r02-1.doc

(1615 KB) Pobierz
ROZDZIAŁ 1









Rozdział 2. w Pierwsze kroki              9









 

Rozdział 2.
Pierwsze kroki

Instalacja programu CorelDRAW 10

Typowa instalacja programu pochłonie około 300 MB Twojego dysku twardego. Po włożeniu pierwszej płytki do napędu CD-ROM po chwili pojawi się okienko powitalne z pytaniem, jaką część pakietu chcesz zainstalować.

 

 

Rysunek. 2.1.
Okienko powitalne

Aby zainstalować CorelDRAW 10, Corel PHOTO-PAINT 10 i Corel R.A.V.E. 1.0 wskaż pierwszą pozycję. W kolejnych pojawiających się okienkach wybieraj przycisk Next, aby kontynuować instalację. Gdy zostaniesz zapytany o typ instalacji, wskaż typową.

 

 

Rysunek. 2.2.
Typ instalacji

Instalacja kompaktowa (Compact Setup) zawiera tylko niezbędne minimum wymagane do poprawnego działania CorelDRAW. Wybierzesz ją jedynie, gdy będziesz chciał zaoszczędzić miejsca na dysku kosztem niezainstalowania wielu przydatnych składników. Custom Setup zalecam jedynie bardziej doświadczonym użytkownikom, którzy dobrze wiedzą, które składniki programu będą im potrzebne, a które nie.

Gdy zostaniesz zapytany o wybór języka, z którego będziesz chciał korzystać podczas pisania tekstów, wybierz z rozwijanej listy język polski Polish (PL).

 

 

Rysunek. 2.3.
Wybór
narzędzi pisowni

W kolejnych okienkach instalator pyta się o miejsce docelowe dla instalowanych plików. Nie zmieniaj proponowanych wpisów. Teraz pozostaje Ci tylko uzbroić się w cierpliwość i odczekać kilka minut, potrzebnych do pełnej instalacji pakietu.

Uruchamianie programu

Po poprawnym zainstalowaniu powinieneś znaleźć program w menu Start. Aby uruchomić program, kliknij menu Start, a następnie wybierz Programy i odszukaj grupę programów CorelDRAW 10, potem wybierz pozycję CorelDRAW 10.

 

 

Rysunek. 2.4.
Uruchamianie programu przy pomocy menu Start

Zdecydowanie najwygodniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie skrótu do programu na pulpicie. W tym celu postępuj tak samo, jakbyś chciał uruchomić program. Jednak zamiast kliknąć na pozycji CorelDRAW 10, chwyć ją prawym przyciskiem myszki i przeciągnij na pulpit. Po zwolnieniu prawego przycisku myszy pojawi się menu, z którego powinieneś wybrać Utwórz skrót(y) tutaj. Gdy teraz będziesz chciał uruchomić program, wystarczy, że klikniesz szybko dwa razy na ikonie.

Wygląd ekranu

Po uruchomieniu programu zobaczysz okienko powitalne.

Możesz teraz wybrać polecenie New Graphic, aby otworzyć program z czystą kartką. Jeżeli pracujesz już od pewnego czasu z programem i zachowałeś swoje rysunki, to możesz także korzystać z poleceń Open Last Edited, otwierającego ostatnio edytowany rysunek lub Open Graphic, umożliwiającego wybór rysunku z dysku. Gdyby przeszkadzało Ci okienko powitalne, usuń zaznaczenie w lewym dolnym rogu (Show this Welcome Screen at startup), a nigdy więcej już się nie pojawi.

 

 

Rysunek. 2.5.
Okienko powitalne

Ekran programu CorelDRAW składa się z wielu charakterystycznych elementów. Na rysunku 2.6 pokazałem najbardziej istotne części interfejsu.

 

 

Rysunek. 2.6.
Interfejs programu

Chciałbym krótko scharakteryzować te elementy, które będę często wykorzystywał w dalszej części książki:

1.       Pasek tytułowy. Z jego lewej strony wyświetlana jest nazwa programu i rysunku, nad którym aktualnie pracujesz. Jeżeli rysunek nie został jeszcze zachowany, to jego domyślną nazwą będzie Graphic1. Z prawej strony dostępne są standardowe ikony okienek programów, pracujących w systemie Windows, czyli minimalizacja, przywrócenie poprzedniego rozmiaru okna oraz zamknięcie programu.

2.      Górne menu. Zawiera polecenia i czynności niezbędne podczas pracy.
Po kliknięciu dowolnej pozycji menu pojawi się spis poleceń. Niektóre z nich mogą zawierać dodatkową listę poleceń, zwanych podmenu. Zapis w książce typu Edit | Copy będzie oznaczał, że musisz wybrać górne menu Edit, a z niego polecenie Copy.

3.      Pasek standardowy. Przeważnie niezmienny podczas wszystkich czynności, realizowanych w programie. Zawiera zestaw najpotrzebniejszych poleceń, wykonywanych w trakcie pracy z programem. Jeżeli zapomnisz lub nie wiesz,
do czego służy dany przycisk na pasku, przesuń nad niego kursor myszy
i zatrzymaj na chwilę, a pojawi się tak zwany dymek z podpowiedzią.

 

 

Rysunek. 2.7.
Dymek z podpowiedzią

4.       Pasek właściwości. Zestaw przycisków wyświetlany na nim zmienia się
w zależności od wykonywanych czynności. Znajdują się na nim polecenia, które zawsze można zastosować w danej sytuacji. Na przykład w trakcie wpisywania tekstu będziesz miał między innymi możliwość wyboru kroju czcionki, a po wskazaniu narysowanego obiektu zobaczysz jego dokładne wymiary, które będziesz mógł zmienić.

5.      Pasek narzędzi. Z tego paska możesz wybierać narzędzia, które będziesz chciał
w danej chwili wykorzystać (rysunek 2.7).

 

 

Rysunek. 2.8.
Pasek narzędzi

W jego skład wchodzą następujące narzędzia:

w   Pick Tool – wskaźnik (1),

w   Shape Tool – kształt (2),

w   Zoom Tool – powiększenie (3),

w   Freehand Tool – rysunek odręczny (4),

w   Rectangle Tool – prostokąt (5),

w   Ellipse Tool – elipsa (6),

w   Polygon Tool- wielokąt (7),

w   Basic Shapes – proste obiekty (8),

w   Text Tool – tekst (9),

w   Interactive Blend Tool – interakcyjna metamorfoza (10),

w   Eyedropper Tool – pipeta (11),

w   Outline Tool – kontur (12),

w   Fill Tool – wypełnienie (13),

w   Interactive Fill Tool – interakcyjne wypełnienie (14).

 

W przypadku wielu narzędzi są dostępne także dodatkowe menu, które pojawiają się po dłuższym przytrzymaniu wciśniętego na nim

tzn.? na czym?

lewego przycisku myszki. Narzędzia takie łatwo odróżnić od pozostałych po czarnym kwadraciku w prawym dolnym rogu.

 

 

Rysunek. 2.9.
Dodatkowe menu

6.      Pasek stanu. Na tym pasku wyświetlane są informacje o zaznaczonym obiekcie, takie jak jego rozmiar, współrzędne początku i końca oraz kolor wypełnienia
i konturu.

7.       Paleta kolorów. Zawiera podstawowe kolory, wykorzystywane przy nadawaniu wypełnienia i konturu.

8.      Suwaki. Umożliwiają, jak w każdym innym oknie programu w systemie Windows, przewijanie widocznej zawartości strony.

9.      Linijki. Dzięki nim możesz między innymi ustalić przybliżone położenie obiektu.

10.    Numer bieżącej strony i zakładki stron. CorelDRAW umożliwia wykorzystywanie wielu stron w jednym rysunku. Strony możesz dodawać, jak i przechodzić pomiędzy nimi dzięki przyciskom, rozmieszczonym po bokach numeru aktualnie wyświetlanej strony. Dodatkowo w prawej części każdej strony umieszczona jest zakładka, umożliwiająca szybki dostęp do niej.

11.     Obszar strony. Przedstawia obszar wybranej kartki (np. A4).

Przydatne informacje

Chciałbym podać kilka przydatnych informacji, ułatwiających pracę z programem. Warto, byś się z nimi zapoznał już teraz, zanim zaczniesz rysować, abyś wiedział, gdzie je możesz znaleźć, gdy będą Ci potrzebne.

Podobnie, jak i w innych programach, pracujących w systemie Windows, masz możliwość cofnięcia ostatnio wykonanej czynności. Możesz to zrobić oczywiście na kilka sposobów:

w    wybierając z górnego menu Edit | Undo,

w    wciskając przycisk Undo na pasku standardowym,

w    kombinacją klawiszy Ctrl+Z,

w    wybierając Undo z menu podręcznego (menu podręczne wywołuje się poprzez wciśnięcie prawego przycisku myszy na danym obiekcie).

W programie CorelDRAW jest dostępnych 99 poziomów cofania (standardowo tyle jest ustawione, ale można to zmienić).

Strona: 1
Styl!

Możesz także anulować niepotrzebnie wykonane cofnięcia:

w    wybierając z górnego menu Edit | Redo,

w    wciskając przycisk Redo na pasku standardowym,

w    kombinacją klawiszy Ctrl+Shift+Z.

Jest też łatwy sposób na powtórzenie ostatnio wykonanej czynności na innym (lub tym samym) obiekcie (np. wypełnienie kolorem, obrócenie, itp.). Wystarczy wskazać inny obiekt i wybrać z górnego menu Edit | Repeat (lub wcisnąć Ctrl+R).

W trakcie pracy z programem masz olbrzymie możliwości definiowania skali powiększenia tworzonego rysunku. Niewątpliwie najłatwiej jest wybrać przycisk ze standardowego paska Zoom Levels.

Oprócz wyboru wartości w procentach możesz też dopasować powiększenie tak, aby była widoczna cała strona (opcja To Page) lub powiększyć ją na wysokość bądź szerokość (opcje To Height, To Width); gdy wybierzesz opcję To Fit, powiększenie zostanie dobrane tak, aby na ekranie były widoczne wszystkie narysowane obiekty.

Jeżeli chcesz powiększyć na cały ekran tylko kilka (lub jeden) spośród wielu obiektów, to wystarczy je zaznaczyć i wybrać opcję To Selected.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin