Pkt. 3. Amerykanska burleska filmowa.doc

(71 KB) Pobierz
Burleska filmowa, komedia o satyrycznym wydźwięku, podejmująca poważniejszy temat w groteskowej, karykaturalnej stylizacji, ni

BURLESKA

 

BURLESKA  FILMOWA:

-Komedia o satyrycznym wydźwięku, podejmująca poważniejszy temat w groteskowej, karykaturalnej stylizacji, nie stroniąca od rubasznego humoru i parodystycznego traktowania tematu.

-Gatunek operujący spiętrzonymi do granic absurdu elementami komizmu sytuacyjnego: gagami, błazeńskimi gonitwami i bójkami, akrobatycznymi wyczynami - włączonymi w niezmiernie szybko rozwijającą się akcję

-Gatunek filmowy stosujący przejaskrawione formy komizmu, posługujący się niewybrednym czasem wulgarnym dowcipem

-W sposób pastiszowy ukazuje tematy wzniosłe i szlachetnych

-Trawestuje gatunki wysokie w pospolite

-Jej główną zasada konstrukcyjną jest odwrócenie sensów, stylistyczne przetworzenie istniejących norm

-W okresie dźwiękowym uległa przemianie gag wizualny połączono z komizmem słownym (np. Flip i Flap)

-Przykładem mogą służyć slapstickowe komedie:

-          Macka Sennetta

-          Charliego Chaplina,

-          Flipa i Flapa

SLAPSTICK:

-Komedia filmowa okresu kina niemego oparta na gagach.

-Charakteryzuje się niezwykle wartką akcją, skupioną wokół serii gagów

Operuje niewybrednym komizmem sytuacyjnym, wywiedzionym głównie z konfliktów między bohaterami, rozwiązywanych w agresywny sposób

-Przemoc była nieszkodliwa, postacie nie odnosiły większych obrażeń i nadal uczestniczyły w wydarzeniach

-Szczególne atrakcje stanowiły:

„bathing beauties”- statystki w kostiumach kąpielowych

-          „tortowe bitwy”- bohaterowie obrzucają się ciastkami z kremem

-Wyznacznikami jej były:

-          ustawiczne pościgi

-          ucieczki

-          potknięcia

-          obrzucanie się tortami

-          dowcipy wizualne.

-Za twórcę slapstickowej komedii uchodzi Mack Sennett

-Czołowymi przedstawicielami gatunku byli:

-          Charlie Chaplin

-          Buster Keaton

-          Harold Lloyd

-          Olivier Hardy i Stan Laurel

Max Linder:             

-1883-1925

-Właściwie Gabriel Leuvielle

-Francuski aktor i reżyser filmowy

-Pierwszy komik ekranu o światowej sławie.

-Ukończył studia aktorskie, ukoronowane nagrodą za najlepsze kreacje komediowe.

-Od 1903 roku występował, bez większego powodzenia, w paryskich teatrach

-Od roku 1905, dla podreperowania finansów, grał w krótkich komedyjkach wytwórni Pathe

-W 1907 roku odniósł wielki sukces w Debiucie łyżwiarza. Tu po raz pierwszy pojawił się w stroju eleganckiego dandysa: w żakiecie z goździkiem w butonierce, w lakierkach i białych getrach, z laseczką w ręku i w cylindrze na głowie.

-Typ bohatera: przystojny pan z bogatego środowiska, przeżywającego różne miłosne przygody, uwieńczone przeważnie szczęśliwym zakończeniem.

-Ucieleśnia typ szarmanckiego kawalera, zawsze  nienagannie ubranego (białe rękawiczki, lakierki, cylinder) i mieszkającego w luksusowych warunkach. Jego głównym zajęciem są umizgi do pięknych pań, prowadzące do absurdalnych sytuacji.

-Wiele filmów sam reżyseruje- komizm sytuacyjny, pościgi, pomyłki wiąże z odpowiednimi anegdotami

-Wymyślna reżyseria ruchu

-Przestrzega zawsze zasad dobrego smaku

-Miał całkowicie inny sposób gry niż jego konkurenci – bardziej stonowany

-Reprezentował Pathé

-Zdobył bardzo rozległą sławę na całym świecie, wiele podróżował promując swoje filmy

-Cieszył się uznaniem krytyków

-Poruszał się na ekranie swobodnie, z naturalnym wdziękiem, bez przerysowań gestu i mimiki, nagminnych w tamtych czasach.

-Bawił się sam i bawił innych w wodewilowych historyjkach, nawiązujących do najlepszych tradycji

-Sam pisał scenariusze i reżyserował swoje występy

-W 1912 roku był u szczytu sławy. Wytwórnia Pathe płaciła mu ćwierć miliona franków rocznie, gwarantując trzyletnie zatrudnienie.

-W latach 1905-1917 zagrał w ok. 500 filmach, przeważnie 12-minutowych np. Max lotnikiem, Max bokserem, Max i Quinquina

-Wojna położyła kres wielkiej epoce kina francuskiego, a wraz z nim straciła swój blask gwiazda Lindera.

-Pierwszy pobyt w Ameryce, w wytwórni Essanay w 1916 roku, skończył się fiaskiem.

-Lepiej powiodło się Linderowi podczas następnego pobytu w Stanach Zjednoczonych  Powstały wtedy trzy znakomite długie metraże: Siedem lat nieszczęść, Bądź moją żoną, a zwłaszcza parodia Trzech muszkieterów - zarówno powieści Dumasa, jak filmu z Douglasem Fairbanksem.

-W roku 1925 ukazał się na ekranach ostatni film z udziałem Lindera - Król cyrku, produkcji wiedeńskiej wytwórni Vita Film.

-Wkrótce po paryskiej premierze filmu popełnił wraz z żoną samobójstwo (On leżał w wannie z podciętymi żyłami, ona zasnęła na zawsze po zażyciu nadmiernej ilości środków uspokajających)

-Chaplin stwierdził, że aktorstwa uczył się właśnie od niego

-Reżyserował:

-          Amour tenace (1912)

-          Max torreador  (1913) jako Max

-          Max przybywa do ameryki (1917)

-          Bądź moją żoną  (1921)

-          Siedem lat nieszczęść  (1921)

-          Trzej muszkieterowie (1922)

-          Król cyrku (1924)

-Występował w:

-          Amour tenace

-          Max torreador

-          Zazdrość

-          Max przybywa do ameryki

-          Bądź moją żoną 

-          Siedem lat nieszczęść

-          Trzej muszkieterowie

-          Król cyrku                

TRZEJ MUSZKIETEROWIE:

-Fabuła przypomina z grubsza Dumasa - chodzi o klejnot królowej, który trzeba na czas dostarczyć z powrotem - ale atrybuty akcji są zgoła inne niż w oryginale. Bohaterowie używają motocykli, maszyn do pisania, telefonów, a na biurku księcia Rich-lou stoi sobie popiersie Napoleona.

·         Wszystkie te anachronizmy są równie bogatym źródłem dowcipu, jak pomysły sytuacyjne Lindera.

·         Podwójna parodii - zarówno oryginału literackiego, jak jego wersji filmowej, właśnie nakręconej z Douglasem Fairbanksem przez Freda Nibo

Mack Sennett:

-1880-1960

-W rzeczywistości Michael Sinnott

-Amerykański reżyser, producent i aktor filmowy, urodzony w Kanadzie

-Twórca slapstickowej komedii filmowej

-Pierwszą rolą, jaką zagrał były tylnie nogi konia ukazującego się na scenie. Występ nie bardzo się udał ze względu na niezgodność charakterów - artysta "odgrywający" przednie nogi wykazywał nadmiar inicjatywy.

-Nazywano go królem komedii albo królem śmiechu.

-W bohaterskich czasach kina niemego jego policjanci -Keystone Cops - obrzucający się ciastkami z kremem, zdobyli sobie światową sławę.

-W jego "stajni", jak nazywano bez należytego szacunku, ale z dużą dozą humoru, prowadzony przez niego zespół aktorski, stawiali pierwsze kroki:

-          Charlie Chaplin

-          Henry Langdon

-          Gloria Swanson

-          Harold Lloyd

-          Bing Crosby

-          Ben Turpin

-Mack Sennett stworzył na ekranie niezapomniany i jedyny w swoim rodzaju świat zwariowanej groteski, o oszałamiającym rytmie wydarzeń, świat pełen zadziwiających niespodzianek i komicznych, niegroźnych katastrof.

-Autor filmów złożonych z serii gagów mechanicznych (komizm sytuacji oparty na motywie bójek i pogoni)

-W jego filmach jest wiele ruchu a mocno przerysowane postacie, przeżywają groteskowo niebezpieczne przygody, których finałem bywa często pogoń lub walka na torty.

- Recepta na sukces tkwi w improwizacji: reżyser i aktorzy ustalają tylko wzorce osobowe oraz kilka motywów i gagów, by spontanicznie tworzyć sekwencje na tle rzeczywistych zdarzeń- pożarów, wyścigów samochodowych itd. Sennett nadaje potem materiałowi ostatni szlif, montując sceny w szybkim tempie

-W filmach grał od 1908

- W 1912 założył własną wytwórnię filmową Keystone

-Od 1912 realizował filmy, m.in.:

-          Cohen na Coney Island (1914)

-          Zabawny romans Charliego i Lolity (1914)

-          Mickey (1920)

-          Stara stodoła (1921)

-          Nocni tatusiowie (1929)

-          The Loud Mouth (1931, nominacja do Oscara, krótki metraż)

-          Down Memory Lane (1949).

-W 1937 otrzymał honorowego Oscara

 

Buster Keaton:

-1895-1966

-Właściwie Joseph Francis Keaton

-Amerykański aktor, scenarzysta i reżyser filmowy

-Obok Charliego Chaplina najwybitniejszy przedstawiciel komedii slapstickowej

-Jego rodzice, byli aktorami komediowymi, bardzo cenionymi, występowali między innymi z Harrym Houdinim.

-Pewnego dnia, w hotelu, Keaton spadł z bardzo wysokich schodów i ku zdziwieniu wszystkich zupełnie nic mu się nie stało, i wtedy Houdini nazwał Keatona „Some Buster” i to przezwisko już przylgnęło do niego na zawsze.

-W wieku czterech lat mały Buster stawiał pierwsze kroki na scenie, gdzie grał drobne role w przedstawieniach rodziców.

-Gdy miał 21 lat był już doświadczonym aktorem wodewilowym

-W filmie występował od 1917

-Wyróżniał się niezmiennie "kamiennym" wyrazem twarzy, nigdy - niezależnie od okoliczności - nie uśmiechając się.

-Precyzyjnie dopracowywał gagi, posługiwał się humorem sytuacyjnym walcząc z przeciwnikami, maszynerią, żywiołami

-Typ bohatera stworzonego przez Keatona określa powaga i wytrwałość, z jaką stawia czoła spadającym na niego sytuacjom, z reguły zupełnie nieoczekiwanym

-W latach 20, na które przypadają szczytowe jego osiągnięcia, tworzył filmy o satyrycznym wydźwięku, ośmieszające:

-          vendettę (Rozkosze gościnności, 1923)

-          obyczaje i styl życia finansjery amerykańskiej (Marynarz na dnie morza, 1924)

-          przebieg wojny secesyjnej (Generał, 1926, uchodzi za szczytowe jego osiągnięcie)

-Lata 30. były zmierzchem jego popularności

-Wraz z nadejściem epoki dźwiękowej, zrezygnował z reżyserii i próbował jako aktor dostosować się do nowych warunków. Stał się jednak odtwórcą epizodów..

- W 1960 roku Buster Keaton został wyróżniony honorową nagrodą Akademii za unikalny talent, który ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin