PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA-chemia.doc

(126 KB) Pobierz
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII

 

Nauczanie specjalne-upośledzenie w stopniu lekkim

 

 

System opracowany na podstawie dokumentów:

 

 

         

¨                 Program nauczania chemii w gimnazjum specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w

         stopniu lekkim Nr DKW  4014-57/00

¨                 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 w sprawie warunków i sposobu        oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i   sprawdzianów w szkołach publicznych.

¨                Plany wynikowe z chemii do klas : I ,II , III gimnazjum specjalnego.

¨                Wewnątrzszkolny System Oceniania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYMAGANE UMIEJĘTNOŚCI I WIADOMOSCI

 

klasa I

 

Dopuszczająca

Dostateczna

Dobra

Bardzo dobra

Wprowadzenie do chemii.

¨       Dostrzega wyroby przemysłu chemicznego

¨       Zna nazwy niektórych sprzętów laboratoryjnych

¨ Wymienia gałęzie przemysłu, którymi zajmuje się chemia

¨ Stosuje się do przepisów BHP

¨  

¨ Wyjaśnia czym jest nauka i naukowiec

¨ Rozpoznaje oznaczenia substancji niebezpiecznych

¨ Wyjaśnia dlaczego w pracowni chemicznej należy stosować się do przepisów BHP

¨ Nazywa sprzęt laboratoryjny i stosuje go zgodnie z przeznaczeniem

Substancje chemiczne i ich przemiany.

¨       Podaje nazwy kilku substancji     chemicznych

¨       Rozumie czym jest mieszanina

¨       uczeń wymienia nazwy metali i niemetali

¨  Określa z jakiej substancji zostało wykonane dane ciało

¨  podaje skład mieszanin

¨  określa właściwości metali i niemetali

 

¨   Opisuje właściwości fizyczne substancji chemicznych

¨   Dzieli mieszaniny na jednorodne i  niejednorodne

¨   Wyjaśnia różnicę między przemiana fizyczna a chemiczna

¨   rozróżnia pierwiastek od związku chemicznego

¨   Rozpoznaje znane z życia substancje na podstawie opisu ich właściwości

¨   Wyjaśnia pojecie roztwór i rozpuszczalnik-podaje przykłady

¨   Wyciąga wnioski z doświadczeń

¨   rozumie dlaczego przedmioty są wykonywane z takich a nie innych substancji

Powietrze jako mieszanina gazów.

¨  na diagramie zaznacza procentowy skład powietrza

¨  wymienia kilka źródeł zanieczyszczenia  powietrza

¨  wymienia przedmioty ulęgające korozji

¨  wie, gdzie występuje dwutlenek węgla w przyrodzie

¨    określa właściwości powietrza

¨    wymienia podstawowe elementy powietrza(N ,O , inne gazy)

¨    zna właściwości tlenu

¨ wie jakim kolorem oznacza się butle z   tlenem

¨ dzieli źródła zanieczyszczeń na naturalne i sztuczne

¨ wyjaśnia dlaczego metale ulęgają korozji

 

¨     uczeń  rozpoznaje obecność tlenu na podstawie wykonywanych doświadczeń

¨     omawia właściwości smogu i skutki

¨     zna sposoby ochrony metali przed korozja

¨     zna pozytywne i negatywne właściwości dwutlenku węgla

 

¨     Zna rolę powietrza w życiu

¨     zna zastosowanie tlenu

¨     na podstawie doświadczenia      wnioskuje o właściwościach tlenu i azotu

¨     omawia w jaki sposób można chronić   powietrze i dlaczego

¨     omawia wpływ powietrza na metale i tworzywa

¨     zna szkodliwe działanie czadu i zna jego występowanie

¨     omawia zjawisko efektu cieplarnianego

Woda i roztwory wodne.

¨ uczeń zaznacza na diagramie kołowym    objętość wody na Ziemi

¨ wie, jakie substancje rozpuszczają się w wodzie

¨ uczeń zna przyczyny zanieczyszczeń wód

¨     wymienia właściwości wody

¨     wskazuje substancje rozpuszczalne i rozpuszczalniki

¨     wie, dlaczego należy dbać o czystość wód

¨     wymienia stany skupienia wody

¨     zna nazwy zjawisk, które powodują obieg wody w przyrodzie i potrafi je wyjaśnić

¨     uczeń zna skład pierwiastkowy wody

¨     wie, od czego zależy szybkość rozpuszczania się substancji w wodzie

¨     wie, jakie skutki niosą za sobą katastrofy ekologiczne

¨       wie, w jaki sposób otrzymujemy wodę destylowana i jakie ona ma znaczenie

¨       zapisuje wzór chemiczny wody

¨       wyjaśnia znaczenie rozpuszczalników w życiu

¨       zna zasadę działania oczyszczalni ścieków

Układ okresowy pierwiastków jako uporządkowany zbiór pierwiastków.

¨       Rozumie czy są pierwiastki i związki chemiczne

¨       Wie, ze atom to podstawowa jednostka budowy materii

¨       uczeń wyszukuje masy atomowe pierwiastków na tablicy układu okresowego pierwiastków

¨    Zna nazwy i symbole niektórych pierwiastków

¨    Podaje budowę atomu

¨    wie, ze pierwiastki maja różną wartościowość

¨    odróżnia masę atomowa od cząsteczkowej

¨       Podaje wzory i modele wody, dwutlenku węgla

¨       Odczytuje liczbę atomową i masowa pierwiastka

¨       Odczytuje  , ile atomów wchodzi w skład danej cząsteczki

¨       zna sposób obliczania masy cząsteczkowej

¨       Wyjaśnia, ze powiązane ze soba atomy tworzą cząsteczkę

¨       Konstruuje przy pomocy n-la model cząsteczki wody

¨       Odczytuje wartościowość z układu okresowego

¨       Na podstawie wzorów strukturalnych podaje wartościowość pierwiastków

¨       Oblicza mase atomową cząsteczki

 

 

WYMAGANE UMIEJĘTNOŚCI I WIADOMOSCI

 

klasa II

 

Dopuszczająca

Dostateczna

Dobra

Bardzo dobra

Kopaliny

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin