publikacja.pdf
(
3841 KB
)
Pobierz
publikacja
WSTĘP
Rozpoczynając realizację projektu
„ P r z e w o d n i c y p o d z i e l n i c y –
subiektywny, międzypokoleniowy
przewodnik po Załężu i Osiedlu
Witosa” byliśmy pełni obaw – czy się
uda, czy wystarczy nam czasu, zapału,
pieniędzy... Niniejsza publikacja jest
najlepszym dowodem tego, że nasze
obawy się nie spełniły. Projekt okazał
się sukcesem.
W czasie spotkań z uczestnikami nie
t y l ko d o w i e d z i e l i ś m y s i ę w i e l u
ciekawych rzeczy na temat miasta, w którym uczymy się, studiujemy,
pracujemy. Nauczyliśmy się, jak przyjmować krytykę, prowadzić zajęcia
(wśród członków grupy było wielu debiutantów w tej dziedzinie, jednak
wszyscy świetnie sobie poradziliśmy) – otrzymywaliśmy bardzo wysokie noty
od uczestników zajęć!
Już na etapie pisania projektu postanowiliśmy, że nie chcemy, by to, co
wypracujemy, pozostało tylko dla nas, zdecydowaliśmy więc, że podejmiemy
specjalne działanie w ramach rozpowszechniania rezultatów projektu –
skupiliśmy się na dobrych praktykach. Wspólnymi siłami przygotowaliśmy
więc publikację, która zawiera to, co w naszym odczuciu najlepsze –
najciekawsze ćwiczenia, istotne rady, które mogą się przydać przy realizacji
podobnych (lub zupełnie różnych) projektów.
Mamy nadzieję, że ten „przewodnik po Przewodniku” okaże się przydatny nie
tylko jako zbiór narzędzi i metod, ale że będzie także stanowił inspirację do
tworzenia własnych scenariuszy, ćwiczeń, szkoleń czy projektów.
O PROJEKCIE
czyli co, jak i gdzie
ORGANIZACJA WSPIERAJĄCA
Śląska Fundacja Obywatelska
LEX CIVIS
okres trwania
Projekt „Przewodnicy po Dzielnicy – subiektywny, międzypokoleniowy
przewodnik po Załężu i Osiedlu Witosa” realizowany był w okresie od 3 stycznia
do 30 czerwca 2011 roku. Głównymi adresatami Projektu były dzieci i młodzież
zamieszkująca Załęże i OsiedleWitosa.
Fundacja została założona w 2008 roku w Katowicach. Podstawowym
celem jej działania jest podejmowanie aktywności na rzecz budowy
społeczeństwa obywatelskiego i propagowanie idei Unii Europejskiej.
Cele te realizowane są w dwóch priorytetach.
grupa docelowa
Ze względu na specyfikę organizacji wspierającej projekt, nie udało nam się
stworzyć stałej grupy, jednak spośród 40 osób, które uczestniczyły
w zajęciach, co najmniej 10 obecna była na znacznej większości spotkań.
priorytet OBYWATEL
Internetowy Serwis Prawno - Obywatelski Katowice - Opole
Obywatelskie Kompendium Wiedzy dostępne na stronie
http://www.i-spoko.eu/
Poradnictwo prawne i specjalistyczne dla mieszkańców
Katowic
Siemianowicki Punkt Doradztwa Prawno - Obywatelskiego
edukacja finansowa dla osób i rodzin z niskim budżetem
domowym
zajęcia
W czasie zajęć, prowadzonych przez członków grupy inicjatywnej, młodzi
ludzie poznawali historię, tradycję, kuchnię regionu i miasta, w którym
mieszkają. Podstawowym efektem zajęć jest opracowany wspólnie
multimedialny Przewodnik, zawierający materiały wypracowane przez
uczestników w czasie spotkań.
cele
priorytet MŁODZIEŻ
aktywizacja dzieci, młodzieży i osób starszych
pobudzanie zainteresowania kulturą i tradycjami swojego regionu
edukacja globalna
edukacja europejska
nauka pracy w grupie
rozwijanie zdolności i zainteresowań artystycznych
nauka poprzez doświadczanie
Katowice - Miasto Aktywnych Obywateli. Konkurs Młodzieżowych
Inicjatyw Obywatelskich
KonkursWiedzy Samorządowej
wolontariat i międzynarodowa wymiana doświadczeń
Młodzieżowa Inicjatywa Europejska RAMPA
realizacja i wspieranie projektów młodzieżowych
moduły zajęciowe
Prężna działalność Fundacji możliwa jest dzięki wsparciu finansowemu
i merytorycznemu różnych instytucji, wśród których szczególne miejsce
zajmują Projekty dofinansowywane ze środków Urzędu Miasta
Katowice, Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie oraz Ministerstwa Pracy
i Polityki Społecznej (Program Operacyjny Fundusz Inicjatyw
Obywatelskich), a także Programu „Młodzież w Działaniu”.
Tak Cię piszą...
Kołocz w kredynsie...
Lekcja muzealna...
Naszymi oczyma
Wspólnymi siłami...
Jak to kiedyś bywało...
TAK CIĘ PISZĄ...
czyli o tym, jak wykorzystać książki i Internet do zajęć z dziećmi
KARTA PRACY
ZNANI, WAŻNI
materiały
komputery z dostępem do Internetu
drukarka
kolorowe markery
karta pracy dla każdego uczestnika (wydrukowana w powiększeniu)
przebieg ćwiczenia
Każdy z uczestników otrzymuje jedną karteczkę z imieniem i nazwiskiem
ważnej dla historii Załęża lub osiedla Witosa osoby. Korzystając z
Internetu (lub dostępnych książek) uczestnicy wyszukują informacje na
temat przydzielonej osoby. Wyszukane informacje są selekcjonowane
przez uczestników i przenoszone na kartę pracy. Po zakończeniu pracy
wszyscy uczestnicy zajęć siadają w kole, następuje prezentacja wyników
pracy, a karty umieszczane są w widocznym miejscu (na flipcharcie,
tablicy korkowej, ścianie itp.).
uwagi
W czasie pracy z komputerem uczestnicy często zamiast wykonywać
zadania, grają w gry on-line lub odwiedzają portale społecznościowe.
Ważne jest, by przed rozpoczęciem pracy z komputerem ustalić jasne
zasady zachowania i pilnować ich przestrzegania.
Basia i Aniela
w trakcie lepienia śląskich
klusek
TAK CIĘ PISZĄ...
ORGANIZACJA WSPIERAJĄCA
czyli jak się najeść do syta
materiały
flipcharty
markery
przepisy kulinarne
przebieg zajęć
Każdy z uczestników prezentuje swój przepis na tradycyjny obiad,
składający się z trzech dań: zupy, dania głównego i deseru. Przepisy są
porównywane, uczestnicy wspólnie z prowadzącym wyszukują
elementy wspólne i zapisują na flipchartach. Następnie razem
(w drodze głosowania, dyskusji, metodą większościową) wybierana j e s t
jedna zupa, jedno danie główne i jeden deser.
Na następnym spotkaniu uczestnicy, wspólnie z prowadzącymi,
przygotowują wybrane dania. Jeśli przepisy są skomplikowane lub
czasochłonne, proponujemy podzielić przygotowanie obiadu na trzy
oddzielne spotkania. Należy także pamiętać, by ilość opiekunów była
na tyle wysoka, by zapewnić bezpieczeństwo i odpowiednią pomoc
każdemu uczestnikowi.
materiały
szary papier w rolce i papier
kolorowa taśma klejąca
papier, nożyczki i klej
wycinki prasowe i książki (lub skserowane odpowiednie fragmenty).
uwaga
Należy pamiętać, by poprosić uczestników, by na zajęcia przynieśli
przepisy kulinarne. Ważne jest także to, by wybrane przez uczestników
dania mogły być przygotowane w miejscu, w którym odbywają się
zajęcia.
przebieg ćwiczenia
Uczestnicy otrzymują wszystkie materiały oraz instrukcję – ich zadaniem
jest przygotowanie linii czasu, na której zaprezentują 15 najistotniejszych ich
zdaniem wydarzeń z historii miejsca, którego dotyczą zajęcia.
uwagi
W zależności od liczby uczestników,
ich wieku, miejsca realizacji projektu,
ćwiczenie to można modyfikować,
dzieląc uczestników na podgrupy,
zajmujące się różnymi okresami
historii, szczegółowymi obszarami i
tak dalej.
