Paint Shop Pro 700ev.docx

(6705 KB) Pobierz

Jasc Paint Shop Pro 7



Poniżej znajduje się spis kilku samouczków, które krok po kroku pokażą Ci co musisz zrobić, aby stworzyć konkretną grafikę. Na początek tylko kilka Tutoriali i dalej omówienie programu.

http://www.psp.matness.net/tut.gif

Tutoriale

1.

PRZYCISK NA STRONĘ
czyli jak wykonać prosty trójwymiarowy guzik

2.

EFEKT MGŁY NA ZDJĘCIU
czyli jak za pomocą masek stworzyć efekt otaczającej obraz mgły.

3.

WZÓR DO SKŁADANIA
czyli jak stworzyć wzór, który można składać tak, aby użyć go jako np. tło strony

4.

FOTOMONTAŻ
czyli jak wyciąć element jednego zdjęcia i wstawić je do drugiego

 

Podczas tego tutorialu spróbujemy krok po kroku stworzyć konkretny przycisk na stronę. Ustalmy na wstępie jego wymiary, np.: szerokość - 130 pikseli, a wysokość 50 pikseli. Poniżej znajduje się lista czynności, które należy wykonać dla wygenerowania tego typu przycisku.

Przycisk na stronę

 

1.

Tworzymy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t1.gif
nowy obraz, na razie większy niż nasz przycisk końcowy. Aby to zrobić wybieramy ze Standardowego Narzędziownika lub z menu File [Plik] opcję "NEW" [Nowy]. W oknie, który pojawi się na ekranie wpisujemy wymiary: "Width" [Szerokość] - 220 pikseli (jednostki możemy wybrać w menu obok) oraz "Height [Wysokość] - 80 pikseli. Ponadto z menu rozwijanego wybieramy kolor tła "Transparent" [Przezroczysty]. Reszta parametrów może zostań na aktualnym poziomie. Wciskamy przycisk "OK". Na ekranie pojawiło się okno o naszych wymiarach, pokryte siatką oznaczającą przezroczystość.


 

2.

Wybieramy z
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t1a.gif
Narzędiownika narzędzie "SHAPES" [Kształty]. W oknie opcji tego narzędzia wybieramy z rozwijanego menu rodzaj przycisku, który chcemy stworzyć. Ponadto, jeśli chcemy, aby nasz przycisk wyglądał dokładnie tak samo, jak na rysunku, zaznaczamy opcję "Retain Style" [Zachowaj styl], w przeciwnym razie na przycisku zostaną zastosowane kolory wybrane na paletach. Po ewentualnym dopasowaniu pozostałych parametrów
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t1b.gif
przenosimy kursor nad obraz i tworzymy kształt poprzez klinięcie w jednym rogu i przeciągniecie do przeciwległego. Rozmiar na razie nie ma znaczenia.


 

3.

Wybieramy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t1c.gif
narzędzie "OBJECT SELECTOR" [Wybierz objekt] i przeciągamy przycisk do lewego górnego rogu. Następnie odpowiednio wymiarujemy go poprzez odpowiednie przesunięcie któregoś z rogów. W dobraniu jego wymiarów pomoże nam pasek stanu na dole programu, który po lewej stronie pokazuje współrzędne kursora.


 

4.

Jeśli odpowiednio
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t1d.gif
i dokładnie przesunęliśmy nasz przycisk do rogu obrazu, może teraz go przyciąć do odpowiednich wymiarów. W tym celu klikamy dwukrotnie na ikonce narzędzia "CROP" [Wycinacz]. Na ekranie pojawi się tabelka, w której (w naszym przypadku) wpisujemy parametry: "Top" [Góra] - 0, "Left" [Lewo] - 0, "Bottom" [Dół] - 50, "Right" [Prawo] - 130. Parametry te oznaczają wymiaryn wycięcia. Pozostałe parametry w naszym przypadku pozostają bez zmian. Po wybraniu przycisku "OK" przyciask powinien zostać zaznaczony, wówczas klikamy na niego podwójnie - obraz zostanie przycięty do wybranych wymiarów.


 

5.

Mamy więc już przycisk o odpowiednich wymiarach. Teraz możemy go oczywiście opisać. W tym celu wybieramy narzędzie "TEXT" [Tekst],
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t1e.gif
który pozwoli nam na dodanie tekstu do rysunku. Po jego wybraniu klikamy na środku przycisku. Dobieramy odpowiednie parametry (kolor obramowania, czcionkę, rozmiar, wprowadzamy teskt itd.) i akceptujemy je przyciskiem "OK". Napis pojawi się na przycisku. Możemy go odpowiednio ustawić lub zwymiarować podobnie jak poprzednio przycisk. Teraz nasz przycisk jest ukończony. Najlepiej zapisać go w formacie JPEG ze względu na sporą ilość odcieni barw, ale jeśli zależy nam na zachowaniu transparentności, to możemy użyć formatu GIF.


 

GOTOWE!

 

 

Podczas tego tutorialu spróbujemy krok po kroku stworzyć, korzystając z masek, efekt mgły otaczającej obiekt na zdjęciu. Wykonam to i omówię na przykładzie fotografii Wzgórza Wawelskiego w Krakowie.

Efekt mgły na zdjęciu

 

1.

Otwieramy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t2a.gif
obraz, który chcemy poddać efektowi mgły. Efekt ten można oczywiście uzyskać stosując np. spray, ale my wyedytujemy go za pomocą masek. Wybieramy więc z menu MASKS [Maski] opcję New > Hide All - spowoduje to utworzenie nowej maski, która pokryje cały obraz.


 

2.

Teraz poddamy maskę odpowiedniej edycji. Najpierw więc włączamy tryb edycji maski ("Edit Mask") z tego samego menu. Jako kolor pierwszego planu ustalamy teraz czarny.


 

3.

Wybieramy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t2b.gif
na palecie pierwszego planu z menu wysuwanego efekt typu "GRADIENT" [Przejście kolorów]. Następnie klikamy go i ustalamy w oknie okrągłe przejście o odwróconym przejściu ("Invert gradient") a z menu rozwijanego wybieramy drugi styl ("Fading Foreground"), a następnie klikamy "EDIT" [Edycja]. Teraz za pomocą suwaków dobieramy jak najłagodniejsze przejście pomiędzy czernią a bielą, a parametr "Opacity" [Nieprzezroczystość] ustalamy na 100.


 

4.

Teraz wybieramy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t2c.gif
narzędzie "FLOOD FILL" [Wypełnij] i lewym przyciskiem myszy wylewamy efekt przejścia na maskę. Następnie wybieramy z menu "Layers > Merge > Merge All (Flatten)" - scali to wszystkie warstwy na obrazie z maską tworząc końcowy efekt, który powinien wyglądać tak, jak na rysunku obok.


 

GOTOWE!

 

Podczas tego tutorialu spróbujemy krok po kroku stworzyć wzór, który będzie można składać, aby użyć go jako tło na pulpicie lub stronie internetowej. Omówię to na przykładzie tworzenia chmur, ale w ten sposób można stworzyć duże bardziej skomplikowane wzory.

Wzór do składania

 

1.

Tworzymy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t3a.gif
nowy obraz, na razie powinien on być większych rozmiarów. Aby to zrobić wybieramy ze Standardowego Narzędziownika lub z menu File [Plik] opcję "NEW" [Nowy]. W oknie, który pojawi się na ekranie wpisujemy wymiary: "Width" [Szerokość] - 300 pikseli (jednostki możemy wybrać w menu obok) oraz "Height [Wysokość] - 300 pikseli. Reszta parametrów może zostań na aktualnym poziomie. Wciskamy przycisk "OK". Na ekranie pojawiło się okno o naszych wymiarach. Teraz wy bieramy narzędzie "FLOOD FILL" i wylewamy na nie jednolity kolor jasnoniebieski.


 

2.

Wybieramy z
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t3b.gif
Narzędiownika narzędzie "Airbrush" [Spray], a jako kolor pierwszego planu wybieramy biały. Teraz Rozprowadzamy na rysunku chaotyczny wzór, będący imitacją chmur. Nie przejmujemy się tym, jak będzie wyglądał po złączeniu, ale dociągamy do krawędzi obrazu.


 

3.

Wybieramy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t3c.gif
narzędzie "RETOUCH" [Retusz] i w oknie opcji z rozwijanego menu wybieramy "Smudge" [Rozmaż]. Teraz za pomocą tego narzędzia rozmazujemy obraz tak, aby chmury wyglądały płynniej.


 

4.

Teraz wybieramy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t3d.gif
"SELECTION" [Zaznacz w prostokącie] i zaznaczamy obszar najbardziej przypominający chmury. Ważne jest to, że obszar zaznaczenia musi być w pewnym odstępnie od krawędzi. Wielkość tego zaznaczenia będzie wielkością ostatecznego wzoru. Teraz wybieramy z menu górnego: Selection > Convert to seamless pattern. Narzędzie to z zaznaczenia stworzy wzór, który po złożeniu nie będzie miał wyraźnych krawędzi.


 

5.

Nasz wzór jest ukończony.
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t3e.gif
Możemy teraz układać go kafelkowo. Sprawdźmy jak będzie to wyglądać. Obok znajduje się obraz, na który wylaliśmy kafelkowo nasz wzór.


 

GOTOWE!


 

Podczas tego tutorialu spróbujemy krok po kroku stworzyć fotomontaż. Wykonam go na przykładzie wklejenia Adama Małysza obok lecącego samolotu.

Fotomontaż

 

1.

Otwieramy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t4a.jpg
oba pliki. Jeśli to konieczne to je odpowiednio wymiarujemy.


 

2.

Wybieramy z
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t4b.jpg
Narzędiownika narzędzie "Freehand" [Zaznacz ręcznie]. W oknie jego opcji wybieramy sposób zaznaczania "Smart edge" ["Inteligentne" szukanie krawędzi] i zaznaczamy postać skoczka na zdjęciu. Warto wybrać parametr "Feathering" [Wygładzanie krawędzi] na 2, aby nie został on przycięty.


 

3.

Teraz, kiedy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t4c.jpg
mamy zaznaczoną postać A. Małysza, możemy ją skopiować do schowka i przejść do zdjęcia samolotu. Następnie wybieramy Edit > Paste > As Transparent Selecton. Powoduje to wklejenie naszej postaci zachowując przezroczystość tam, gdzie nic nie zostało wycięte. Teraz ustawiamy skoczka w odpowiednim miejscu na zdjęciu.


 

4.

Teraz wystarczy
http://www.psp.matness.net/Tutorials/Grafika/t4d.jpg
zlikwidować zaznaczenie na obrazie (Selections > Select None), aby móc cieszyć się końcowym efektem. Nasz Mistrz ma naprawdę dynamit w nogach! :-)


 

GOTOWE!

 

Zaczynamy!

W tym dziale zostaną omówione wszystkie funkcje dostępne w programie Jasc Paint Shop Pro 7. Aby ułatwić znalezienie konkretnej funkcji, po lewej stronie znajduje się spis treści. Tutaj krótko umówię co można znaleźć w każdym z działów.

·         Widok ogólny - tu na ogólnym wyglądzie programu zostaną nazwane wszystkie narzędziowniki, co ułatwi pracę w trakcie dalszej lektury poradnika

·         Standardowy narzędziownik - To zostaną pokazane podstawowe funkcje znajdujące się w tym narzędziowniku

·         Palety po prawej - ten dział poświęcony został wybieraniu kolorów i tekstur z palet

·         Narzędzia po lewej - tu opisane zostały podstawowe narzędzia służące do rysowania lub obróbki rysunków

·         Menu górne - Najobszerniejszy dział charakteryzujący wszystkie funkcje znajdujące się w górnym menu programu

·         Dodatki - dział zawierający kilka dodatkowych informacji przydatnych w pracy z grafiką komputerową

Dodatkowo poruszanie się po stronie powinny ułatwić strzałki na dole każdej podstrony.

Życzę miłej i owocnej pracy!
WebMagi

 

Widok ogólny (omówienie programu)

Aby ułatwić omawianie programu warto wspomnieć najpierw o możliwych przybornikach i narzędziach oraz nadać im nazwy stosowane w dalszej pracy. Poniżej znajduje się zrzut ekranu. Oczywiście przed otworzeniem jakiegokolwiek pliku ekran wygląda trochę inaczej.

http://www.psp.matness.net/Analiza/Grafika/p_1_1a.jpg

1 - Standardowy narzędziownik. Jego funkcje zostały opisane w dziale "Standardowy narzędziownik"

2 - Palety kolorów. Ich charakterystyka znajduje się w dziale "Palety po prawej"

3 - Narzędzia. Ich omówienie jest w dziale "Narzędzia po lewej"

4 - Menu górne. Szczegółowy opis wszystkich funkcji w nim zawartych znajduje się w dziale "Menu górne"

5 - Okno edytowanego pliku. W tym oknie pracujemy nad obróbką pliku. W pasku u góry znajduje się nazwa (jeśli istnieją niezapisane zmiany obok niego pojawia się znak "*"), skala oraz nazwa warstwy

6 - Podgląd całości. Tu można zobaczyć efekty pracy na miniaturce obejmującej cały obraz.

7 - Opcje narzędzia. To tu ustalany wszelkie opcje i możliwości każdego narzędzia.

8 - Pasek stanu. Po jego lewej stronie znajdują się współrzędne punktu, w którym umieszczony jest kursor (jeśli kursor znajduje się poza obrazem, to w tym miejscu pojawiają się krótkie opisy funkcji), a po prawej informacje o pliku: rozdzielczość, ilość barw oraz wielkość.

Narzędziowniki i okna

Należy zaznaczyć, że jest to standardowy wygląd, ale jeśli często używamy innych narzędzi, to odpowiednie narzędziowniki możemy "wyciągnąć" z menu górnego.

http://www.psp.matness.net/Analiza/Grafika/p_1_1b.gif
Aby dostosować wygląd programu do naszych potrzeb należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na dowolny narzędziownik. Ujrzymy wówczas okno z ikonkami narzędziowników (patrz: zdjęcie obok). Niektóre z tych włączników znajdują się w Standardowym narzędziowniku. Podczas omawiania zostały włączone takie narzędziowniki, jakie widzimy na rysunku obok. Po włączeniu innych odpowiednie paski pojawią się w programie. Ich funkcje są opisane podczas omawiania Menu górnego, w którym znajdują się wszystkie funkcje.
W oknie obok znajdują się włączniki w kolejnosci od góry: Narzędziownik Przeglądania, Palety Kolorów, Okna Histogramu, Paleta Warstw, Okno Podglądu (Miniaturka), Pasek Stanu, Opcje Narzędzia, Standardowy Narzędziownik, Przybornik Efektów, Przybornik Zdjęć, Przybornik stron WWW, Narzędzia. Ostatnią pozycją jest możliwość dostosowywania swoich narzędziowników. Dzieki temu łatwo możemy dodać np. funkcję usuwania czy zmieniejszania obrazu do Standardowego Narzędziownika. Warto się tym zainteresować, jeśli programu używamy do konkretnych celów, a efekty przez nas stosowane nie znajdują się w narzędziownikach.


 

Standardowy narzędziownik

Standardowy narzędziownik zawiera ikonki będące skrótami do funkcji programu, znajdujących się wewnątrz menu górnego.

http://www.psp.matness.net/Analiza/Grafika/p_2a.gif

1.      New [Nowy]. Za pomocą tego przycisku utworzymy nowy plik ustalając jego właściwości.

2.      Open [Otwórz]. Tej opcji chyba nie trzeba opisywać. Za pomocą niej wczytujemy obraz do edycji w programie

3.      Save [Zapisz]. Przycisk służy do zapisywania zmian w edytowanym pliku.

4.      Print [Drukuj]. Dzięki temu guzikowi możemy przenieść nasze dzieło na papier.

5.      Undo [Cofnij]. Cofa ostatnią zmianę na obrazku.

6.      Redo [Powtórz]. Powtarza cofniętą zmianę.

7.      Cut [Wytnij]. Wycina zaznaczony element obrazu i chowa go do wirtualnego schowka.

8.      Copy [Kopiuj]. Kopiuje zaznaczony fragment do schowka

9.      Paste New Image [Wklej jako nowy obraz]. Wkleja zawartość schowka jako nowy obraz.

10.  Full Screen Preview [Tryb pełno-ekranowego podglądu]. Chowa wszystkie paski tak, że widzimy tylko efekt naszej pracy na czarnym tle.

11.  Normal Viewing (1:1) [Normalny podgląd (1:1)] Ustawia skalę obrazku na 1:1 czyli wygląd rzeczywisty.

12.  Toggle Tool Palette [Włącznik palety narzędzi] Jeśli jest wciśnięty, to po lewej stronie znajduje się paleta narzędzi.

13.  Toggle Tool Options Window [Włącznik okna opcji narzędzia]. Jeśli jest wciśnięty, to pojawia się okno opcji narzędzia.

14.  Toggle Color Palette [Włącznik palety kolorów]. Jeśli jest wciśnięty, to po prawej znajduje się paleta kolorów.

15.  Toggle Histogram Window [Włącznik okna histogramu]. Jeśli jest wciśnięty, to pojawia się okno histogramu.

16.  Toggle Layer Palette [Włącznik palety warst]. Jeśli jest wciśnięty to pojawia się paleta warstw.

17.  Toggle Overwiev Window [Włącznik okna podglądu]. Jeśli jest wciśnięty, to pojawia się okno podglądu (miniaturka).

18.  Help [Pomoc kontekstowa]. Jeśli na nią klikniemy, a następnie na narzędzie, do którego pomoc nas interesuje, otworzy się okno z pomocą do niego.

19.  Start Capture [Zrzuć teraz!]. Zwija program do paska na dole i po naciśnięciu prawego przycisku myszy robi zrzut wybranej części ekranu.

Szczegółowy opis funkcji znajduje się w poszczególnych działach:

·         1-4: "Menu górne/ File [Plik]/ Podstawowe funkcje"

·         5-6: "Menu górne/ Edit [Edycja]/ Cofanie i Powtarzanie"

·         7-9: "Menu górne/ Edit [Edycja]/ Schowek"

·         10: "Menu górne/ View [Widok]/ Funkcje pełnego ekranu"

·         11: "Menu górne/ View [Widok]/ Skale"

·         12-17: "Widok ogólny"

·         18: "Menu górne/ Help [Pomoc]"

·         19: "Menu górne/ File [Plik]/ Import"

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin