Plan wynikowy z muzyki dla klas V
L. p.
Zagadnienie
Treści nauczania
Poziom wymagań programowych
podstawowy
ponadpodstawowy
1.
Muzyczne okruchy lata
- zawarcie kontraktu między nauczycielem a uczniami
- przypomnienie hymnu państwowego i hymnu szkoły
- nauka piosenki „ Słoneczko”
- znajomość terminów: ćwierćnuta, ósemka, pauza
- znajomość kryteriów oceniania oraz wymagań programowych
- znajomość tekstu i melodii hymnu państwowego i hymnu szkoły
- śpiewanie hymnu państwowego i hymnu szkoły
- śpiewanie w grupie zwrotki i refrenu piosenki
- określenie nastroju piosenki
- umiejętność wysłuchania utworu
- zagranie rytmu refrenu na instrumencie perkusyjnym
- śpiewnie hymnu państwowego i hymnu szkolnego samodzielnie i z akompaniamentem
- śpiewanie solo zwrotki i refrenu piosenki
- podanie przykładów odgłosów przyrody
- śpiewanie własnej piosenki na temat „O czym szumi muszelka?”
2.
Gama C-dur – zapis nutowy, poznanie i utrwalenia dźwięków c2, h1, g1, a1
- notacja muzyczna (rytm i melodia)
- budowa i sposób grania na dzwonkach lub flecie
- etiuda na instrument
- fonogestyka i kierunek melodii
- znajomość pojęć dotyczących zasad notacji muzycznej
- znajomość budowy instrumentu (flet, dzwonki)
- znajomość położenia dźwięków c2, h1, g1, a1 na instrumencie
- rozpoznanie i granie na wybranym instrumencie dźwięków c2, h1, g1, a1 (etiuda)
- operowanie zapisem nutowym w stopniu podstawowym (poznanie zagadnienia)
- znajomość pojęcia fonetyka
- śpiewanie a cappella w grupie za pomocą trzech wybranych gestodźwięków
- rozróżnianie wybranych gestodźwięków
- rozpoznawanie i granie na wybranym instrumencie dźwięków c2, h1, g1, a1 (etiuda) samodzielnie solo i z akompaniamentem
- śpiewanie a cappella wybranych gestodźwięków samodzielnie odczytywanych gestów nauczyciela
3.
Gama C-dur – zapis nutowy, poznanie i utrwalenia dźwięków f1, e1, d1, c1
- znajomość położenia dźwięków f1, e1, d1, c1 na instrumencie
- rozpoznanie i granie na wybranym instrumencie dźwięków f1, e1, d1, c1 (etiuda)
- rozpoznawanie i granie na wybranym instrumencie dźwięków f1, e1, d1, c1 (etiuda) samodzielnie solo i z akompaniamentem
4.
Instrumenty perkusyjne oraz skonstruowane przez uczniów
- historia instrumentów perkusyjnych
- budowa i technika gry n instrumentach perkusyjnych
- podział instrumentów perkusyjnych
- granie na instrumentach perkusyjnych
- rytmizacja tekstów
- nauka piosenki „Mam tam-tam”.
- słuchanie muzyki: I Suita Peer Gynt op. 46 (fragment)
- znajomość faktów historycznych dotyczących powstania instrumentów perkusyjnych
- znajomość podziału instrumentów perkusyjnych (melodyczne i niemelodyczne)
- granie partytury na instrumentach perkusyjnych (w grupie z pomocą nauczyciela)
- rytmizacja tekstów według sugestii nauczyciela
- śpiewanie piosenki w grupie
- znajomość wybranych nazw instrumentów perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych
- poprawne granie partytury na instrumentach perkusyjnych (w duecie, bez pomocy nauczyciela)
- rytmizacja tekstów według własnego pomysłu
- śpiewanie piosenki solo
5.
Zagraj na ludowo
- nauka piosenki „Sarna”
- wysłuchanie utworów wykonywanych prze kapelę ludową
- opis tańca „Sarna”
- zapoznanie z pojęciem synkopy
- znajomość podstawowych wartości rytmicznych i pauz
- znajomość terminów: synkopa, etnografia, folklor, stylizacja
- rozpoznawanie synkopy
- wyszukiwanie synkop w zapisie „Melodii z Podhala”
- zatańczenie tańca „Sarna”
- porównanie słuchanych utworów
- sylwetka etnografa O. Kolberga
- śpiewnie piosenki solo
- tworzenie własnych rytmów z użyciem synkop i wykonanie ich na instrumencie perkusyjnym
- wykonanie tańca „Marynia”
- historyczne i kulturowe znaczenie dzieła O. Kolberga
6.
Dzień Edukacji Narodowej
- nauka piosenki „Dla Was”
- kultura osobista podczas ważnych uroczystości szkolnych
- Komisja Edukacji narodowej i jej historia
- znajomość faktów historycznych dotyczących Komisji Edukacji Narodowej
- znajomość tekstu i melodii piosenki
- znajomość zasad kulturalnego zachowania podczas koncertów i uroczystości
- śpiewanie piosenki z akompaniamentem w grupie
- samodzielne śpiewanie piosenki z akompaniamentem
- udział w uroczystościach na terenie szkoły i poza nią
7.
Kanon – forma wielogłosowa
- bemol i jego zastosowanie (zapis graficzny na pięciolinii)
- zapoznanie z pojęciem kanon
- nauka piosenki „Wszyscy, co chcą być z nami”
- recytacja słów piosenki w dwugłosowym kanonie
- znajomość terminów: kanon, bemol
- rozumienie roli znaków chromatycznych (bemol)
- śpiewanie kanonu w kilkuosobowych grupkach
- umiejętność stosowania znaków chromatycznych w praktyce (zapis nutowy, gra na instrumencie kanonu „Plurimos annos”
8,9
Kiedy jesień nastaje – tworzenie ilustracji muzycznych
- nauka piosenki „Najłatwiejsze ciasto w świecie”
- granie tła do wierszy: J. Kulmowej „Kiedy jesień nastaje”, „Utwór kuchenny”
- puls metryczny, ćwierćnuta i ósemka
- czytanie tataizacją
- słuchanie muzyki: „Bolero” M. Ravel
- metrum parzyste (takt na 2 i 4), metrum nieparzyste (takt na 3)
- rola bemola i kasownika (zapis graficzny na pięciolinii)
- omówieni charakteru słuchanej piosenki
- znajomość terminów: metrum, rytm, dynamika, tempo, takt
- rozróżniane i nazywanie elementów muzyki
- znajomość roli znaków chromatycznych (bemola, kasownika) przygodnych i przykluczowych
- granie tła do wiersza (według zapisu)
- umiejętność odczytania zapisu nutowego z zastosowaniem znaków przygodnych i przykluczowych
- wykonywanie krótkich tekstów (np. przysłów) z zastosowaniem różnych elementów muzyki
- improwizowanie „Utworu kuchennego”
10.
Frytusia