64_Plus_4_Amiga_2_1990.pdf

(891 KB) Pobierz
64 PLUS 4 & AMIGA
GRUDZIEŃ 1990 N O W O Ś Ć CENA 3000 zł
64 plus 4
Indeks 377112
MIESIĘCZNIK UŻYTKOWNIKÓW KOMPUTERÓW COMMODORE
& A M I G A
572321391.011.png 572321391.012.png 572321391.013.png
W numerze :
Drodzy Czytelnicy !
Miło nam powiadomić Was, że do grona współtworzących nasze pismo na
stałe dołączyła znana w Polsce i na świecie grupa KEBAB (dawniej
QUARTET). W jej skład wchodzą:
Robert „Mr. Raf” Turliński,
Paweł „Polonus” Sołtysiński,
Sambor „Hi-Man” Kuźma,
Marcin „Duddie” Dudar.
Grupa ta opracowuje również dwa, wydawane na dyskietkach, miesięczniki
(osobno dla C-64 i Amigi) rozpowszechniając je BEZPŁATNIE! To przykre, że
znalazły się osoby, które wbrew intencjom twórców sprzedają za spore
pieniądze kopie tych magazynów posuwając się nawet do przypisywania sobie
autorstwa. Pamiętajcie: autorzy dyskowych magazynów KEBAB proszą
wszystkich o bezpłatne przekazywanie sobie kopii.
Wszystkim czytelnikom przypominamy, że nasze czasopismo dostępne jest
w prenumeracie. Cena egzemplarza w prenumeracie wynosi 2800zł.
Prenumerata roczna - 33600zł. Ceny te dotyczą prenumeraty dokonanej do
końca stycznia 1991r. Wpłaty należy przesyłać na konto: Bank PKO SA
Bydgoszcz, konto nr: 5.09011-400522.7-136-11-111.0.
Blankiety wpłat powinny być czytelnie wypełnione i zawierać następujące
informacje: imię i nazwisko lub nazwę instytucji, dokładny adres
zamawiającego, liczbę zamawianych egzemplarzy oraz okres prenumeraty.
Osobom zainteresowanym prowadzeniem indywidualnego kolportażu
naszego pisma (np. w szkole , w zakładzie pracy itd.) proponujemy współpracę
na następujących zasadach:
jednorazowy zakup nie mniej niż 20 egzemplarzy po cenie hurtowej
(aktualnie 2200zł.)
płatność gotówką przy odbiorze (odbiór w Bydgoszczy - możliwe inne
uzgodnienia).
Wszystkich zainteresowanych prosimy o listowny kontakt.
VII Ogólnopolski Zlot
Nie wszystko co zjada,
Jak korzystać z procedur
zawartych w pamięci
Kompresory - czyli jak
PC - MANIA czyli kolejny
Jak ukończyć
”Future Wars” .................. 21
W następnym numerze :
Komputer
i monitor -
schematy
REDAKCJA
Voice
Tracker C-64
Adres redakcji: Redakcja „64 plus 4”
85-166 Bydgoszcz 43
skrytka pocztowa 64
redagują: Waldemar Szczygieł (red. nacz.)
z zespołem
64 plus 4
Cheat's
Amiga
miesięcznik nr 2(2)
grudzień 1990
Skład: ABUK
Druk: Prasowe Zakłady Graficzne,
85-009 Bydgoszcz, ul. Dworcowa 13
zam. 3188/90
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść
ogłoszeń.
nakład: 35000 egz.
cena 1 egz.: 3000 zł
Mapa pamięci
C-16 c.d.
Wydawca:
ABUK Spółka z o.o.
2 64 plus 4 2/90
572321391.014.png 572321391.001.png 572321391.002.png
FELIETON
Obok nas
Sercem komputera jest mikroprocesor-układ scalony, który realizuje ograniczony
zbiór prostych instrukcji arytmetycznych i logicznych. Oprócz tego ma on możliwość
zapisu i odczytu danych w pamięci RAM komputera. Dopiero długi ciąg tych instrukcji
przemyślany i uporządkowany przez programistę (w postaci programu) pozwala na uzy-
skanie wrażenia, że nasz komputer „myśli”. Program przeciętnej gry komputerowej za-
wiera co najmniej kilka tysięcy takich instrukcji.
Programista musi bardzo dokładnie określić jakie dane komputer ma przyjąć, gdzie
je zmagazynować, jak je przetwarzać-krok po kroku, instrukcja po instrukcji. Najdrob-
niejsza nieścisłość powoduje błędne działanie programu lub wręcz uniemożliwia jego
uruchomienie. Człowiek potrafi automatycznie zinterpretować znak „O” jako literę lub
cyfrę w zależności od kontekstu, komputer jednoznacznie przyjmie, że jest to litera i je-
śli w danym miejscu oczekiwał cyfry to albo wykaże błąd albo „zgłupieje”.
A oto inny komputer: mózg człowieka. Szacuje się, że mózg ludzki za pośrednic-
twem zmysłów odbiera w ciągu sekundy około 100 milionów bitów różnych informacji.
W tym samym czasie porządkuje je i hierarchizuje ich wartość, automatycznie wykorzy-
stując część danych do sterowania funkcjami organizmu inne przekazując naszej
świadomości. Pamiętajmy o tym, że człowiek i cały świat zewnętrzny ciągle się zmienia
i jest praktycznie niemożliwe zaistnienie dwóch do końca identycznych zdarzeń. Tak
więc docierające do mózgu dane nieustannie się zmieniają i „program główny” musi
być przygotowany na sytuacje, których z góry nie da się przewidzieć.
Komputer cały algorytm działania otrzymuje z zewnątrz i jego możliwości autokon-
troli są na tyle doskonałe na ile dokładnie opisał je programista (czyli stosunkowo nie-
wielkie). Komputer „sam z siebie” nie wniesie do programu nic. Mózg posiada zaś nie-
zwykłą możliwość odśrodkowego tworzenia i korekcji „programów” dla samego siebie.
Robi to przez całe nasze życie.
Do końca nie zbadane funkcje i możliwości ludzkiego mózgu są wobec najnow-
szych komputerów jak wszechświat wobec przysłowiowego ziarenka piasku. Maszyny
cyfrowe potrafią pewne wąskie i ściśle określone problemy rozwiązywać szybciej,
wielokrotnie powtarzać obliczenia dla różnych danych wejściowych itd. Nie zrobiłby
jednak NIC gdyby człowiek nie określił CO .
Komputer jest tylko narzędziem.
Waldemar Szczygieł
2/90 64 plus 4 3
572321391.003.png 572321391.004.png
NOWINKI
Z DALEKA I Z BLISKA ...... Z DALEKA I Z BLISKA ...... Z DALEKA I
Z DALEKA I Z BLISKA ...... Z DALEKA I Z BLISKA ...... Z DALEKA I
Z DALEKA I Z BLISKA ...... Z DALEKA I Z BLISKA ...... Z DALEKA I
Z DALEKA I Z BLISKA ...... Z DALEKA I Z BLISKA ...... Z DALEKA I
C-64
Jedna z najlepszych grup piszących
muzykę na C-64, znana pod nazwą
„MANIACS OF NOICE”, po
wielu pertraktacjach sprzedała
swój edytor muzyczny firmie „DI-
GITAL MARKETING”. Program
ten będzie sprzedawany zaraz po
tym, jak sam wielki Mr. Cursor
skończy pisanie do niego zabez-
pieczenia. Programy przez niego
zabezpieczone z reguły nie poddają
się cartridge'om i innym tego typu
sposobom.
Polski programista „Silver Dream”
sprzedał swój rewelacyjny program
graficzny o nazwie „MULTIDRA-
WER” firmie „GAME ON!”.
„MULTIDRAWER” jest profesjo-
nalnym programem służącym two-
rzeniu grafiki do gier i programów
demonstracyjnych.
W dniach 2 i 3 listopada odbyło się
wielkie „COPY PARTY” w Ins-
brucku (Austria). Zaproszenie
otrzymaliśmy, wiz nie dostaliśmy,
ale spodziewamy się w najbliż-
szym czasie raportu z „party”.
Organizatorem była grupa
„T. A. T.”.
stwa Giercmenów. Były drużyny
z Europy, Japoni i Ameryki które,
codziennie od 10 rano do
6 wieczorem niszczyły joy'a za
joy'em. Niestety nie znamy
wyników konkursów.
O tym, że cenzura może skutecznie
uprzykrzyć życie wiedzą wszyscy.
Teraz wie również o tym firma
Lucasfilm. Wypuściła ona bardzo
dobry symulator walki lotniczej pt.
,,Their Finest Hour” (Ich najlepsza
godzina). Gra toczy się podczas
drugiej wojny światowej i jest to
Bitwa o Wielką Brytanię. Gra uzy-
skała jednak przydomek „Their
Darkest Hour" (Ich najciemniejsza
godzina). Otóż, niemieckie prawo
zabrania umieszczania gdziekol-
wiek sfastyk lub innych faszystow-
skich symboli, a takie symbole
właśnie znajdowały się na pudełku
gry. Cenzura więc nakazała zmianę
pudełek. Firma podporządkowała
się, sfastyka zniknęła i gra poszła
do sklepów. Jednak panowie urzęd-
nicy nie powiedzieli ostatniego sło-
wa. Już po wprowadzeniu gry do
sprzedaży zauważyli ponad 30 fa-
szystowskich symboli w samej in-
strukcji do gry. I cóż zrobili? Kaza-
li wycofać grę lub zamazać sfa-
styki. Sprzedawcy w sklepach
zostali zmuszeni albo do oddania
gier albo do własnoręcznego za-
mazywania pisakami sfastyk. Ró-
żne są koleje programów kompute-
rowych!
Czy wiecie, że Commodore ma
swoją drużynę piłkarską?! Jest to
Chelsea Football Club. Po ostatnim
raczej słabym sezonie Chelsea
startuje z dwoma nowymi
zawodnikami i odnowioną umową
z Commodore, która opiewa na 2
miliony funtów. Dzięki temu
Commodore stał się największym
sponsorem w angielskiej piłce no-
żnej. Podpisana umowa przewiduje
opiekę nad klubem przez kolejnych
pięć lat. Dla przypomnienia:
Commodore sponsoruje Chelsea
już od trzech lat.
Firma MicroProse została założona
przez Sid'a Meir'a i Bill'a Stealey'a
w 1982 roku. Jak do tego doszło?
Otóż grając w grę Red Baron
(symulacja lotnicza) Meir po-
wiedział, że może zrobić lepszą grę
w przeciągu tygodnia. Stealey
szybko odpowiedział: „Jeśli ty
możesz zrobić, to ja mogę sprze-
dać!”. Meir nie wyrobił się w tygo-
dniu... Skończenie gry zajęło mu 2
miesiące i nosiła ona nazwę: „Hell-
cat Ace”. Przyniosła firmie miliony
zysku i biura na całym świecie.
Stealey przed założeniem.
MicroProse był pilotem myśliwca
odrzutowego T-28 Trojan o wdzi-
ęcznej nazwie „Miss MicroProse".
Wiadomo więc skąd wzięła się na-
zwa firmy. Do tej pory najwięk-
szym sukcesem MP jest gra „F15
Strike Eagle” (oczywiście symula-
cja lotnicza) sprzedana w ponad
milionie egzemplarzy. Na jesień
zostanie wypuszczona jej wersja
Coin-Op. Jest to jeden z nielicz-
nych przypadków, że gra jest prze-
noszona z domowych komputer-
ków na salonowe maszyny.
Firma Memory Expansion Systems
wypuściła miniaturowe roz-
szerzenie pamięci 0.5 MB. Płytka
ma szerokość zaledwie 4 cm i jest
niewiele większa od zwykłej karty
kredytowej.
Prawdopodobnie za grę Super Cars
(ta ze świetną czołówką Pa-
ranoimii) Paranoimia zapłaciła
1250 DM. Quartex oferował 1000
DM. Czego to się nie robi aby jako
pierwsi wypuścić połamaną
wersję!!!
Paranoimia, Quartex oraz M.A.D
rozwiązały się, a członkowie (naj-
lepsi hackerzy) przeszli do
Paradox'u. Do grupy Paradox (ale
sekcji duńskiej - DK) przeszła
część członków z grup: Rebels,
Trilogy i Kefrens. Paradox jest
teraz jedną z najsilniejszych (jeżeli
nie najsilniejszą) grup.
AMIGA
15 i 16 września br odbyła się
w Anglii największa na świecie
impreza komputerowa. Nazwali-
śmy ją „Wielkie Giercowanie”,
ponieważ dotyczyła tylko gier.
Wzięły w niej udział takie firmy
jak: Commodore, Sega, Nitendo,
U.S. Gold, Ocean, Domark, Mir-
rorsoft, MicroProse, Activision,
Virgin, Mastertronic, Accolade
i Gremlin, a więc potentaci kompu-
terowej rozrywki. Można było za
darmo grać na automatach, roz-
bijać Amigi, torturować C-64
i wszelkiej innej maści komputery
(Atari było nieobecne, co daje
prosty wniosek ...). Zorganizowano
również Międzynarodowe Mistrzo-
KEBAB
4 64 plus 4 2/90
572321391.005.png 572321391.006.png
NOWINKI
VII Ogólnopolski Zlot Użytkowników AMIGI
27 października 1990 roku odbył
się VII Ogólnopolski Zlot
Użytkowników AMIGI. Miejscem
spotkania były sale Akademii
Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Tłumnie przybyli użytkownicy
AMIGI tak ostro przystąpili do „wy-
miany” oprogramowania, że nie
wytrzymały bezpieczniki! Dopiero
po około dwóch godzinach udało się
opanować awarię sieci zasilania.
Zlot był okazją do spotkania
czołowych postaci „światka amigowców”.
Podczas imprezy można było uzupełnić swój
sprzęt. Oto niektóre ceny:
dodatkowa stacja dysków 5,25"
wraz z boot selektorem ............................................ 140$
sampler ....................................................................... 40$
interfejs MIDI .................................................. 40 do 50$
rozszerzenie pamięci do 1MB
bez zegara ................................................................... 85$
program AmiSłownik
Angielsko-Polski ................................................. 70000zł
Jedyna dziewczyna z AMIGĄ !?
Duża ilość osób nastawiona była niestety tylko
na zdobycie jak największej ilości programów
nie oferując nic w zamian. Uczestnicy
wcześniejszych zlotów z żalem wspominali
kameralne spotkania, na których mniej było
kopiowania „na ilość”, a więcej wymiany
doświadczeń.
W.S.
Fot. Sambor Kuźma
W drodze na obiad. Na pierwszym planie Duddie,
pierwszy z prawej Mr. Raf.
2/90 64 plus 4 5
572321391.007.png 572321391.008.png 572321391.009.png 572321391.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin