Zarządzanie-jakością---podstawy--systemy-i-narzędzia,31109.pdf

(685 KB) Pobierz
ID DO:
Spis treści
Zarządzanie jakością
— podstawy, systemy
i narzędzia
KATALOG KSI EK:
Katalog online
Bestsellery
Nowe książki
Zapowiedzi
ISBN: 978-83-246-2866-7
Format: 140 ×  208, stron: 224
CENNIK I INFORMACJE:
o nowościach
Zamów cennik
• Koncepcja zarządzania przez jakość — Total Quality Management
• Koszty wprowadzania zarządzania jakością
• Przygotowanie irmy do wdrożenia norm ISO
• Przyczyny niewłaściwego działania systemu zarządzania jakością
• Narzędzia i metody identyikacji oraz analizy problemów
• Stosowanie narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie jakością
By wracali do Ciebie klienci, nie produkty! Jakość to coś, co zadowala, a nawet zachwyca klientów.
William Edwards Deming
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Obecna rzeczywistość rynkowa charakteryzuje się dynamicznymi zmianami, ciągłymi
wyzwaniami i niemałą konkurencją. Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb
i nie decydują się na zakup produktów lub usług niskiej jakości. Jako przedsiębiorca lub osoba
zarządzająca to właśnie Ty jesteś odpowiedzialny za czytelną politykę jakości Twojej irmy
oraz wybór odpowiedniego systemu zarządzania. Wdrożenie praktycznych metod i narzędzi,
pomagających utrzymać standard oferty na odpowiednim poziomie, pozwoli Ci zyskać pewność,
że przedsiębiorstwo ma na celu ciągłe doskonalenie siebie i swoich usług.
Nim zaczniesz myśleć o udoskonalaniu swojej irmy, zapoznaj się z dostępną, absolutnie
obowiązkową wiedzą. Podręcznik Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia
to niezbędnik kadry menedżerskiej i osób rozpoczynających swoją przygodę z zarządzaniem
jakością — studentów oraz pracowników u progu kariery. W książce opisano obowiązujące
aktualnie normy, zasady ich wdrażania i wymagania stawiane przedsiębiorstwom starającym
się o certyikaty. Przedstawiono tu również systemy zarządzania jakością oraz narzędzia
informatyczne wspomagające ten proces.
Trzy stopnie wtajemniczenia w zarządzaniu jakością:
• Podstawy, systemy oraz narzędzia zarządzania jakością.
• Wymagania systemu zarządzania jakością (SZJ) zgodnego z normą ISO 9001
oraz omówienie najważniejszych znormalizowanych systemów zarządzania.
• Narzędzia i metody wspomagające zarządzanie jakością.
Do koszyka
Do przechowalni
Nowo
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
915243597.008.png 915243597.009.png
915243597.010.png
Spis treści
Wstęp
7
CZĘŚĆ I. PODSTAWY
1.
Koncepcja zarządzania przez jakość (TQM)
11
1.1. Rozwój idei jakości
11
1.2. Poglądy twórców TQM
17
1.3. Model znakomitości EFQM
29
1.4. Nagrody jakości
33
1.5. Common Assessment Framework (CAF)
41
2.
Ekonomika jakości
43
2.1. Jakość a wyniki ekonomiczne organizacji
43
2.2. Rodzaje i struktura kosztów jakości
44
2.3. Rachunek korzyści i kosztów jakości
49
CZĘŚĆ II. SYSTEMY
3.
System zarządzania jakością ISO 9001
59
3.1. Rozwój znormalizowanych systemów zarządzania
59
3.2. Zasady zarządzania jakością
69
3.3. Wymagania systemu zarządzania jakością
79
3.4. Podstawowe dokumenty systemu
90
3.5. Audyt wewnętrzny
104
3.6. Certyfikacja systemu zarządzania jakością
118
3.7. Przyczyny niewłaściwego działania systemu
121
915243597.011.png 915243597.001.png 915243597.002.png 915243597.003.png 915243597.004.png
 
6
Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia
4.
Wybrane inne znormalizowane systemy zarządzania
129
4.1. System zarządzania środowiskowego ISO 14001
129
4.2. System zarządzania bezpieczeństwem
i higieną pracy PN-N-18001
135
4.3. System zarządzania bezpieczeństwem żywności
ISO 22000
142
4.4. System zarządzania bezpieczeństwem informacji
ISO 27001
146
4.5. Integracja systemów zarządzania
155
CZĘŚĆ III. NARZĘDZIA I METODY
5.
Narzędzia i metody identyfikacji i analizy problemów
163
5.1. Diagram Ishikawy
163
5.2. Histogram
166
5.3. Metoda Pareto
168
5.4. Karta kontrolna
173
5.5. Burza mózgów
176
6.
Narzędzia i metody projektowania produktów i procesów
179
6.1. Metoda QFD
179
6.2. Metoda FMEA
184
6.3. Wykres kompetencji
191
7.
Zaawansowane narzędzia i metody
197
7.1. Lean management
197
7.2. Kaizen
199
7.3. SMED
203
7.4. Poka yoke
207
7.5. Total Productive Maintenance
209
7.6. Just in time
212
7.7. Kanban
215
Bibliografia
219
915243597.005.png
 
Narzędzia i metody identyfikacji i analizy problemów
163
Narzędzia i metody identyfikacji
i analizy problemów
5
5.1. Diagram Ishikawy
Kaoru Ishikawa, profesor Uniwersytetu Tokijskiego, opublikował
założenia do swojego wykresu w 1962 roku. Celem tej metody jest
rozpoznanie przyczyn faktycznych lub potencjalnych niepowodzeń
przedsięwzięć. Z tego powodu nazywa się ją także wykresem przy-
czynowo-skutkowym, a ze względu na charakterystyczny wygląd —
wykresem rybiej ości. Zakres stosowania tej metody początkowo był
ograniczony jedynie do przemysłu, lecz w krótkim czasie okazała się
ona przydatna w wielu innych dziedzinach.
Sporządzanie wykresu musi być wynikiem działań wielu pracow-
ników organizacji, ponieważ przyczyny niepowodzeń mają zwykle
swoje źródła w różnych dziedzinach działania. Dlatego zespół powinien
składać się z ludzi o dużej wiedzy specjalistycznej, którzy dodatkowo
mają wolę ujawnienia przyczyn wadliwości, w tym także spowodo-
wanych przez siebie. Bardzo przydatne jest stosowanie w trakcie bu-
dowy schematu metod heurystycznych.
Wykres składa się ze strzałek wraz z opisami, łączonych w ten
sposób, że główna strzałka wskazuje skutek, czyli opis niepowodze-
nia, które jest badane. Przedstawiono to na rysunku 5.1.
915243597.006.png 915243597.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin