wyd. Nowa Era
nr DKOS – 5002 – 55 / 04
Lekcja /miesiąc/
ilość godzin
godzingodzin
uczeń:
1
IX
Wędrówka po Krainie Muzyki
◘ gra planszowa „Wędrówka po Krainie Muzyki”
◘ kanony: „Lubię śpiewać” i ”Śpiewaj składnie” (IIpodr., s. 142)
◘ zapoznanie uczniów z wymaganiami edukacyjnymi, systemem oceniania
organizacja pracy na lekcjach muzyki
◘ Pierwsza lekcja służy przypomnieniu zasad współpracy na zajęciach. Podczas gry nauczyciel orientuje się, jaki poziom wiedzy i umiejętności muzycznych reprezentują uczniowie. Kanony są okazją do wspólnego śpiewania oraz przypomnienia podstawowych wiadomości muzycznych.
2
Odczytywanie zapisu nutowego piosenki. Ćwiczenia oddechowe
◘ „Powakacyjny blues”
piosenka „Powakacyjny blues” (IIpodr., s. 8, IICD3 1, 2) IIz. ćw. , rozdz. 1
◘ schematy rytmiczne do realizacji (IIpodr., s. 10)
◘ śpiewa piosenkę w grupie
◘ zna funkcje znaków chromatycznych
◘ realizuje akompaniament rytmiczny na instrumentach perkusyjnych
◘ zna podział wartości rytmicznych (nut i pauz), odczytuje oznaczenia przedłużenia wartości (kropka przy nucie, łuk)
◘ śpiewa piosenkę solo
◘ wymyśla własne ćwiczenia oddechowe i wokalne na rozśpiewanie
◘ rozpoznaje i wyjaśnia funkcje wszystkich oznaczeń w zapisie nutowym piosenki
3
Dykcja
z klasą, czyli o prawidłowym śpiewaniu. Piosenka „Łamaniec”
◘ „Dykcja z klasą” piosenka „Łamaniec” (IIpodr., s. 12, IICD3 3, 4)
II z.ćw., rozdz. 2
◘ zna zasady dobrej dykcji
◘ zna rodzaje głosów wokalnych (sopran, alt, tenor, bas) i rozpoznaje ich brzmienie
◘ śpiewa piosenkę solo ze zmienną dynamiką
◘ stosuje zasady prawidłowej emisji głosu i dykcji
4
Poznajemy instrumenty dęte. Orkiestra dęta
◘ „Orkiestra dęta” IIz.ćw., rozdz. 3
zdjęcia instrumentów (IIpodr., s. 14–16)
nagrania: brzmienie instrumentów dętych drewnianych i blaszanych (IICD1 1–11); utwór na kwintet dęty (IICD1 12); „Marsz Nowotczaków” (IICD1 13) IICD-ROM 03
◘ potrafi podzielić instrumenty dęte na grupy: dęte drewniane i dęte blaszane
◘ rozpoznaje instrumenty dęte drewniane i blaszane
◘ potrafi wymienić różnice między instrumentami dętymi drewnianymi a blaszanymi
◘ wyjaśnia znaczenie pojęć: orkiestra dęta, tamburmajor, buława
◘ rozpoznaje brzmienie poszczególnych instrumentów dętych drewnianych i blaszanych
◘ omawia budowę instrumentów dętych drewnianych i blaszanych
5
X
Poznajemy instrumenty strunowe. Orkiestra symfoniczna
◘ „Orkiestra symfoniczna”
schemat rozmieszczenia orkiestry symfonicznej (IIpodr., s. 20)
◘ ilustracje i zdjęcia w rozdziale
◘ nagrania: brzmienie instrumentów smyczkowych (IICD1 14–17); J. Haydn, „Kwartet smyczkowy G-dur”; P. Dukas, „Uczeń czarnoksiężnika” (IICD1 18––19) IIz.ćw., rozdz. 4 IICD-ROM 03
◘ potrafi podzielić instrumenty na grupy
◘ rozpoznaje instrumenty strunowe szarpane, pocierane (smyczkowe) i uderzane (młoteczkowe)
◘ potrafi wskazać różnice między poszczególnymi grupami instrumentów strunowych
◘ zna znaczenie pojęć: zespół kameralny, kwartet smyczkowy, orkiestra symfoniczna, dyrygent, batuta
◘ rozpoznaje brzmienie poszczególnych instrumentów strunowych
◘ omawia budowę instrumentów strunowych szarpanych, pocieranych (smyczkowych) i uderzanych (młoteczkowych)
◘ zna i rozpoznaje skład: kwartetu smyczkowego, orkiestry symfonicznej; podaje przykłady zespołów kameralnych
6/7
Sylwetka W.A. Mozarta. Forma ronda. Piosenka „Grajmy rondo”
◘ IIpodr., rozdz. 5 – „Amadeusz”
piosenka „Grajmy rondo” (IIpodr., s. 26, IICD3 5, 6)
◘ nagrania: W.A. Mozart, Aria Figara z opery „Wesele Figara”, „Sonata A-dur” (Marsz turecki), G.S. Mercadante, „Koncert na flet e-moll” Rondo Russo (IICD1 20–22)
◘ IIz.ćw., rozdz. 5
◘ IICD-ROM 02 i 04
◘ zna podstawowe wiadomości o życiu i twórczości W.A . Mozarta
◘ potrafi omówić formę ronda
◘ zna formy i tytuły dzieł skomponowanych przez W.A. Mozarta
◘ umie stworzyć proste rondo rytmiczne i melodyczne
◘ gra na flecie solo fragment „Eine kleine Nachtmusik”
8
Piosenki powstania warszawskiego. „Pałacyk Michla” – nauka piosenki. Realizacja partytury rytmicznej
◘ IIpodr., rozdz. 6 – „Mali żołnierze”
◘ piosenka „Pałacyk Michla”, (IIpodr., s. 30, IICD3)
◘ partytura rytmiczna
◘ IIz.ćw., rozdz. 6
◘ wyjaśnia znaczenie pojęcia triola ósemkowa; potrafi zrealizować triolę
◘ umie zrealizować wybrany głos partytury
◘ zna piosenki powstania warszawskiego, wymienia i...
Frytusia