Kasia, Basia i Aniela
w trakcie lepienia
Kasia, Basia i Aniela
w trakcie lepienia
śląskich klusek
KOŁOCZ W KRYDENSIE
LEKCJA MUZEALNA
czyli o tym, jak wykorzystać książki i Internet do zajęć z dziećmi
LEKCJA MUZEALNA
Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę
organizując takie spotkanie?
Kasia, Basia i Aniela w trakcie lepienia śląskich klusek
Przede wszystkim trzeba dowiedzieć się, co tak naprawdę kryje się pod
tematami lekcji muzealnych – najlepiej zadzwonić lub pójść do interesującej
nas placówki i zapytać o ramowy program takich zajęć. Istotne jest, by
zastanowić się, czy tematyka jest faktycznie zbieżna nie tylko z założeniami
projektu, ale także zainteresowaniami uczestników.
Kolejny ważny aspekt to sprawy organizacyjne – trzeba sprawdzić trasę
dojazdu bądź dojścia, ewentualnie kupić bilety komunikacji miejskiej. Jeśli
dojazd jest skomplikowany, czasem lepiej – i nie zawsze drożej – jest zamówić
autokar. My zdecydowaliśmy się dojechać tramwajem (bez przesiadek) i
przejść kawałek. W takiej sytuacji trzeba pamiętać, by grupie towarzyszyła
odpowiednia liczba opiekunów (zgodnie z prawem to jedna osoba na 15
uczestników, u nas były to trzy osoby dla takiej liczby dzieci). W zależności od
formuły regularnych zajęć, czasem trzeba pamiętać także o pisemnych
zgodach rodziców na uczestnictwo dzieci w takim wyjściu.
Dlaczego zdecydowaliśmy się na lekcję muzealną?
Przede wszystkim dlatego, że chcieliśmy w interesujący sposób poszerzyć
wiedzę uczestników na temat dawnej i nowszej historii Katowic. Żadne z nas
nie czuło się na siłach, by podjąć się tego zadania, wpadliśmy więc na pomysł,
by powierzyć to zadanie profesjonaliście. Okazało się to świetnym pomysłem
– przewodnik w Muzeum Historii Katowic zainteresował wszystkich
uczestników spotkania (od najmłodszych, w wieku przedszkolnym, aż po
nauczycielkę historii) opowieścią na temat naszego miasta.
Czy wyjście na lekcję muzealną było dobrze przygotowane?
Niestety, popełniliśmy kilka błędów. Podstawowym była duża rozpiętość
wieku uczestników spotkania – różnice wynosiły prawie 10 lat. Pod koniec
lekcji muzealnej niektórzy z młodszych uczestników spotkania byli już
znudzeni, natomiast starsi – zwłaszcza zainteresowani historią – zadawali
mnóstwo pytań. Gdybyśmy mogli zorganizować lekcję muzealną jeszcze raz,
podzielilibyśmy uczestników na co najmniej dwie grupy. Żałujemy także, że
nie zakupiliśmy wcześniej biletów tramwajowych dla wszystkich uczestników
– pozwoliłoby to zaoszczędzić wiele czasu.
Nasza grupa
w trakcie lekcji
muzealnej
w Muzeum Śląskim
Plik z chomika:
n.t
Inne pliki z tego folderu:
15.rar
(35187 KB)
11.rar
(91684 KB)
09.rar
(90410 KB)
06.rar
(33664 KB)
publikacja12.cdr
(302259 KB)
Inne foldery tego chomika:
Asia
classics tutorials scans
Filozofia społeczna
Filozofia średniowieczna
Historia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin