Ten już nie !!!
na podstawie podręcznika Muzyka V M. Tomaszewskiej
opracowała Aleksandra Pilarska
Lp.
Treści programowe
Ilość godz
Środki dydaktyczne
Wymagania ponadpodstawowe
V klasa SP
I semestr (16 godz.)
1.
Ekspresja muzyczna. Śpiewanie.
Spotkanie z piosenką po wakacjach. Nauka piosenki „Plecak na plecach”.
1 h
Płyta z nagraniem piosenki „Plecak na plecach”
Uczeń:
-zna treść piosenki „Plecak na plecach”
-potrafi zaśpiewać piosenkę „Plecak na plecach”
-potrafi zagrać na instrumencie klawiszowym melodię piosenki „Plecak na plecach”
2.
Percepcja muzyki.
Wartości muzyki ludowej i artystycznej. Śpiewanie.
Hymn Państwowy.
Płyta z nagraniem hymnu
-zna nazwisko twórcy słów
-zna treść hymnu
-potrafi zaśpiewać hymn
potrafi odróżnić pieśń od piosenki
-potrafi powiedzieć cechy charakterystyczne mazurka
-potrafi zagrać hymn na instrumencie klawiszowym
3.
Przypomnienie wiadomości o nutach.
Podręcznik Muzyka M. Tomaszewska
-potrafi nazwać literowo gamę C-dur
-potrafi nazwać solmizacyjnie gamę C-dur
-potrafi zapisać na pięciolini gamę C-dur
-potrafi zaśpiewać gadę C-dur
-potrafi zaśpiewać gamę
4.
Zapisywanie wartości rytmicznych.
2 h
-zna wartości rytmiczne
-potrafi zapisywać wartości rytmiczne
-potrafi ugrupować w takty proste schematy rytmiczne
-potrafi wystukać prosty rytm
-potrafi ułożyć rytm do fragmentu wiersza M.Konopnickiej „A jak ciebie...”
-potrafi ugrupować w takty złożone schematy rytmiczne
-potrafi wystukać złożony rytm
-potrafi powiedzieć wiersz w rytmie przez siebie ułożonym
5.
Pieśni ludowe, „Głęboka studzienka” oraz „Szałas”.
-wie co to jest folklor
-potrafi podać kilka tytułów pieśni ludowych
-zna tekst piosenki „Głęboka studzienka”
-potrafi wystukać rytm piosenki „Szałas”
-potrafi ułożyć własny akompaniament do rytmiczny do piosenki „Szałas”
-potrafi do podanego rytmu ułożyć melodię
6.
Klucze muzyczne.
-potrafi powiedzieć na jakie grupy dzielą się klucze
-potrafi zagrać melodię w kluczu wiolinowym
-potrafi zagrać melodię w kluczu basowym
7.
Percepcja i ekspresja muzyczna. Śpiewanie.
Synkopa. Nauka piosenki „Przybyli ułani”.
-zna pojęcie synkopy
-potrafi znaleźć synkopę w tekście muzycznym
-potrafi zaśpiewać piosenkę „Przybyli ułani
-potrafi zapisać własny rytm synkopowany
-potrafi wykonać ćw. 23, str. 31 (podręcznik)
8.
Percepcja muzyczna. Wartości muzyki ludowej i artystycznej.
Życie i twórczość
S. Moniuszki.
Opery Straszny
dwór i Halka.
Inne opery.
-zna podstawowe fakty
z życia kompozytora
-poda tytuły oper
narodowych
-wyjaśni, dlaczego
S. Moniuszkę
nazywamy ojcem
polskiej opery
narodowej
-wie co to jest aria oraz uwertura
-zna treść Halki
i Strasznego dworu
-zna autorów librett
tych oper
-rozpoznaje, z jakiej
opery pochodzi
wysłuchana aria
9.
Budowa formalna utworów muzycznych.
Budowa formalna kanonu.
Płyta CD z nagraniem kanonu Pachelbela
-zna pojęcie kanonu
-potrafi zaśpiewać w kanonie 2-głosowym
-potrafi stworzyć prosty kanon rytmiczny
-potrafi wyrecytować prosty wiersz w kanonie
-potrafi stworzyć trudniejszy kanon rytmiczny
-potrafi wyrecytować złożony wiersz w kanonie
-potrafi wykonać kanon ruchem
10.
Wartości muzyki ludowej i artystycznej.
Tradycje świąteczne w Polsce.
Frytusia