wyd. Nowa Era
nr DKOS – 5002 – 55 / 04
Lp.
Liczba godz.
Środki dydaktyczne
Wymagania podstawowe
Uczeń potrafi:
Wymagania ponadpodstawowe
1.
IX
Wędrówka do Krainy Muzyki
1 h
◘ gra planszowa
„Wędrówki do Krainy Muzyki”
◘ piosenka „Ech muzyka” s.141
◘ zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi, systemem oceniania i organizacją pracy na lekcji muzyki
◘ Lekcja, na której dzieci i nauczyciel poznają się, ustalają zasady współpracy na zajęciach muzyki. Podczas gry nauczyciel orientuje się, jaki poziom wiedzy i umiejętności muzycznych reprezentują uczniowie. Piosenka jest okazją do pierwszego wspólnego muzykowania ido rozpoznania stopnia rozśpiewania klasy.
2.
Forma kanonu na podstawie „Piosenki Joasi”. Gama C – dur.
◘ piosenka (podr.) s. 8
◘ gama C- dur
◘ piosenka „Wlazł kotek” (ćw. s.7)
◘ nagranie – S. Moniuszko „Wlazł kotek” – CD – 1
◘ „Piosenka Joasi” (podr. s. 9)
◘ z ćw. rozdz. 1
◘ CD –ROM 04
◘ zaśpiewać gamę C – dur solmizacją i nazwami literowymi
◘ zaśpiewać piosenkę „Wlazł kotek na płotek” za pomocą nut
◘ wykazać się znajomością kanonu
◘ zaśpiewać w kanonie „Piosenkę Joasi”
◘ ułożyć rymowankę do melodii gamy i wykonać ją
◘ rozpoznawać i nazywać dźwięki grane przez nauczyciela
3.
„Pieśń z Lascaux” – wartości rytmiczne, prehistoryczne bębny
◘ podr. rozdz. 2 – kanon „Gadające drzewo”
◘ tekst czytanki i rysunki
◘ wartości rytmiczne (podr. , s. 11-12, 13)
◘ schematy rytmiczne do realizacji (podr., s. 14)
◘ piosenka „Pieśń z Lascaux”
(podr., s. 15, CD 2)
◘ nagrania brzmienia instr. afrykańskich CD 1
◘ z. ćw. rozdz. 2
◘ CD – ROM 01
◘ rozpoznać i nazwać wartości rytmiczne nut i pauz
◘ zrealizować podane schematy rytmiczne w grupie
◘ zaśpiewać piosenkę w grupie
◘ wskazać zastosowanie prehistorycznych bębnów
◘ zaśpiewać piosenkę solo
◘ zaśpiewać piosenkę z opracowanym przez siebie akomp. rytmicznym realizowanym gestodźwiękami
◘ zrealizować własne schematy rytmiczne
4.
5.
X
„Do re mi” – budowa gamy, notacja muzyczna
„Do, re, mi” – kropka przy nucie, chromatyka
◘ podr., rozdz. 3 – „Do re mi „
◘ piosenka „Śpiewanka do re mi - fanka” (podr., s. 17-18, CD2)
◘ schematy: gama, budowa gamy (podr., s. 19-20)
◘ z ćw. rozdz. 3
◘ fonogestyka – ćw., s. 14
◘ CD-ROM 05
◘ podać funkcję klucza wiolinowego
◘ wymienić nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków
◘ wyjaśnić znaczenie pojęć: półton, cały ton
◘ określić funkcję kropki przy nucie
◘ zapisać dźwięki i ich wartości rytmiczne nutami na pięciolinii
◘ określić funkcję znaków chromatycznych: #, ,
◘ określić dźwięki gamy fonogestyką
◘ omówić budowę gamy durowej
◘ zastosować linijkę do budowania gam
◘ poprawnie odczytać i stosować znaki chromatyczne
◘ zaśpiewać gamę z fonogestyką
◘ zaśpiewać gamę w rytmie punktowanym
6.
Nauka piosenki
na Dzień Edukacji Narodowej
◘ piosenka pt. „ ..................
Płyta i odtwarzacz CD, tekst piosenki
◘ zaśpiewać z pamięci piosenkę
◘ wystukać rytm piosenki
◘ zna treść piosenki
◘ zagrać na instrumencie klawiszowym piosenkę
◘ do rytmu i melodii piosenki ułożyć własne słowa
7.
Wszystko o metrum.
Piosenka „Ojciec i syn”
◘ podr., rozdz. 4 – „Metrum, czyli miara”
◘ schematy i opis
◘ piosenka „Ojciec i syn” (podr, s. 24 – 25)
◘ nagrania: J.S. Bach „Badinerie”; „Mazurek Dąbrowskiego”; S. Moniuszko „Dziad i baba”, Mazur z opery „Halka” CD 1
◘ z ćw. rozdz. 4
◘ reprodukcje ilustrujące puls w przyrodzie i architekturze
◘ CD –ROM 02
◘ podać znaczenie pojęć: takt, metrum, akcent;
◘ wymienić rodzaje metrum
◘ określać metrum utworów i schematów rytmicznych
◘ zaśpiewać piosenkę w metrum 2/4, 3/4
◘ opracować rytmy w podanym metrum
◘ wykonać partytury rytmiczne z podręcznika
8.
Z czego składa się utwór muzyczny. Elementy muzyki.
◘ podr. , rozdz. 5 „Elementy muzyki”
◘ nauka piosenki .........................
◘ z. ćw. rozdz. 5
◘ C- ROM 06
◘ wyliczyć elementy muzyki i podać ich cechy
◘ zaśpiewać piosenkę ze zmianami wybranych elementów muzyki
◘ zastosować elementy muzyki we własnej twórczości
◘ rozpoznać wybrane elementy w utworach muzycznych
9.
Nastrój w muzyce. Piosenka „Mokro”
◘ podr. rozdz. 6 – „Muzyczna pogoda”
◘ piosenka pt. „Mokro” podr. s. 30 – 32, CD 2)
◘nagrania Rimski – Korsakow „Lot trzmiela”; F. Chopin „Preludium „Deszczowe” Des – dur CD 1
◘ z ćw. rozdz. 6
◘ CD – ROM 11
◘ rozpoznać i określić nastrój prezentowanych utworów muzycznych
◘ zastosować zasady dobrej dykcji
◘ poprawnie zrealizować ćwiczenia dykcyjne
◘ improwizować w określonym nastroju
◘ określać nastrój muzyki za pomocą środków plastycznych
◘ tworzyć własne ćwiczenia dykcyjne
10.
XI
Nauka piosenki o tematyce patriotycznej.
Frytusia