Plan wynikowy z muzyki dla klas V.doc

(115 KB) Pobierz
Plan wynikowy z muzyki dla klas V

Plan wynikowy z muzyki dla klas V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan wynikowy z muzyki dla klas V

 

 

 

 

 

 

 

 

L. p.

 

Zagadnienie

 

Treści nauczania

Poziom wymagań programowych

 

podstawowy

ponadpodstawowy

1.

Muzyczne okruchy lata

- zawarcie kontraktu między nauczycielem
a uczniami

- przypomnienie hymnu państwowego i hymnu szkoły

- nauka piosenki „ Słoneczko”

- znajomość terminów: ćwierćnuta, ósemka, pauza

- znajomość kryteriów oceniania oraz wymagań programowych

- znajomość tekstu i melodii hymnu państwowego
i hymnu szkoły

- śpiewanie hymnu państwowego i hymnu szkoły

- śpiewanie w grupie zwrotki i refrenu piosenki

- określenie nastroju piosenki

- umiejętność wysłuchania utworu

- zagranie rytmu refrenu na instrumencie perkusyjnym

- śpiewnie hymnu państwowego
i hymnu szkolnego samodzielnie
i z akompaniamentem

- śpiewanie solo zwrotki
i refrenu piosenki

- podanie przykładów odgłosów przyrody

- śpiewanie własnej piosenki na temat „O czym szumi muszelka?”

 

 

2.

Gama C-dur – zapis nutowy, poznanie i utrwalenia dźwięków c2, h1, g1, a1

- notacja muzyczna (rytm i melodia)

- budowa i sposób grania na dzwonkach lub flecie

- etiuda na instrument

- fonogestyka i kierunek melodii

- znajomość pojęć dotyczących zasad notacji muzycznej

- znajomość budowy instrumentu (flet, dzwonki)

- znajomość położenia dźwięków c2, h1, g1, a1 na instrumencie

- rozpoznanie i granie na wybranym instrumencie dźwięków c2, h1, g1, a1 (etiuda)

- operowanie zapisem nutowym w stopniu podstawowym (poznanie zagadnienia)

- znajomość pojęcia fonetyka

- śpiewanie a cappella
w grupie za pomocą trzech wybranych gestodźwięków

- rozróżnianie wybranych gestodźwięków

- rozpoznawanie i granie na wybranym instrumencie dźwięków c2, h1, g1, a1 (etiuda) samodzielnie solo
i z akompaniamentem

- śpiewanie a cappella wybranych gestodźwięków samodzielnie odczytywanych  gestów nauczyciela

 

 

3.

Gama C-dur – zapis nutowy, poznanie i utrwalenia dźwięków f1, e1, d1, c1

- notacja muzyczna (rytm i melodia)

- budowa i sposób grania na dzwonkach lub flecie

- etiuda na instrument

- fonogestyka i kierunek melodii

- znajomość pojęć dotyczących zasad notacji muzycznej

- znajomość budowy instrumentu (flet, dzwonki)

- znajomość położenia dźwięków f1, e1, d1, c1 na instrumencie

- rozpoznanie i granie na wybranym instrumencie dźwięków f1, e1, d1, c1 (etiuda)

- operowanie zapisem nutowym w stopniu podstawowym (poznanie zagadnienia)

- znajomość pojęcia fonetyka

- śpiewanie a cappella
w grupie za pomocą trzech wybranych gestodźwięków

- rozróżnianie wybranych gestodźwięków

- rozpoznawanie i granie na wybranym instrumencie dźwięków f1, e1, d1, c1 (etiuda) samodzielnie solo
i z akompaniamentem

- śpiewanie a cappella wybranych gestodźwięków samodzielnie odczytywanych  gestów nauczyciela

 

 

4.

Instrumenty perkusyjne oraz skonstruowane przez uczniów

- historia instrumentów perkusyjnych

- budowa i technika gry n instrumentach perkusyjnych

- podział instrumentów perkusyjnych

- granie na instrumentach perkusyjnych

- rytmizacja tekstów

- nauka piosenki „Mam tam-tam”.

- słuchanie muzyki: I Suita Peer Gynt op. 46 (fragment)

 

- znajomość faktów historycznych dotyczących powstania instrumentów perkusyjnych

- znajomość podziału instrumentów perkusyjnych (melodyczne i niemelodyczne)

- granie partytury na instrumentach perkusyjnych (w grupie z pomocą nauczyciela)

- rytmizacja tekstów według sugestii nauczyciela

- śpiewanie piosenki w grupie

- znajomość wybranych nazw instrumentów perkusyjnych melodycznych
i niemelodycznych

- poprawne granie partytury na instrumentach perkusyjnych (w duecie, bez pomocy nauczyciela)

- rytmizacja tekstów według własnego pomysłu

- śpiewanie piosenki solo

 

 

5.

Zagraj na ludowo

- nauka piosenki „Sarna”

- wysłuchanie utworów wykonywanych prze kapelę ludową

- opis tańca „Sarna”

- zapoznanie z pojęciem synkopy

- śpiewanie piosenki w grupie

- znajomość podstawowych wartości rytmicznych i pauz

- znajomość terminów: synkopa, etnografia, folklor, stylizacja

- rozpoznawanie synkopy

- wyszukiwanie synkop
w zapisie „Melodii
z Podhala”

- zatańczenie tańca „Sarna”

- porównanie słuchanych utworów

- sylwetka etnografa O. Kolberga

- śpiewnie piosenki solo

- tworzenie własnych rytmów z użyciem synkop
i wykonanie ich na instrumencie perkusyjnym

- wykonanie tańca „Marynia”

- historyczne i kulturowe znaczenie dzieła O. Kolberga

 

 

6.

Dzień Edukacji Narodowej

- nauka piosenki „Dla Was”

- kultura osobista podczas ważnych uroczystości szkolnych

- Komisja Edukacji narodowej i jej historia

- znajomość faktów historycznych dotyczących Komisji Edukacji Narodowej

- znajomość tekstu i melodii piosenki

- znajomość zasad kulturalnego zachowania podczas koncertów
i uroczystości

- śpiewanie piosenki
z akompaniamentem
w grupie

- samodzielne śpiewanie piosenki
z akompaniamentem

- udział w uroczystościach na terenie szkoły i poza nią

 

 

7.

Kanon – forma wielogłosowa

- bemol i jego zastosowanie (zapis graficzny na pięciolinii)

- zapoznanie z pojęciem kanon

- nauka piosenki „Wszyscy, co chcą być
z nami”

- recytacja słów piosenki
w dwugłosowym kanonie

- znajomość terminów: kanon, bemol

- rozumienie roli znaków chromatycznych (bemol)

- śpiewanie kanonu
w kilkuosobowych grupkach

- umiejętność stosowania znaków chromatycznych
w praktyce (zapis nutowy, gra na instrumencie kanonu „Plurimos annos”

 

 

8,9

Kiedy jesień nastaje – tworzenie ilustracji muzycznych

- nauka piosenki „Najłatwiejsze ciasto
w świecie”

- granie tła do wierszy: J. Kulmowej „Kiedy jesień nastaje”, „Utwór kuchenny”

- puls metryczny, ćwierćnuta i ósemka

- czytanie tataizacją

- słuchanie muzyki: „Bolero” M. Ravel

- metrum parzyste (takt na 2 i 4), metrum nieparzyste (takt na 3)

- rola bemola i kasownika (zapis graficzny na pięciolinii)

- śpiewanie piosenki w grupie

- omówieni charakteru słuchanej piosenki

- znajomość terminów: metrum, rytm, dynamika, tempo, takt

- rozróżniane i nazywanie elementów muzyki

- znajomość roli znaków chromatycznych (bemola, kasownika) przygodnych
i przykluczowych

- granie tła do wiersza (według zapisu)

- śpiewanie piosenki solo

- umiejętność odczytania zapisu nutowego
z zastosowaniem znaków przygodnych
i przykluczowych

- wykonywanie krótkich tekstów (np. przysłów)
z zastosowaniem różnych elementów muzyki

- improwizowanie „Utworu kuchennego”

 

 

10.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin