tom5_numer2_przemienione_zycie.pdf

(875 KB) Pobierz
168269805 UNPDF
PRZEMIENIONE ĩYCIE
Przemienione Īycie
Tom 5, numer 2
Przemienieni, przeksztaáceni
czy przerobieni?
„My wszyscy tedy, z odsáoniĊtym obliczem, oglądając jak w zwierciadle chwaáą
Pana, zostajemy przemienieni w ten sam obraz, z chwaáy w chwaáą, jak to sprawia
Pan, który jest Duchem" (II Koryntian 3:18).
„My wszyscy z odsáoniĊWą twarzą wpatrujemy siĊ w jasnoĞü PaĔską jakby w
zwierciadle; za sprawą Ducha PaĔskiego coraz bardziej jaĞniejąc, upodabniamy siĊ
do Jego obrazu" (II Koryntian 3:18 — Biblia Tysiąclecia).
W tym obszernym, wspaniaáym Ğwiecie BoĪego stworzenia, z mnogoĞcią
owadów, zwierząt, jarzyn, flory, istot morskich; rasowymi, narodowymi,
plemiennymi i jĊzykowo róĪnymi grupami ludzi, widzimy, Īe kaĪdy gatunek jest
inny i odróĪnia siĊ istotnymi cechami charakterystycznymi. Pomimo tego, Īe
kaĪda indywidualna grupa jest jedyna w swoim rodzaju i róĪni siĊ od innych,
istnieją pewne cechy charakterystyczne, wspólne dla kaĪdej grupy czy podgrupy.
Te cechy charakterystyczne są ogólnie przekazywane potomstwu przez rodzica
przez jego specyficzne geny, albo spoáecznie, poprzez kulturĊ i jĊzyk. Nawet takie
rzeczy jak okolica, klimat, gáĊbokoĞü czy wysokoĞü nad poziomem morza, mogą
byü silnie decydującymi czynnikami. Dokáadnie te cechy charakterystyczne
pokazują nam róĪnice pomiĊdzy gatunkami. KaĪda cecha charakterystyczna jest
oczywista i jasna, i wyraĨnie przypisywana jednemu gatunkowi — dlatego teĪ
potrafimy je odróĪniü.
W podobny sposób istnieje równieĪ olbrzymia róĪnorodnoĞü grup religijnych,
reprezentowanych przez czáonków, którzy wyraĨnie ujawniają istotne cechy
charakterystyczne swojej wspólnoty. Na przykáad, w Ameryce Amisze są
natychmiast rozpoznawani po wozach ciągniĊtych przez konie, braku elektrycznoĞci
i wyróĪniających siĊ ubraniach w kolorze czarno-szarym. Ich kwakrowskie
pochodzenie daje im gáĊboką potrzebĊ oddzielenia od Ğwieckich rzeczy. PrzyjĊty
przez nich sposób Īycia i ubiór jest zewnĊtrznym przejawem tego kim są i co ich
odróĪnia .
W takiej czy innej formie, wszystkie grupy religijne odzwierciedlają, pewne
cechy charakterystyczne ich osobliwego porządku, czy bĊGą to ChrzeĞcijanie,
ĩydzi, Muzuámanie, Hindusi, czy inni. CzĊsto tak áatwo jest odróĪniü Anglikanina
od Baptysty, jak Hindusa od ĩyda. Kiedy tylko poznamy cechy charakterystyczne,
1
168269805.003.png
PRZEMIENIONE ĩYCIE
Przemienieni, przeksztaáceni czy przerobieni?
proszą chwaáą twoja!" (II MojĪeszowa 33:12-18).
MojĪeszowi zostaáo przydzielone prowadzenie BoĪego ludu.
Znaá swoją ludzką naturĊ z wszystkimi jej sáaboĞciami. Wiedziaá,
Īe nie moĪe sobie przypisaü caáej zasáugi. Chciaá wiedzieü kogo
Bóg poĞle z nim i modliá siĊ usilnie do Niego, by nauczyá go
Swoich dróg. W odpowiedzi Pan rzeká do niego: „Oblicze moje
pójdzie i zaznasz spokoju ode mnie" (w. 14). MojĪesz natychmiast
zdaá sobie sprawĊ ze znaczenia tej obietnicy. W jaki sposób
ktokolwiek mógáby poznaü, Īe Bóg ma w nim upodobanie, czy
odróĪniü go od innych, gdyby BoĪa obecnoĞü nie byáa z nim?
JEDYNIE realnoĞü BoĪej ObecnoĞci mogáaby uczyniü z Izraela
Jego lud.
„A gdy MojĪesz zstĊpowaá z góry Synaj, mając w raku dwie
tablice ĝwiadectwa, nie wiedziaá MojĪesz, gdy zstĊpowaá z góry,
te skóra na twarz jego promieniaáa od rozmowy z Panem. A gdy
Aaron i wszyscy synowie izraelscy ujrzeli MojĪesza, spostrzegli,
te skóra na jego twarzy promieniaáa, i bali siĊ przystąpiü do
niego. Gdy zaĞ MojĪesz ich przywoáDá, zwrócili siĊ Aaron i
wszyscy przywódcy zboru do niego, a MojĪesz rozmawiaá z
nimi... A gdy MojĪesz przestaá z nimi rozmawiaü, wáRĪ\á zasáoną
na swoje oblicze. Ilekroü szedá MojĪesz przed oblicze Pana, by z
nim rozmawiaü, zdejmowaá zasáoną aĪ do swego wyjĞcia, a gdy
wyszedá, mówiá do synów izraelskich wszystko, co mu nakazano.
A gdy synowie izraelscy patrzyli na twarz MojĪesza, a skóra na
twarzy MojĪesza promieniaáa, MojĪesz nakáadaá z powrotem
zasáoną za swoją twarz, aĪ do czasu, gdy odchodziá, by
rozmawiaü z nim " (II MojĪeszowa 34:29-35).
Pan byá istotnie wierny Swojemu sáowu i zstąpiá na górĊ
Synaj w obáoku, wypowiadając Swoje ImiĊ, co oznacza, Īe w
peáni objawiá MojĪeszowi to Kim byá. Kiedy MojĪesz zstąpiá z
góry, „nie wiedziaá, te skóra na twarzy jego promieniaáa"
(w.29).
To jest bardzo istotne. Kiedykolwiek MojĪesz szedá przed
oblicze Pana z odsáoniĊWą twarzą, BoĪą chwaáa dosáownie
promieniaáa od niego ~ BoĪa chwaáa dokonaáa na nim zmiany.
Jego twarz „zostaáa przemieniona i promieniaáa" chwaáą Pana.
Byá to znak, dowód na to, Īe MojĪesz naprawdĊ przebywaá W
ObecnoĞci PaĔskiej i faktycznie byá Jego wybranym sáugą. Peánia
chwaáy Pana száa przed nim. Nie byá juĪ dáXĪej taki sam jak
pozostali; byá inny, oddzielony, wybrany, uĞwiĊcony, i wypo-
saĪony.
róĪnica jest oczywista. Tak jak jest to ogólnie powszechne u
wszystkich grup religijnych, ich zasadnicze cechy charak-
terystyczne są wyraĨnie okreĞlone jako naleĪące do tego
ziemskiego wymiaru.
Jedynym wyjątkiem są
naĞladowcy Jezusa Chrystusa
Zasadnicze cechy charakterystyczne, którymi odznacza siĊ
chrzeĞcijanin i KoĞcióá, NIE pochodzą ze struktur tego Ğwiata.
NIE moĪna ich odnaleĨü gáównie w tym jak odprawiamy nabo-
ĪHĔstwa, w co siĊ ubieramy, czy co czynimy w naszym
codziennym Īyciu, chociaĪ cechy te mogą byü istotne.
Geny, które nadają chrzeĞcijaninowi, a co za tym idzie
KoĞcioáowi, zasadnicze cechy charakterystyczne, są duchowe, i
mają swoje Ĩródáo w niebiaĔskiej rzeczywistoĞci. Są czymĞ
zupeánie ponadnaturalnym, poniewaĪ zostaü chrzeĞcijaninem to
nie tylko wyznanie wiary w Jezusa Chrystusa, jako Syna
BoĪego i idąca za tym pokuta z grzechów, ale musi siĊ
pojawiü Ğmierü i zaistnieü chwalebna przemiana. Mówiąc
krótko, musimy narodziü* siĊ na nowo.
Stajemy siĊ nowym stworzeniem i jako tacy mamy nowe
pochodzenie; w Chrystusie mamy „geny" naszego Ojca w niebie.
Cechy charakterystyczne Jezusa, jako wzbudzonego z martwych
i powracającego Pana, staáy siĊ istotną czĊĞcią naszego
charakteru i duchowej struktury. Wtedy to nowe stworzenie
rozpoczyna proces — maáe niemowlĊ roĞnie ku dojrzaáRĞci,
zgodnie ze swoją nową naturą. Stajemy siĊ ponadnaturalną,
duchową istotą, która jest w stanie skupiü w ludzkim ciele
peániĊ natury Jezusa, przez którą naleĪymy do tej sfery.
Nie jesteĞmy juĪ dáXĪej tym, czym byliĞmy, jesteĞmy czymĞ
caákowicie innym. Zmieniáa siĊ nie tylko nasza natura, ale nie
jesteĞmy juĪ dáXĪej upodabniani (ksztaátowani) do tego Ğwiata;
jesteĞmy przemienieni poprzez odnowienie naszego umysáu i
nasze ciaáa stają siĊĪywymi ofiarami, ĞwiĊtymi i miáymi Bogu,
a Jego obecnoĞü jest z nami. Czy doĞwiadczyáHĞ juĪ tego w
peáni?
WyraĨna BoĪa obecnoĞü
„/ rzeká MojĪesz do Pana: Oto Ty mówisz do mnie: ProwadĨ ten
lud, a nie oznajmiáHĞ mi, kogo poĞlesz ze mną, chociaĪ
powiedziaáHĞ: Znam de. po imieniu, oraz: ZnalazáHĞáaską w
oczach moich. ToteĪ, jeĞli znalazáem áaską w oczach twoich, daj
mi poznaü zamysáy twoje, abym ciĊ poznaá i wiedziaá, te
znalazáem áaską w oczach twoich; zwaĪ teĪ, te twoim ludem jest
ten naród. Odpowiedziaá Pan: Oblicze moje pójdzie i zaznasz
spokoju ode mnie. Rzeká do niego MojĪesz JeĪeli oblicze twoje
nie pójdzie z nami, to nie kaĪ nam stad wyruszaü. Po czym
bowiem moĪna poznaü, Īe znalazáem áaskĊ w oczach twoich, ja
i lud twój, jak nie po tym, Īe Ty pójdziesz z nami, bo wtedy
EĊdziemy wyróĪnieni, ja i lud twój, spoĞród wszystkich ludów,
które są na powierzchni ziemi. I rzeká Pan do MojĪesza: TakĪe
Wą rzecz, o której mówiáHĞ, speánią, gdyĪ znalazáHĞáaską w oczach
moich i woáam ciĊ po imieniu. 1 rzeká MojĪesz: PokaĪ mi,
WiĊksza chwaáa
„JeĞli tedy sáXĪba Ğmierci, wyryta literami na tablicach
kamiennych taką miaáa chwaáą, te synowie izraelscy nie mogli
patrzeü na oblicze MojĪesza z powodu przemijającej wszak
jasnoĞci oblicza jego, czy nie daleko wiĊcej chwaáy mieü bĊdzie
VáXĪba ducha? JeĞli bowiem sáXĪba potĊpienia ma chwalą, daleko
wiĊcej obfituje w chwaáą sáXĪba sprawiedliwoĞci. Albowiem to,
co niegdyĞ miaáo chwaáą, teraz nie ma chwaáy z powodu chwaáy,
która tamta przewyĪsza. JeĞli bowiem chwalą miaáo to, co
przemija, daleko wiĊcej jaĞnieje w chwale to. co trwa.
„Mając, wiĊc taką nadzieją, bardzo Ğmiaáo sobie poczynamy,
a nie tak, jak MojĪesz, który káadá zasáoną na oblicze swoje, aby
2
168269805.004.png
PRZEMIENIONE ĩYCIE
Przemienieni, przeksztaáceni czy przerobieni?
synowie izraelscy nie patrzyli na koniec tego, co miaáo ustaü.
Lecz umysáy ich otĊpiaáy. Albowiem aĪ do dnia dzisiejszego przy
czytaniu starego przymierza ta sama zasáona pozostaje nie odsáo-
niĊta, gdyĪ w Chrystusie zostaje ona usuniĊta. Tak jest aĪ po
dzieĔ dzisiejszy, ilekroü czyta siĊ MojĪesza, zasáona leĪy na ich
sercu; lecz gdy siĊ do Pana nawrócą, zasáona zostaje zajĊta. A
Pan jest Duchem: gdzie zaĞ Duch PaĔski, tam wolnoĞ ü. My
wszyscy tedy, z odsáoniĊtym obliczem, oglądając jak w
zwierciadle chwaáĊ Pana, zostajemy przemienieni w ten sam
obraz, z chwaáy w chwaáĊ, jak to sprawia Pan, który jest
Duchem" (II Koryntian 3:7-18).
MojĪesz promieniaá odbiciem Chwaáy Pana, ale ta
przeminĊáa. Dla chrzeĞcijanina, jako nowego stworzenia, zamie-
szkująca w nim przez Ducha ĝwiĊtego chwaáa obecnoĞci
Chrystusa, jest istotną cechą charakterystyczną,, okreĞlająFą go
jako BoĪą wieczną wáasnoĞü. Chwaáa ObecnoĞci Chrystusa jest
z wiecznoĞci do wiecznoĞci i nie moĪe przeminąü, zmniejszyü'
siĊ, czy zuĪ\ü. Podobnie, to wspólne zamieszkanie chwaáy BoĪej
ObecnoĞci, oddziela chrzeĞcijaĔskie zgromadzenie jako lud
prawdziwego, Īyjącego Boga. JeĪeli nie mamy Jego obecnoĞci,
jesteĞmy nadĊci i puĞci.
duch, w tym Īyciu jak i w przyszáym, bĊdzie nosiá na sobie Jego
podobieĔstwo.
Szatan, ojciec káamstwa, ustawicznie pragnie zwieĞü braci,
by uwierzyli w jego káamstwa i tym samym odrzucili prawdĊ.
Najpierw to, co fizyczne, POTEM duchowe. Najpierw
tymczasowe, POTEM wieczne; oba są to BoĪe prawa.
Nieprzyjaciel chce, abyĞmy skoncentrowali naszą uwagĊ na
rzeczach fizycznych i caákowicie tymczasowych, gdzie moĪe
nadal nas zwodziü, niepokoiü, kraĞü, niszczyü i próbowaü w jakiĞ
sposób udaremniü BoĪy wieczny cel.
Droga do przemiany
W 12 rozdziale Listu do Rzymian sáowo „przemieĔcie" jest uĪyte
w poáączeniu z odnowieniem naszego umysáu. To jest dzieáo
Ducha ĝwiĊtego w odpowiedzi na nasze poddanie siĊ Jego woli
i zamierzeniom. W 8 rozdziale Listu do Rzymian, sáowo
„podobni" jest uĪyte w poáączeniu z ksztaátowaniem rĊk a Ojca
jako czĊĞü procesu wypeániania woli BoĪej — Jego ogáoszonej
woli, abyĞmy stali siĊ caákowicie tym kim On chce abyĞmy byli.
Oznacza to nie tylko powoáanie, ale równieĪ przemianą
dokonaną Jego rĊNą, na podobieĔstwo Jego Syna, caákowicie
usprawiedliwioną i uwielbioną.
Oba okreĞlenia muszą byü zrozumiane jako czĊĞü dzieáa
áaski. Są one dziaáaniem samego Boga i nie mogą zostaü
osiągniĊte przez nasze wáasne uczynki, czy siáĊ. Bóg zamierza
dokonaü w nas Swojego dzieáa áaski, nie pozbawiając nas naszej
Záasnej indywidualnoĞci. Jego zamierzeniem jest nie pozostawiü
nas takimi jakimi byliĞmy. JeĪeli poddamy siĊ Jego doskonaáej
woli, On zmieni nas i umoĪliwi nam udziaá w Jego chwale.
Jezus powiedziaá: „JeĞli kto mnie miáuje, sáowa mojego
przestrzegaü bĊdzie, i Ojciec mój umiáuje go, i do niego
przyjdziemy, i u niego zamieszkamy" (Ew. Jana 14:23). Po czym
nastąpiáy trzy decydujące stwierdzenia:
1. „Ja jestem krzewem winnym, wy jesteĞcie latoroĞlami. Kto
trwa we mnie, a Ja w nim, ten wydaje wiele owocu; bo beze
mnie nic uczyniü nie moĪecie" (15:5).
2. „JeĞli we mnie trwaü bĊdziecie i sáowa moje w was trwaü
EĊGą, proĞcie o cokolwiek byĞcie chcieli, stanie siĊ wam. Przez
to uwielbiony bĊdzie Ojciec mój, jeĞli obfity owoc wydacie i
staniecie siĊ uczniami moimi " (15:7-8).
3. „Nie wy mnie wybraliĞcie, ale Ja was wybraáem i
przeznaczyáem was, abyĞcie szli i owoc wydawali i aby owoc
wasz byá trwaáy, by to, o cokolwiek byĞcie prosili Ojca w imieniu
moim, daá wam" (15:16).
Chrystus trwający w nas i nasze trwanie w Nim jest
niezbĊdne do naszego upodobnienia do Jego charakteru. Zosta-
liĞmy powoáani, by wydawaü trwaáy owoc. CzĊsto wiĊkszoĞü
chrzeĞcijan rozumie „owoc" jako owoc Ducha, o którym
czytamy w LiĞcie do Galacjan 5:22-23. JednakĪe ten owoc nie
jest tym, o którym mówi tutaj Jezus.
Istnieje wielu niewierzących, którzy mogą czĊsto ujawniaü
„owoc" cierpliwoĞci, uprzejmoĞci, itd., ale nie mają zupeánie
spoáecznoĞci z, czy wiary w Chrystusa.
Zalety opisane w 5 rozdziale Listu do Galacjan same nie
Wieczny BoĪy cel
„Wzywam was tedy, bracia, przez miáosierdzie BoĪe, abyĞcie
skáadali ciaáa swoje jako ofiarĊĪywą, ĞwiĊWą, miáą Bogu, bo taka
winna byü duchowa sáXĪba wasza. A nie upodabniajcie siĊ do
tezo Ğwiata, ale siĊ przemieĔcie przez. odnowienie umysáu swego.
abyĞcie umieli rozróĪniü, co jest wolą Bota, co jest dobre, miáe
i doskonaáe" (Rzymian 12:1-2).
„A wiemy, ze Bóg wspóádziaáa we wszystkim ku dobremu z
tymi, którzy Boga miáują, to jest z tymi, którzy wedáug postano-
wienia jego są powoáani. Bo tych, których przedtem znaá,
przeznaczyá wáDĞnie, aby siĊ stali podobni do obrazu Syna jego,
a On Īeby byá pierworodnym poĞród wielu braci; a których
przeznaczyá, tych i powoáDá, a których powoáDá, tych i
usprawiedliwiá, a których usprawiedliwiá, tych i uwielbiá"
(Rzymian 8:28-30).
NaleĪHü do Niego to nie kwestia upodobnienia do naszego
zrozumienia Jego wzoru, czy obowiązków, ani „zewnĊtrznej
podobizny" naĞladowcy Chrystusa. MoĪliwe jest, aby w wojsku
pewne osoby wskutek üwiczeĔ" zostaáy zmienione, dla wspólnego
funkcjonowania armii, ale ciągle cechy ich charakteru mogą
pozostaü niezmienione. Samo Sáowo moĪe tylko spowodowaü
zewnĊtrzne upodobnienie, a wiĊc zakon. Sáowo i Duch są
potrzebne do ĩYCIA.
W obu fragmentach przytoczonych z Listu do Rzymian,
widzimy te same zasadnicze prawdy, choü zapisane w innych
Váowach, jakby z róĪnych punktów widzenia. Oba dają do zrozu-
mienia wiĊcej niĪ tylko naszą identyfikacjĊ z Jezusem, czy
podobieĔstwo do Niego. Kiedy zachowujemy naszą wáasną indy-
widualnoĞü, tak jak stworzyá nas Bóg, zasadnicze cechy, które
sprawiają, Īe Jezus jest tym Kim jest, przenikną nas do tego
stopnia, Īe naprawdĊ bĊdziemy „podobni do Niego." Nie w tym
znaczeniu, Īe tak jak On bĊdziemy mieli boskie ciaáa, ale Īe nasz
3
168269805.005.png
PRZEMIENIONE ĩYCIE
Przemienieni, przeksztaáceni czy przerobieni?
Ğwiadczą o panowaniu Jezusa. I chociaĪ powinniĞmy przynosiü
owoc Ducha, potrzebujemy równieĪ owocnoĞci, o której mówiá
Jezus ~ owoc, który moĪe pochodziü tylko od Niego, a który
mogą przynieĞü ci, którzy naleĪą prawdziwie do Niego. Jaki
zatem jest owoc trwania W Chrystusie, o którym mówi Jezus?
początku Bóg wybraá was, byĞcie zostali zbawieni przez
XĞwiĊcające dzieáo Ducha i wiarĊ w prawdĊ. "
RzeczywiĞcie, w I LiĞcie Piotra 4:12-14 czytamy, „Najmilsi!
Nie dziwcie siĊ, jakby was coĞ niezwykáego spotkaáo, gdy was
pali ogieĔ, który sáXĪy ku doĞwiadczeniu waszemu, ale w tej
mierze, jak jesteĞcie uczestnikami cierpieĔ Chrystusowych,
radujcie siĊ, abyĞcie i podczas objawienia chwaáy jego radowali
siĊ i weselili. Báogosáawieni jesteĞcie, jeĞli was zniewaĪają dla
imienia Chrystusowego, gdyĪ Duch chwaáy. Duch BoĪ y.
spoczywa na was. "
Dzisiaj w KoĞciele jesteĞmy ustawicznie zachĊcani do chrztu
w Duchu ĝwiĊtym. ChociaĪ wielu z caáych serc szuka peáni
BoĪej mocy, odkrywa, Īe nigdy nie otrzymuje mocy, której
pragnie. Czy BoĪe Sáowo zawiodáo? NIE. Duch ĝwiĊty zawsze
idzie za BoĪym postanowieniem i niczym wiĊcej.
JakĪe czĊsto powód jest taki, Īe pragniemy mocy dla nas
samych. Poszukujemy mocy do prorokowania, uzdrawiania,
wzbudzania z martwych, ewangelizowania, mówienia jĊzykami,
itd. Wszystko po to, bym „JA" mógá posiąĞü moc, chociaĪ
„czyniąc" to dla Boga.
Jedynie wtedy Bóg wyleje peániĊ mocy Swojej obecnoĞci,
kiedy bĊdziemy woáali do Niego zgodnie z Jego postanowieniem.
Zastanów siĊ nad tym: Czy pragniesz, aby moc Ducha ĝwiĊtego
przemieniáa ciebie, tak abyĞ mógá odzwierciedlaü chwaáĊ Pana
zgodnie z Jego postanowieniem? Czy szukasz BoĪej obecnoĞci w
twoim Īyciu, aby chwaáa Jezusa mogáa byü objawiona w tobie
i twoim zgromadzeniu? BoĪym zamiarem jest objawiü chwalą
Chrystusa, Emmanuela — Boga z Jego ludem — nie twoją
chwalą.
Jan Chrzciciel rozumiaá to, gdyĪ powiedziaá, „On musi
wzrastaü, ja zaĞ stawaü siĊ mniejszym " (Ew. Jana 3:30).
W ksiĊdze Micheasza 6:8 czytamy, „Oznajmiono ci,
czáowiecze, co jest dobre i czego Īąda Pan od ciebie: tylko, abyĞ
wypeániaá prawo, okazywaá miáRĞü bratnią i w pokorze obcowaá
ze swoim Bogiem." Kiedy tak bĊdziemy czynili, Duch ĝwiĊty
EĊdzie przepáywaá przez nas w peáni mocy i spowoduje, Īe
EĊdziemy Ğwieciü jak Ğwiatáa w ciemnoĞci. Chwaáa Chrystusa
EĊdzie promieniowaáa od Ğrodka, jak Ĩródáo do Īycia wiecznego,
dając Ğwiadectwo chwaáy, która jest w Chrystusie Jezusie. On
przekaĪe przez ciebie ponadnaturalne Ğwiadectwo o tym, BoĪe
6áowo jest prawdą.
Bóg zawsze mówiá: „JeĪeli mój lud zechce, Ja równieĪ
chcĊ." Szukaj BoĪego zamierzenia szczerym, niepodzielnym
sercem. On przyjdzie.
„Kto zaĞáączy siĊ z Panem, jest z nim jednym duchem"
(I Koryntian 6:17).
ĝwiecący jak Ğwiatáa
„Przeto, umiáowani moi, jak zawsze, nie tylko w mojej obecnoĞci,
ale jeszcze bardziej teraz pod moją nieobecnoĞü byliĞcie
posáuszni; z bojaĨnią i ze drĪeniem zbawienie swoje sprawujcie.
Albowiem Bóg to wedáug upodobania sprawia w was i chcenie i
wykonanie. CzyĔcie wszystko bez szemrania i powątpiewania,
abyĞcie siĊ stali nienagannymi i szczerymi dzieümi BoĪymi bez
skazy poĞród rodu záego i przewrotnego, w którym Ğwiecicie jak
Ğwiatáa na Ğwiecie, zachowując sáowa Īywota" (Filipian 2:12-16).
Mamy ÄĞwieciü, jako Ğwiatáa na Ğwiecie". Co to oznacza?
Tak jak czytaliĞmy we fragmencie otwierającym nasze rozwa-
Īania (II Koryntian 3:18), mamy odzwierciedlaü' chwale. Pana. To
odzwierciedlenie nie jest odbiciem lustrzanej powierzchni, ale w
pewnym sensie odbiciem „tak jakby we szkle". ĝwiatáo chwaáy
Chrystusa ma byü odzwierciedlone przez nasze Īycie, jako Jego
cenną wáasnoĞü. To wáDĞnie chwaáa PaĔskiej obecnoĞci ma nas
przemieniü i byü przez nas odzwierciedlona.
Fragmenty z Ew. Mateusza 17:1-9 i Ew. àukasza 9:28-36
podają nam opis przemienienia PaĔskiego. Piotr, Jan i Jakub stali
siĊ uczestnikami objawienia Jezusa w Jego peánej chwale.
Wiersz 32 dziewiątego rozdziaáu Ew. àukasza brzmi: „ujrzeli
chwaáą jego. " Zobaczyli Jezusa, JAKO CZàOWIEKA, jednak
peánego niebiaĔskiej chwaáy. Zobaczyli Jezusa w peánej chwale
ObecnoĞci Ducha ĝwiĊtego, bez ograniczenia. ĝwiadkowie
zostali ostrzeĪeni, by nie mówili nikomu o tym, co widzieli, aĪ
zostanie wzbudzony z martwych.
WaĪne jest, abyĞmy nie pomieszali powyĪszego z peánym
objawieniem chwaáy Jego boskoĞci, jako zmartwychwstaáego Pana
chwaáy, zapisanego w Objawieniu 1: 12-16, które nie moĪe byü
dzielone z Īadnym czáowiekiem.
Objawiona chwalą
6áowo, które w Nowym Testamencie zostaáo przetáumaczone
jako „przemiana" czy „przeksztaácenie," pochodzi z greckiego
Váowa metamorpheo — oznaczającego caákowitą zmianą, tak jak
Jąsienica przemienia siĊ w motyla ~ coĞ caákowicie innego. Tak
samo w przypadku Jezusa, poprzez zamieszkującego Ducha
ĝwiĊtego, mamy byü zmieniani, aby Jego chwaáa mogáa byü
objawiona i Ğwiadczyü o nas, Īe jesteĞmy synami BoĪymi.
W LiĞcie do Rzymian 8:30 czytamy, Īe „których uspra-
wiedliwiá, tych i uwielbiá. " Wersety 16 i 17 podają, Īe „ Ten to
Duch Ğwiadczy wespóá z duchem naszym, te dzieümi BoĪymi
jesteĞmy. A jeĞli dzieümi, to i dziedzicami, dziedzicami BoĪymi,
a wspóádziedzicami Chrystusa, jeĞli tylko razem z nim cierpimy,
abyĞmy takie razem z nim uwielbieni byli. "
W II LiĞcie do Tesaloniczan czytamy: „PowinniĞmy zawsze
dziĊkowaü Bogu za was, bracia, umiáowani przez Pana, gdyĪ od
MikĊ Barton (1994)
4
168269805.006.png 168269805.001.png
PRZEMIENIONE ĩYCIE
Byü czy czyniü?
Z historycznego punktu widzenia Zachód
miaá tendencją do káadzenia gáównego
nacisku na to, co siĊ robi, a Wschód na
to, kim siĊ jest. To, czym jesteĞmy,
zawsze wydawaáo siĊ bardziej istotne
dla mieszkaĔców Wschodu; mieszkaĔcy
Zachodu zaĞ byli skáonni zadowoliü siĊ
tym, co robią. Jedni sáawili sáowo byü;
drudzy sáowo czyniü.
Gdyby ludzka natura byáa doskonaáa,
nie byáoby rozbieĪnoĞci pomiĊdzy
„robieniem" a „byciem". Czáowiek Ī\áby
po prostu w zgodzie ze swoim wnĊtrzem,
nie zastanawiając siĊ nawet nad tym, co
robi. Jego czyny byáyby prawdziwym
wyrazem jego wewnĊtrznego czáowieka.
JednakĪe, jeĪeli chodzi o ludzką
naturĊ, sprawa nie jest taka prosta.
Grzech wprowadziá moralny nieáad; Īycie
staáo siĊ skomplikowane i trudne. Te
rzeczy, które miaáy w nas pracowaü
razem w nieĞwiadomej harmonii, są
czĊsto caákowicie lub czĊĞciowo odizolo-
wane od siebie i zmierzają, do caákowitego
oddzielenia. Z tego powodu niezmiernie
trudno jest osiągnąü symetriĊ charakteru.
Z gáĊbi wewnĊtrznego nieáadu
powstaje antagonizm pomiĊdzy „byciem"
a „czynieniem," a sáowo, na które
Náadziemy nacisk, umieszcza nas w jednej
z tych dwóch kategorii: jesteĞmy tymi,
którzy są albo tymi, którzy czynią; jednym
albo drugim. W naszym nowoczesnym,
cywilizowanym spoáeczeĔstwie, nacisk
jest poáRĪony prawie caákowicie na
„czynienie".
My, chrzeĞcijanie, nie moĪemy uciec
przed tym pytaniem. Musimy odkryü
gdzie Bóg káadzie nacisk i zbliĪ\ü siĊ do
boskiego wzorca. Nie powinno to byü
zbyt trudne, skoro mamy przed sobą
ĝwiĊte Pismo z caáym jego bogactwem
duchowych instrukcji, a do interpretacji
tych Pism, mamy Ducha, który je
zainspirowaá.
Pomimo moĪliwoĞci, którą mamy by
poznaü prawdĊ, wiĊkszoĞü z nas wolno
siĊ uczy. Bardzo silna jest w nas
tendencja do przyjmowania wszystkiego
bez pytania, nie pytając, dlaczego. Z tego
ZáDĞnie powodu to, czego trzyma siĊ
wiĊkszoĞü chrzeĞcijan w jakimkolwiek
momencie, bĊdzie z pewnoĞcią bez
ZątpliwoĞci zaakceptowane, jako
prawdziwe i wáDĞciwe. àatwiej jest
imitowaü niĪ tworzyü; áatwiej jest, i przez
pewien czas, bezpieczniej, dorównaü
kroku, nie zadając zbyt wiele pytaĔ
odnoĞnie tego dokąd zmierza pochód.
Dlatego wáDĞnie „to kim siĊ jest" nie
jest juĪ dáXĪej pociągające dla ludzi, a „to
co siĊ czyni," skupia uwagĊ prawie
wszystkich. Wspóáczesnym chrzeĞcijanom
brakuje symetrii. Nie wiedzą wáDĞciwie
nic o wewnĊtrznym Īyciu. Są jak
Ğwiątynia, która jest piĊkna na zewnątrz,
ale brakuje jej piĊkna wewnĊtrznego.
Kolor, Ğwiatáo, dĨwiĊk, wygląd, gest — to
Vą twoi Bogowie, O, Izraelu.
„Akcent w dzisiejszym KoĞciele" —
mówi Leonard Ravenhill, angielski
ewangelista, „nie jest poáRĪony na
poĞwiĊcenie, ale na poruszenie." W
krĊgach ewangelicznych do takiego
stopnia pielĊgnuje siĊ religijną ekstra-
wersjĊ, Īe prawie nikt nie ma pragnienia,
by odwaĪnie zabraü gáos, czy zakwestio-
nowaü jej logicznoĞü. To, co zewnĊtrzne,
zajĊáo miejsce. Bóg teraz przemawia
jedynie poprzez wiatr i trzĊsienie ziemi;
cichego, spokojnego gáosu juĪ nie sáychaü
0 Królewska 19:11-13).
Caáa machina religijna staáa siĊ
wytwórcą haáasu. MáodzieĔcza moda,
która umiáowaáa gáRĞne klaksony i
wyáadowanie, przedostaáa siĊ do Īycia
wspóáczesnych chrzeĞcijan. Na stare
pytanie „Co jest gáównym koĔcem
czáowieka?" odpowiada siĊ teraz
„Uganiaü siĊ za tym Ğwiatem i dodawaü
do niego haáasu." A wszystko to czyni siĊ
w imiĊ Tego, który nie spieraá siĊ i nie
krzyczaá, a na ulicach nie sáyszano Jego
Jáosu (Ew. Mateusza 12:19-21).
Musimy rozpocząü niezbĊdną reformĊ
poprzez zakwestionowanie duchowej
waĪnoĞci tego, co zewnĊtrzne. To, czym
czáowiek jest, musi byü bardziej waĪne
od tego, co czyni. Podczas gdy moralna
jakoĞü dowolnego czynu jest przekazana
poprzez stan serca, moĪe istnieüĞwiat
religijnej aktywnoĞci, który powstaje nie
z wewnątrz, ale z zewnątrz, a który
wydaje siĊ mieü maáo lub Īadnej
zawartoĞci moralnej. Takie religijne
zachowanie jest imitacją czy odbiciem.
Wywodzi siĊ od bieĪącego kultu
poruszenia i nie posiada oznak
wewnĊtrznego Īycia.
Poselstwo „Chrystus w tobie,
nadzieja chwaáy", potrzebuje byü odno-
wione w KoĞciele. Musimy pokazaü
nowemu pokoleniu nerwowych, prawie
szalonych chrzeĞcijan, Īe moc leĪy w
centrum Īycia. PrĊdkoĞü i haáas są oznaką
VáaboĞci, nie siáy. WiecznoĞü jest
bezgáRĞna; czas jest haáDĞliwy. Nasze
zaabsorbowanie czasem jest smutnym
dowodem naszego podstawowego prag-
nienia wiary. Pragnienie dramatycznej
aktywnoĞci jest dowodem naszej religijnej
niedojrzaáRĞci; jest to rodzaj popisu
ZáDĞciwego dla przedszkola.
A.W. Tozer (1955)
Prawdziwe odnowienie
JeĪeli ten stary czáowiek umrze, nowy czáowiek bĊdzie Ī\á. JeĪeli umrze w tobie
duma, poprzez Ducha ĝwiĊtego obudzi siĊ pokora. JeĪeli umrze gniew, w jego
miejsce zostanie zasadzona áagodnoĞü. JeĪeli umrze chciwoĞü, wzroĞnie w tobie
ufnoĞü w Boga. JeĪeli umrze w tobie miáRĞüĞwiata, w jej miejsce wzbudzi siĊ BoĪa
miáRĞü. To jest nowy, wewnĊtrzny czáowiek z jego czáonkami; to jest owoc Ducha
ĝwiĊtego; to jest Īywa, dziaáająca wiara. To jest Chrystus w nas i Jego szlachetne
Īycie; to jest nowe posáuszeĔstwo, nowe przykazanie Chrystusa, to jest owoc nowego
narodzenia w nas, w którym musimy Ī\ü, jeĪeli chcemy byü BoĪym dzieckiem. Tylko
ci, którzy Īyją w tym nowym narodzeniu, są dzieümi BoĪymi.
Johann Arndt (1606)
5
168269805.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin