PODSTAWY MARKETINGU WSZIB KRAKÓW - System informacji marketingowej. Podział informacji marketingowych.doc

(79 KB) Pobierz
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ (SIM)

SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ (SIM)

PODZIAŁ INFORMACJI MARKETINGOWYCH.

 

 

 

SIM to ogół ludzi , sprzętu, procedur oraz technik gromadzenia, porządkowania, przetwarzania, a następnie udostępniania na czas przejrzystych i dokładnych informacji do osób podejmujących decyzje dotyczące marketingu.

 

 

Do podstawowych składników SIM należą:

 

Ø      źródła danych: wewnętrzne i zewnętrzne,

Ø      podsystem gromadzenia informacji, który obejmuje:

v     podsystem informacji operatywnej,

v     podsystem wywiadu marketingowego,

v     podsystem badań marketingowych,

Ø      podsystem wspomagania decyzji obejmujący:

v     baza danych,

Ø      podsystem analityczny marketingu.

 

 

Do szczególnych zadań SIM należą:

 

Ø      Wspieranie procesu decyzyjnego,

Ø      Wyeliminowanie błędnych decyzji,

Ø      Zmniejszenie strat informacyjnych,

Ø      Efektywne wykorzystanie dostępnej informacji,

Ø      Redukcja kosztu,

Ø      Zwiększenie szybkości analizy problemów,

Ø      Zwiększenie szybkości podejmowania decyzji,

Ø      Dostarczenie wiedzy o otoczeniu,

Ø      Spełnienie roli środka komunikacji z otoczeniem,

Ø      Ocena słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa

Ø      Działalność konkurencji i partnerów.

 

 

Pojęcie schematu informacji marketingowej przedstawia rysunek. Kierownicy marketingu, aby dokonywać analizy, planować, wdrażać, nadzorować i kontrolować podległe im obszary (lewa strona rysunku), potrzebują informacji o rozwoju sytuacji w otoczeniu marketingowym (prawa strona). Rolą SIM jest oszacowanie potrzeb w zakresie informacji, przetwarzanie potrzebnych danych i dostarczenie ich w odpowiednim czasie kierownikom marketingu. potrzebne informacje opracowuje się przy wykorzystaniu wewnętrznych informacji archiwalnych (kartotek) firmy, wywiadu marketingowego, badań marketingowych i analizy wspomagającej podejmowanie decyzji marketingowych.

 

 

 

 

Do podstawowych składników SIM należą:

 

Ø      źródła danych: wewnętrzne i zewnętrzne,

Ø      podsystem gromadzenia informacji, który obejmuje:

v     podsystem informacji operatywnej,

v     podsystem wywiadu marketingowego,

v     podsystem badań marketingowych,

Ø      podsystem wspomagania decyzji obejmujący:

v     baza danych,

Ø      podsystem analityczny marketingu.

 

Dobrze zaprojektowany system informacji marketingowej składa się

z czterech podsystemów:

 

Wewnętrzna dokumentacja przedsiębiorstwa

 

Ø      Dostarcza danych dotyczących sprzedaży, kosztów, zapasów, stanu kasy oraz płatności i zobowiązań.

 

Ø      Cykl od zamówienia do płatności jest najważniejszą częścią składową dokumentacji przedsiębiorstwa. Polega on na tym iż sprzedawcy, klienci składają zamówienia, a dział sprzedaży przygotowuje faktury i wysyła ich kopie do innych działów przedsiębiorstwa. Towary których nie ma w magazynie są zamawiane. Towarom wysłanym towarzyszą dokumenty wysyłkowe i dokumenty płatności, a ich kopie przekazywane są do różnych działów przedsiębiorstwa. Zamówienia, dostawa i płatność muszą odbywać się szybko i dokładnie, dlatego pracownicy działów sprzedaży muszą przesyłać informacje każdego wieczoru a niekiedy natychmiast.

 

Ø      System dokumentowania sprzedaży

 

Ø      W wielu przedsiębiorstwach stworzono komputerowe systemy dokumentacji, co ułatwia szybki dostęp do pełnej informacji.

 

Wywiad marketingowy

 

Ø      Dostarcza kierownikom działów marketingu codziennych informacji o rozwoju sytuacji w otoczeniu przedsiębiorstwa. Wykwalifikowany personel sprzedaży, dane zamawiane ze źródeł zewnętrznych i własne biuro wywiadowcze stanowią o sile marketingowego wywiadu przedsiębiorstwa.

Ø      Wywiad marketingowy najczęściej realizowany jest przez samych menadżerów, poprzez czytanie książek, gazet, publikacji handlowych, rozmowy z klientami, dostawcami itp..

Ø      Niektóre przedsiębiorstwa aby polepszyć jakość i skalę wywiadu marketingowego szkoli i motywuje swoich sprzedawców, aby obserwowali i informowali o rozwoju sytuacji. Są oni bowiem „oczami i uszami przedsiębiorstwa”.

Ø      Przedsiębiorstwa także zachęcają dystrybutorów, detalistów i innych przedsiębiorców do przekazywania cennych informacji.

Ø      Przedsiębiorstwa kupują informacje od firm dostarczających informacje profesjonalnie,

Ø      zatrudnianie specjalistów od wywiadu marketingowego,

Ø      Wewnętrzne centra informacji marketingowej.

 

Badania marketingowe

 

Ø      Jest to usystematyzowany proces zbierania informacji i ich przetwarzania podejmowany celem zmniejszenia ryzyka podejmowanych decyzji marketingowych. Pozwala on na zdobycie informacji dotyczących potrzeb i oczekiwań konsumenta, tak aby oferta firmy mogła te potrzeby i życzenia zaspokoić.

 

Ø      Dobre badania marketingowe charakteryzują się wykorzystaniem metody naukowej, kreatywnością, zastosowaniem wielorakich metod badawczych, konstruowaniem modeli oraz porównywaniem nakładów i wyników przy ocenie wartości informacji.

 

Ø      Badania marketingowe wykorzystują informacje z rożnych źródeł , mogą to być pierwotne i wtórne źródła inf., oraz informacje zewnętrzne i wewnętrzne.

 

 

Etapy badania marketingowego

 

Ø      Określenie przedmiotu i celów badania,

Ø      Opracowanie planu badawczego,

Ø      Gromadzenie informacji,

Ø      Analiza informacji,

Ø     Przedstawianie wyników.

 

Podział informacji marketingowych

 

Informacje wtórne

 

Są to informacje które zostały już zgromadzone przez określone instytucje, organizacje, organy i agencje badawcze, a my wykorzystujemy je do rozwiązania naszego problemu badawczego (np. GUS, urzędy władzy wykonawczej, agencje badań rynkowych)

Zalety: tanie, szeroka dostępność,

Wady: mogą być nieaktualne, dostępne dla konkurentów.

 

Informacje pierwotne

 

Są to informacje które są gromadzone do rozwiązania konkretnego problemu badawczego i wymagające rozbudowanych procedur porównywania informacji.

 

Podstawowe metody gromadzenia informacji ze źródeł pierwotnych

 

Ø      Ankieta,

Ø      Wywiad,

Ø      Techniki projekcyjne,

Ø      Obserwacje,

Ø      Metody heurystyczne,

Ø      Eksperymenty,

Ø      Pomiar fizjologiczny

 

Ankieta

 

Metoda polegająca na dostarczaniu respondentowi zestawu pytań w postaci kwestionariusza ankietowego, na które wypowiada się w sposób pisemny.

 

Rodzaje ankiet:

 

Ø      Rozdawana,

Ø      Ogólna

Ø      Pocztowa,

Ø      Internetowa,

Ø      Opakowaniowa,

Ø      Audytoryjna (sporządzona przy okazji spotkań, konferencji)

Ø      Radiowa,

Ø      Telewizyjna.

 

Wywiad

 

Metoda polegająca na bezpośrednim kontakcie badacza z respondentem, w którym narzędziem pomiaru jest kwestionariusz wywiadu.

 

Wywiady dzielimy ze względu na:

 

Ø      Liczbę uczestników wywiadu (indywidualne, grupowe),

Ø      Ilość informacji i ich charakter (proste, pogłębione).

 

Obserwacja

 

Polega na dokonywaniu spostrzeżeń w sposób zamierzony, planowany i systematyczny w celu wykorzystania odpowiedzi na postawione wcześniej pytania. Przedmiotem obserwacji  mogą być zachowania nabywców jak i przedmioty. Służy do pozyskiwania informacji o charakterze ilościowym i jakościowym. Narzędziem pomiarowym jest arkusz lub dziennik obserwacji.

 

Podział informacji:

 

Ø      Zw. na stopień jawności badań (jawna, ukryta),

Ø      Zw. na stopień uczestniczenia badacza w obserwowanym systemie lub grupie (uczestnicząca, nie uczestnicząca),

Ø      Zw. na kryterium stopnia manipulowania badanej sytuacji (kontrolowana, niekontrolowana).

 

 

 

Techniki projekcyjne

 

To metody badań, w których bodźcem kierowanym do respondenta jest słowo albo obraz. Narzędziem pomiarowym są różnego rodzaju testy.

 

Przykłady testów:

 

Ø      Test skojarzeń słownych,

Ø      Test uzupełnienia zdań,

Ø      Rysunkowy,

Ø      Obrazkowy,

Ø      Akceptacji produktu,

Ø      Akceptacji ceny,

Ø      Test koniunkturalny.

 

Eksperyment

 

Polega na manipulowaniu zmiennymi wpływającymi na inne zmienne, których zmiany poddawane są pomiarowi.

 

W marketingu często wykorzystujemy:

 

Ø      Eksperyment laboratoryjny,

Ø      Eksperyment rynkowy.

 

Metody heurystyczne

 

Metody twórczego myślenia, są badaniami służącymi do pozyskiwania informacji o charakterze jakościowym, często do prognozowania zjawisk. Uczestnicy badań otrzymują opis badanej sytuacji oraz zestaw pytań dotyczących sytuacji. Badania trwają tak długo, aż eksperci są ze sobą zgodni.

Ø      Burza mózgów,

Ø      Metoda ocen ekspertów,

Ø      Metoda delficka.

 

 

System wspomagania decyzji marketingowych

 

Obejmuje te części funkcjonowania systemów, która jest związana z koniecznością podejmowania decyzji. Często są to decyzje o bardzo wielu przesłankach i złożonej logice wewnętrznej, mogą być silnie uwarunkowane czasowo i wymagać przeglądu bardzo dużych baz danych. System ten może występować w organizacjach i instytucjach, w których proces podejmowania kluczowych decyzji jest złożony, wielostronny uwarunkowany czasem lub dostępem do informacji i ma związek z zaawansowaną technologią. Składają się na nią techniki statystyczne oraz modele decyzyjne, które mają pomagać kierownictwu w dokonywaniu lepszych analiz i podejmowaniu trafniejszych decyzji. 

 

 

 

Bibliografia

 

Ph.Kotler, „Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola”, FELBERG SJA, Warszawa 1999

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/System_informacji_marketingowych

 

http://mfiles.pl/pl/index.php/System_informacji_marketingowej

 

http://www.eit-centrum.waw.pl/badania-marketingowe-metody-gromadzenia-informacji/

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin