redcliffe-brown.pdf

(76 KB) Pobierz
8057656 UNPDF
BRAT MATKI W AFRYCE POŁUDNIOWEJ [w:] “Antropologia Radcliffe'a-
Browna” Maria Flis
bardzo ważna jest relacja: brat matki – syn siostry (dotyczy to m.in. Spraw majątku)
charakterystyka plemienia BaThonga (ale podobnie u innych plemion):
siostrzeniec przez całe dorosłe życie jest przedmiotem szczególnej troski ze str swojego wujka
kiedy siostrzeniec jest chory, brat matki składa ofiarę na jego rzecz
siostrzeńcowi wolno pozwalać sobie na różne zachowania w stosunku do brata matki; np. może
pójść do domu wujka i zjeść całe jego jedzenie przygotowane dla wujka
siostrzeniec może domagać się części majątku wujka, gdy on umrze, a czasem może zarządzać
jednej z wdów
gdy wujek składa ofiary swoim przodkom, syn siostry wykrada i zjada porcje mięsa czy piwa
ofiarowaną bogom
wg Junod jedyna możliwa hipoteza tłumacząca takie stosunki: plemię kiedyś było matrylinearne
luby BaThonga, Nama i Tonga mają patrylinearne i patrialne instytucje – dzieci należą do gr. społ.
ojca, dziedziczenie majątku po ojcu
relacje społ. są regulowane pokrewieństwem – ekwiwalencja braci:
brat ojca odpowiada ojcu
kuzyni odpowiadają braciom
sistra matki odpowiada matce
brat matki albo odpowiada ojcu albo “męska matka”
sistra ojca albo odpowiada matce albo “żeński ojciec”
charakterystyka relacji dziecka z ojcem i matką na podstawie obserwacji (Junod):
OJCIEC – szacunek, strach, ten co krzyczy, karze i jest instruktorem
MATKA – relacja czuła i b.głęboka, szacunek, miłość (przeważa nad szacunkiem), jest uległa wobec
dzieci, ojciec oskarża ją o rozpieszczanie dzieci
siostra ojca to obiekt największej czci dziecka, dominuje nad innymi, dziecko musi być jej posłuszne,
syn poślubia wybraną przez nią kobitę
u BaThonga
darzenie żeńskich krewnych większym szacunkiem niż męskich krewnych,
względem siostry ojca większy szacunek niż względem ojca (“żeński ojciec”)
starszy brat ojca - większy szacunek niż ojciec (starszeństwo!),
siostra ojca - podobnie traktowana jak siostry (zwłaszcza starsze)
z bratem ojca można się spoufalić, oczekiwać oddania, swobody (por. relacje z matką)
zasada dzielenia społeczeństw na gr:
dzieci należą do gr.ojca – pochodzenie patrylinearne
dzieci należą do gr.matki – pochodzenie matrylinearne
w całej Afryce na wysokości Nyasalandu i północnej Rodezji dominuje tendencja matriarchalna
na wyspach Tonga: relacja syn siostry a brat matki odpowiadają relacjom syn siostry a ojciec matki,
syn córki szanowany przez dziadka, może zabrać majątek dziadka i jego ofiary dla bóstw, dziadek
bardziej wyrozumiały dla wnuka od str. córki niż wnuka od str. syna, relacja z całym rodem matki
odpowiada relacji z matką
LOBOLA (w Afryce południowej) – odwdzięczenie się, “zapłata” za pannę młodą
w społeczeństwie patriarchalnym musi być zapłacone, bo rodzina żony traci członka rodziny (żona
przeprowadza się do gr. lokalnej męża)
często płacona bratu matki
jest to stado bydła ( lenyalo ) lub 1 sztuka ( hloho )
gdy dziecko siostry zachoruje – brat składa z bydła ofiarę
w Transkey kobieta wychodząca za mąż dostaje krowę ( ubulunga ), bo nie może pić mleka od stada
męża – krowa stanowi łącze między nią a jej lineażem oraz między nią a bydłem i bogami jej lineażu,
bydło – materialny łączni między żyjącymi członkami lineażu i duchami przodków;
bogowie ze zbiorowości matki nigdy nie ześlą nadprzyrodzonej kary, która spowodowałaby chorobę;
mężatka i jej dzieci otrzymują protekcję duchów jej przodków (jej patrylienearnego lineażu);
→ jeśli żona zachoruje, robi naszyjnik z włosów ogona ubulunga i w ten sposób znajduje się pod
ochroną bogów swojego lineażu, dziecku też naszyjnik daje ochronę
kiedy jej syn jest dorosły, powinien dostać byka ze stada ojca i z jego włosów zrobić ochronny amulet
przodkowie ze strony matki nie karają, więc jeśli dziecko jest chore, idą do brata matki, on składa
ofiarę (bydło lobola ) i apeluje do przodków ze strony matki o zdrowie
wartości w społeczeństwach pierwotnych utrzymują się poprzez ich wyrażanie w ceremoniach lub
rytuałach → u BaThonga podczas pogrzebu wujka siostrzeńcy po raz ostatni biorą porcję mięsa i piwa
(tak jak to robili, kiedy był wśród żywych)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin