fotogrametria_rozdz1.pdf

(424 KB) Pobierz
Jerzy Bernasik, Władysław Mierzwa
1. Techniki rejestracji obrazów
Zgodnie z definicją przyjętą w 1998 roku, fotogrametria i teledetekcja to dziedzina nauk
technicznych zajmująca się pozyskiwaniem wiarygodnych informacji o obiektach fizycznych
i ich otoczeniu, drogą rejestracji, pomiaru i interpretacji obrazów i zdjęć.
Rys.1.1. Powstawanie obrazu w camera obscura.
Sposób powstawania obrazów optycznych opisał Leonardo da Vinci, zaś swój prototyp
„kamery fotograficznej” nazwał camera obscura (rys. 1.1). Technikę zapisywania obrazów
optycznych wynaleziono kilka wieków później, gdy Niepce i Daguerre stworzyli podwaliny
fotografii. Współczesna „fotogrametria i teledetekcja” wykorzystuje zarówno analogowe jak
i cyfrowe sposoby zapisu obrazów; dlatego od ich omówienia zaczniemy wykłady.
1.1. Fotografia
1.1.1. Światło i obrazy optyczne
Fotografia to technika rejestrowania na materiale światłoczułym obrazów, które utworzyło
światło. Na skali promieniowania elektromagnetycznego (rys.1.2), które może być nośnikiem
rozmaitych informacji (w tym również obrazowych), promieniowanie widzialne zajmuje
drobny fragment: od fal o długości 0,4 μm (początek fioletu), do 0,7 μm (koniec czerwieni).
Chcąc być ścisłym - fotografia pozwala rejestrować także w niewidzialnym zakresie bliskiej
podczerwieni (0,7 –1,5μm) oraz w ultrafiolecie.
0,01 0,1 1 10 10 2 10 3 10 4 10 5 10 6 10 7 10 8 10 9 10 10 λ ( μ m)
prom. X Ultraf. Podczerwień Mikrofale
(0,7-300 μ m) (0,3mm -300cm)
Fale radiowe
Prom.widzialne
(0,4-0,7 μ m)
Rys.1.2. Zakresy i rodzaje promieniowania elektromagnetycznego użytecznego w
fotogrametrii i teledetekcji.
Aparat fotograficzny to współczesna wersja opisanej przez Leonarda da Vinci
„camera obscura” (ciemna izba), pokazanej na rys.1.1. Światło odbite od przedmiotu, po
przejściu przez otworek w przedniej ściance, tworzy na tylnej ściance obraz rzeczywisty,
odwrócony. W przypadku aparatu fotograficznego w otworku umieszcza się obiektyw. Dzięki
temu obraz może być jaśniejszy i bardziej wyraźny. Ale aby obraz był ostry, musi być
5
371573807.003.png 371573807.004.png 371573807.005.png
spełnione równanie soczewki : suma odwrotności odległości obrazowej ( a ) i przedmiotowej
( b ) równa jest odwrotności ogniskowej ( f ):
1
=+
1
/1.1/
a
b
f
Obiektyw aparatu fotograficznego (rys. 1.3) to skupiający układ optyczny, tak
zaprojektowany, aby zminimalizowane były najgroźniejsze aberracje. Obiektyw
charakteryzują: ogniskowa ( f ), otwór czynny ( d ), otwór względny ( d/f ), jasność ( d/f ) 2 i
użyteczny kąt widzenia. Na rysunku 1.3 można ponadto wyróżnić następujące elementy: O P ,
O t – punkty węzłowe obiektywu (przedni - przedmiotowy i tylny - obrazowy) wyznaczające
oś optyczną, prostopadłe do osi optycznej dwie płaszczyzny główne obiektywu ( H 1 i H 2 ) ,
oraz e – średnicę otworu przysłony (ograniczającej wiązkę promieni przechodzących przez
obiektyw). Wspomniany otwór czynny ( d ) – to obraz przysłony widziany od strony
przedmiotu; poza zdjęciami z najbliższej odległości można przyjmować: d ≅ e.
H H’
P’
d
O p e
α′
α
O t
F’
P
Rys. 1.3. Obiektyw w aparacie fotograficznym i tworzenie obrazu punktu P w płaszczyźnie
ogniskowej.
Zgodne z zasadami optyki geometrycznej powstawanie obrazu (rys. 1.3) zakłócają
aberracje obiektywu: dystorsja, aberracja chromatyczna, aberracja sferyczna, astygmatyzm,
krzywizna pola i koma.
Dystorsją obiektywu nazywamy wadę, która powoduje, że kąt pod którym promień główny
wchodzi do obiektywu (α) jest różny od kąta pod którym wychodzi z obiektywu (α’). Z
punktu widzenia fotogrametrii jest to wada najgroźniejsza, bowiem powoduje zmiany natury
wymiarowej; do dystorsji wrócimy omawiając kalibrację kamery.
Przyczyną aberracji chromatycznej jest zróżnicowanie współczynnika załamania (na granicy
powietrza i szkła) dla różnych zakresów widma. W rezultacie – definiując płaszczyznę
ogniskową jako miejsce skupienia promieni biegnących z nieskończoności - powinniśmy
określić rodzaj promieniowania. Ogniskową obiektywu (domyślnie) podaje się dla światła
żółto-zielonego, ale ognisko podczerwieni może być przesunięte w sposób istotny – o około
1/50 długości ogniskowej.
Astygmatyzm, aberracja sferyczna i krzywizna pola powodują różnego rodzaju nieostrości
obrazu.
6
1
371573807.006.png
Jak wynika z rys. 1.3 obiektyw aparatu fotograficznego ma wbudowaną kolistą
przysłonę (diafragmę) , ograniczającą szerokość wiązki światła wpadającego do obiektywu.
Zmieniając średnicę otworu czynnego można kształtować granice głębi ostrości : im szerszy
jest otwór czynny, tym węższa jest strefa ostrego obrazu (choć obraz jest jaśniejszy) i na
odwrót. Na oprawie obiektywu jest zawsze zapisana liczbowa wartość „przysłony”
(odwrotność otworu względnego), jaka charakteryzuje obiektyw przy maksymalnym
rozjaśnieniu. Standardowy szereg „przysłon” (1, 1,4, 2, 2,8, ....32) wynika z kolejnego
wymnażania przez 2 ; każda z kolejnych wartości oznacza zatem dwukrotne zmniejszenie
jasności obiektywu (bo J=(d/f) 2 ) .
Jak wynika z równania soczewki, gdy odległość przedmiotowa jest równa ∞, to ostry
obraz utworzy się w płaszczyźnie ogniskowej – co pokazano na rys. 1.3. Jeżeli z kolei
fotografujemy przedmiot usytuowany w odległości a i spełnione jest równanie soczewki
(nastawiliśmy aparat „na ostrość”), to możemy przyjąć, że obraz ostry – w granicach
tolerancji – uzyskuje się w pewnej strefie, której przednia i tylna granica zależy od przyjętego
kryterium dopuszczalnej nieostrości obrazu ( c ). Są to właśnie granice głębi ostrości . Dla
praktyki fotogrametrycznej najważniejszy jest przypadek nastawienia „na ostrość” na
odległość hiperfokalną” – obliczoną według wzoru 1.2. W tym przypadku osiągamy
największą rozpiętość strefy ostrości: przednia granica wynosi h/2 , zaś tylna sięga ∞.
f
2
h
=
/1.2/
p
c
gdzie: p – „przysłona” – opisana na obudowie obiektywu odwrotność „otworu względnego”.
c - plamka rozmazania (nieostrości) obrazu punktu, spowodowana niezachowaniem
warunku soczewki; w fotografii małoobrazkowe jako standard dopuszczalnej plamki
rozmazania przyjmuje się 1/3000 ogniskowej; w fotogrametrii wymagania te są wyższe.
Drugą cechą odległości hiperfokalnej jest to, że przy zogniskowaniu aparatu na ∝ ( b = f ),
przednią granicą głębi ostrości jest h .
Na odległość hiperfokalną są zogniskowane (na stałe) najprostsze aparaty fotograficzne a
także niektóre fotogrametryczne naziemne kamery pomiarowe (patrz rozdz. 2.2.1); dzięki
temu np. kamera Photheo 19/1318, zogniskowana na h = 72m daje ostry obraz od 36 metrów.
Również fotografując aparatem nastawianym na ostrość, warto uwzględniać właściwości
odległości hiperfokalnej.
1.1.2. Fotografia czarno-biała
Cykl powstawania obrazu fotograficznego przedstawia się następująco: światło odbite od
przedmiotu → kamera fotograficzna z materiałem światłoczułym → obraz optyczny →
naświetlenie materiału światłoczułego → wywołanie negatywu kopiowanie (pozytyw).
Poszczególne etapy zostaną krótko omówione.
Aby obraz fotograficzny miał właściwą gęstość czerni, należy dostosować czas
naświetlania do parametrów obiektywu oraz światłoczułości emulsji fotograficznej. Emulsję
fotograficzną tworzą sole srebra (bromek, chlorek, jodek) zawieszone w żelatynie (koloid
ochronny). Emulsja taka jest niebarwoczuła (wrażliwa prawie wyłącznie na barwę niebieską)
i dlatego w trakcie jej produkcji dodaje się substancji uczulających na barwy – tzw.
sensybilizatorów optycznych. W rezultacie stosowania różnych sensybilizacji można otrzymać
następujące rodzaje emulsji czarno-białych:
- niebarwoczuła (tzw. ślepa) - reaguje tylko na kolor niebieski,
- ortochromatyczna – barwoczuła, ale nieczuła na czerwień,
7
371573807.001.png
- panchromatyczna - wszechbarwoczuła,
- infrachromatyczna - uczulona także na bliską podczerwień (0,76 - 1,5 μm).
Drugą – obok barwoczułości – najważniejszą cechą emulsji fotograficznej jest jej
światłoczułość . Światłoczułość emulsji bada się laboratoryjnie i określa jej wartość w
przyjętej skali. Obecnie powszechnie używa się skali ISO. Jest to skala „arytmetyczna” –
podwojona wartość ISO świadczy o dwukrotnym wzroście światłoczułości emulsji (można
zatem zastosować o połowę krótszy czas naświetlania). Emulsje niskoczułe cechują wartości
ISO: 25, 50; średnioczułe: 100, 200, 400; emulsje wysokoczułe 800, 1600 itd..
W fotografowaniu zaawansowanym i w fotogrametrii czasem stosuje się filtry
optyczne. Pozwala to na uzyskanie określonych efektów. I tak chcąc uzyskać obraz w
podczerwieni (na materiale infrachromatycznym) stosujemy filtr IR ( infrared ) który „obetnie”
promieniowanie widzialne. Należy jednak pamiętać, że na skutek aberacji chromatycznej
ognisko dla promieni podczerwonych może się oddalić (o około 1/50 ogniskowej) – należy
zatem – dla uzyskania ostrego obrazu - odpowiednio zwiększyć odległość obrazową.
Stosując filtry w fotogrametrii należy także pamiętać o tym, że filtr – to płytka
płaskorównoległa, która zdeformuje odwzorowanie perspektywiczne; należy zatem
uwzględnić to przy kalibracji kamery (wyznaczając dystorsję obiektywu). Fotografując z
użyciem filtrów trzeba też odpowiednio przedłużyć czas naświetlania,
Wywoływanie negatywu polega na poddaniu naświetlonej emulsji obróbce
fotochemicznej w trakcie której w miejscach naświetlonych sole srebra zostają zredukowane
do srebra metalicznego; ilość czarnego strątu srebrowego jest proporcjonalna do ilości światła
(w granicach poprawnych naświetleń). Utrwalanie polega na rozpuszczeniu i wypłukaniu
resztek halogenków srebra (niezredukowane do srebra są wciąż wrażliwe na światło).
Naświetlenie papieru światłoczułego przez negatyw a następnie jego wywołanie i
utrwalenie - daje pozytyw ; do wytwarzania papierów światłoczułych wykorzystuje się
niskoczułe emulsje niebarwoczułe. W przypadku kopiowania negatywu na materiale o
podłożu przezroczystym, otrzymuje się diapozytyw (przeźrocze) .
Na ostateczny efekt procesu fotograficznego można wpływać przez dobór materiału
światłoczułego o odpowiednich cechach (światłoczułość, kontrastowość, barwoczułość,
rozdzielczość), dobór obiektywu o określonych cechach, sposób i rodzaj oświetlenia, sposób
obróbki fotochemicznej (dobór właściwego wywoływacza i czasu wywoływania). Można w
rezultacie kształtować - w pewnych granicach - cechy obrazu: gęstość optyczną negatywu,
jego kontrastowość, rozdzielczość, zniekształcenia geometryczne i inne. Są to cechy
niezwykle ważne z punktu widzenia potrzeb fotogrametrii czy teledetekcji (fotointerpretacji)
- decydują bowiem o wartości informacyjnej zdjęć.
1.1.3. Fotografia barwna
Metody fotografii barwnej wynikają z teorii barw. Zasadę „dodawania” barw wyjaśnia rys.
1.4 : jeśli na biały ekran rzucimy barwne okręgi: niebieski, zielony i czerwony, to w
miejscach nakładania się tych barw podstawowych otrzymamy nowe barwy (niebiesko-
zieloną, żółtą i purpurową), co można zapisać matematycznie:
n+z=nieb-ziel, z+cz=ż, cz+n=purp; n+z+cz=bialy
Na tej zasadzie „dodawania” barw oparto addytywną metodę fotografii barwnej (łacińskie
addo – dodaję). Addytywną metodę fotografii barwnej najlepiej wyjaśnia następujące
doświadczenie: trzema kamerami (ustawionymi obok siebie) sfotografowano ten sam barwny
(płaski) przedmiot, przesłaniając obiektywy poszczególnych kamer filtrami: czerwonym,
zielonym i niebieskim; możemy znów wykorzystać rys.1.4. Diapozytywy tych zdjęć (czarno-
białe „ wyciągi barwne ”) umieszczono w rzutnikach postawionych na miejscach kamer,
przesłaniając obiektywy tymi samymi filtrami. Na ekranie pojawił się barwny obraz
8
sfotografowanego wcześniej przedmiotu. Zastosowane kolory stały się barwami
podstawowymi metody addytywnej. Dodawanie tych barw - nakładanie na białym ekranie -
daje barwy dopełniające (do bieli) - zgodnie z rys.1.4. Od angielskich nazw wymienionych
barw ( red, green, blue ) wziął nazwę powszechnie znany system zapisu barwnych obrazów
(RGB).
a)
b)
czerwony
purpurowy
żółty purpur.
biały czarny
niebies.. czerwony
zielony nieb.- niebieski
nieb.-ziel. żółty
-zielony
zielony
Rys.1.4. Otrzymywanie barw sposobem: a) addytywnym, b) subtraktywnym.
Technologia produkcyjna fotografii barwnej musiała oczywiście być mniej złożona.
Zamiast trzech wyciągów barwnych, zastosowano emulsję trójwarstwową , której
poszczególne warstwy - dzięki doborowi barwoczułości poszczególnych warstw, oraz
zastosowaniu żółtego filtru żelatynowego, tworzą „ wyciągi spektralne ” w trzech barwach
podstawowych (rys. 1.5). Zabarwienie poszczególnych wyciągów (warstw) uzyskuje się
stosując komponenty barwne, zastępujące - w procesie obróbki fotochemicznej - czarny strąt
srebrowy; ilość barwnika jest proporcjonalna do ilości strątu.
Metoda addytywna - pozwalająca tworzyć barwne przezrocza miała poważne wady:
powodowała znaczne straty światła i nie nadawała się do tworzenia barwnych pozytywów;
umożliwiła to dopiero metoda subtraktywna. Jest to metoda „odejmowania” (pochłaniania)
barw podstawowych przez filtry w barwach dopełniających (do czerni): żółtej, purpurowej i
niebiesko-zielonej.Są to barwy wyjściowe metody subtraktywnej. Funkcję odjęcia od bieli
(pochłonięcia) koloru niebieskiego spełnia filtr żółty, zielonego - purpurowy, czerwonego -
niebiesko-zielony; poszczególne warstwy emulsji pokazanej na rys. 1.5 otrzymują
zabarwienia w tych właśnie trzech kolorach . Zamiast przepuszczać przez filtr o barwie
podstawowej wyłącznie ten kolor (zatrzymując pozostałe – jak to jest w metodzie
addytywnej), wygasza się filtrem o barwie dopełniającej jedynie określony kolor
podstawowy.
9
371573807.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin