Zbigniew Kr�licki Tradycyjna Medycyna Chi�ska - Prawo Pi�ciu Element�w Tom Ii Poligraf Wroc�aw 1994 W starochi�skim traktacie medycznym "Z�ote Zwierciad�o Medycyny" mo�na znale�� takie zdanie: "Leczy� bez znajomo�ci praw Nieba i Ziemi to prowokowa� nieszcz�cia i biedy". Wszystko na �wiecie oparte jest na prawach natury, kt�rej nikt nie jest w stanie poprowadzi� czy ulepszy�. Natura jest najlepszym nauczycielem, guru, przewodnikiem duchowym. Natura rz�dzi si� swoimi uniwersalnymi prawami - Prawami Natury. Od autora Niezwykle pozytywne przyj�cie z jakim spotka� si� I Tom Tradycyjnej Medycyny Chi�skiej utwierdzi�o mnie w przekonaniu, �e takie uj�cie tej problematyki jest niezwykle potrzebne i trafia wprost do bezpo�redniego odbiorcy - czytelnika, kt�ry chce pozna� jej og�lne zasady, prawa i podstawy filozoficzne. W tomie II przedstawiono fundamentalne prawa Medycyny Chi�skiej wywodz�ce si� ze starochi�skiej regu�y-prawa: Prawa Pi�ciu Element�w. Poruszana tematyka, si�� rzeczy, znacznie wykracza poza, te� om�wion� bardziej szczeg�owo, diagnostyk� stanu zdrowia i choroby. Wkracza w r�ne dziedziny i sfery �ycia cz�owieka - jego prac�, potrzeb� tworzenia, wiary w si�y natury; chwil� skupienia i medytacji. Czyni to II Tom jeszcze bardziej uniwersalny i jeszcze bardziej "dla wszystkich". Opracowuj�c ten tom, maj�cy podtytu� w�a�nie Prawo Pi�ciu Element�w, wykorzysta�em cz�ciowo materia�y zawarte w t�umaczeniu na j�zyk polski skryptu F. Sporschilla "Medycyna Chi�ska wed�ug prawa Pi�ciu Element�w". T�umaczenia tego i opracowania do cel�w szkoleniowych dokona� mgr in�. Bronis�aw Koz�owski, znany propagator medycyny chi�skiej, ceniony szkoleniowiec oraz terapeuta. Pan Bronis�aw Koz�owski na moj� propozycj� przygotowuje dalsze tomy z cyklu Tradycyjna Medycyna Chi�ska, dotycz�ce przyk�adowego diagnozowania i leczenia �ywieniem. Przyczyni si� to niew�tpliwie do wzbogacenia tematyki i pe�niejszego przedstawienia jej czytelnikom. Tom II chcia�bym zadedykowa� tym wszystkim, kt�rzy dzi�ki tradycyjnej medycynie Dalekiego Wschodu odzyskali zdrowie, odzyskaj� zdrowie, b�d� te� po lekturze tej pracy uwierz�, �e mog� je odzyska�. Zbigniew Kr�licki 1. Wprowadzenie Prawo Tao Ogromna r�nica mi�dzy Tradycyjn� Medycyn� Chi�sk�, a metodami medycyny konwencjonalnej (Zachodniej) polega na tym, �e ta pierwsza nie ogranicza si� do usuwania objaw�w, ale d��y do rozpoznania i likwidacji prawdziwej przyczyny niedomagania. Ka�dy, kto cho� w minimalnym stopniu pozna jej tajniki, przekona si� szybko, jak wielka tkwi w niej m�dro��. Czym na przyk�ad w rzeczywisto�ci jest b�l? Jest sygna�em alarmowym pochodz�cym od cia�a, umys�u lub ducha. Nie jest przyczyn� schorzenia. Jest wo�aniem o pomoc, oznak�, �e dzieje si� co� z�ego. By�oby nierozs�dnie leczy� symptomy, gdy nie rozpoznana pozostaje przyczyna. Medycyna Chi�ska to system niezmiernie g��boki, odznaczaj�cy si� bardzo indywidualnym podej�ciem do pacjenta. Pewne regu�y, zasady, prawa i metody specyficznego post�powania zosta�y zapisane w Nei - Tsing 5000 lat temu (wspomniano o tym w tomie pierwszym) i na pewno nie zmieni� si� przez nast�pne 5000 lat. Pierwsza fundamentalna my�l, jaka powinna nam ca�y czas towarzyszy�, to stwierdzenie, �e wszystko na �wiecie oparte jest na prawach Natury, kt�rej nikt nie jest w stanie poprawi� czy ulepszy�. Natura jest te� najlepszym nauczycielem, guru, przewodnikiem duchowym. Natura rz�dzi si� swoimi uniwersalnymi prawami. Cz�sto m�wimy o Prawach Natury, ale tak naprawd�: jakie s� te prawa? Czy je znamy? Potrafimy wymieni�? Czy czujemy je tylko intuicyjnie? Chi�czycy uwa�ali, �e wszystkie zjawiska tego �wiata, a wi�c r�wnie� na ziemi, w cz�owieku, w organizmie, s� przejawem bezkresnego, niesko�czonego prawa uniwersum, Prawa Tao. Jest to prawo przemian i manifestacji, dzi�ki kt�remu z niesko�czonego oceanu niebytu wy�ania si� ka�da rzecz, ka�de zjawisko tego �wiata i ponownie do� powraca. Bardzo uproszczon�, wsp�czesn� wersj� Prawa Tao mo�na przedstawi� za pomoc� siedmiu Twierdze� Uniwersalnych (Tao) i dwunastu Zasad Wzgl�dno�ci (Jin-Jang). Aby dok�adnie zrozumie� tre�� filozoficzn� zawart� w tym "wzgl�dnym prawie wzgl�dnego �wiata" trzeba wr�ci� do poj�cia Tao i wzgl�dnych si� Jin i Jang (Tom I). Poznanie i zrozumienie mo�liwe jest tylko na drodze intuicyjnej i medytacyjnej, dlatego te� ka�de twierdzenie i ka�da zasada jest jednocze�nie tematem do medytacji i przemy�le�. Siedem twierdze� uniwersalnych I. Wszystko jest rezultatem zr�nicowania Niesko�czono�ci. Ii. Wszystko podlega ustawicznym zmianom. Iii. Ka�da rzecz i ka�de zjawisko posiada swoje przeciwie�stwo. Iv. Ka�da rzecz i ka�de zjawisko ma dwa oblicza. V. Nie istnieje identyczno��. Vi. Im mocniejsza jest cecha danej rzeczy, tym wi�ksze jest przeciwie�stwo tej cechy. Vii. Cokolwiek ma pocz�tek musi dobiec ko�ca. Dwana�cie zasad wzgl�dno�ci I. Jedna jedyna Niesko�czono�� manifestuje si� ci�g�� przemian�, dope�niaj�cych i antagonistycznych tendencji Jin i Jang. Ii. Jin i Jang przejawiaj� si� nieustannie we Wszystkim, dzi�ki odwiecznemu ruchowi niesko�czonego Tao. Iii. Jin reprezentuje si�� od�rodkow�; Jang si�� do�rodkow�. Wsp�lnie tworz� Chi i wszystkie zjawiska. Iv. Jin przyci�ga Jang; Jang przyci�ga Jin. V. Jin odpycha Jin; Jang odpycha Jang. Vi. ��czone w r�nych proporcjach Jin i Jang tworz� r�ne zjawiska, kt�re nie s� do siebie podobne. Zachodz�cy pomi�dzy rzeczami i zjawiskami objaw przyci�gania i odpychania jest wprost proporcjonalny do zawartych w nich si� Jin i Jang. Vii. Wszystkie zjawiska s� zmienne, nieprzerwanie zmieniaj� swoj� konstytucj� stanowi�c� z�o�enie si� Jin i Jang. Jin ulega przemianie w Jang, Jang przemianie w Jin. Viii. Nic nie sk�ada si� wy��cznie z Jin lub wy��cznie z Jang: wszystko stanowi komponent obydwu tendencji o zr�nicowanym stopniu nasycenia. Ix. Nie istnieje Neutralne. W ka�dym zjawisku przewa�a Jin lub Jang. X. Wielkie Jin przyci�ga ma�e Jin; wielkie Jang przyci�ga ma�e Jang. Xi. Skrajne Jin wytwarza Jang; skrajne Jang wytwarza Jin. Xii. Wszystkie manifestacje fizyczne s� natury Jang w swym wn�trzu, natury Jin na powierzchni. Zrobi� tablice. Podawane w r�nych pozycjach literaturowych klasyfikacje si� i tendencji Jin i Jang s� jedynie przyk�adami pomocnymi przy szeregowaniu zjawisk. Wzgl�dno�� uniwersalna Jin i Jang jest wzgl�dna sama w sobie, w swojej naturze. Wynika st�d, �e nie mo�e istnie� absolutnie doskona�a klasyfikacja czy definicja Jin i Jang. Z przyczyn dynamicznej natury zmienno�ci i z�o�onej konstytucji ka�dej substancji nie mo�e istnie� jakikolwiek doskona�y wykres czy zestawienie. Mo�na przytoczy� wiele innych klasyfikacji ni� te podane w Tablicach I - Iii, np. na podstawie takich cech jak aktywno�� i bezruch, charakter energetyczny, wibracyjny, natur� duchow�, fizyczn� i materialn�. Zrobi� tablic�. Przedstawione twierdzenia i zasady maj� charakter uniwersalny, wykraczaj�cy swoim zasi�giem zdecydowanie poza medycyn�. W�a�nie jedn� z licznych satysfakcji cz�owieka zajmuj�cego si� Tradycyjn� Medycyn� Chi�sk� jest to, �e dzi�ki prawu Tao dowiaduje si� wielu rzeczy o ludziach i o przyrodzie. System ten przybli�a bowiem do natury. Daje rado�� �ycia i poczucie proporcji. W ten spos�b, zyskuj�c �wiadomo�� cia�a, umys�u i ducha, cz�owiek rozwija si� i wzbogaca wewn�trznie. M�wimy: cia�o, umys� i duch. Tak, jeste�my jedno�ci�; sk�adamy si� z tych trzech cz�ci, kt�re w sumie tworz� ca�o��, tworz� nas. Prawie ka�dy ma dzi� trudno�ci ze zrozumieniem s�owa "duch". To swoista tragedia wsp�czesnego �wiata. �yj�c prawie w wieku Xxi i, uwa�aj�c, �e osi�gn�li�my szczyt cywilizacji, zagubili�my poczucie proporcji. Wyzbyli�my si� ducha. Zrozumienie filozoficznych podstaw Medycyny Chi�skiej pozwala na powr�t do w�a�ciwych proporcji. Gdyby�my mieli wy��cznie cia�o i umys�, byliby�my tylko robotami. Cz�owiek potrafi skonstruowa� co�, co my�li, porusza si� i dzia�a. C� jednak powoduje, �e sam jest wspania��, niepowtarzaln� indywidualno�ci�? Co nadaje sens jego �yciu? Co pozwala mu cieszy� si�, kocha�, postrzega� �wiat, wsp�czu�, po�wi�ca� si�? Sprawc� tego jest duch i on w�a�nie r�ni istot� ludzk� od maszyny. Medycyna Chi�ska nigdy nie mia�a co do tego w�tpliwo�ci, w przeciwie�stwie do naszych, zachodnich pogl�d�w na �wiat i �ycie. Zatracenie poczucia r�wnowagi pomi�dzy "cia�em" i "umys�em" jest przyczyn� naszych kl�sk w walce z chorobami. Mamy ich dzi� wi�cej ni� 50 lat temu, poniewa� zaniedbujemy integraln� cz�� ludzkiej istoty. Ludzie "s�abego ducha" s� znacznie bardziej podatni na choroby. Fizyczna si�a jednostki zale�y od jej duchowego "rdzenia", od jej si�y ducha. Nikt z nas nie lubi przygl�da� si� sobie krytycznie. Jednak uczciwa ocena samego siebie stanowi pierwszy krok w kierunku poprawy �ycia. I tutaj tak�e mo�e nam pom�c zasada Jin-Jang i usystematyzowane wed�ug niej zaburzenia psychiczne i emocjonalne. Wstawi� tablic�. Medycyna Chi�ska dzieli cia�o ludzkie na Pi�� Element�w. Wyodr�bnia tak�e narz�dy i ��czy je z �ywio�ami zewn�trznymi. Cokolwiek dzieje si� w przyrodzie, dzieje si� tak�e w nas. Jeste�my po prostu przed�u�eniem energii kosmicznej Chi. Poznaj�c Medycyn� Chi�sk� przekonamy si�, jak bardzo ka�da nier�wnowaga organiczna zale�y od dnia i pory roku. Zrozumiemy, dlaczego w pewnych okresach czujemy si� gorzej ni� w innych. B�d�c przed�u�eniem zewn�trznego elementu "sezonowo�ci", jasne b�dzie dla nas, �e zak��cenia r�wnowagi zewn�trznej wywo�uj� rozchwianie tego elementu w nas samych? Zasady Tradycyjnej Medycyny Chi�skiej potrafi rozumie� kilkuletnie dziecko, taka jest prosta, fundamentalna i naturalna. Cz�sto jednak odwracamy si� od tych uniwersalnych zasad. Traktujemy np. swe cia�o jak sum� odr...
Kebek