1.1. Teorie badania rodziny
Badania dotyczące rodziny należą do zagadnień bardzo złożonych,
- gdzie krzyżują się liczne dyscypliny oraz pola badawczych zainteresowań. Studia dotyczące narzeczeństwa, małżeństwa, rodziny, bycia rodzicem oraz stosunków między jakością systemu rodzinnego a rozwojem indywidualnym stanowią wspólne pole zainteresowań dla niemal wszystkich dyscyplin w ramach nauk społecznych i humanistycznych. Z tych też powodów na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat rozwinęła się różnorodność podejść teoretycznych ujmujących problematykę rodzinną, co spowodowało, że badania dotyczące rodziny zostały wyodrębnione jako samodzielny obszar badań, a tematyka ta stała się źródłem komentarzy metateoretycznych przedstawiających nieco odmienne spojrzenia i podejścia. Można je sprowadzić do trzech podstawowych:
1) identyfikacji najbardziej powszechnych teorii dotyczących badań nad rodziną;
2) konstrukcji modeli stosunków rodzinnych;
3) identyfikacji najczęściej stosowanych metod badawczych.
Większość współczesnych teorii rodziny w dużym stopniu koncentruje się na sposobach komunikacji i nawiązywania relacji w systemie rodzinnym z perspektywy czynników je warunkujących. Oto ich krótki przegląd, mający na celu uwrażliwienie badaczy rodziny na złożoność przedmiotu badania.
Teoria sieci
Teoria sieci rodziny odnosi się do przepły*u i wymiany informacji czy dóbr pomiędzy członkami rodziny, jak również z innymi znaczącymi osobami spoza kręgu rodzinnego (Gaiyin, Brommel, 1996). Obydwa wymiary wymiany sieci rodzinnej funkcjonują, aby umożliwić czy ułatwić podejmowanie decyzji, prowadzenie negocjacji, reorganizację czynności, w celu zapewnienia wsparcia i komunikacji. Jednym z przykładów zastosowania tej perspektywy było badanie skutków włączania do sieci nowych członków (spoza kręgu rddziny) przez wdowy i wdowców (Łam-me i in., 1996). Do czynników mających wpływ na powstawanie nowych sieci powiązań po śmierci jednego z partnerów można zaliczyć: dostępność sąsiadów, czas trwania wdowieństwa, natężenie wysiłku W poszukiwaniu nowych relacji i związków, jakość sieci społecznych kontaktów przed okresem wdowieństwa.
Teoria przywiązania
Przywiązanie to zwykle bliska więź, jaka powstaje między niemowlęciem a opiekunem (Bowiby, 1988). Przywiązanie jest traktowane jako niezbędny mechanizm umożliwiający przeżycie, powiązane jest z takimi zachowaniami niemowlęcia, jak płacz, niepokój wynikaj~cy z odseparowania od opiekuna, potrzeba przebywania z nim w bezpośredniej bliskości. Uważa się, że mechanizm ten rozwija się podczas stałych, ciągłych interakcji między niemowlęciem a opiekunem. Podkreśla się, że rozwój każdego z typów przywiązania (bezpiecznego, unikowego, lękowo-ambiwalentnego) ma wpływ na funkcjonowanie w bliskich związkach interpersonalnych w okresie dorosłości. Przykładem ilustrującym tę prawidłowość mogą być studia nad związkiem między przywiązaniem matek do swoich partnerów a wychowywaniem dziecka w czasie pierwszego roku ich życia (Scher, Mayseless, 1994). Badacze odkryli, że matki, które obawiały się porzuceniaze strony swoich partnerów, przejawiały bardziej ograniczającą postawę wobec dziecka, natomiast matki, które obawiały się bliskich i zależnych kontaktów ze swoimi partnerami, wykazywały wyższy poziom macierzyńskiego niepokoju o dziecko. Inne interesujące badania dotyczące 92 par małżeńskich wskazują na związek między określonym stylem przywiązania a doświadczanym obciążeniem (napięciem) i stosowanymi strategiami radzenia sobie z nim w trakcie podejmowania ról rodzicielskich. Style przywiązania były identyfikowane w trakcie ciąży, natomiast sposoby radzenia sobie i poziom napięcia zostały zbadane po urodzeniu dzieci. Rezultaty badań wskazywały, że typ przywiązania pozwalał przewidywać strategie radzenia sobie z “nową sytuacją” podczas wchodzenia w role rodzicielskie.
Teoria biegu życia rodzinnego
Teoria biegu życia rodzinnego lub teoria cyklu rodzinnego jest podejściem badającyn~ szeroko pojęte stadia, poprzez które określona rodzina może przechódzić (Cooper, 1999). Perspektywa ta jest skierowana zarówno na określone stadia rozwoju jednostki jako członka rodziny (np. niemowlęctwo, dzieciństwo, dorosłość itd.) “jak również na określone etapy w rozwoju rodziny (np. opuszczenie domu, wychowywanie dziecka, małżeństwo itp.).
Teoria systemu rodzinnego
Rodzina jako system uosabia takie cechy, jak całość, współzależność, hierarchię, zmianę i zdolność adaptacji, wymianę z otoczeniem (Littlejohn, 1999), ze szczególnym uwzględnieniem relacji między członkami rodziny. Za przykład w ramach teorii systemu rodzinnego służy badanie granic i konfliktów między rodzicami, którzy są po rozwodzie (Madden
-Derdich i in., 1999). Wspomniane granice w ramach omawianej perspektywy są rozumiane zarówno jako wyraźne, jak i domniemane zasady przewodzące i regulujące interakcje, związki między członkami rodziny (Minuchin, 1974). Jak wynika z wielu badań, niemożność ustalenia granic, które jasno definiują zadania poprzedniego partnera w związku jako współrodzica, ale już nie partnera w nowym małżeństwie, są głównym powodem konfliktów między rodzicami po rozwodzie (Madden-Derdich i in., 1999).
Teoria roli
Rola może być opisana jako zestaw istniejących zachowań, jakie członek rodziny odgrywa w relacji z innymi członkami rodziny, włączając w to sposób, wjaki każdy członek rodziny negocjuje z”lnnymi swoje i ich miejsce w ramach danej struktury ródzinnej (Stamp, 2004). Role matki, żony lub siostry są konstruowane w relacji z innymi członkami rodziny (dzieckiem, mężem, bratem), mogą się rozwijać i zmieniać na przestrzeni czasu. Jednostki mogą także doświadczyć konfliktu w~ykonywania roli (np. rodzica) “jak również konfliktu między różnymi rolami (np. matki i żony). Adams i Parrott (1994) przebadali odgrywanie roli przez pielęgniarki pediatrii i matki w relacji do hospitalizowanych dzieci. Szczególnym zainteresowaniem objęto wieloznaczność roli, związaną z niepewnością postrzegania zasad rządzących zachowaniem zarówno pielęgniarek, jak i rodziców w stosunku do dzieci. Gdy konkretne oczekiwania roli były komunikowane rodzicom przez pielęgniarki, pielęgniarki osiągały wyższy poziom zadowolenia zawodowego, a rodzice byli bardziej zadowoleni z jakości opieki, jaką otaczano ich dzieci.
Teoria wymiany
Thibault i Kelley (1959) dowodzą, że relacje międzyludzkie (włączając w to relacje rodzinne) opierają się na wymianie dóbr (takich jak miłość, informacja, usługi, pieniądze itp.) oraz na szacunku kosztów i nagród! zysków w związku lub innych możliwych związkach/relacjach. Heaton i Albrecht (1991) wykorzystali perspektywę teorii wymiany w badaniu trwałości małżeństw niezadowolonych zjakości związku. Jak stwierdzili autorzy, teoria wymiany pozwala przewidzieć, że analiza kosztów i zysków pozostawania w danym małżeństwie, uwzględniająca trudność w dostrzeżeniu atrakcyjnej alternat~y — jest głównym czynnikiem pozwalającym wyjaśnić stabilność nieudanego związku. Wyniki badań wspomnianych autorów pokazują, że takie czynniki, jak wiek, brak doświadczenia ~ poprzedniego związku, niska aktywność społeczna, brak poczucia kontroli nad własnym życiem oraz przekonanie, że rozwód będzie czymś gorszym
— pozwalają przewidywać stabilność nieszczęśliwych małżeństw
Teoria typów małżeńskich
Teoria typów małżeńskich M. Fitzpatricka dostarcza sposobów podziału par na wyraźne grupy (tradycjonalistów, niezależnych, odseparowanych), uwzględniającego trzy czynniki: ideologię, niezależność oraz konflikt. Tradycjonaliści mają tendencję do bardziej konwencjonalnych zachowań, niezależni z kolei do niekonwencjonalnych, a separatyści do bardziej ambiwalentnych postaw wobec swoich małżeństw. Chociaż większość par może być umieszczona wjednej z tych trzech kategorii, to mogą istnieć też pary mieszane, jeśli mąż i żona należą do innej kategorii (np. mąż do tradycyjnej, podczas gdy żona do separatystycznej). Zastosowanie teorii typów małżeńskich jest widoczne w studium przeprowadzonym przez Fitzpatrick i Ritchie (1994). Badane były związki między typem małżeństwa a wzorcami komunikacji w rodzinie (za pomocą dwóch narzędzi: Relation Dimensions Inyentory oraz Reyised Family Communication Patterns). Okazało się, że członkowie rodziny, w których typ małżeństw był określony jako tradycyjny, odseparowany lub mieszany, rodzinne interakcje postrzegalijako zorientowane na wysoki konformizm, natomiast osoby z małże~stw niezależnych wykazywały zwiększoną tendencję do nawiązywania interakcji zorientowanych na aktywną kooperację.
Teoria feministyczna
Teoria feministyczna bada znaczenie płci w kontekście uwarunkowań społecznych i kulturowych. Do jej trzech głównych założeń należą tezy, że płeć (rodzaj) jest konstruktem społecznym; nierówność jest kreowana przez typ społeczeństwa patriarchalnego; oraz że życie rodzinne i małżeńskie jest bardziej problemowe częściej dla kobiet niż mężczyzn (Littlejohn, 1999). Przykładów zastosowania teorii feministycznej dostarczają badania Blaisure i Allen (1995), w których analizowano relacje małżeńskie kobiet-feministek i ich mężów. Badania potwierdziły istnienie różnicy między ideologią a praktyką, innymi słowy: brak równości w małżeństwach. Stąd też feministyczna orientacja wysuwa różne propozycje “ulepszania” małżeństw, aby kobiety doświadczały rzeczywistej, a nie pozorowanej równości w związku (por. Plopa, 2004).
Teoria społecznego uczenia się
Zgodnie z teorią społecznego uczenia się zachowanie (orazjego zmiana) występuje dzięki nabywaniu informacji z otoczenia. Najbardziej rozpowszechniony typ informacji pociąga za sobą naśladowanie zachowania innych ludzi. Na przykład przemocy wobec innych ludzi uczymy się przez naśladowanie i imitowanie zachowania innych osób (włączając ludzi odgrywających sceny przemocy w telewizji). W systemie rodzinnym dzieci mogą naśladować i imitować zachowania swoich rodziców. Teoria uczenia się społecznego sugeruje, iż ludzie poddani surowej dyscyplinie uczą się, że przemoc może być efektywnym sposobem wpływania na zachowanie innych, a wręcz podporządkowywania ich sobie.
Swinford i współpracownicy (2000) wykorzystali podejście społecznego uczenia się dla zbadania związku pomiędzy doświadczaniem surowej, fizycznej dyscypliny w dzieciństwie a przemocą ujawnianą w późniejszych bliskich związkach. Odkryli, że surowe kary fizyczne w dzieciństwie miały związek z częstszym wykorzystaniem przemocy fizycznej wobec bliskiego partnera w małżeństwie. Zatem z perspektywy wyszczególnionej w tym miejscu teorii transmisja różnych zachowań wcześniej doświadczanych na późniejsze relacje społeczne dokonuje się zgodnie z prawami uczenia się.
Teoria atrybucji
Jako kognitywna perspektywa, ukazuje, w jaki sposób ludzie nadają znaczenie zachowaniu zarówno własnemu, jak i innych ludzi (Scott, Lyman, 1968). Wyjaśnienia zachowania odnoszą się do stosownego usytuowania konkretnych źródeł. Na przykład atrybucje zewnętrzne oznaczają wyjaśnienia odnoszące się do ograniczeń sytuacyjnych, natomiast te wewnętrzne opierają się na wyjaśnieniach odnoszących się do osobowości. Jeśli chodzi o teorie relacji, to są one często postrzegane w zależności od tego, czy osoba oferuje wyjaśnienie, uzasadnienie czy jakąś inną drogę wyjaśnienia zachowania własnego lub jakiejś innej osoby. Przykładem wykorzystania teorii atrybucji w studiach nad rodziną było badanie atrybucji odpowiedzialności (przypisywania winy) ofiar przemocy domowej (Andrews, Brewin, 1990). Rezultaty badań wykazały, że kobiety pozostające w związku z partnerami stosującymi przemoc i doświadczający ciągłych krzywd były bardziej skłonne do przypisywania sobie winy, podczas gdy kobiety niepozostające już w wyżej opisanych związkach dokonywały więcej atrybucji wobec swoich nadużywających przemocy partnerów (przypisując im winę).
Teoria narracji
Badanie narracji odnosi się do analizy indywidualnych lub kolektywnych sprawozdań na temat określonych doświadczeń życiowych (Bochner, 1994). Narracje zazwyczaj konsekwentnie dotyczą określonych znaczeń zorganizowanych tematycznie. Sposób, w jaki jednostka doświadcza zdarzeń czyje konstruuje w swojej świadomości, ma określoną wartość diagnostyczną. Przykładem teorii narracyjnych zastosowanych do komunikacji rodziny może być badanie doświadczeń małżeńskich nowożeńców (Orbuch, Veroff, Holmberg, 1993), w którym badacze przeanalizowali historie narzeczeństwa młodożeńców. Historie te zostały zakodowane zgodnie z typem historii, procesem opowiadania i zawartością historii, a wyciągnięte wnioski wskazały, że historie z czasów narzeczeństwa mogą pomóc wyjaśniać życiowe doświadczenia i znaczenie wypowiedzi par będących
w związku.
Teoria dialektyczna
Badanie stosunków rodzinnych z dialektycznego punktu widzenia koncentruje się na zmianie (lub procesie) w relacjach oraz na doświadczaniu sprzeczności w międzyludzkich kontaktach, takich jak: autonomia i związek, stałość i zmiana, otwartość i izolacja (Baxter, 1988). Przykładem wykorzystania teorii dialektycznej w badaniach nad rodziną jest studiuni nad rolą rytuałów w kierowaniu systemem rodzinnym i podejmowaniem różnych decyzji przy uwzględnieniu dialektycznego napięcia między “nowym” a “starym” (rodziną prokreacji a rodziną generacyjną) (Braithwaite I in., 1998). Zainteresowanie badaczy koncentrowało się na sposobach wzajemnego dostosowywania się. Zauważono, że istnieje trwałe napięcie między “starą rodziną” a “nową rodziną”, z którym różni członkowie rodziny musieli nauczyć się radzić. Otwartość na nowość relacji pozwalala rodzinom mieszanym akceptować “nową rodzinę” przyjednoczesnym ocenianiu tego, co było ważne w “starej rodzinie”.
Teoria symbolicznego interakcjonizmu
Według symbolicznych interakcjonistów doświadczenia osobiste wywodzą się ze stałych interakcji ze znaczącymi osobami i ważnymi grupami. społecznymi. To wzajemne oddziaływanie opiera się na użyciu symboli przy zachodzącymjednocZeśnie procesie rozumienia, dzielenia się doświadczeniami przez ludzi, włączając w to ich własne zachowania w ramach społec~nego świata (Blumer, 1969). Przykładem “wykorzystania założeń symbolicznego interakcjonizmu było studium zmian osobowości (tożsamości) jednego z małżonków po starcie partnera lub innej ważnej osoby spowodowanej śmiercią lub rozwodem (DeGarmo, Kitson, 1996). Rezultaty badań wskazują, że proces odbudowy tożsamości przebiegał wtedy, gdy dana osoba przestawała postrzegać siebie jako stronę w relacji czy małżeństwie (tożsamość współmałżonka/partnera) na rzecz percepcji siebie jako osoby wolnej (tożsamość osoby niezależnej). Dodatkowo wykazano, że wdowieństwo było bardziej unieszczęśliwiające niż rozwód. Jednakże niezależnie od przyczyn stania się osobą wolną (wdowieństwo lub rozwód), stwierdzono prawidłowość sugerującą, że im wyższa była identyfikacja ze związkiem (postrzeganie siebie jako partnera/współmałżonka), tym wyższy był poziom odczuwanego niezadowolenia, poczucia nieszczęścia, rozpaczy po stracie czy rozstaniu.
Teoria równości
Teoria równości, pod pewnymi względami podobna do teorii wymiany społecznej, opiera się na normie “sprawiedliwości dystrybucji” (Rostowski, 1986). Równość w relacjach/kontaktach może być określona poprzez porównanie stosunku zysków i strat każdej ze stron. Gdy zachodzi równowaga, to mamy do ~zynienia z równością, natomiast gdy oba czynniki stosunku nie są jednakowe, mamy do czynienia z nierównością. Dodatkowo ludzie starają się cały czas maksymalizować zyski, są bardziej wynagradzający wobec ludzi, którzy pozostają z nimi w stosunku równości podczas wymiany oraz są bardziej nieszczęśliwi z powodu pozostawania w związkach/relacjach nierówności. Przykładem wykorzystania teorii równości było badanie stosowanych strategii w związkach celem osiągania i pod~trzymania równości w małżeństwie (Plopa, 2004). Badacze odkryli, że poczucie równości jest głównym czynnikiem motywującym do podtrzymania relacji i zabiegania ojej dobrą jakość.
Teoria niezależności
Teoria niezależności (Kelley i in., 1983) podkreśla takie elementy w relacjach,jak: myśli, uczucia, czynności, emocje itd. Interesuje się właściwościami tych elementów oraz, co najważniejsze, zwyczajnymi powiązaniami pomiędzy uczestnikami bliskich ręlacji, przy uwzględnieniu różnych wydarzeń. Kelley i współpracownicy twierdzą, że badanie diadycznych związków (diad) opiera się na danych pochodzących z dwóch połączonych ze sobą sieci/elementów. Johnson i Huston (1998) zastosowali tę perspektywę w badaniach nad zmianami zachodzącymi w trakcie wchodzenia w stan rodzicielski. Zostanie rodzicem powoduje zwiększenie współdziałania, ponieważ działanie każdego z partnerów bardziej zależy od drugiego partnera. Na przykład wnioski z tych badań wskazują, że freferencje żon dotyczące podziału obowiązków w opiece nad dzieckiem zasadniczo zmieniają się z chwilą podejmowania ról rodzicielskich, co wiąże się ze zmianą oczekiwań co do wpływu ojca na wychowanie dziecka. Można sądzić, że każda z opisanych tu teorii, przedstawiona skrótowo za: G. Stampem (2004), zawiera określony potencjał ekspianacyjny, chociaż w różnym stopniu jest wykorzystywana w studiach nad rodziną. Niektórez nich są perspektywami dominującymi, inne zaś mogą do takiej pozycji pretendować, ale na obecnym poziomie badań żadnej z nich nie można odrzucić jako mało bądź zupełnie nieużytecznej. Przemawia za tym wyraźnie zaznaczająca się na początku obecnego stulecia dynamika przeobrażeń, dokonująca się na arenie życia społecznego, i to w perspek— tywie światowej. Wymienione teorie reprezentują dominujące paradygmaty dotyczące rodziny, ukazując różnorodność spojrzeń teoretycznych na rodzinę. Nie są one rozłączne czy wykluczające się. Wydaje się, że teorią, która może “wchlonąć” większość z nich, jest teoria systemowa (Plo-pa, 2004).
Strategie badawcze systemu rodzinnego
Relacje w systemie ro~1zinnym mogą być badane za pomocą różnych strategii badawczych, takich jak raporty samych badanych, obserwacje czy techniki eksperymentalne. Wszelkie metody mają oczywiście swoje wady i zalety, dlatego tak ważny jest dobór odpowiedniej metodologii do zbadania konkretnych kwestii. System rodzinny może być badany z perspektywy jakościowej i ilościowej, jak też przez te dwie strategie łącznie w jed...
nczms