PL. WYN.- Wędrówki 1.doc

(117 KB) Pobierz
PLAN WYNIKOWY – IV-VI klasa SP

 

 

PLAN WYNIKOWY – IV-VI klasa SP

na  podstawie  podrecznika  „Wedrówki  muzyczne „ cz.1,  J. Burdzy

wyd. Nowa Era

nr  DKOS – 5002 – 55 / 04

Lp.

 

 

Temat lekcji

 

Liczba godz.

 

Środki dydaktyczne

 

Wymagania podstawowe

 

Uczeń potrafi:

 

Wymagania ponadpodstawowe

 

Uczeń potrafi:

IV klasa SP

 

1.

 

IX

 

Wędrówka do Krainy Muzyki

 

1 h

◘ gra planszowa

„Wędrówki do Krainy Muzyki”

◘ piosenka „Ech muzyka” s.141

◘ zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi, systemem oceniania i organizacją pracy na lekcji muzyki

 

◘ Lekcja, na której dzieci i nauczyciel poznają się, ustalają zasady współpracy na zajęciach muzyki. Podczas gry nauczyciel orientuje się, jaki poziom wiedzy i umiejętności muzycznych reprezentują uczniowie. Piosenka jest okazją do pierwszego wspólnego muzykowania ido rozpoznania stopnia rozśpiewania klasy.

 

2.

 

IX

Forma kanonu na podstawie „Piosenki  Joasi”. Gama C – dur.

 

 

1 h

◘ piosenka (podr.) s. 8

◘ gama C- dur

◘ piosenka „Wlazł kotek” (ćw. s.7)

◘ nagranie – S. Moniuszko „Wlazł kotek” – CD – 1

◘ „Piosenka Joasi” (podr.  s. 9)

◘ z ćw. rozdz. 1

◘ CD –ROM 04

◘ zaśpiewać gamę C – dur solmizacją i nazwami literowymi

◘ zaśpiewać piosenkę „Wlazł kotek na płotek” za pomocą nut

◘ wykazać się znajomością kanonu

 

◘ zaśpiewać w kanonie „Piosenkę Joasi”

◘ ułożyć rymowankę do melodii gamy i wykonać ją

◘ rozpoznawać i nazywać dźwięki grane przez nauczyciela

3.

 

IX

„Pieśń z Lascaux” – wartości rytmiczne, prehistoryczne bębny

 

 

 

1 h

◘ podr. rozdz. 2 – kanon „Gadające drzewo”

◘ tekst czytanki i rysunki

◘ wartości rytmiczne (podr. , s. 11-12, 13)

◘ schematy rytmiczne do realizacji (podr., s. 14)

◘ piosenka „Pieśń  z Lascaux”

(podr., s. 15, CD 2)

◘ nagrania brzmienia instr. afrykańskich CD 1

◘ z. ćw. rozdz. 2

◘ CD – ROM 01

◘ rozpoznać i nazwać wartości rytmiczne nut i pauz

◘ zrealizować podane schematy rytmiczne w grupie

◘ zaśpiewać piosenkę w grupie

◘ wskazać zastosowanie prehistorycznych bębnów

 

◘ zaśpiewać piosenkę solo

◘ zaśpiewać piosenkę z opracowanym przez siebie akomp. rytmicznym realizowanym gestodźwiękami

◘ zrealizować własne schematy rytmiczne

4.

5.

 

IX

X

„Do re mi” – budowa gamy, notacja muzyczna

 

„Do, re, mi” – kropka przy nucie, chromatyka

 

 

 

 

1 h

 

 

 

1 h

◘ podr., rozdz. 3 – „Do re mi „

◘ piosenka „Śpiewanka do re mi - fanka” (podr., s. 17-18, CD2)

◘ schematy: gama, budowa gamy (podr., s. 19-20)

◘ z ćw. rozdz. 3

◘ fonogestyka – ćw., s. 14

◘ CD-ROM 05

 

 

◘ zaśpiewać piosenkę w grupie

◘ podać funkcję klucza wiolinowego

◘ wymienić nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków

◘ wyjaśnić  znaczenie pojęć: półton, cały ton

◘ określić funkcję kropki przy nucie

◘ zapisać dźwięki i ich wartości rytmiczne nutami na pięciolinii

◘ określić funkcję znaków chromatycznych: #, ,

◘ określić dźwięki gamy fonogestyką

◘ zaśpiewać piosenkę solo

◘ omówić budowę gamy durowej

◘ zastosować linijkę do budowania gam

◘ poprawnie odczytać i stosować znaki chromatyczne

◘ zaśpiewać gamę z fonogestyką

◘ zaśpiewać gamę w rytmie punktowanym

6.

 

X

 

 

Nauka piosenki

na  Dzień Edukacji Narodowej

 

1 h

◘ piosenka pt. „ ..................

Płyta i odtwarzacz CD, tekst piosenki

 

 

◘ zaśpiewać z pamięci piosenkę

◘ wystukać rytm piosenki

◘ zna treść piosenki

 

◘ zagrać na instrumencie klawiszowym piosenkę

◘ do rytmu i melodii piosenki ułożyć własne słowa

7.

 

X

Wszystko o metrum.

Piosenka „Ojciec i syn”

 

 

 

 

1 h

◘ podr., rozdz. 4 – „Metrum, czyli miara”

◘ schematy i opis

◘ piosenka „Ojciec i syn” (podr, s. 24 – 25)

◘ nagrania: J.S. Bach „Badinerie”; „Mazurek Dąbrowskiego”; S. Moniuszko „Dziad i baba”, Mazur z opery „Halka” CD 1

◘ z ćw. rozdz. 4

◘ reprodukcje ilustrujące puls w przyrodzie i architekturze

◘ CD –ROM 02

◘ podać znaczenie pojęć: takt, metrum, akcent;

◘ wymienić rodzaje metrum

◘ określać metrum utworów i schematów rytmicznych

◘ zaśpiewać piosenkę w grupie

 

◘ zaśpiewać piosenkę w metrum 2/4, 3/4

◘ opracować rytmy w podanym metrum

◘ wykonać partytury rytmiczne z podręcznika

 

8.

 

X

Z czego składa się utwór muzyczny. Elementy muzyki.

 

 

1 h

◘ podr. , rozdz. 5 „Elementy muzyki”

◘ nauka piosenki .........................

◘ z. ćw. rozdz. 5

◘ C- ROM 06

◘ wyliczyć elementy muzyki i podać ich cechy

◘ zaśpiewać piosenkę ze zmianami wybranych elementów muzyki

◘ zastosować elementy muzyki we własnej twórczości

◘ rozpoznać wybrane elementy w utworach muzycznych

9.

 

X

Nastrój w muzyce. Piosenka „Mokro”

 

1 h

◘ podr. rozdz. 6 – „Muzyczna pogoda”

◘ piosenka pt. „Mokro” podr. s. 30 – 32, CD 2)

◘nagrania Rimski – Korsakow „Lot trzmiela”; F. Chopin „Preludium „Deszczowe” Des – dur CD 1

◘ z ćw. rozdz. 6

◘ CD – ROM 11

◘ rozpoznać i określić nastrój prezentowanych utworów muzycznych

◘ zaśpiewać piosenkę w grupie

◘ zastosować zasady dobrej dykcji

◘ poprawnie zrealizować ćwiczenia dykcyjne

◘ improwizować w określonym nastroju

◘ określać nastrój muzyki za pomocą środków plastycznych

◘ zaśpiewać piosenkę solo

◘ tworzyć własne ćwiczenia dykcyjne

10.

 

XI

Nauka piosenki o tematyce patriotycznej.

 

1 h

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin