redcliffe-brown.pdf
(
76 KB
)
Pobierz
8057656 UNPDF
BRAT MATKI W AFRYCE POŁUDNIOWEJ
[w:] “Antropologia Radcliffe'a-
Browna” Maria Flis
bardzo ważna jest relacja:
brat matki – syn siostry
(dotyczy to m.in. Spraw majątku)
charakterystyka plemienia BaThonga
(ale podobnie u innych plemion):
•
siostrzeniec przez całe dorosłe życie jest przedmiotem szczególnej troski ze str swojego wujka
•
kiedy siostrzeniec jest chory, brat matki składa ofiarę na jego rzecz
•
siostrzeńcowi wolno pozwalać sobie na różne zachowania w stosunku do brata matki; np. może
pójść do domu wujka i zjeść całe jego jedzenie przygotowane dla wujka
•
siostrzeniec może domagać się części majątku wujka, gdy on umrze, a czasem może zarządzać
jednej z wdów
•
gdy wujek składa ofiary swoim przodkom, syn siostry wykrada i zjada porcje mięsa czy piwa
ofiarowaną bogom
wg Junod jedyna możliwa hipoteza tłumacząca takie stosunki: plemię kiedyś było matrylinearne
luby BaThonga, Nama i Tonga mają patrylinearne i patrialne instytucje – dzieci należą do gr. społ.
ojca, dziedziczenie majątku po ojcu
relacje społ. są regulowane pokrewieństwem –
ekwiwalencja braci:
–
brat ojca odpowiada ojcu
–
kuzyni odpowiadają braciom
–
sistra matki odpowiada matce
–
brat matki albo odpowiada ojcu albo “męska matka”
–
sistra ojca albo odpowiada matce albo “żeński ojciec”
charakterystyka relacji dziecka z ojcem i matką na podstawie obserwacji (Junod):
OJCIEC – szacunek, strach, ten co krzyczy, karze i jest instruktorem
MATKA – relacja czuła i b.głęboka, szacunek, miłość (przeważa nad szacunkiem), jest uległa wobec
dzieci, ojciec oskarża ją o rozpieszczanie dzieci
siostra ojca to obiekt największej czci dziecka, dominuje nad innymi, dziecko musi być jej posłuszne,
syn poślubia wybraną przez nią kobitę
u BaThonga
•
darzenie żeńskich krewnych większym szacunkiem niż męskich krewnych,
•
względem siostry ojca większy szacunek niż względem ojca (“żeński ojciec”)
•
starszy brat ojca - większy szacunek niż ojciec (starszeństwo!),
•
siostra ojca - podobnie traktowana jak siostry (zwłaszcza starsze)
•
z bratem ojca można się spoufalić, oczekiwać oddania, swobody (por. relacje z matką)
zasada dzielenia społeczeństw na gr:
•
dzieci należą do gr.ojca – pochodzenie patrylinearne
•
dzieci należą do gr.matki – pochodzenie matrylinearne
w całej Afryce na wysokości Nyasalandu i północnej Rodezji dominuje tendencja matriarchalna
na wyspach Tonga:
relacja syn siostry a brat matki odpowiadają relacjom syn siostry a ojciec matki,
syn córki szanowany przez dziadka, może zabrać majątek dziadka i jego ofiary dla bóstw, dziadek
bardziej wyrozumiały dla wnuka od str. córki niż wnuka od str. syna, relacja z całym rodem matki
odpowiada relacji z matką
LOBOLA (w Afryce południowej) – odwdzięczenie się, “zapłata” za pannę młodą
•
w społeczeństwie patriarchalnym musi być zapłacone, bo rodzina żony traci członka rodziny (żona
przeprowadza się do gr. lokalnej męża)
•
często płacona bratu matki
•
jest to stado bydła (
lenyalo
) lub 1 sztuka (
hloho
)
•
gdy dziecko siostry zachoruje – brat składa z bydła ofiarę
w Transkey kobieta wychodząca za mąż dostaje krowę (
ubulunga
), bo nie może pić mleka od stada
męża – krowa stanowi łącze między nią a jej lineażem oraz między nią a bydłem i bogami jej lineażu,
bydło – materialny łączni między żyjącymi członkami lineażu i duchami przodków;
bogowie ze zbiorowości matki nigdy nie ześlą nadprzyrodzonej kary, która spowodowałaby chorobę;
mężatka i jej dzieci otrzymują protekcję duchów jej przodków (jej patrylienearnego lineażu);
→ jeśli żona zachoruje, robi naszyjnik z włosów ogona
ubulunga
i w ten sposób znajduje się pod
ochroną bogów swojego lineażu, dziecku też naszyjnik daje ochronę
kiedy jej syn jest dorosły, powinien dostać byka ze stada ojca i z jego włosów zrobić ochronny amulet
przodkowie ze strony matki nie karają, więc jeśli dziecko jest chore, idą do brata matki, on składa
ofiarę (bydło
lobola
) i apeluje do przodków ze strony matki o zdrowie
wartości w społeczeństwach pierwotnych utrzymują się poprzez ich wyrażanie w ceremoniach lub
rytuałach → u BaThonga podczas pogrzebu wujka siostrzeńcy po raz ostatni biorą porcję mięsa i piwa
(tak jak to robili, kiedy był wśród żywych)
Plik z chomika:
BuryWilk
Inne pliki z tego folderu:
Antropoloigia spoleczna - kierunki, przedstawiciele.doc
(182 KB)
Zycie seksualne dzikich.zip
(226 KB)
Antropologia kulturowa - wyklady.zip
(64 KB)
streczszcenia.doc
(117 KB)
redcliffe-brown.pdf
(76 KB)
Inne foldery tego chomika:
AJCh
Cywilizacja, kultura Indii
Egipt
Filozofia kultury
Islam, sztuka islamu
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin