wyd. GAWA
opracowała Aleksandra Pilarska
Lp.
Treści programowe
Temat lekcji
Liczba godzin
Środki dydaktyczne
Wymagania podstawowe
Wymagania ponadpodstawowe
1.
Percepcja muzyki.
Budowa formalna pieśni
Pieśń patriotyczna.
Hymn pastwowy;
Hymn harcerski.
1 h
Podręcznik -Słuchanie muzyki.
Płyta i odtwarzacz CD
Instrument klawiszowy (keybord)
Uczeń:
-zna cechy pieśni patriotycznej
-zna budowę pieśni
-potrafi zaśpiewać hymn
-potrafi odróżnić pieśń od piosenki
-potrafi powiedzieć cechy charakterystyczne mazurka
-na podstawie słuchanych pieśni potrafi powiedzieć jaki mają charakter
-potrafi powiedzieć w jakich okolicznościach śpiewane są hymny
-potrafi zagrać hymn na instrumencie klawiszowym
2.
Nauka piosenki „Wszystko się zmienia”.
-zna treść piosenki
-potrafi zaśpiewać z pamięci piosenkę
-potrafi wystukać rytm piosenki
-potrafi zaśpiewać piosenkę z podkładem instrumentalnym
-potrafi zagrać melodię piosenki na instrumencie klawiszowym
3.
Budowa utworów AB oraz ABA w Tańcach szkockich Ludwika v Beethovena.
-potrafi wyjaśnić co oznacza budowa AB i ABA utworów
-potrafi podać przykład takich utworów
-samodzielne potrafi rozpoznać formy zwrotkową, i ABA na przykładach piosenek i utworów muzycznych.
4.
Percepcja muzyki. Budowa formalna utworów. Wartości muzyki ludowej i artystycznej. Śpiewanie.
Tańce narodowe – polonez. Podstawowe kroki poloneza.
2 h
(M. Ogiński – Polonez
a-mol)l
-potrafi wystukać rytm poloneza
-zna cechy tego tańca
-zna kroki podstawowe poloneza
potrafi wystukać rytm tańca
-potrafi określić cechy słuchanego utworu
-potrafi napisać, ułożyć własny rytm poloneza
-zna inne utwory o charakterze poloneza
-potrafi zatańczyć w parze ten taniec
5.
Rondo-układanie ronda rytmicznego.
Płyta i odtwarzacz CD (nagranie P.Czajkowski Wariacje Roccoco na wiolonczelę
-zna pojęcie rondo
-potrafi przeprowadzić analizę utworu L. v Beethovena Dla Elizy, podać z ilu części składa się ten utwór
-potrafi wraz z grupą stworzyć rytmiczne rondo
-potrafi stworzyć własną kompozycję rytmiczną w charakterze ronda
-potrafi odróżnić formę AB i ABA od formy ronda
6.
Krakowiak – taniec ludowy. Nauka piosenki Krakowiaczek jeden
Nauka kroków podstawowych
-na podstawie słuchanego utworu L.Różyckiego Krakowiaka z Pana Tadeusza potrafi podać cechy krakowiaka
-zna rytm krakowiaka
-zna podstawowe kroki tańca
-potrafi podać kilka tytułów utworów o charakterze krakowiaka
-potrafi zaśpiewać piosenkę krakowiaczek jeden
-potrafi wystukać rytm piosenki Krakowiaczek jeden
-potrafi zagrać na instrumencie tą piosenkę
-potrafi napisać, ułożyć własny rytm krakowiaka
-potrafi ze słuchu odróżnić krakowiaka od innych tańców narodowych
7.
Kujawiak w twórczości polskich kompozytorów
-zna cechy kujawiaka
-potrafi wystukać rytm tego tańca
-potrafi na podstawie wysłuchanego utworu H.Wieniawski Kujawiak podać cechy charakterystyczne tego tańca
-potrafi ze słuchu odróżnić kujawiaka od innych tańców narodowych
8.
Nauka piosenki Aniołek najładniejszy .
Płyta i odtwarzacz CD, śpiewnik pt. W naszej szkole, wyd. GAWA
-potrafi zagrać na instrumencie klawiszowym piosenkę
-potrafi do rytmu i melodii piosenki ułożyć własne słowa
9.
Taniec narodowy - oberek.
Płyta i odtwarzacz CD (nagranie G. Bacewicz Oberek na skrzypce)
-potrafi samodzielnie wystukać rytm oberka
-potrafi podać cechy charakterystyczne dla tego tańca
-potrafi podać tytuł utworu w charakterze oberka
-potrafi ze słuchu odróżnić oberka od innych tańców narodowych
10.
Percepcja muzyczna. Wartości muzyki ludowej i artystycznej.
Frytusia