Przedmiotowy system oceniania_oprac. kozubal_j. polski.doc

(100 KB) Pobierz
Przedmiotowy system oceniania

Przedmiotowy system oceniania

– język polski kl. IV – VI

 

Zawartość:

I. Kryteria oceniania.

II. Obszary aktywności.

III. Formy oceniania.

IV. Sposoby przekazywania informacji o ocenie i postępach w nauce.

V. Wymagania na ocenę.

VI. Uściślenia.

VII. Kryteria ocen prac pisemnych z języka polskiego.

1)Wypracowania.

2) Zadania z nauki o języku, sprawdziany semestralne.

3) Dyktanda.

VIII. Kryteria ocen prac pisemnych uczniów dyslektycznych.

1) Dyktanda.

2)Wypracowania.

 

 

 

I. KRYTERIA OCENIANIA (CO OCENIAMY?).

1. Wiedza (wiadomości przewidziane na danym poziomie nauczania).

2. Umiejętności (słuchanie i mówienie, pisanie; czytanie: głośne, ciche, ze zrozumieniem;    

    odczytywanie innych tekstów kultury).

3. Postawa (aktywność, zaangażowanie, systematyczność, pilność, obowiązkowość, stosunek

do przedmiotu).

 

II. OBSZARY AKTYWNOŚCI.

Lp.

     Rodzaj aktywności                             Częstotliwość

w I. semestrze       w II. semestrze

1. Wypracowania klasowe                                      1 - 2                                  2

2. Sprawdziany z nauki o języku                           *                               *

3. Kartkówki                                                                      *                           *

4. Sprawdziany ort., dyktanda                       1                           1

5. Sprawdzian z każdej lektury                      *                           *

6. Zadania domowe                                                min.2                    min.2

7. Odpowiedzi ustne                                      * (min.1)               * (min.1)         

8. Aktywność                                                                       *                            *

9. Zeszyt                                                                       1                                  1

10. Recytacja tekstów                                   1                           1

11. Czytanie

a) głośne                                                         1                            1

b) ciche ze zrozumieniem                      min. 1                    min. 1

12. Prace dodatkowe, konkursy                             *                            *

 

*  - symbol oznacza dowolną częstotliwość - według uznania nauczyciela -w zależności

      od potrzeb i możliwości uczniów.

 

 

III. FORMY OCENIANIA.

1. Stopień (w skali 1- 6).

2. Ocena cząstkowa: plusy, minusy (według uznania nauczyciela).

3. Eksponowanie prac na wystawach, gazetkach.

4. Pochwała ucznia przed zespołem klasowym, rodzicami.

 

IV.SPOSOBY PRZEKAZYWANIA INFORMACJI O OCENIE I POSTĘPACH W NAUCE.

UCZNIOM:    ustnie – motywując ocenę i wskazując możliwości poprawy;

pisemnie – w zeszycie przedmiotowym według zasad oceniania  kształtującego.

            RODZICOM: ustnie – podczas indywidualnych spotkań i dyżurów nauczycieli;

                                    pisemnie – w zeszytach klasowych i przedmiotowych według zasad oceniania

                                                                 kształtującego.

 

Z  wypracowaniami  klasowymi,  sprawdzianami  oraz  dyktandami  można  zapoznać  się

w  szkole  –  dzieci  w  czasie  lekcji,  a  rodzice  podczas  organizowanych  dyżurów

nauczycielskich, wywiadówek lub po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z nauczycielem.

Kartkówki nauczyciel oddaje uczniom, do wglądu rodziców.

 

 

V. WYMAGANIA NA OCENĘ.

1. Ocena celująca:

Uczeń wykazuje się wiedzą wykraczającą poza program danej klasy. Jego wypowiedzi ustne

i pisemne są oryginalne, wyczerpujące i bezbłędne. Dużo czyta, posiada bogate słownictwo

i  rozległą  wiedzę  humanistyczną.  Aktywnie  uczestniczy  w  lekcjach,  wykonuje  dodatkowe prace (np. redaguje gazetkę klasową lub szkolną, pomaga uczniom z trudnościami w nauce w ramach pomocy koleżeńskiej), pięknie recytuje. Samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, bierze udział w konkursach szkolnych, pozaszkolnych i odnosi sukcesy.

2. Ocena bardzo dobra:

      Uczeń  opanował  pełny  zakres  wiadomości  i  umiejętności  określony  podstawą

programową  i  programem  nauczania.  Czyta  wszystkie  lektury.  Jego  wypowiedzi  ustne

i pisemne są ciekawe, wyczerpujące i bezbłędne pod względem stylistyczno – językowym,

ortograficznym i merytorycznym. Aktywnie uczestniczy w lekcjach. Zna przewidziane przez

program formy wypowiedzi, terminy literackie i językowe, potrafi je samodzielnie stosować

w praktyce, tworzy uogólnienia i analogie. Ładnie recytuje, starannie prowadzi zeszyt, osiąga

ze sprawdzianów, testów i dyktand min. 91 % punktów.

     3. Ocena dobra:

Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową oraz

wybrane elementy zawarte w programie nauczania. Czyta wszystkie lektury. W miarę aktywnie uczestniczy  w  lekcjach.  Zna  wymagane  formy  wypowiedzi,  terminy  literackie,  językowe i prawie bezbłędnie stosuje je w praktyce. Potrafi wypowiadać się ustnie i pisemnie, choć zdarza mu się popełniać nieliczne błędy ortograficzne i stylistyczno – językowe. Jego zeszyt jest prowadzony starannie. Ze sprawdzianów, testów i dyktand osiąga min. 75 % punktów.

      4. Ocena dostateczna:

Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w podstawie programowej.

Czyta  lektury  obowiązkowe.  Podejmuje  próby  aktywnego  uczestnictwa  w  lekcjach.  Zna

wymagane  formy  wypowiedzi,  terminy  literackie,  językowe,  lecz  ma  problemy

z zastosowaniem ich w praktyce. Popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości zasad. Potrafi wypowiadać się pisemnie  i ustnie, ale jego wypowiedzi są krótkie, ubogie pod względem słownictwa.  Często  popełnia  błędy  stylistyczno  –  językowe.  Ze  sprawdzianów,  testów i dyktand osiąga min. 51 % punktów.

      5. Ocena dopuszczająca:

Uczeń samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności wynikające z podstawy programowej. Jego technika czytania pozwala  na  zrozumienie  tekstu.  Udziela  odpowiedzi  przy  pomocy  pytań  pomocniczych nauczyciela.  Zna  podstawowe  zagadnienia  dotyczące  lektur  obowiązkowych  (tematyka,bohaterowie). W wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy stylistyczne, językowe, logiczne, które nie przekreślają całkowicie wartości tych wypowiedzi oraz wysiłku, jaki uczeń wkłada. Popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości podstawowych zasad. Prowadzi zeszyt,odrabia proste zadania domowe, potrafi słuchać.

Ze sprawdzianów, testów i dyktand osiąga min. 31 % punktów.

 

 

VI. UŚCIŚLENIA

Zawierane  między uczniami klas IV – V a nauczycielem języka polskiego i dotyczy

sposobu oceniania

 

1. System oceniania oparty jest na zasadzie sprawiedliwości i jawności.

2. Ocenie podlegają następujące obszary aktywności: wypracowania klasowe, sprawdziany z nauki o języku, kartkówki,  dyktanda, sprawdziany z lektur,

zadania domowe, odpowiedzi ustne, aktywność, zeszyt przedmiotowy, recytacja tekstów,

czytanie,  prace  dodatkowe  (udział  w  konkursach,  akademiach,  inscenizacjach,  prace

projektowe i plastyczne).

3. Informacje o terminie, formie i zakresie planowanych sprawdzianów i dyktand podawane są z przynajmniej  tygodniowym  wyprzedzeniem.  Powinny  być  odnotowane  w  dzienniku lekcyjnym.

4. Jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu / pracy klasowej w określonym terminie, powinien  to uczynić w ciągu 2 tygodni od momentu powrotu do szkoły.

5. Ocenę niedostateczną z pracy klasowej / sprawdzianu uczeń może poprawić w terminie 14dni od oddania prac. Nauczyciel wpisuje do dziennika dwie oceny: z pracy klasowej i poprawy.

6.  Kartkówki  mogą  być  niezapowiedziane.  O  terminie  kartkówek

obejmujących materiał z 2-3 ostatnich lekcji uczniowie nie muszą być poinformowani.

7. Jeżeli uczeń podczas pracy klasowej / sprawdzianu „ściąga”, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.

8. Uczeń ma prawo być dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowany do lekcji (nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów ). Za nieprzygotowanie uznawane jest także brak  pracy domowej.

9. Nieprzygotowanie do zajęć uczeń zgłasza nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.  

    Uczący odnotowuje to w notesie lub ołówkiem w dzienniku lekcyjnym.

10. Uczeń nieusprawiedliwiony i nieprzygotowany otrzymuje ocenę niedostateczną lub minus (w zależności od ważności pracy).

11. Nie ocenia się ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej oraz przez 3 dni po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole.

12. Uczeń nieobecny dłuższy czas w szkole jest zobowiązany do nadrobienia zaległości i uzupełnienia zeszytu oraz zeszytu ćwiczeń.

13. Nauczyciel ocenia pracę grupową uczniów. W zależności od wkładu pracy, dziecko może uzyskać ocenę lub plusa.

14. Nauczyciel nagradza aktywność uczniów podczas zajęć oceną, plusem lub pochwałą.

15. Uczeń ma możliwość poprawienia oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej. Poprawa odbywa się na lekcji lub poza lekcją, np. na zajęciach wyrównawczych.

17.  Uczeń  otrzymuje  ocenę  semestralną  i  roczną  za  całokształt  swojej  pracy.

18.  Każdy  nauczyciel  ma  prawo  do  stosowania  zasad  oceny  ucznia  i  zespołu  klasowego  uwzględniając ich potrzeby i możliwości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII.  KRYTERIA  OCEN  PRAC  PISEMNYCH  Z  JĘZYKA  POLSKIEGO.

 

1. WYPRACOWANIA.

Kryteria oceny poszczególnych form wypowiedzi pisemnych .

 

LIST PRYWATNY / OFICJALNY

1. Zgodność pracy z tematem -1p.

2. Rozwinięcie tematu – 1p.

3. Charakterystyczne elementy (miejscowość, data, nagłówek, podpis) -1p.

4. Odpowiedni układ graficzny

(właściwe rozmieszczenie elementów, akapity, odstępy, marginesy) -1p.

5. Trójdzielność wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) -1p.

6. Obecność zwrotów do adresata (przynajmniej 1 poza nagłówkiem) -1p.

7. Poprawność językowa

(stylistyczna, składniowa, fleksyjna, frazeologiczna; dopuszczalne 2 błędy) -1p.

8. Poprawność ortograficzna (dopuszczalne 2 błędy) -1p.

9. Poprawność interpunkcyjna (dopuszczalne 3 błędy) -1p.

10. Estetyka zapisu (czystość, czytelność zapisu, skreślenia) -1p.

Minimum 40 słów.

Jeśli praca nie spełnia

wymaganej objętości,

za kryteria 2,7,8,9

przyznaje się 0 pkt.

10p.(bez błędu) =cel.

10p.= bdb

9p. = +db

8p. = db

7p.= +dst

6p.= dst

5p.= +dop

4p.= dop

 

SPRAWOZDANIE

1. Relacjonowanie wydarzeń z punktu widzenia uczestnika lub świadka-1p.

2. Stosowanie form czasu przeszłego (liczba poj. lub mn.) -1p.

3. Zawarcie informacji o miejscu, czasie i uczestnikach wydarzeń-1p.

4. Stosowanie wyrazów i wyrażeń informujących o kolejności wydarzeń-1p.

5. Sformułowanie wrażeń, refleksji; ocena wydarzeń-1p.

6. Wypowiedź jest spójną, zamkniętą całością (trójdzielność wypowiedzi) -1p.

7. Poprawność językowa (dopuszczalne 2 błędy) -1p.

8. Poprawność ortograficzna (dopuszczalne 2 błędy) -1p.

9. Poprawność interpunkcyjna (dopuszczalne 3 błędy) -1p.

10. Estetyka zapisu (czytelność zapisu, akapity, skreślenia) -1p.

Minimum 40 słów.

Jeśli praca nie spełnia

wymaganej objętości,

za kryteria 7,8,9

przyznaje się 0 pkt.

10p.(bez błędu) = cel

10p.= bdb

9p. = +db

8p.= db

7p.= +dst

6p.= dst

5p.= +dop

4p.= dop

 

OPOWIADANIE

1. Właściwa forma wypowiedzi – opowiadanie (z dialogiem) -1p.

2. Praca zgodna z tematem -1p.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin