Awangarda filmowa.doc

(24 KB) Pobierz
Awangarda filmowa, tendencje twórcze, których celem jest wypracowanie nowych form ekspresji filmowej

Awangarda filmowa, tendencje twórcze, których celem jest wypracowanie nowych form ekspresji filmowej. Ideę przewodnią podejmowanych działań stanowi przeciwstawianie się tradycyjnym formom narracji – literackim i teatralnym. W historii kina wyróżniły się w latach 20. awangardy: francuskie, radzieckie i niemieckie.

 

Do francuskich zaliczały się ugrupowania: impresjonistów, zwolenników czystego kina oraz surrealistów. Impresjoniści (1 poł. lat 20. - L. Delluc, G. Dulac, M. L’Herbier, J. Epstein) dążyli do oddziaływania nastrojem obrazu, refleksami świetlnymi, zwolnionym gestem aktorskim, poezją wizualną. Zwolennicy czystego kina, określani niekiedy dadaistami, wprowadzali alogiczną grę wizualną, opartą na ruchach przedmiotów i kształtów geometrycznych – Balet mechaniczny (1924) F. Légera lub na pozbawionych sensu powiązaniach montażowych – Antrakt (1924) R. Claira. Surrealiści z L. Buńuelem na czele – Pies andaluzyjski (1928, wspólnie z S. Dali) wprowadzali struktury narracyjne oparte na luźnej, niekontrolowanej grze skojarzeń (nie zawsze pozbawionej głębszych znaczeń).

 

Awangardy radzieckie poł. lat 20. poszukiwały rozwiązań w dziedzinie: a) filmu dokumentalnego: Kino-Oko (1924), Szósta część świata (1926), Człowiek z kamerą (1928) D. Wiertowa, b) filmu fabularnego o komediowej bądź sensacyjnej stylizacji: Niezwykłe przygody Mr. Westa w krainie bolszewików (1924), Promień śmierci (1925) L. Kuleszowa, c) swoiście stylizowanej burleski, korzystającej z cyrkowego ekscentryzmu. Tzw. Fabrykę Ekscentrycznego Aktora (FEKS) reprezentowali G.M. Kozincew i L.Z. Trauberg Przygody Oktiabryny (1924), Miszka walczy z Judeniczem (1925).

 

Awangarda niemiecka podjęła rozwiązania gł. w dziedzinie plastyki filmowej (animacja). V. Eggeling zrealizował filmy: Symfonia diagonalna (1919-1921), Rytm 1921, Rytm 1922, Rytm 1925; H. Richter: Studium filmowe (1926), Przedpołudniowe strachy (1928). Niektórzy zaliczają również do awangardy ekspresjonizm filmowy.

 

W Polsce do ugrupowań awangardowych należały: a) w Warszawie - START (Stowarzyszenie Miłośników Filmu Artystycznego - 1930-1934), b) we Lwowie - Awangarda (1932-1936), c) w Krakowie - SPAF (Stowarzyszenie Polskiej Awangardy Filmowej) z udziałem J.M. Brzeskiego, realizatora filmów: Przekroje (1931) i Beton (1933), K. Podsadeckieego, Z. Strychalskiego, J.M. Szancera, W. Zechentera. Osobno działał J. Kurek, realizator filmu Obliczenia rytmiczne (1932).

 

W Ameryce pierwsze przejawy działalności awangardowej w latach 40. równoznaczne były z próbą przeciwstawienia się skomercjalizowanej, schematycznej produkcji hollywoodzkiej. Zapoczątkował działalność awangardową A. Hammid – Meshes of the Afternoon (1943), a czołową przedstawicielką kierunku była M. Deren, która zrealizowała filmy: Sidła popołudnia (1943), Na lądzie (1944), Studio choreograficzne dla kamery filmowej (1945).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin