera komentarz o magicznej|sztuce kina w samym filmie. {2829}{2937}Zwyk�a dziewczyna z klasy pracuj�cej mieszka|w ponurym prowincjonalnym miasteczku. {2944}{3050}Nagle znajduje si� w sytuacji,|w kt�rej sama rzeczywisto�� {3057}{3137}odtwarza magiczne doznanie filmowe. {3148}{3289}Dziewczyna podchodzi do tor�w,|przeje�d�a poci�g, i jest tak, jakby {3304}{3432}rzeczywista osoba stoj�ca|obok wolno jad�cego poci�gu {3504}{3642}zmieni�a si� w widza|obserwuj�cego magi� na ekranie. {4669}{4704}Napije si� pani? {4748}{4806}Prosz� nie odchodzi�. Zagl�da pani? {4823}{4875}B��d. Prosz� wsi��� i wygl�da�. {4891}{4972}Ogl�damy rzeczywist�,|zwyczajn� scen�, {4979}{5069}na kt�r� nak�ada si�|wewn�trzna przestrze� bohaterki, {5076}{5133}przestrze� jej fantazji. {5138}{5258}Cho� wi�c jest tu rzeczywisto��:|poci�g, dziewczyna, {5263}{5366}to cze�� rzeczywisto�ci w jej percepcji|- i w naszej, widz�w, {5369}{5503}zostaje wyniesiona na magiczny poziom,|staje si� ekranem jej marze�. {5507}{5570}To jest sztuka filmowa|w najczystszej formie. {5576}{5737}MATRIX (1999) {5742}{5847}Twoja ostatnia szansa.|Nie b�dzie odwrotu. {5866}{5946}We�miesz niebiesk� kapsu�k�|- i koniec historii, {5963}{6038}obudzisz si� w swoim ��ku,|b�dziesz wierzy�, w co chcesz. {6044}{6124}We�miesz czerwon�|- i zostaniesz w Krainie Czar�w, {6135}{6208}a ja poka�� ci,|jak g��boka jest kr�licza nora. {6413}{6502}Wyb�r mi�dzy niebiesk�|a czerwon� kapsu�k� {6507}{6601}wcale nie jest wyborem|mi�dzy iluzj� a rzeczywisto�ci�. {6604}{6693}Oczywi�cie, matrix jest maszyn� fikcji, {6698}{6823}ale ta fikcja porz�dkuje|nasz� rzeczywisto��. {6826}{6949}Zabieraj�c z rzeczywisto�ci|fikcj�, kt�ra ni� rz�dzi, {6953}{7016}stracisz sam� rzeczywisto��. {7032}{7135}Chc� trzeci� kapsu�k�!|Jaka jest trzecia kapsu�ka? {7164}{7284}Z pewno�ci� nie jest to transcendentalna|kapsu�ka umo�liwiaj�ca fa�szywe, {7286}{7407}fast-foodowe prze�ycie religijne,|ale kapsu�ka, dzi�ki kt�rej {7430}{7523}postrzega�bym nie rzeczywisto��|ukryt� za z�udzeniem, {7529}{7624}lecz rzeczywisto�� w samym z�udzeniu. {7642}{7805}Gdy co� staje si� zbyt traumatyczne,|zbyt gwa�towne, a nawet radosne, {7830}{7938}to niszczy wsp�rz�dne naszej rzeczywisto�ci.|Musimy wi�c to zbeletryzowa�. {8324}{8428}PTAKI (1963) {8432}{8504}Oto, jak nale�y podchodzi� do horror�w: {8510}{8602}"Wyobra�my sobie t� sam� histori�,|ale bez elementu grozy". {8608}{8675}To daje nam podstaw� do rozwa�a�. {8749}{8800}Jeste�my w Bodega Bay, {8803}{8883}gdzie toczy si� akcja|"Ptak�w" Hitchcocka. {9065}{9222}"Ptaki" to film o m�odej,|bogatej, obytej dziewczynie {9224}{9302}z San Francisco,|kt�ra zakochuje si� w facecie, {9329}{9369}jedzie za nim do Bodega Bay, {9374}{9459}i odkrywa, �e on mieszka z matk�. {9476}{9549}To nie moja sprawa,|ale kiedy sprowadzasz tak� dziewczyn�... {9552}{9593}- Kochanie?|- Tak? {9604}{9680}Sam poradz� sobie|z Melanie Daniels. {9693}{9781}Oby� tylko wiedzia�, czego chcesz. {9823}{9856}Dobrze to wiem. {9863}{9955}Dalej jest typowe|edypalne zagmatwanie, {9963}{10029}kazirodcze napi�cie|pomi�dzy matk� a synem. {10035}{10131}Syn jest rozdarty mi�dzy|zaborcz� matk� i natarczyw� dziewczyn�. {10148}{10222}- Co si� z nimi dzieje?|- l z wszystkimi ptakami? {10226}{10304}- Gdzie postawi� kaw�?|- Na stole. {10307}{10413}Pospiesz si�. Panna Daniels|na pewno chce ju� wraca�. {10419}{10477}Zosta� na noc, Melanie. {10485}{10535}Na g�rze mamy wolny pok�j. {10538}{10637}Najwa�niejsze pytanie o "Ptaki"|jest g�upie i oczywiste: {10641}{10696}Dlaczego ptaki atakuj�? {10876}{11011}Nie mo�na powiedzie�, �e ptaki nale��|do naturalnej struktury rzeczywisto�ci. {11022}{11119}Jest raczej tak,|jakby wtargn�� obcy wymiar, {11127}{11208}kt�ry dos�ownie rozrywa rzeczywisto��. {11285}{11371}My, ludzie, nie rodzimy si�|przystosowani do rzeczywisto�ci. {11379}{11484}�eby�my zachowywali si� normalnie,|wchodzili w relacje z innymi lud�mi {11488}{11542}�yj�cymi w przestrzeni|rzeczywisto�ci spo�ecznej, {11548}{11625}wiele musi si� wydarzy�.|Powinni�my zosta� usytuowani {11632}{11681}w symbolicznym porz�dku itd. {11688}{11819}Gdy nasze miejsce w symbolicznej|przestrzeni zostanie zak��cone, {11823}{11860}rzeczywisto�� si� rozpada. {11951}{12022}Zaproponuj�|wyja�nienie psychoanalityczne: {12044}{12155}ataki ptak�w to oczywi�cie|gwa�towne dzia�anie {12163}{12254}matczynego superego,|postaci matki {12260}{12333}staraj�cej si� zapobiec|zwi�zkowi seksualnemu. {12360}{12440}Ptaki s� zatem kazirodcz� energi�. {12513}{12582}Co ja robi�?|Przepraszam, ju� dobrze. {12741}{12843}My�l� jak Melanie!|Wiecie, co teraz my�l�? {12864}{12924}"Chc� przelecie� Mitcha!"|To w�a�nie my�la�a. {12928}{12994}Przepraszam! {13002}{13097}Myl� mi si� kierunki. {13347}{13392}PSYCHOZA (1960)|Pani Bates! {13392}{13434}PSYCHOZA (1960) {13726}{13837}Jeste�my w piwnicy|domu matki z "Psychozy". {13854}{13963}Zwr��my uwag�|na rozk�ad przestrzenny. {13994}{14093}Akcja toczy si� na trzech poziomach: {14119}{14201}na pi�trze, na parterze i w piwnicy. {14219}{14353}Tak jakby odzwierciedla�y 3 poziomy|ludzkiej subiektywno�ci. {14394}{14442}Parter to ego. {14451}{14522}Norman zachowuje si� tam|jak normalny syn, {14551}{14626}panuje nad nim to,|co zosta�o z jego normalnego "ja". {14672}{14722}Na g�rze jest superego. {14784}{14910}Matczyne.|Superego uciele�nia tu zmar�a matka. {14917}{15013}Nie, mamo. Przynios� co� na g�r�. {15017}{15106}Wybacz, ch�opcze,|ale jeste� �mieszny, {15109}{15179}wydaj�c mi polecenia!|Prosz�, mamo. {15181}{15251}Nie schowam si� w piwnicy na soki! {15255}{15305}My�lisz, �e jestem soczysta? {15331}{15430}W piwnicy jest id, {15477}{15571}zbiornik zakazanych pop�d�w. {15611}{15741}Zinterpretujmy wi�c|scen� ze �rodka filmu, {15752}{15853}gdy Norman znosi matk�, {15858}{15975}a raczej, jak dowiadujemy si� na ko�cu,|jej mumi�, cia�o, szkielet, {15983}{16041}z pi�tra do piwnicy. {16047}{16132}Nie zrobisz tego wi�cej! Wyjd�! {16159}{16235}- Kaza�am ci wyj��!|- Zanios� ci�. {16247}{16367}Jest tak, jakby przeni�s� j�|w swoim umy�le, {16370}{16487}jako czynnik psychiczny,|z superego do id. {16489}{16546}Postaw mnie! {16595}{16708}Oczywi�cie p�ynie z tego wniosek|om�wiony ju� przez Freuda, {16713}{16809}�e superego jest �ci�le powi�zane z id. {16813}{16887}Matka najpierw protestuje,|jako uciele�nienie w�adzy: {16889}{16976}"Jak mo�esz mi to zrobi�? Nie wstyd ci? {16980}{17108}To piwnica na soki!"|l od razu staje si� obsceniczna: {17111}{17162}"My�lisz, �e jestem soczysta?" {17164}{17269}Superego nie jest czynnikiem etycznym.|To czynnik obsceniczny, {17274}{17384}bombarduje nas rozkazami|niemo�liwymi do wykonania, szydzi z nas, {17387}{17503}gdy, co oczywiste,|nie mo�emy spe�ni� jego ��da�. {17505}{17589}im bardziej go s�uchamy,|tym wi�ksze poczucie winy w nas budzi. {17594}{17724}W dzia�aniu superego zawsze jest|element obscenicznego szale�stwa. {17798}{17899}KACZA ZUPA (1933) {17955}{18057}Cz�sto znajdujemy|odniesienia do psychoanalizy {18062}{18153}zawarte w relacjach mi�dzy postaciami. {18176}{18242}Na przyk�ad trzej bracia Marx, {18245}{18337}Groucho, Chico, Harpo. {18346}{18424}To jasne, �e Groucho,|najbardziej lubiany, {18426}{18529}nerwowy i nadpobudliwy, to superego. {18534}{18608}Zajmuje du�o miejsca. Pani te�! {18612}{18698}Podobno maj� pani� rozjecha�|i postawi� tu biurowiec. {18703}{18816}Niech pani jedzie taks�wk�.|Albo wyjdzie oburzona. {18820}{18866}Ca�y czas pani m�wi! {18869}{19000}Chico, racjonalny, egoistyczny|i wyrachowany, to ego. {19036}{19135}Jeste� oskar�ony o zdrad�.|Grozi ci rozstrzelanie. {19139}{19193}- Sprzeciw!|- Ty si� sprzeciwiasz? {19198}{19274}- Na jakiej podstawie?|- Nie mam innego pomys�u. {19281}{19310}Podtrzymuj� sprzeciw! {19314}{19453}Najwi�kszy dziwak to Harpo.|Jest niemy. Nic nie m�wi. {19459}{19596}Zdaniem Freuda, pop�dy s� milcz�ce.|On nie m�wi. Oczywi�cie jest id. {19619}{19659}Co�cie za jedni? {19686}{19723}Co robicie w moim pokoju? {19728}{19786}To m�j wsp�lnik. Nie m�wi.|Jest g�uchoniemy. {19789}{19879}MA�PI INTERES (1931 ) {19886}{19959}I w ca�ej swojej|radykalnej niejednoznaczno�ci. {20106}{20175}U Harpo dziwi zw�aszcza to, {20178}{20295}�e jest niewinny jak dziecko,|spragniony przyjemno�ci. {20300}{20375}Lubi dzieci, bawi si� z nimi itd. {20378}{20522}Ale jednocze�nie|jest op�tany przez jakie� {20525}{20621}pierwotne z�o, zachowuje si� agresywnie. {20625}{20739}Jedyne w swoim rodzaju po��czenie|ca�kowitej deprawacji i niewinno�ci {20744}{20809}- o to w�a�nie chodzi w id. {20816}{20869}Zejd� ze sto�u! {20886}{20931}Wariat!|Przesta�! {21194}{21348}EGZORC YSTA (1973)|- Dr KIein?|- Tak, a to dr Taney. {21353}{21430}Jest coraz gorzej.|Chod�my na g�r�. {21433}{21480}- Konwulsje?|- Coraz silniejsze. {21483}{21582}G�os nie jest|namacaln� cz�ci� cia�a. {21591}{21692}Wydobywa si�|z jakiego� miejsca w ciele. {21722}{21767}Mamo, prosz�! {21773}{21893}Zr�b co�! Pali mnie! {21898}{21945}Kiedy rozmawiamy|z innym cz�owiekiem, {21950}{22050}zawsze wyst�puje minimalny|efekt brzuchom�wcy, {22055}{22130}jakby opanowywa�a nas|jaka� obca si�a. ...
MAKIPB