Przedmiotowy system oceniania
– język polski kl. IV – VI
Zawartość:
I. Kryteria oceniania.
II. Obszary aktywności.
III. Formy oceniania.
IV. Sposoby przekazywania informacji o ocenie i postępach w nauce.
V. Wymagania na ocenę.
VI. Uściślenia.
VII. Kryteria ocen prac pisemnych z języka polskiego.
1)Wypracowania.
2) Zadania z nauki o języku, sprawdziany semestralne.
3) Dyktanda.
VIII. Kryteria ocen prac pisemnych uczniów dyslektycznych.
1) Dyktanda.
2)Wypracowania.
I. KRYTERIA OCENIANIA (CO OCENIAMY?).
1. Wiedza (wiadomości przewidziane na danym poziomie nauczania).
2. Umiejętności (słuchanie i mówienie, pisanie; czytanie: głośne, ciche, ze zrozumieniem;
odczytywanie innych tekstów kultury).
3. Postawa (aktywność, zaangażowanie, systematyczność, pilność, obowiązkowość, stosunek
do przedmiotu).
II. OBSZARY AKTYWNOŚCI.
Lp.
Rodzaj aktywności Częstotliwość
w I. semestrze w II. semestrze
1. Wypracowania klasowe 1 - 2 2
2. Sprawdziany z nauki o języku * *
3. Kartkówki * *
4. Sprawdziany ort., dyktanda 1 1
5. Sprawdzian z każdej lektury * *
6. Zadania domowe min.2 min.2
7. Odpowiedzi ustne * (min.1) * (min.1)
8. Aktywność * *
9. Zeszyt 1 1
10. Recytacja tekstów 1 1
11. Czytanie
a) głośne 1 1
b) ciche ze zrozumieniem min. 1 min. 1
12. Prace dodatkowe, konkursy * *
* - symbol oznacza dowolną częstotliwość - według uznania nauczyciela -w zależności
od potrzeb i możliwości uczniów.
III. FORMY OCENIANIA.
1. Stopień (w skali 1- 6).
2. Ocena cząstkowa: plusy, minusy (według uznania nauczyciela).
3. Eksponowanie prac na wystawach, gazetkach.
4. Pochwała ucznia przed zespołem klasowym, rodzicami.
IV.SPOSOBY PRZEKAZYWANIA INFORMACJI O OCENIE I POSTĘPACH W NAUCE.
UCZNIOM: ustnie – motywując ocenę i wskazując możliwości poprawy;
pisemnie – w zeszycie przedmiotowym według zasad oceniania kształtującego.
RODZICOM: ustnie – podczas indywidualnych spotkań i dyżurów nauczycieli;
pisemnie – w zeszytach klasowych i przedmiotowych według zasad oceniania
kształtującego.
Z wypracowaniami klasowymi, sprawdzianami oraz dyktandami można zapoznać się
w szkole – dzieci w czasie lekcji, a rodzice podczas organizowanych dyżurów
nauczycielskich, wywiadówek lub po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z nauczycielem.
Kartkówki nauczyciel oddaje uczniom, do wglądu rodziców.
V. WYMAGANIA NA OCENĘ.
1. Ocena celująca:
Uczeń wykazuje się wiedzą wykraczającą poza program danej klasy. Jego wypowiedzi ustne
i pisemne są oryginalne, wyczerpujące i bezbłędne. Dużo czyta, posiada bogate słownictwo
i rozległą wiedzę humanistyczną. Aktywnie uczestniczy w lekcjach, wykonuje dodatkowe prace (np. redaguje gazetkę klasową lub szkolną, pomaga uczniom z trudnościami w nauce w ramach pomocy koleżeńskiej), pięknie recytuje. Samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, bierze udział w konkursach szkolnych, pozaszkolnych i odnosi sukcesy.
2. Ocena bardzo dobra:
Uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony podstawą
programową i programem nauczania. Czyta wszystkie lektury. Jego wypowiedzi ustne
i pisemne są ciekawe, wyczerpujące i bezbłędne pod względem stylistyczno – językowym,
ortograficznym i merytorycznym. Aktywnie uczestniczy w lekcjach. Zna przewidziane przez
program formy wypowiedzi, terminy literackie i językowe, potrafi je samodzielnie stosować
w praktyce, tworzy uogólnienia i analogie. Ładnie recytuje, starannie prowadzi zeszyt, osiąga
ze sprawdzianów, testów i dyktand min. 91 % punktów.
3. Ocena dobra:
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową oraz
wybrane elementy zawarte w programie nauczania. Czyta wszystkie lektury. W miarę aktywnie uczestniczy w lekcjach. Zna wymagane formy wypowiedzi, terminy literackie, językowe i prawie bezbłędnie stosuje je w praktyce. Potrafi wypowiadać się ustnie i pisemnie, choć zdarza mu się popełniać nieliczne błędy ortograficzne i stylistyczno – językowe. Jego zeszyt jest prowadzony starannie. Ze sprawdzianów, testów i dyktand osiąga min. 75 % punktów.
4. Ocena dostateczna:
Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w podstawie programowej.
Czyta lektury obowiązkowe. Podejmuje próby aktywnego uczestnictwa w lekcjach. Zna
wymagane formy wypowiedzi, terminy literackie, językowe, lecz ma problemy
z zastosowaniem ich w praktyce. Popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości zasad. Potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie, ale jego wypowiedzi są krótkie, ubogie pod względem słownictwa. Często popełnia błędy stylistyczno – językowe. Ze sprawdzianów, testów i dyktand osiąga min. 51 % punktów.
5. Ocena dopuszczająca:
Uczeń samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności wynikające z podstawy programowej. Jego technika czytania pozwala na zrozumienie tekstu. Udziela odpowiedzi przy pomocy pytań pomocniczych nauczyciela. Zna podstawowe zagadnienia dotyczące lektur obowiązkowych (tematyka,bohaterowie). W wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy stylistyczne, językowe, logiczne, które nie przekreślają całkowicie wartości tych wypowiedzi oraz wysiłku, jaki uczeń wkłada. Popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości podstawowych zasad. Prowadzi zeszyt,odrabia proste zadania domowe, potrafi słuchać.
Ze sprawdzianów, testów i dyktand osiąga min. 31 % punktów.
VI. UŚCIŚLENIA
Zawierane między uczniami klas IV – V a nauczycielem języka polskiego i dotyczy
sposobu oceniania
1. System oceniania oparty jest na zasadzie sprawiedliwości i jawności.
2. Ocenie podlegają następujące obszary aktywności: wypracowania klasowe, sprawdziany z nauki o języku, kartkówki, dyktanda, sprawdziany z lektur,
zadania domowe, odpowiedzi ustne, aktywność, zeszyt przedmiotowy, recytacja tekstów,
czytanie, prace dodatkowe (udział w konkursach, akademiach, inscenizacjach, prace
projektowe i plastyczne).
3. Informacje o terminie, formie i zakresie planowanych sprawdzianów i dyktand podawane są z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Powinny być odnotowane w dzienniku lekcyjnym.
4. Jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu / pracy klasowej w określonym terminie, powinien to uczynić w ciągu 2 tygodni od momentu powrotu do szkoły.
5. Ocenę niedostateczną z pracy klasowej / sprawdzianu uczeń może poprawić w terminie 14dni od oddania prac. Nauczyciel wpisuje do dziennika dwie oceny: z pracy klasowej i poprawy.
6. Kartkówki mogą być niezapowiedziane. O terminie kartkówek
obejmujących materiał z 2-3 ostatnich lekcji uczniowie nie muszą być poinformowani.
7. Jeżeli uczeń podczas pracy klasowej / sprawdzianu „ściąga”, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
8. Uczeń ma prawo być dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowany do lekcji (nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów ). Za nieprzygotowanie uznawane jest także brak pracy domowej.
9. Nieprzygotowanie do zajęć uczeń zgłasza nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.
Uczący odnotowuje to w notesie lub ołówkiem w dzienniku lekcyjnym.
10. Uczeń nieusprawiedliwiony i nieprzygotowany otrzymuje ocenę niedostateczną lub minus (w zależności od ważności pracy).
11. Nie ocenia się ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej oraz przez 3 dni po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
12. Uczeń nieobecny dłuższy czas w szkole jest zobowiązany do nadrobienia zaległości i uzupełnienia zeszytu oraz zeszytu ćwiczeń.
13. Nauczyciel ocenia pracę grupową uczniów. W zależności od wkładu pracy, dziecko może uzyskać ocenę lub plusa.
14. Nauczyciel nagradza aktywność uczniów podczas zajęć oceną, plusem lub pochwałą.
15. Uczeń ma możliwość poprawienia oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej. Poprawa odbywa się na lekcji lub poza lekcją, np. na zajęciach wyrównawczych.
17. Uczeń otrzymuje ocenę semestralną i roczną za całokształt swojej pracy.
18. Każdy nauczyciel ma prawo do stosowania zasad oceny ucznia i zespołu klasowego uwzględniając ich potrzeby i możliwości.
VII. KRYTERIA OCEN PRAC PISEMNYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO.
1. WYPRACOWANIA.
Kryteria oceny poszczególnych form wypowiedzi pisemnych .
LIST PRYWATNY / OFICJALNY
1. Zgodność pracy z tematem -1p.
2. Rozwinięcie tematu – 1p.
3. Charakterystyczne elementy (miejscowość, data, nagłówek, podpis) -1p.
4. Odpowiedni układ graficzny
(właściwe rozmieszczenie elementów, akapity, odstępy, marginesy) -1p.
5. Trójdzielność wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) -1p.
6. Obecność zwrotów do adresata (przynajmniej 1 poza nagłówkiem) -1p.
7. Poprawność językowa
(stylistyczna, składniowa, fleksyjna, frazeologiczna; dopuszczalne 2 błędy) -1p.
8. Poprawność ortograficzna (dopuszczalne 2 błędy) -1p.
9. Poprawność interpunkcyjna (dopuszczalne 3 błędy) -1p.
10. Estetyka zapisu (czystość, czytelność zapisu, skreślenia) -1p.
Minimum 40 słów.
Jeśli praca nie spełnia
wymaganej objętości,
za kryteria 2,7,8,9
przyznaje się 0 pkt.
10p.(bez błędu) =cel.
10p.= bdb
9p. = +db
8p. = db
7p.= +dst
6p.= dst
5p.= +dop
4p.= dop
SPRAWOZDANIE
1. Relacjonowanie wydarzeń z punktu widzenia uczestnika lub świadka-1p.
2. Stosowanie form czasu przeszłego (liczba poj. lub mn.) -1p.
3. Zawarcie informacji o miejscu, czasie i uczestnikach wydarzeń-1p.
4. Stosowanie wyrazów i wyrażeń informujących o kolejności wydarzeń-1p.
5. Sformułowanie wrażeń, refleksji; ocena wydarzeń-1p.
6. Wypowiedź jest spójną, zamkniętą całością (trójdzielność wypowiedzi) -1p.
7. Poprawność językowa (dopuszczalne 2 błędy) -1p.
10. Estetyka zapisu (czytelność zapisu, akapity, skreślenia) -1p.
za kryteria 7,8,9
10p.(bez błędu) = cel
8p.= db
OPOWIADANIE
1. Właściwa forma wypowiedzi – opowiadanie (z dialogiem) -1p.
2. Praca zgodna z tematem -1p.
...
jaceks1