Dyrektywa 2003-10-WE.pdf
(
189 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Dyrektywa 2003_10_WE.doc
DYREKTYWA 2003/10/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 6 lutego 2003 r.
w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa
dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi
(hałasem) (siedemnasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy
89/391/EWG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 137
ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji
1
, przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym ds.
bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego
2
,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu
3
, w świetle wspólnego tekstu
zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w dniu 8 kwietnia 2002 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
1) Na podstawie Traktatu Rada może w trybie dyrektyw przyjąć minimalne wymagania
wspierania poprawy warunków, w szczególności w środowisku pracy, w celu
zagwarantowania lepszego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników.
Takie dyrektywy nie mogą nakładać ograniczeń administracyjnych, finansowych i
prawnych, które utrudniłyby tworzenie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw.
2) O ile, zgodnie z Traktatem, niniejsza Dyrektywa nie zabrania jakiemukolwiek Państwu
Członkowskiemu utrzymania lub wprowadzenia bardziej rygorystycznych środków
ochronnych, jej wprowadzenie w życie nie powinno służyć uzasadnieniu regresu w
stosunku do sytuacji już istniejącej w każdym Państwie Członkowskim.
3) Dyrektywa Rady 86/188/EWG z dnia 12 maja 1986 r. w sprawie ochrony pracowników
1
Dz.U. nr C 77 z 18.3.1993, str. 12 oraz Dz.U. nr C 230 z 19.8.1994, str. 3.
2
Dz.U. nr C 249 z 13.9.1993, str. 28.
3
Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 1994 r. (Dz.U. nr C 128 z 9.5.1994, str. 146) potwierdzona w dniu
16 września 1999 r. (Dz.U. nr C 54 z 25.2.2000, str. 75), wspólne stanowisko Rady z dnia 29 października 2001 r.
(Dz.U. nr C E 45 z 19.2.2002, str. 41) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2002 r. (dotychczas
nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie hałasu w miejscu pracy
1
przewidywała jej ponowne zbadanie przez Radę na wniosek Komisji, w celu
ograniczenia objętych nią czynników ryzyka, z uwzględnieniem w szczególności
postępów nauki i technologii.
4) Komunikat Komisji dotyczący jej programu w zakresie bezpieczeństwa, higieny i
zdrowia w miejscu pracy
2
przewiduje przyjęcie środków mających na celu promocję
bezpieczeństwa w miejscu pracy, w szczególności w świetle rozszerzenia zakresu
Dyrektywy 86/188/EWG oraz ponownej oceny wartości progowych. Rada uwzględniła
to w swojej rezolucji z dnia 21 grudnia 1987 r. w sprawie bezpieczeństwa, higieny i
zdrowia w miejscu pracy
3
.
5) Komunikat Komisji dotyczący jej programu działania odnoszącego się do
wprowadzania w życie Wspólnotowej Karty Socjalnych Praw Podstawowych
Pracowników przewiduje wprowadzenie minimalnych wymagań w zakresie ochrony
zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących ryzyka związanego z narażeniem pracowników
na czynniki fizyczne. We wrześniu 1990 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w
sprawie tego programu działania
4
, w którym zwraca się do Komisji w szczególności o
przygotowanie szczegółowej dyrektywy w sprawie ryzyka, spowodowanego hałasem i
wibracją, a także innymi czynnikami fizycznymi w miejscu pracy.
6) Jako pierwszy krok, Parlament Europejski i Rada, przyjęły dnia 25 czerwca 2002 r.
dyrektywę 2002/44/WE w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia
i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane
czynnikami fizycznymi (wibracji) (szesnasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art.
16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)
5
.
7) Jako drugi krok, uznaje się za niezbędne wprowadzenie środków ochrony pracowników
przed ryzykiem spowodowanym hałasem, w związku z jego wpływem na zdrowie i
bezpieczeństwo pracowników, w szczególności w postaci uszkodzenia słuchu. Środki
te mają nie tylko zapewnić ochronę zdrowia i bezpieczeństwo każdego pracownika,
lecz także stworzyć minimalne podstawy ochrony wszystkich pracowników we
Wspólnocie w celu uniknięcia możliwej nieuczciwej konkurencji.
8) Obecna wiedza naukowa na temat wpływu, jaki narażenie na hałas może wywoływać
dla zdrowia i bezpieczeństwa jest niewystarczająca, aby umożliwić ustalenie
dokładnych poziomów ekspozycji, uwzględniających wszystkie zagrożenia zdrowia i
bezpieczeństwa, zwłaszcza w zakresie skutków hałasu innych niż skutki o charakterze
słuchowym.
9) System ochrony przed hałasem musi ograniczać się do zdefiniowania, w sposób
1
Dz.U. nr L 137, z 24.05.1986, str. 28. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/24/WE (Dz.U. nr L 131, z 5.05.1998, str.
11).
2
Dz.U. nr C 28, z 3.02.1988, str. 3.
3
Dz.U. nr C 28, z 3.02.1988, str. 1.
4
Dz.U. nr C 260 z 15.10.1990, str. 167.
5
Dz.U. nr L 177, z 6.07.2002, str. 13.
nieobciążony nadmiernymi szczegółami, celów do osiągnięcia, obowiązujących zasad i
podstawowych wartości do stosowania tak, aby umożliwić Państwom Członkowskim
jednakowe dostosowanie się do wymagań minimalnych.
10) Skuteczniejszemu obniżaniu poziomu ekspozycji na hałas sprzyja włączenie środków
zapobiegawczych do takiego projektowania stanowisk pracy i miejsc pracy oraz
poprzez taki dobór sprzętu, procedur i metod pracy, który przyznaje pierwszeństwo
ograniczeniu ryzyka u źródła. W ten sposób przepisy, dotyczące sprzętu i metod,
przyczyniają się do ochrony pracowników, których to dotyczy. Zgodnie z ogólnymi
zasadami zapobiegania określonymi w art. 6 ust. 2 dyrektywy Rady 89/391/EWG z
dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy
bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy
1
, środki ochrony zbiorowej
mają pierwszeństwo przed środkami ochrony indywidualnej.
11) Kodeks w sprawie poziomów hałasu na pokładzie statków zawarty w Rezolucji A
468(12) Międzynarodowej Organizacji Morskiej zawiera wytyczne odnośnie
ograniczania hałasu u źródła na pokładzie statków. Państwa Członkowskie powinny
być uprawnione do wprowadzenia okresu przejściowego w odniesieniu do załóg
statków morskich.
12) W celu prawidłowej oceny narażenia pracowników na hałas, właściwe byłoby
zastosowanie obiektywnej metody pomiaru, w związku z tym, powołano się na ogólnie
uznaną normę ISO 1999:1990. Wartości oszacowane lub obiektywnie zmierzone,
powinny mieć znaczenie rozstrzygające dla wszczęcia postępowania przewidzianego
dla dolnych i górnych wartości ekspozycji, przy których należy podejmować
odpowiednie działania. Graniczne wartości ekspozycji są konieczne do uniknięcia
nieodwracalnego uszkodzenia słuchu pracowników; hałas docierający do ucha
powinien być utrzymywany poniżej granicznych wartości ekspozycji.
13) Szczególne charakterystyki branży muzycznej i rozrywkowej wymagają praktycznych
wytycznych w celu uwzględnienia skutecznego zastosowania przepisów niniejszej
dyrektywy. Państwa Członkowskie powinny mieć prawo do skorzystania z okresu
przejściowego na opracowanie kodeksu postępowania zawierającego praktyczne
wytyczne, które pomogłyby pracownikom i pracodawcom tych branż osiągnąć poziom
ochrony określony niniejszą dyrektywą.
14) W celu poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, pracodawcy
powinni dokonać niezbędnych zmian w świetle postępu technicznego i wiedzy
naukowej dotyczącej ryzyka związanego z narażeniem na hałas.
15) Ponieważ niniejsza dyrektywa jest dyrektywą szczegółową w rozumieniu art. 16 ust. 1
dyrektywy Rady 89/391/EWG, dyrektywę ę, bez uszczerbku dla bardziej
rygorystycznych i/lub szczegółowych przepisów niniejszej dyrektywy, stosuje się w
zakresie narażenia pracowników na hałas.
1
Dz.U. nr L 183, z 29.06.1989, str.1.
16) Niniejsza dyrektywa stanowi praktyczny krok w kierunku tworzenia społecznego
wymiaru rynku wewnętrznego.
17) Środki niezbędne dla wykonania niniejszej dyrektywy powinny być przyjęte zgodnie z
decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r., ustanawiającą warunki
wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji
1
,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
SEKCJA I
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Cel i zakres
1.
Niniejsza dyrektywa, będąca siedemnastą dyrektywą szczegółową w rozumieniu art. 16
ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG, ustanawia minimalne wymagania w zakresie ochrony
pracowników przed ryzykiem dla ich zdrowia i bezpieczeństwa wynikającym lub mogącym
wyniknąć z narażenia na hałas, a w szczególności ryzykiem uszkodzenia słuchu.
2. Wymagania niniejszej dyrektywy stosuje się do działań, w których pracownicy są lub
mogą być narażeni na hałas w wyniku swojej pracy.
3. Dyrektywę 89/391/EWG stosuje się w całości do całego obszaru określonego w ust. 1,
bez uszczerbku dla bardziej rygorystycznych i/lub szczegółowych przepisów niniejszej
dyrektywy.
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy, wielkości fizyczne wykorzystywane jako predyktory ryzyka
hałasu definiuje się następująco:
(a) Szczytowa wartość ciśnienia akustycznego C(p
C peak
): maksymalna wartość chwilowego
ciśnienia akustycznego skorygowana charakterystyką częstotliwościową C;
(b) poziom ekspozycji na hałas odniesiony do 8 - godzinnego dnia pracy
*
(L
Ex,8h
) (w dB w
odniesieniu do 20 µPa): równoważny poziom ciśnienia akustycznego skorygowany
charakterystyką częstotliwościową A, wyznaczony dla nominalnego ośmiogodzinnego
dnia pracy, zdefiniowany w normie międzynarodowej ISO 1999:1990, punkt 3.6.
Obejmuje on wszystkie rodzaje hałasu w miejscu pracy, w tym hałas impulsowy;
1
Dz.U. nr L 184 z 17.07.1999, str. 23.
L
): wartość średnia
poziomów ekspozycji na hałas odniesionych do 8–godzinnego dnia pracy, wyznaczona
dla nominalnego 5–dniowego tygodnia pracy, zdefiniowana w normie międzynarodowej
ISO 1999:1990, punkt 3.6 (uwaga 2);
EX
8
h
Artykuł 3
Graniczne wartości ekspozycji i wartości działania
1. Do celów niniejszej dyrektywy graniczne wartości ekspozycji i wartości, przy których
należy podejmować odpowiednie działania w odniesieniu do poziomów ekspozycji na
hałas oraz szczytowej wartości ciśnienia akustycznego ustala się następująco:
(a) graniczne wartości ekspozycji: L
Ex,8h
= 87 dB oraz p
C peak
= 200 Pa
1
(b) górne wartości działania:L
Ex,8h
= 85 dB oraz p
C peak
=140 Pa
2
(c) dolne wartości działania: L
Ex,8h
= 80 dB oraz p
C peak
= 112 Pa
3
2. Przy stosowaniu granicznych wartości ekspozycji, ustalając rzeczywistą wartość
ekspozycji pracownika, należy uwzględnić tłumienie wprowadzone przez indywidualne
ochrony słuchu, noszone przez pracownika. Wartości działania nie uwzględniają
skutków stosowania indywidualnych ochron słuchu.
3. We właściwie uzasadnionych okolicznościach, dla czynności, w przypadku których
dzienna ekspozycja na hałas znacząco różni się w poszczególnych dniach roboczych,
Państwa Członkowskie mogą, dla celów zastosowania wartości granicznych oraz
wartości działania, stosować do oceny hałasu, na jaki narażeni są pracownicy, poziom
ekspozycji na hałas odniesiony do tygodnia pracy w miejsce poziomu ekspozycji na
hałas odniesionego do 8-godzinnego dnia pracy, pod warunkiem, że:
(a) poziom ekspozycji na hałas odniesiony do tygodnia pracy, jak wykazano
stosownym monitoringiem, nie przekracza dopuszczalnej wartości granicznej 87 dB;
oraz
(b) podjęto stosowne działania w celu ograniczenia do minimum ryzyka związanego
z tymi czynnościami.
SEKCJA II
OBOWIĄZKI PRACODAWCÓW
Artykuł 4
1
L
C peak
=140 dB w odniesieniu do 20 µPa
2
L
C peak
=137 dB w odniesieniu do 20 µPa
3
L
C peak
=135 dB w odniesieniu do 20 µPa
(c) poziom ekspozycji na hałas odniesiony do tygodnia pracy (
,
Plik z chomika:
strikerlg
Inne pliki z tego folderu:
Rozporz._UE-Subst. chemiczne.pdf
(7340 KB)
Bhp w Polsce i UE.doc
(1410 KB)
Dyrektywa 2006-42-WE-Maszynowa.pdf
(2591 KB)
Dyrektywa 92-58-EWG-Znaki bezpieczeństwa.doc
(2612 KB)
Dyrektywa 89-391-EWG Warunki pracy.doc
(138 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Zaprojektuj Swój Dom
Adobe Photoshop CC 2015.0.0 PL 32-64Bit Portable
ArchiCAD 18 Build 3006 [64-Bit] Crack
Artisteer 4.1.0.59861 Final [Keygen]
AutoCAD 2016 64 bit
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin