Konspekt ramowy
lekcji języka polskiego prowadzonej w klasie IV szkoły podstawowej
Data: 23. 11. 2012
Klasa: IV
Prowadzący: mgr I. Marchacz-Kozubal
Czas pracy uczniów: 45min
Temat: Z a k r ę t y o r t o g r a f i i . P i s o w n i a p r z y m i o t n i k ó w z ł o ż o n y c h .
Cele operacyjne:
-analiza tekstu wiersza
-zapoznanie z zasadami pisowni przymiotników złożonych
-utrwalanie poprawnej pisowni przymiotników złożonych
Metody:
-podająca
-oglądowa
-zajęć praktycznych
Materiały:
Podręcznik, s.95-96 (tekst wiersza oraz zadania)
Zeszyt ćwiczeń, s.183-184 (zadania)
Materiały przygotowane przez nauczyciela (kolorowe plansze)
Przebieg lekcji:
1.Odczytanie wiersza pt.„Barwne ptaszki” z podręcznika (s.95.)
Tekst najpierw czyta głośno nauczyciel, potem jeden wskazany uczeń.
2.Omówienie sytuacji przedstawionej w wierszu.
Głos zabierają ochotnicy / uczniowie wskazani przez nauczyciela. Odpowiadają na pytania:
□O czym opowiada podmiot mówiący w wierszu?
□Czym różnią się jego kanarki?
□(Ile kolorów dostrzec można w przypadku każdego z ptaszków?)
□(Jak nazwiemy kolory zapisane w wierszu?)
□(Na czym polega różnica w sposobie zapisu tych przymiotników?)
□Czy łatwo jest wytłumaczyć ustnie, na czym polega owa róznica?
3. Podanie tematu lekcji – zapis na tablicy i w zeszytach.
4. Odczytanie wiadomości z ramki „Zapamiętaj” (podr., s. 96.).
5a. Zapis tabeli w zeszytach przedmiotowych ( nagłówek powinien znajdować się na środku strony):
Przymiotniki złożone
dwa człony
o jednakowo ważnym znaczeniu
o nie jednakowo ważnym znaczeniu
5b.Wykonanie ćwiczenia nr 1. z podr., s. 96 → równoczesne uzupełnienie powyższej tabelki↑.
(Polecenie brzmi: Zapisz jako jeden przymiotnik złożony: )
- ciemny odcień różowego to… ciemnoróżowy
- brązowy i żółty to… brązowo-żółty
- soczysty odcień zieleni to… soczystozielony
- biały i czarny to… biało-czarny
-srebrny odcień białego to… srebrnobiały
-złoty i srebrny i biały to… złoto-srebrno-biały
Prawidłowo wykonane ćwiczenie : kolumny tabeli wypełnione prawidłowo wyglądają tak jak poniżej:
brązowo-żółty
biało-czarny
złoto-srebrno-biały
ciemnoróżowy
soczystozielony
srebrnobiały
6. Wykonanie ćwiczenia nr 1. z zeszytu ćwiczeń, na stronie 183.
(Polecenie brzmi: Pokaż poprzez pokolorowanie kółek, na czym polega różnica między dwoma barwami:
a) brązowo - czerwona
b) brązowoczerwona
7. Podsumowanie pracy uczniów na lekcji.
Polecenie wykonania zadania w domu – uczniowie zapisują w zeszytach:
W domu:
- przepisz „Zapamiętaj” ze s.96.
- wykonaj ze s.184., ćw.3.
jaceks1