PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII
Nauczanie specjalne-upośledzenie w stopniu lekkim
System opracowany na podstawie dokumentów:
¨ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
¨ Plany wynikowe z chemii do klas : I ,II , III gimnazjum specjalnego.
¨ Wewnątrzszkolny System Oceniania
WYMAGANE UMIEJĘTNOŚCI I WIADOMOSCI
klasa I
Dopuszczająca
Dostateczna
Dobra
Bardzo dobra
Wprowadzenie do chemii.
¨ Dostrzega wyroby przemysłu chemicznego
¨ Zna nazwy niektórych sprzętów laboratoryjnych
¨ Wymienia gałęzie przemysłu, którymi zajmuje się chemia
¨ Stosuje się do przepisów BHP
¨
¨ Wyjaśnia czym jest nauka i naukowiec
¨ Rozpoznaje oznaczenia substancji niebezpiecznych
¨ Wyjaśnia dlaczego w pracowni chemicznej należy stosować się do przepisów BHP
¨ Nazywa sprzęt laboratoryjny i stosuje go zgodnie z przeznaczeniem
Substancje chemiczne i ich przemiany.
¨ Podaje nazwy kilku substancji chemicznych
¨ Rozumie czym jest mieszanina
¨ uczeń wymienia nazwy metali i niemetali
¨ Określa z jakiej substancji zostało wykonane dane ciało
¨ podaje skład mieszanin
¨ określa właściwości metali i niemetali
¨ Opisuje właściwości fizyczne substancji chemicznych
¨ Dzieli mieszaniny na jednorodne i niejednorodne
¨ Wyjaśnia różnicę między przemiana fizyczna a chemiczna
¨ rozróżnia pierwiastek od związku chemicznego
¨ Rozpoznaje znane z życia substancje na podstawie opisu ich właściwości
¨ Wyjaśnia pojecie roztwór i rozpuszczalnik-podaje przykłady
¨ Wyciąga wnioski z doświadczeń
¨ rozumie dlaczego przedmioty są wykonywane z takich a nie innych substancji
Powietrze jako mieszanina gazów.
¨ na diagramie zaznacza procentowy skład powietrza
¨ wymienia kilka źródeł zanieczyszczenia powietrza
¨ wymienia przedmioty ulęgające korozji
¨ wie, gdzie występuje dwutlenek węgla w przyrodzie
¨ określa właściwości powietrza
¨ wymienia podstawowe elementy powietrza(N ,O , inne gazy)
¨ zna właściwości tlenu
¨ wie jakim kolorem oznacza się butle z tlenem
¨ dzieli źródła zanieczyszczeń na naturalne i sztuczne
¨ wyjaśnia dlaczego metale ulęgają korozji
¨ uczeń rozpoznaje obecność tlenu na podstawie wykonywanych doświadczeń
¨ omawia właściwości smogu i skutki
¨ zna sposoby ochrony metali przed korozja
¨ zna pozytywne i negatywne właściwości dwutlenku węgla
¨ Zna rolę powietrza w życiu
¨ zna zastosowanie tlenu
¨ na podstawie doświadczenia wnioskuje o właściwościach tlenu i azotu
¨ omawia w jaki sposób można chronić powietrze i dlaczego
¨ omawia wpływ powietrza na metale i tworzywa
¨ zna szkodliwe działanie czadu i zna jego występowanie
¨ omawia zjawisko efektu cieplarnianego
Woda i roztwory wodne.
¨ uczeń zaznacza na diagramie kołowym objętość wody na Ziemi
¨ wie, jakie substancje rozpuszczają się w wodzie
¨ uczeń zna przyczyny zanieczyszczeń wód
¨ wymienia właściwości wody
¨ wskazuje substancje rozpuszczalne i rozpuszczalniki
¨ wie, dlaczego należy dbać o czystość wód
¨ wymienia stany skupienia wody
¨ zna nazwy zjawisk, które powodują obieg wody w przyrodzie i potrafi je wyjaśnić
¨ uczeń zna skład pierwiastkowy wody
¨ wie, od czego zależy szybkość rozpuszczania się substancji w wodzie
¨ wie, jakie skutki niosą za sobą katastrofy ekologiczne
¨ wie, w jaki sposób otrzymujemy wodę destylowana i jakie ona ma znaczenie
¨ zapisuje wzór chemiczny wody
¨ wyjaśnia znaczenie rozpuszczalników w życiu
¨ zna zasadę działania oczyszczalni ścieków
Układ okresowy pierwiastków jako uporządkowany zbiór pierwiastków.
¨ Rozumie czy są pierwiastki i związki chemiczne
¨ Wie, ze atom to podstawowa jednostka budowy materii
¨ uczeń wyszukuje masy atomowe pierwiastków na tablicy układu okresowego pierwiastków
¨ Zna nazwy i symbole niektórych pierwiastków
¨ Podaje budowę atomu
¨ wie, ze pierwiastki maja różną wartościowość
¨ odróżnia masę atomowa od cząsteczkowej
¨ Podaje wzory i modele wody, dwutlenku węgla
¨ Odczytuje liczbę atomową i masowa pierwiastka
¨ Odczytuje , ile atomów wchodzi w skład danej cząsteczki
¨ zna sposób obliczania masy cząsteczkowej
¨ Wyjaśnia, ze powiązane ze soba atomy tworzą cząsteczkę
¨ Konstruuje przy pomocy n-la model cząsteczki wody
¨ Odczytuje wartościowość z układu okresowego
¨ Na podstawie wzorów strukturalnych podaje wartościowość pierwiastków
¨ Oblicza mase atomową cząsteczki
klasa II
Kopaliny
...
maksiulo