ZABAWY.doc

(33 KB) Pobierz
KOKOSZKA Zabawa kształcąca słuch; jedno z dzieci opuszcza na chwilę salę, pozostałe zwijają się w kłębki na dywanie

KOKOSZKA  Zabawa kształcąca słuch; jedno z dzieci opuszcza na chwilę salę, pozostałe zwijają się w kłębki na dywanie. W chwili powrotu dziecka do sali wyznaczone przez prowadzącego dziecko wydaje dźwięk gdakania. Zadaniem szukającego jest odgadnięcie, które z dzieci wydaje dźwięki.

LUDZIE DO LUDZI-INTEGRACYJNA  Dzieci łączą się w pary, stojąc w luźnej gromadzie. Nauczyciel wymienia: witają się nasze dłonie, witają się nasze stopy, witają się nasze uszy…, a dzieci dotykają siebie wymienianymi częściami ciała. Na hasło „ludzie do ludzi” następuje zmiana partnerów w parach.

KAPCIUSZKI  Cel dydaktyczny: Ćwiczenie na spostrzegawczość. Odnajdywanie cech wspólnych dwóch przedmiotów. Wprowadzenie do zabawy: Nauczycielka opowiada dzieciom historyjkę o krasnoludkach – figlarzach, które pomieszały wszystkie pary bucików. Całe szczęście krasnoludki potrafią także pomóc i w związku z tym rano wróciły do przedszkola, żeby pomóc w uporządkowaniu kapciuszków. Przebieg zabawy: Dwoje wskazanych dzieci opuszcza salę(otrzymują one kolorowe, krasnalkowe czapki). Pozostałe dzieci tworzą koło i siadają, nauczycielka wybiera te pary kapci, których wygląd jest odmienny. Dzieci zdejmują je i ustawiają pomieszane w środku kółka. Gdy wszystko jest przygotowane wchodzi dwóch krasnoludków. Każdy z nich bierze jeden kapeć i wyszukuje do niego parę wśród pozostałych. Po dobraniu pary krasnoludek staje naprzeciwko dzieci i mówi: „Mam dziś kłopot- kłopot wielki, komu oddać pantofelki”. Dziecko do którego należą kapcie podnosi się z miejsca i dziękuje krasnoludkowi za pomoc.

SAŁATKA OWOCOWA Cele dydaktyczne: ćwiczenie pamięci, nazw poszczególnych owoców, reagowanie na sygnał; Dzieci siedzą w kole. Nauczycielka rozdaje im obrazki przedstawiające owoce. Mówi, aby każde dziecko się zapoznało i zapamiętało swojego „owocka”. Na hasło: Zmienią się miejscami dzieci, które są „bananami” wszystkie dzieci z danej grupki owocowej zmieniają swoje miejsce. Ostatnie dziecko, które nie zdąży usiąść wymienia następną grupę owoców. Na hasło „sałatka owocowa”- wszystkie dzieci zmieniają swoje miejsca.

KAMYCZEK Wszystkie dzieci siedzą w kole; w środku koła znajduje się jedno dziecko, które jest „kamyczkiem”. Wszystkie dzieci mówią wierszyk: „Leży sobie kamyk na środku podwórka, a w kamieniu dziurka, a w tej dziurce co?”. Dziecko będące w środku naśladuje jakieś zwierze. Reszta dzieci przygląda się i rozwiązuje zagadkę. Dziecko, które pierwsze odgadnie wchodzi do środka.

JEŻYK Zabawa ruchowa; dzieci siedzą w kole; w środku koła znajduje się jedno dziecko, które jest „Jeżykiem”. Wszystkie dzieci mówią wierszyk: „Na dywanie siedzi jeż, co on robi to my też.” W tym momencie dziecko siedzące w kole wykonuje jakiś ruch (np. podskoki, pajacyk) wszyscy pozostali naśladują ten sam ruch. Po czym wszyscy uczestnicy mówią ciąg dalszy wierszyka:„Kogo Jeż zawoła ten wejdzie do koła”. Dziecko będące Jeżykiem wybiera osobę, która najlepiej naśladowała jego ruchy.

DOTKNIJ CZEGOŚ Cele dydaktyczne: utrwalenie konkretnych cech, kształtów, kolorów itp. Dzieci biegają w trakcie, gdy gra muzyka na ciszę w muzyce nauczycielka mówi np. dotknij czegoś, co jest: okrągłe, czerwone. Dzieci odnajdują i dotykają przedmiot o wskazanych cechach.(Podczas zabawy z dziećmi starszymi możemy podawać jednorazowo większą ilość cech).

GRANIE NA GUZIKACH Zabawa ruchowa; dzieci otrzymują po jednym dużym guziku i poruszają się po sali zgodnie z tempem muzyki. Przerwa w muzyce jest sygnałem do zatrzymania się. Prowadzący wygrywa rytm, który dzieci wystukują guzikami o podłogę, krzesło, stolik itp.

MÓJ KASK Prowadzący śpiewa piosenkę – najpierw całą, potem kolejno słowa zastępuje ruchem
Mój kask ma trzy rogi,
Trzy rogi ma mój kask,
Lecz gdyby nie trzy rogi,
To nie byłby mój kask.
Zastępujemy ruchem: najpierw kask- kładąc płasko dłoń na czubku głowy, następnie trzy- pokazując trzy palce, potem rogi- pokazując palcami wskazującymi z boku głowy, mój- obie ręce na piersi

POJAZDY Cele dydaktyczne: utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się, prawidłowe nazywanie i rozróżnianie kolorów. Dzieci są „pojazdami”, które poruszają się po jezdni, gdy prowadzący trzyma w górze krążek zielony. Przy zmianie koloru krążka na czerwony „pojazdy zatrzymują się.

BOMBKI Cele dydaktyczne: utrwalenie nazw poszczególnych kolorów, rozróżnianie kolorów; Każde dziecko ma na ubranku przyklejoną bombkę. Grupę można podzielić na 3 kolory: żółty, czerwony, zielony. W trzech miejscach sali prowadzący przykleja duże bombki w tych samych kolorach. Przy akompaniamencie bębenka dzieci biegająa przy akompaniamencie trójkąta- szukają dużej bombki w danym kolorze. Po odnalezieniu przez dzieci dużej bombki prowadzący może zmienić położenie dużych bombek.

DMUCHAMY LISTKI Cele dydaktyczne: nauka prawidłowego oddychania; Każde dziecko otrzymuje po jednym listku, podrzuca je i dmucha na nie tak, żeby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu. Zamiast listków można rozdać dzieciom piórka. Najważniejsze jest to, aby dziecko nabierało powietrze nosem, a wypuszczało ustami.

IMIĘ DO IMIENIA Cele dydaktyczne: integracja grupy, poznanie imion poszczególnych dzieci. Dzieci siedzą w kole, prowadzący rozpoczyna zabawę turla piłkę do wybranego dziecka, mówiąc swoje imię i imię dziecka, które ma złapać zabawkę np.: Ola do Kasi, Kasia do Leszka itd.

CZARODZIEJSKI WOREK Cele dydaktyczne: prawidłowe rozpoznawanie zabawek przy pomocy dotyku, ćwiczenie umiejętności dobierania zabawek w pary. Dzieci siedzą w kole. W środku kola leży worek. Znajdują się w nim po dwie takie same zabawki. Dzieci po kolei wkładają rękę do worka i wybierają po jednej zabawce. Na podstawie dotyku odgadują, co to jest, nazywają zabawkę, a potem wyjmują ją sprawdzają, czy się nie pomyliły. Następnie kładą zabawki do przygotowanych obok kół w taki sposób, aby dobrać je parami.

KOGO SCHOWALIŚMY?  Cele dydaktyczne: ćwiczenia spostrzegawczości, rozpoznawanie Dzieci siedzą w kole. W środku koła leży koc. Jedno dziecko opuszcza salę, a w tym czasie pod koc wchodzi 1-3 dzieci(wystawione są tylko ich nóżki z kapciami). Dziecko, które opuściło salę wraca i na podstawie kapci ustala, kto jest schowany.(Jeżeli jest to za trudne można poprosić dziecko schowane pod kocem, aby coś powiedziało

CO SCHOWALIŚMY?  Cel dydaktyczny Ćwiczenie narządów mowy przy wymawianiu określonych głosek. Ćwiczenie spostrzegawczości.
Przebieg zabawy Nauczycielka pokazuje dzieciom zgromadzone przedmioty dzieci je nazywają. Jedno z dzieci opuszcza salę. Pozostałe dzieci chowają jeden przedmiot. Zgadujący powraca i przygląda się rozłożonym przedmiotom. Na pytanie dzieci: „powiedz co schowaliśmy?” szukający odpowiada podając nazwę przedmiotu. Po czym szuka ukrytego w pobliżu przedmiotu.

CZĘŚCI CIAŁA  Cel dydaktyczny Utrwalenie nazw poszczególnych części ciała i ich położenia.
Przebieg zabawy Dzieci ustawione są w kółku. Nauczycielka wymienia(można także śpiewać na określona melodię) poszczególne części ciała „Głowa, ramiona, kolana, pięty , kolana, pięty, kolana, pięty. Głowa ramiona kolana, brzuch. Oczy uszy, usta ,nos”. Dzieci podczas wymawiania części ciała prawidłowo je pokazują. W miarę ilości powtórzeń tempo piosenki przyspiesza.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin